Telkens defecte PAR

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Didier
    • Aug 2002
    • 323

    Telkens defecte PAR

    Ik heb nu binnen een maand tijd 2 keer dezelfde lamp moeten vervangen in mijn botex t-4 DMX-balk.
    Ligt dat nu aan de lamp (GE PAR56), of ligt het aan de dimmerbalk?

    Ik dacht, ik ga die balk eens doormeten, en nu blijkt dus dat de balk op 3 van de 4 kanalen CONSTANT een spanning heeft van bijna 230 volt. Ook het kanaal waar telkens een lamp van stuk gaat.
    Opzich vind ik dit heel erg vreemd, want is het niet zo wanneer je een PLUS, een MIN, en spanning hebt, dat de lamp dan gaat branden?

    Nou in dit geval dus niet, de lampen branden niet constant, terwijl de spanning wel constant is.

    Beetje onlogisch en ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen? Want iedere avond een defecte PAR56, dat schiet ook niet op

    Alvast bedankt!
    Zuid-Limburg
  • soundcheckfrits
    • Jan 2005
    • 455

    #2
    het kan kloppen dat er gewoon 230 op je t4-tje staat. er word namelijk ferquwentie gedimt ( vraag me niet hoe ik het moet uitleggen) en dat die ene par telkens kapot gaat het kan zijn dat je de par niet af laat koelen na een klus (dat je hem als enige laat branden als werklicht) en direct in de auto legt/gooit of er is idd een hardwarematig probleem
    de groeten SCF

    Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

    Comment

    • aron
      • Jun 2004
      • 27

      #3
      wanneer constant een spanning van 220v op de uitgangen van de dimmers zit moet de lamp idd gaan branden. Maar volgens mij heb jij de inkomde stroom gemeten. Dan is het nogal logisch dat deze constant 220v geeft. Je zegt dat 3 van de 4 kanalen continu spanning hebben ( lijkt me inkomende spanning ) en de 4de dus niet. Is dat toevallig het kanaal waar de lamp steeds stuk op gaat?

      Comment

      • Didier
        • Aug 2002
        • 323

        #4
        Ik gebruik geen van de 4 parren als werklicht, maar laat ze alle 4 knipperen volgens een programma. De lampen ruim ik altijd als laatste op. Dus pas wanneer alles opgeruimd is en in de bus staat, doe ik de PAR-statieven omlaag. De lampen zijn dan ook altijd al afgekoeld.

        Het gaat hier om de spanning die UIT de 4 chucko's van de T-4 balk komt.
        Van kanaal 2 wisselt de spanning telkens, maar van kanaal 3 gaat telkens een lamp stuk.
        Zuid-Limburg

        Comment

        • jorritje
          • Sep 2003
          • 143

          #5
          zit de lamp niet te strak in de par dat het glas scheurt.

          Comment

          • Didier
            • Aug 2002
            • 323

            #6
            :S :S :S

            Met een kapotte lamp, bedoel ik dat het gloei-draadje over is,
            niet dat de lamp een scheur heeft...
            Zuid-Limburg

            Comment

            • LJ Fransis-go
              • Jun 2005
              • 88

              #7
              citaat:Geplaatst door Didier

              :S :S :S

              Met een kapotte lamp, bedoel ik dat het gloei-draadje over is,
              niet dat de lamp een scheur heeft...
              het is een lastig probleem. Ik heb een showtec dataflower 250 watt hallogeen. die lamp is binnen drie maanden drie keer stuk gegaan. gewoon opeens hij word niet al te veel gebruikt. weet niet wat de oorzaak is.

              Greetzzz
              Ps: sus7 met je lamp
              Het is een makkie met Mackie!

              Comment

              • kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

                #8
                Waarom jou ene lamp steeds stuk gaat durf ik ook niet zo een twee drie te zeggen. Maar dat je gewoon spanning meet op je dimmerkanalen is heel gewoon en komt bij veel dimmers voor door de faseaansnijding. Twee dingen die je weleens kan proberen zijn een pre-heat instellen, de gloeidraad blijft dan al wat op temperatuur en de lamp gaat ook sneller reageren of probeer die lamp eens een limit van 90 of 95% te geven. dat zou de levensduur in het ieder geval moeten verlengen als je er niet uit komt of er hardwarematig iets fout is aan je T4.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                Comment

                • stekelvarke
                  • Dec 2004
                  • 1062

                  #9
                  citaat:Geplaatst door LJ Fransis-go
                  het is een lastig probleem. Ik heb een showtec dataflower 250 watt hallogeen. die lamp is binnen drie maanden drie keer stuk gegaan. gewoon opeens hij word niet al te veel gebruikt. weet niet wat de oorzaak is.

