scanmaster 2 & overgaan op DMX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Positive
    • Jun 2005
    • 1

    scanmaster 2 & overgaan op DMX

    ik wil overgaan op DMX maar ik heb er helemaal geen verstand van kan iemand me uitleggen wat ik het beste kan doen en wat jullie vinden van scanmaster 2? die vind ik wel mooi maar is het ook wat om te gebruiken?
  • discomidway
    • May 2005
    • 140

    #2
    Is een leuk tafeltje voor het geld. Als je 2 of 4 scans hebt kun je er leuke dingen mee doen...
    Maar als je zowel je parren en je scanners op dmx wilt aansturen zou ik deze kopen: http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12908 daar zit zowel een par gedeelte op als een scan gedeelte.

    Verder moet je over dmx zelf nie zo veel nadenken. Want da schiet nie op.
    Alle scanners en dimmers aan elkaar door lussen het start adres goed zetten en klaar is kees.
    Op www.matin.com bij de atomic volgens mij kun je een dip switch calculator halen.
    Is miss ff handig voor je.

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      zoekfunctie beste positive...tiep eens in: scanmaster en als je echt een keertje tijd hebt: dmx

      of geef me een hele goede reden waarom jij specifiek alles voorgekauwd voorgeschoteld wenst te krijgen.

      Bij sterk steekhoudend argument zet ik er alvast een kratje bier op![:0]

      Comment

      • stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

        #4
        hier een heel klein beetje info over DMX:

        DMX512 is een afspraak over de verbinding tussen lichtstuurtafel, dimmers, rookmachines, scrollers enz. Dit protocol is ontstaan uit de behoefte aan standaardisatie en flexibiliteit. DMX512 is in 1986 opgesteld door United States Institute for Theatre Technology (USITT). Het heeft veel weg van het MIDI protocol dat voor muziek instrumenten wordt gebruikt.

        DMX512 houdt in:

        dat het kabeltype is gestandaardiseerd: afgeschermde kabel met twisted pairs.
        dat het connectortype is gestandaardiseerd: 5-polige XLR.
        dat een kabel de stuurinformatie voert voor maximaal 512 kringen
        dat de bekabeling eenvoudigweg van apparaat naar apparaat wordt doorverbonden. Hieraan ontleent DMX512 haar flexibiliteit.
        Het DMX512 protocol
        DMX staat voor Digital MultipleXed: de stuurkring-informatie wordt in digitale vorm, kring voor kring, dus na elkaar (seriëel, multiplexed) over de kabel verzonden, weer net als MIDI dus. De snelheid waarmee dit plaatsvindt is dermate hoog dat het als gelijktijdig overkomt. Deze snelheid vereist een hoge signaal frequentie en dus moet een DMX-net op een specifieke manier zijn opgebouwd (zie DMX-bekabeling).

        De informatie wordt verstuurd door middel van een van polariteit wisselende spanning. Voor DMX512 geldt: De spanning tussen de aders van de stuurkabel is of ofwel ongeveer +2,5V ofwel ongeveer -2,5V. Is de spanning 4µs lang positief, dan is er een "1" verstuurd. Is de spanning daarentegen 4µs lang negatief, dan is er een "0" verstuurd. De inhoud van de informatie is dus tweewaardig; het is of een "0" of een "1". Deze kleinste hoeveelheid informatie noemt men "bit". Het versturen van 1 bit informatie duurt bij DMX512 dus 4µs. De signaalfrequentie is dus 250KHz(!). Door meerdere bits te combineren verkrijgt men informatie die meer dan twee waarden kunnen bezitten.
        De combinatie van 8 bits kan 256 verschillende waarden weergeven. Zie hiervoor bits en bytes bij MIDI en binair, octaal, hexadecimaal.
        Een combinatie van 8 bits noemt men een byte. Bij DMX512 wordt de informatie voor een stuurkring weergegeven met een byte. Dus als de stuurinformatie voor een dimmer bedoeld is, dan kan de lichtintensiteit op maximaal 256 verschillende waarden worden ingesteld (oplossend vermogen is 256). Deze stapgrootte is in de praktijk meestal voldoende; want voor lampen met een vermogen >100W is een intensiteit-stap van 1/256 niet waarneembaar. Voor bewegend licht kan een kleinere stapgrootte nodig zijn. Het DMX-protocol wordt dan meestal gemodificeerd naar 16-bits. Met twee gecombineerde bytes zijn 256 x 256 = 65536 waarden mogelijk.

        De opbouw van het DMX512-signaal
        Het DMX512-signaal bestaat uit een zich herhalende bitstroom die als volgt is opgebouwd: Het begin van de stroom van kringinformatie wordt aangekondigd door gedurende minimaal 88µs "0"-en te verzenden. Deze markering in het DMX512-signaal noemt men de "break". De DMX512-ontvanger in bijvoorbeeld een dimmer zet bij het ontvangen van het breaksignaal een teller op nul. Met deze teller houdt de ontvanger het volgnummer van de bytes bij. Door de dimmer een "adres" (nummer) te geven wordt het voor de ontvanger mogelijk te bepalen welke databyte voor haar bedoeld is. Na het verzenden van het breaksignaal wordt een zogenaamde startbyte verzonden. Deze startbyte maakt het mogelijk aan te geven voor welk soort apparaten de informatie bedoeld is. Voor dimmers bestaat de startbyte uit acht "0-en". De startbyte verruimt de mogelijkheden van het DMX512-protocol.
        Na de startbyte volgen maximaal 512 bytes met stuurkringinformatie. Het volgnummer van de bytes bepaalt het kringnummer waarvoor de informatie is bedoeld.

        Startbits, Stopbits en data-frame
        Teneinde de afzonderlijke bytes in de stroom van "0-en" en "1-en" te kunnen onderscheiden heeft men afgesproken een byte te markeren door altijd eerst een "0" te verzenden, dan de bewuste byte en hierna als eindteken twee "1-en". Men spreekt van respectievelijk een startbit en twee stopbits. Bij elkaar zijn dit elf bits. Het geheel noemt men het data-frame. Het v
        exit night into LIGHT

        Comment

        • moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

          #5
          Joh, je moet die luie mensen niet zo verwennen dikke foaf!...worden ze alleen maar luier van!

          slot door mod...
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

          Comment

          Working...