T4-bar ontstoren?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj Noiz
    • Oct 2004
    • 31

    T4-bar ontstoren?

    Hallo iedereen,

    Wij beschikken over een groot aantal t4-barren met multipar 575watters eraan.
    Nu hebben wij redelijk wat last van een bzzzz-toon in de front-boxen, doordat deze meestal op dezelfde (stroom)groep staan ..
    Nu was mijn vraag of er een manier bestaat om de welgekende t4-barren te ontstoren?
    Ik begrijp natuurlijk wel dat voor het geld je ervoor betaald, je geen kwaliteit van losse avolites dimmers of iets dergelijks kan verwachten, dus echt 100% stoorvrij krijg je deze toch niet denk ik. Maar iedere stap in de goeie richting is meegenomen.
    Alvast erg bedant!
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

    #2
    zijn die dingen dat niet ontstoord van hun eigen? Dacht toch echt van wel...

    heb je die bar al eens opengedraaid? zitten er ontstoorspoelen in? makkelijk te vinden normaal, grote gewikkelde spoel op een ronde kern in serie met je uitgang...

    Nu om al je t4 aan te gaan passen zou je eigenlijk een ontstoring per kanaal moeten voorzien, ik denk niet dat een algemeen netfilter een oplossing gaat zijn. Overigens zou je gerust een T4 samen met een geluidssetje moeten kunnen zetten, ook dikwijls genoeg gedaan en geen problemen mee gehad. Is je mixer geaard? ground lift ergens wel of niet opstaan? Ga deze dingen eens eerst na.

    mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

    Comment

    • 999333777
      • May 2005
      • 11

      #3
      zou het mischien kunnen komen omdat je de licht kabel naast/tegen de geluidskabel hebt liggen

      Comment

      • Dj Noiz
        • Oct 2004
        • 31

        #4
        Is meestal met volledige PA-Installatie ... (wel nog vrij primitief met 3 soundmate 3 sets, soundcraft spirit 8 & soundcraft spirit monitor 2, 6-tal Behringer B300 monitors, etc etc)
        Licht/geluid-kabel gaan normaal apart naar frontmix .
        T4 bar nog niet opengehad ...
        Het valt echt goed op tijdens dode momenten met faders op de lichtsturing die niet volledig openstaan( = gedimde lampen).
        Alvast bedankt!

        [EDIT]
        Of misschien zoek ik de oorzaak ergens verkeerd?
        En ligt het aan de ingebouwde versterkers van de soundmate 3? (het heeft in ieder geval met de dimmers te maken: hoe meer gedimt -> hoe meer bzzzz)
        [/EDIT]

        Comment

        • mennobroere
          • Apr 2003
          • 89

          #5
          Je maakt de Tbar en je volgd de voedingskabel naar binnen en als het goed is ziet er voordat de kabel gestript is een soort Magneet cilinder om de kabel heen. Deze dient volgens mij als ontstorings filter, teminste dat is bij onze Showtec barre zo. Check even of deze er bij jou ook in zitten.

          Greetz Menno

          Comment

          • Dj Noiz
            • Oct 2004
            • 31

            #6
            citaat:Geplaatst door mennobroere

            Je maakt de Tbar en je volgd de voedingskabel naar binnen en als het goed is ziet er voordat de kabel gestript is een soort Magneet cilinder om de kabel heen. Deze dient volgens mij als ontstorings filter, teminste dat is bij onze Showtec barre zo. Check even of deze er bij jou ook in zitten.

            Greetz Menno
            Dus in principe kan het gestoor al niet aan de T4-barren liggen ...
            Dan moet ik het dus elders zoeken, en het meest voor de handliggende lijken mij de front-boxen ...
            Hoe zit dat daar juist dan?
            Alvast bedankt!

            Comment

            • Martin Hoogeind
              • Sep 2003
              • 60

              #7
              beste DJ noiz
              volgens mij is het zo dat als je licht en geluid niet gescheiden voedt (lees: eigen beide fasen en aarde vanaf trafohuis) dan hoor je de netvervuiling nvan de dimmers op het geluidsysteem. Dit komt doordat als je dimmers dimt deze de fase aansnijden ergens midden in de sinus. Dit heeft een brommende storing tot gevolg. Het enige dat hier tegen te doen is is enorme ontstoor spoelen voor je geluidsvoeding aansluiten, dit soort ontstoor spoelen kosten erg veel geld vandaar dat dit niet gebruikelijk is.

              Mocht je er meer over willen weten dan lees ik het wel en kan ik kijken of ik je naar wat links op internet kan verwijzen.

              Comment

              • ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

                #8
                Noiz geeft het zelf al aan: de voeding van het licht gaat samen met die van het geluid.

                Moet op zich goed gaan, mits degelijke spullen en bekabeling gebruikt, maar....de kans op iritante meeversterkte bromgeluiden als je je licht dimt blijft aanwezig.

                1e actiepunt alvorens je gaat sleutelen of geld uitgeven:
                Gescheiden groepen gebruiken voor licht en geluid.

                Moet wel heel raar lopen of er zijn in ieder geval 2 groepjes beschikbaar cq vrij te maken.
                Voor je lichtgroep boeit het niet zoveel als er ook een koelkast op die groep draait (mits je niet teveel stroom gaat vragen)
                Je geluid wil je perse niet op zo'n stroomgroep hebben draaien!

