belichting slagwerkcomposities

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FINCH
    • Nov 2000
    • 34

    belichting slagwerkcomposities

    Hallo allemaal!

    Na enkele jaren slagwerk aan het conservatorium, studeert mijn neef binnenkort af met een eindconcert. Hij heeft mij gevraagd een soort lowbudget lichtplannetje te maken. Na jullie de opzet te hebben uitgelegd (het is te ingewikkeld om diep in detail te treden) zou ik jullie graag een aantal dingen voorleggen... mijn ervaring beperkt zich in eerste instantie tot het discolicht.

    Ik heb, naast de geluidsset, zelf de beschikking over de volgende materialen:

    1* 5bar PAR36 spot
    2* 4bar PAR56 MFL
    2* 6bar PAR64 MFL én spot
    2* 4bar Martin Robocolor II
    2* PAR56 spot
    2* Martin Acrobat
    1* rookmachine

    De Colorchangers zullen gebruikt worden voor de eindcompositie, die eindigt in een soort climax. Dit mag dus wat scherper zijn. De Acrobats worden uiteraard gebruikt als effect- / tegenlicht. De 5bar PAR36 als waaiertje (tegenlicht) of als speciaalverlichting voor één bepaalde compositie (recht van boven). Of ik de rookmachine ook daadwerkelijk ga gebruiken weet ik niet. Wel weet ik dat ik een hazer ga huren.

    Er worden diverse composities gespeeld op diverse set-ups. Dit betekent dat niet zoals bij een band het gehele podium belicht moet worden, maar telkens een andere instrumentengroep op een ander deel van het podium; hetzij in soloperformance, hetzij ondersteund door meerdere muzikanten. Het is wenselijk om bij ieder muziekstuk de muzikanten te belichten op het moment dat zij daadwerkelijk spelen (dus binnen iedere compositie moeten diverse speciaaltjes gemaakt worden, welke telkens wisselen).

    Omdat ik niet voldoende parren heb om dit te realiseren wil ik bijhuren. Omdat er telkens van speciaaltje gewisseld moet worden dacht ik aan movingheads. In de spot versie zijn deze (denk ik) te scherp, dus dacht ik aan Wash. Kunnen jullie mij vertellen in hoeverre deze geschikt zijn voor BE-lichting, zonder dat de muzikanten er doodziek of als lijken uitzien? Het gaat immers om de sfeer die neergezet wordt.

    En wanneer het bijhuren van conventioneel licht aanbevelenswaardig is, voldoen parren dan uberhaupt? Is dan over het algemeen MFL of spot het meest geschikt (bij MFL teveel verlichting buiten de muzikanten?) En in hoeverre is MFL geschikt als tegenlicht? Hoe noodzakelijk is het om de muzikanten van 2 zijden te belichten en zo diepte te creëren?

    Wat de kleuren betreft zat ik te denken aan LEE 152 gold als basis in het front, aangevuld met effectkleuren in de sfeer van de compositie (donker paars / blauw voor mystiek; standaard geel, groen, rood voor opzwepende samba). Wat bevelen jullie aan voor het tegenlicht?? Overigens is het niet de bedoeling dat het geheel ‘overdone’ wordt, het gaat immers om de muziek!

    Een flink verhaal, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen… wanneer er verduidelijking nodig is, just let me know! Ik ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!

    Groeten Wouter!
    Groeten Wouter
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

    #2
    robocolors zijn leuk om als tegenlicht te gebruiken, gewoon een kleurencombo die gedurende het hele nummer hetzelfde blijft desnoots wat gedimd. de acrobats zijn mooi om een effectje te creeren maar hier zouw ik zuinig mee omspringen.

    ik zouw zelf geen heads huren om uit te lichten. het gaat wel maar huur den in de plaats een paar pc's/fresnel's.

    hoeveel verschillende plaatsen moeten er zo uitgeligt worden?
    exit night into LIGHT

    Comment

    • djjake
      • Oct 2004
      • 126

      #3
      Alleen het spijtige eraan is dat Robocolor II's niet kunnen gedimd worden.

      Aan of uit is de enige mogelijkheid.