                  Greetzzz
                  Ps: sus7 met je lamp
                  mss de transfo?
                  exit night into LIGHT

                  Comment

                  • deejayke
                    • Mar 2005
                    • 77

                    #10
                    om de t4 te testen sluit je een gewoon gloeilampje aan en zet je er de voltmeter op MAAR zet je er ook een amperemeter tussen (ik ga er van uit dat je geen oscilloscoop hebt) je blijft naar die twee metertjes staren totdat de gloeilamp kapot gaat, dan zie je wat die metertjes doen, als ze ff fel uitslagen dan weet je dat het aan de t4 ligt als deze direct wegzakken ligt het aan de lamp zelf (wat onwaarschijnlijk is) ik vermoed dat je spanning steeds te hoog zal zijn voor de lampen (pieken op het net). wat je eventueel kan doen is er voor zorgen dat er op de maximum steeds maar 220V op je lampen staan, dan blijven ze sneller gespaard).
                    als de lamp atijd doorbrand kan het zijn dat deze slecht "gekoeld" wordt, je moet deze in een par natuurlijk niet geforceerd gaan koelen maar kijk of je warme lucht goed genoeg kan ontsnappen.
                    blijven vragen :P dan komt ge der wel :P

                    Comment

                    • deejayke
                      • Mar 2005
                      • 77

                      #11
                      een dataflower kunnen we geforceerd gaan koelen als wer een kleine fan in steken meet ook de spanning na die afkomstig is van de transfo en de spanning die over de lamp staat
                      blijven vragen :P dan komt ge der wel :P

                      Comment

                      • hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

                        #12
                        Dataflower is gekoeld door fan.

                        Heb ik ook gehad, elke 5 minuten ging de lamp van de dataflower stuk, zo heb ik 3 lampen erin stukgebrand. Spanning na gemeten, keurig 23.4 tot max 24.1 volt!

                        Dus terug naar leverancier; een nieuwe dataflower en nooit meer het probleem gehad. Ik denk dus dat het een productiefout is in het systeem, aangezien jij het dus ook hebt gehad. Waarom de lampen doorbrandden is mij ook nog steeds een raadsel.

                        Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                        "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                        Comment

                        • VERVALLEN

                          #13
                          Raar, want bij mij gaan de par 56 GE 230V-300W al 2 jaar mee zonder eens ene te moeten vervangen.
                          Ik stuur ze aan met de LM-400 van JB-systems.
                          Ik hoor hier op het forum veel over DMX gestuurde T4 balken.
                          Uit alles wat ik hier lees kan ik opmaken dat die balken ofwel dikke bucht en bullchit is, of wel dat deze T4's zeer slechte elektrnica hebben.
                          Ik ben ook al van plan geweest zo'n balken aan te schaffen, maar ik ga toch niet veranderen.
                          Geef mij maar een LM-400 met de stopcontacten die overgaan naar een 10 polige harting multistekker. En met deze multi ga ik naar waar de lampen hangen.
                          Ik heb dus 1 kabel van doen, en nog nooit miserie gehad met deze aansturing.

                          Wanneer de T4's goed werken, en geen fouten geven ... zal vrees ik nog lang duren

                          Comment

                          • luc2366
                            • Jul 2002
                            • 1161

                            #14
                            citaat:Geplaatst door LJ-Martin

                            Raar, want bij mij gaan de par 56 GE 230V-300W al 2 jaar mee zonder eens ene te moeten vervangen.
                            Ik stuur ze aan met de LM-400 van JB-systems.
                            Ik hoor hier op het forum veel over DMX gestuurde T4 balken.
                            Uit alles wat ik hier lees kan ik opmaken dat die balken ofwel dikke bucht en bullchit is, of wel dat deze T4's zeer slechte elektrnica hebben.
                            Ik ben ook al van plan geweest zo'n balken aan te schaffen, maar ik ga toch niet veranderen.
                            Geef mij maar een LM-400 met de stopcontacten die overgaan naar een 10 polige harting multistekker. En met deze multi ga ik naar waar de lampen hangen.
                            Ik heb dus 1 kabel van doen, en nog nooit miserie gehad met deze aansturing.

                            Wanneer de T4's goed werken, en geen fouten geven ... zal vrees ik nog lang duren
                            volkomen mee eens. geef mij ook maar 100mtr multi

                            Comment

                            • soundcheckfrits
                              • Jan 2005
                              • 455

                              #15
                              ppcies lang leve de multikabel.

                              laatse nog een verhaal gehoord van iemand dat er een verhuurbedrijf was die 2 t-4'tje +personeel verhuurde aan klant toen ze op locatie kwamen wisten ze niet hoe ze licht uit de parren kregen. (het probleem was dat die gereset moest worden) maar voordat werknemer van het bedrijf het wist wat er aan de hand was was het 2,5 uur verder. (en hij wist noggeens de resetknop te vinden)
                              de groeten SCF

                              Hebt u last van de Krypton?? Gebruik de ''Krypton eliminator ''

                              Comment

                              Working...