                Wat mij nu weer eens hoogstelijk verbaast:
                Mensen hebbben wel de kennis om een T4 aan te sluiten, zelfs nog multiparren deraan te knopen...maar ze weten echt geen ene fuck af van de basics van stroom & spanning...
                Ik ben helemaal niet zo technisch,(understatement!)maar kom op! denk ff logisch na mensen!

                Comment

                • MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

                  #9
                  Ik weet ook dat sommige mengtafels er niet goed tegen kunnen als ze te weinig spanning krijgen (dus bijvorobeeld maar 210 v ipv 230) onder andere bij de verschillende spirit (by soundcraft) tafels heb ik dit meerdere keren ondervonden.

                  Comment

                  • Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

                    #10
                    Storing wordt gefilterd met de smoorspoel in de dimmer, bij goedkopere dimmers en zeker bij compacte dimmers wordt hierop bezuinigd. Het kan best zijn dat er een smoorspoel in zit (en dit zal ook wel zo zijn aangezien dit wettelijk verplicht is) maar deze is heel wss onvoldoende. Het verschil tussen een Lightec SR12 en een LM400 van JB systeems is enorm goed hoorbaar in je stack.
                    Oplossingen:
                    - niet dimmen (aan of uit)
                    - betere dimmer
                    - goeie netfilters bij je geluid
                    - andere fase gebruiken
                    De storing kan ook instralen op de geluidskabels dus het hoeft niet persé via het net te zijn dat de storing komt.

                    Comment

                    • Stefke
                      • Sep 2003
                      • 259

                      #11
                      Werk volledig gebalanceerd met je geluidssignalen van en naar mixtafel en amprack. Ik gebruik ook Showtec T4, als je ongebalanceerd signaal stuurd naar de amps krijg je de brom. Eens ik alles gebalanceerd bekabelde geen brom meer, zelfs op hetzelfde net.
                      ah zo dan

                      Comment

                      • dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

                        #12
                        Als je dan toch met 1 groep licht en dimmers wil voeden geld deze algemene regel:
                        Werk met je stroom vanuit een ster. Dus vanuit het stopcontakt dat alles voedt ga je met een aparte haspel/kabel naar die T-bar, en met een aparte haspel naar je amprack.
                        Vanuit het amprack-stroomblokje ga je met een tweede haspel/kabel naar je mixer/mixervoeding.
                        Die mixer sluit je gebalanceerd aan op je amprack, voorlopig zonder andere apparatuur aan de mixer te hangen. Zet de dimmers op 50% en je zal zien dat het een stuk stiller is.
                        Controleer ook of het stoort met de masterfaders open.
                        Nu kun je je randapparatuur op de mixer gaan aansluiten.
                        Als het weer gaat knetteren komt dat vaak omdat je ongebalanceerde apparatuur aansluit, die met randaarde is uitgerust. De volgende acties die je dan moet nemen mogen officieel niet, maar werken wel goed: randaardes van de randapparatuur afplakken, of een ongeaard blokje ertussen (die niet meer worden verkocht tegenwoordig)

                        knoppen en waarden :)

                        Comment

                        • ronny
                          • Dec 2002
                          • 2139

                          #13
                          ik heb al brom opgelost door juist wel te aarden dimmers stoorden enorm op het geluid. heb toen gewoon de stoorzender gezocht en dit was een video die aangesloten was op het mengpaneel om het geluid van de opname te horen. de video was niet geaard en ik heb toen de massa van de rca aansluiting die uit de video komt geaard. gewoon met een draadje deze aan de aarde van een blokje gehangen....

                          mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

                          Comment

                          • dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

                            #14
                            Dat het stoorde was omdat een video-aardsysteem heel anders in elkaar zit dan een audio-aardsysteem.
                            En jij hebt dus de audiotulp van een videosysteem lokaal aan randaarde gehangen, wat bij audioapparatuur met randaarde standaard al zo is. Dat heet ground-bypass. Dat werkt trouwens het beste bij gebalanceerde transmissie.

                            Als je ongebalanceerd werkt (wat jij deed) werkt het juist nog beter als je randaarde afplakt, het apparaat word dan namelijk vanzelf zwevend door de wettelijk verplichte galvanisch scheiding van een apparaat (voedingstrafo). Dit staat dus even los van wat wettelijk mag, want het mag dus niet, vandaar gebruikt men signaaltrafo's.

                            Helaas heb jij denk niet verder gekeken want er hing bijna zeker nog wat meer aan je videospeler (laat me raden: een beamer met randaarde), en dat heb je niet losgetrokken om te kijken hoe het dan ging... echter zal dat extern op de video aangesloten randaardeapparaat de groundloop zijn geweest die jij hebt gebypassed (om het apparaat heen geleidt via randaarde) ....
                            knoppen en waarden :)

                            Comment

                            • ronny
                              • Dec 2002
                              • 2139

                              #15
                              precies helemaal juist, maar als ik moet kiezen tussen klimmen in de truss of effe op grond kabeltje bijleggen, is men keuze ook rap gemaakt

                              maar voor de rest helemaal juist, hing idd beamer aan met aarde. *** jij weet veel

                              mvg
                              ronny
                              niet zagen, gewoon doen!

                              Comment

                              Working...