      Comment

      • rene.derksen
        • Feb 2004
        • 649

        #4
        Wat ik persoonlijk mooi vind: Als je een paar drum's hebt die een (duelerend) nummer spelen, dan zou je PC's/Fresnell's in het dak kunnen hangen recht boven de drums, dus ook echt 90 graden. Dat zet je als eenigste aan, erg mooi om al dat slagwerk te zien glimmen!



        Hier zie je wat ik bedoel, jammer wel een beetje wazige foto. Enkel dat blauwe tegenlicht stond erbij aan.

        Wellicht heb ik binnekort een duidelijkere foto mocht het nodig zijn.
        Licht is altijd zwaar.

        Comment

        • FINCH
          • Nov 2000
          • 34

          #5
          In antwoord op de reacties:

          Inderdaad kunnen de robocolors niet gedimt worden (helaas). Het idee van licht recht van boven vind ik leuk en is ook zeker toepasbaar. Het gaat om een 7-tal composities die ieder hun eigen frontlicht nodig hebben. Bij drie hiervan moet er telkens gewisseld worden van muzikant. Hoewel het mooier zou zijn om de niet spelende muzikanten 'donker' te laten, is het misschien een idee om het frontlicht per compositie gelijk te houden en alleen te wisselen met het tegenlicht?

          En in hoeverre kunnen jullie mijn overige vragen (mbt kleur) beantwoorden? Ik ben wederom benieuwd naar jullie reacties... alvast bedankt!

          Groeten Wouter
          Groeten Wouter

          Comment

          • Jasper-Lichtbron
            • Jun 2001
            • 2155

            #6
            Vanwege het meestal dynamische karakter van zo'n show is wat zij / strijklicht ook geen overbodig luxe denk ik. Je kunt dan het zijlicht als totale sfeer gebruiken, je tegenlicht om uit te lichten wie er nu precies aan het trommelen is, en je front om het ook nog zichtbaar te maken. Gebruik dan qua zij en tegen / top lekker contrastvolle combinaties. Misschien is het zelfs wel een goed idee om die robocolors als zij te gebruiken aangezien je ze niet kan dimmem. Ik ken ze verder niet dus weer niet of ze daar geschikt voor zijn.

            Comment

            • stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

              #7
              ik zouw met het frontlicht wisselen bij elke compositie, zien dat per instrumen ongeveer toch minstens een 2tal spots ter beschikking hebt. lee152 is zeker geschikt als front. als je dan in het front wat lampen over hebt kan je daar een leuke filter insteken.

              Bij het (conventioneel)tegenlicht zien dat je van alles iets hebt om zo sferen te creëren. ook heb je al 8 colorchangers die al een hoopje kleuren bevatten.Ik vind het net zoals René mooi om het slagwerk te zien blinken.in een geel achtig(oragne,geel,..) kleurtje.
              exit night into LIGHT

              Comment

              • FINCH
                • Nov 2000
                • 34

                #8
                Allereerst bedankt voor deze bruikbare reacties...

                Ik begrijp dat het verstandig is om per compositie / belichtingsonderdeel in ieder geval twee maal frontlicht in de kleur Gold (152) te gebruiken, en pas wanneer er spots over zijn met kleur te variëren in het front. Klopt dat? Ik ga er vanuit dat de gelige kleuren in het tegenlicht nog voldoende contrasterend zijn ten opzichte van de basiskleur Gold (zeker bij de wat warmere geel / oranjetinten)?

                En kunnen jullie jullie idee geven over het type lamp dat voor front cq tegenlicht wordt gebruikt? Is MFL bijvoorbeeld geschikt om als tegenlicht te gebruiken, of zou ik beter gebundelde lichten kunnen gebruiken (misschien zelfs de colorchangers??)

                Zelf was ik niet van plan om mijn strobo's (2*1500W, 2*ministrobe) te gebruiken. Een goede keuze, of zouden jullie het effect hiervan wel kunnen waarderen?

                Ik ben wederom benieuwd!

                Groeten Wouter

                Groeten Wouter

                Comment

                • JdeBruijn
                  • Oct 2001
                  • 3

                  #9
                  citaat:Geplaatst door FINCH
                  Zelf was ik niet van plan om mijn strobo's (2*1500W, 2*ministrobe) te gebruiken. Een goede keuze, of zouden jullie het effect hiervan wel kunnen waarderen?
                  Drummers kunnen over het algemeen stroboscoop effecten erg slecht waarderen aangezien het vaak ten koste gaat van hun spel.

