belichting concert

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johan
    • Sep 2000
    • 23

    belichting concert

    Hallo,

    Ik ga binnenkort licht doen voor een concert waar voornamelijk kleinkunst gebracht wordt.

    Technisch ben ik voldoende op de hoogte van belichting, maar wat het artistieke gedeelte betreft, kan ik best nog wat hulp gebruiken.

    Er zouden verschillende sferen moeten kunnen gemaakt worden, gaande van vrolijk tot intiem. Er is ook een nummer waar de sfeer van de jaren 40 (WO II) gewenst is.


    Materiaal dat ter beschikking is:
    12x PC 500W
    10x PC 1000W
    3x breedstraler 500W (met filterhouder)
    4x Geni ColorBlaster
    1x Beamer 2700 lm + doorzichtsdoek 2m40x2m40.


    Wat ik in gedachte had is het volgende:

    Zaallicht:
    3x breedstraler met ev. een kleurtje indirect op het plafond + gewoon zaallicht

    Frontlicht (vanuit statieven in de zaal):
    4x PC 1000W – wit (2x links en 2x rechts)
    4x PC 1000W – licht gele tint (idem)
    1x PC 500W – wit (voor spreker)

    Tegenlicht (vanuit brug achteraan podium):
    4x PC 500W - rood (algemeen tegenlicht)
    4x PC 500W – Blauw (algemeen tegenlicht)
    4x Geni Colorblaster (effect tegenlicht)
    1x PC 500W – geel (tegenlicht spreker)

    Projectie:
    Doek achter aan het podium op 1m van de grond + projectie van achteren

    Extra effectjes:
    Met overige spots zou ik zijlicht maken in enkele kleuren (invallend maanlicht, …),
    Maar hier heb ik nog niet zo over nagedacht.


    Alle ideetjes en verbeteringen zijn zéér welkom!

    Groeten!


  • William
    • Oct 2002
    • 233

    #2
    citaat:Geplaatst door Johan


    Er is ook een nummer waar de sfeer van de jaren 40 (WO II) gewenst is.
    156 is een mooi kleurtje om mee te doen. front totaaltje hiermee maken, 4 x pc 1kw 156, en evt wat tegen/zijlicht als invulling ook met 156. 2e totaaltje front zou ik 152 pakken. Inderdaad ook blauw gebruiken aangezien dit een mooie neutrale kleur tegenlicht is. Verder creatief wezen. pak es een aantal kleurenfilters en een PC of fresnel of par whatever en ga zitten kijken wat er uitkomt. welke kleur past bij welke sfeer etc.

    succes!

    Groeten

    William
    V*L...........punt

    Comment

    • Johan
      • Sep 2000
      • 23

      #3
      Door zo'n 156 filter gekeken ziet deze kamer er inderdaad erg grauw uit, bedankt voor de tip.

      Wat bedoel je eigenlijk met het 2de totaaltje. Wordt er dan een balans gemaakt tussen die 156 en de 152? Of zou die dan dienen voor andere sferen te maken?


      Is rood eigenlijk wel een geschikte kleur als tegenlicht? Welke kleuren worden zoal frequent gebruikt? Het idee van het tegenlicht zoals ik het had voor deze productie, is 2 tinten (rood en blauw) als flood en de colorblasters als effect, ipv. twee fourbars parren.

      Groeten

      Comment

      • delighted
        • Jul 2003
        • 420

        #4
        citaat:Geplaatst door Johan

        Wat bedoel je eigenlijk met het 2de totaaltje. Wordt er dan een balans gemaakt tussen die 156 en de 152? Of zou die dan dienen voor andere sferen te maken?
        Heel veel producties maken gebruik van meerdere kleuren totaaltjes. Zo kan je je vast wel voorstellen dat een liefdesscene er vel warmer uit komt te zien dan een sterfscene. Of het verschil tussen dag en nacht. Door verschillende kleuren totaaltjes te gebruiken kan je die sferen benadukken.

        De verschillende totaaltjes kan je los van elkaar gebruiken, of je kan kijken of er een juiste verhouding tussen de verschillend etotaaltjes gebruikt kan worden zodat er weer een andere kleur/sfeer ontstaat.

        Comment

        • Johan
          • Sep 2000
          • 23

          #5
          Bedankt alvast voor de nuttige tips. Het frontlicht ben ik al min of meer tot een keuze gekomen.

          Dan zou ik nemen als front (telkens 4kW):
          * 156 om een grauwe sfeer op te wekken
          * 152 voor vrolijke nummers
          * iets neutraals (vb. 103: stro-geel) voor algemeen frontlicht

          Als zijlicht ga ik eens experimenteren met die 156

          en dan als tegenlicht:
          * 4x 500W Blauw bv. 118 (niet te donkere tint, want slechts 500W)
          * 4x 500W Rood

          Is rood eigenlijk een goede tegenlicht kleur, of zijn er mooiere kleuren. Oranje tinten worden ook veel gebruikt, denk ik.

          Comment

          Working...