                  Comment

                  • rene.derksen
                    • Feb 2004
                    • 649

                    #10
                    Al zie je toch vaak bij drummers een atomic achter de drum liggen die mooi met de kick meeloopt.

                    Tegenwoordig ook een nieuw effect: Lampjes die onder de drums worden gemonteerd, drummers slaan op een sensor/geluid word opgenomen en zodoende ligt er een lampje op als er op die trom geslagen wordt. Ik weet zo niet of het al in productie is...
                    Licht is altijd zwaar.

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      Heey Wouter,

                      Even een paar ideetjes die mij zo midden in de nacht te binnen schieten...;

                      - Robocolors als contrastlicht voor de drums gebruiken (achter, tussen, in de slagwerken) enkel als "oplicht" idee voor de instrumenten an sich
                      - Strobo's absoluut inknopen, maar dan op de voor-hoeken van het podium (alsware het frontlicht). Hiermee kun je bij korte solo-tjes de echte effecten aanlichten (conventioneel front hierbij uitzetten)
                      - Speciaaltjes moet je maken met een zacht rand, en je wilt het hele slagwerk uitlichten. Doorgaans heeft een bewegende spot niet de mogelijkheid om 40 graden breed te gaan (de duurdere merken uitgezonderd). Neem gewoon een mooie profiel, stel deze onscherp, en je hebt een prima effect. Ik zou op slagwerk gaan voor L147
                      - Je par36 effect zou ik op de grond leggen, als waaier over het slagwerk
                      - De 2 par 56 als recht zijlicht over het slagwerk, kleur L201
                      - Acrobats 2 mtr. van elkaar af, gezien vanuit stage-mid (achterop)

                      Wat ik zou huren (kopen) zijn gezien het budget, een paar simpele bouwlampen (300W). Deze voorzie je van een kleurtje en legt ze onder het drumstel (wel dusdanig dat de muzikant hier geen last van heeft). Helemaal te gek effect...

                      Zijlicht is helemaal te gek op drumstelletjes, dus pak de 2 fourbarren met de kleuren; :181, L158, L029 en L201 (bijvoorbeeld)

                      2 sixbars als totaalfront in 2 kleuren (1x L147 als totaalwash over podium, en 1xL119 als zachtfront, bij gebruik van profiel speciaaltjes)

                      rookmachine; niet gebruiken, enkel een goede hazer

                      veel succes (en plezier uiteraard)

                      grt AJB
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • JeroentjE
                        • Oct 2000
                        • 197

                        #12
                        citaat:Tegenwoordig ook een nieuw effect: Lampjes die onder de drums worden gemonteerd, drummers slaan op een sensor/geluid word opgenomen en zodoende ligt er een lampje op als er op die trom geslagen wordt. Ik weet zo niet of het al in productie is...
                        Hoi,

                        waar heb jij die gezien? Die heb ik nl. sinds een maand in gebruik. Voor zover ik weet ben ik de enigste die een dergelijk apparaat momenteel in gebruik heeft.

                        De techniek hierachter komt trouwens van Joost van Eenbergen (ELC), ook actief hier op het forum.
                        Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
                        Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
                        Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

                        Comment

                        • VANEENBERGEN
                          • Sep 2003
                          • 187

                          #13
                          Hoi jeroen

                          ik moet het effect nog steeds een keer zien. nee dit apparaat is niet in productie. het is een proto/project/hobby ding. soms moet je ff afleiding hebben

                          Joost
                          Joost van Eenbergen
                          ELC lighting

                          Comment

                          • moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

                            #14
                            slagwerkcompositie in de praktijk: http://www.xs4all.nl/~mogos/slaginn/slaginn.html
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                            Comment

                            • AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

                              #15
                              Robert Wit deed dit ook al bij Slagerij van Kampen, d.m.v. MIDI

                              nieuw is het dus zeker niet...
                              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                              ------------------------------------------------
                              Arvid Buit
                              Creative-Director / Artist-Manager

                              Comment

                              Working...