REQ: Gegevens printplaat Botex SP-1500 Stroboscoop

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • avloon
    • May 2005
    • 14

    REQ: Gegevens printplaat Botex SP-1500 Stroboscoop

    Beste allemaal,

    Is er iemand met een Botex SP1500 stroboscoop? Na jaren flits-plezier is de filter-print uitgebrand. Er zitten 2 condensatoren op, waarvan ik graag de waarde zou willen weten. Dit is bij mij niet meer leesbaar aangezien alles is gesmolten [B)]

    Hopelijk wil iemand de schroevendraaier even pakken en de gegevens op de condensator overschrijven. Ik maak €10,- over voor de moeite als de oplossing blijkt te werken.

    Groeten, Arjan
  • NiTRO
    • Sep 2002
    • 677

    #2
    Hoi Arjan,

    kun je iets met de onderstaande link?



    Ik hoor wel of het gewerkt heeft.

    groet,
    ERC

    Comment

    • avloon
      • May 2005
      • 14

      #3
      Beste NiTRO,

      Het ziet er veelbelovend uit, maar kan het zijn dat dit een tekening is van een ander apparaat? Ik zie zaken over DMX (zit niet op de Botex stroboscoop) en kan de tekening niet herkennen als ik hem vergelijk met de print...

      In ieder geval wel heel erg bedankt voor de moeite!

      Groetjes, Arjan

      Comment

      • NiTRO
        • Sep 2002
        • 677

        #4
        Kun je een foto posten van de pcb, dan kan ik eens verder voor je zoeken.

        groet,
        erc

        Comment

        • avloon
          • May 2005
          • 14

          #5
          Lekker uitgefikt, nietwaar? [8D]
          Hopelijk kun je er wat mee. Ik denk niet dat ik uit hoef te leggen om welke condensator het gaat... ik kan nog net lezen dat ie 250V is, maar de waarde waar het om gaat stond op het gesmolten bobbeltje... [B)]


          Comment

          • beyma
            • Oct 2002
            • 1614

            #6
            Ik denk zelf component C9 met waarde 104 microfarad /275 volt....

            maar ik kan er naast zitten....
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              104 microfarad 275V is veel groter dan deze.
              Ik denk eerder aan 100nF 275V
              Dit zou kunnen aan de grootte te zien
              104 microfarad zit trouwens in geen E6 reeks...
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • avloon
                • May 2005
                • 14

                #8
                Tja, in formaat is hij iets groter (formaat heb ik het dan over) dan degene die nog heel is. Daar staat 275V 0,47 microF op...

                Comment

                • VERVALLEN

                  #9
                  Vraagje ...

                  Hoe komt dat deze zo verbrand en gesmolten is? Heb je soms 380V erop gekregen of blikseminslag of ...

                  Ziet er wel enorm "gefikt" uit

                  Comment

                  • avloon
                    • May 2005
                    • 14

                    #10
                    Tjeemig, wat een hoop enthousiastelingen op dit forum. Gezellig!

                    Nee, er is niets bijzonders gebeurd... spontane actie van Botex.

                    Een collega die wat meer op de hoogte is van electronische componentjes vertelde me dat een condensator niet het eeuwige leven heeft. Met name als je bespaard op goedkope condensatoren met weinig ruimte in de spanning. Volgens hem was het veel beter om (iets van) 660V componenten te gebruiken. Die kunnen wel tegen een stootje.

                    Comment

                    • VERVALLEN

                      #11
                      citaat:Geplaatst door avloon

                      Tjeemig, wat een hoop enthousiastelingen op dit forum. Gezellig!

                      Nee, er is niets bijzonders gebeurd... spontane actie van Botex.

                      Een collega die wat meer op de hoogte is van electronische componentjes vertelde me dat een condensator niet het eeuwige leven heeft. Met name als je bespaard op goedkope condensatoren met weinig ruimte in de spanning. Volgens hem was het veel beter om (iets van) 660V componenten te gebruiken. Die kunnen wel tegen een stootje.
                      Het gaat hem niet over enthousiast te zijn hoor Avloon!
                      Het was gewoon een reactie van die foto omdat dat er beetje gruwelijk uitziet. Ik hoop voor jou dat je deze weer zelf aan de praat kan krijgen. En dan hopen met 660V condensatoren.

                      Veel geluk zou 'k zeggen!

                      Grts

                      Comment

                      • beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

                        #12
                        @ laserguy,

                        Ik zat eens te kijken naar het pdf bestand uit een eerdere post van Nitro, daar kwam in mijn ogen condensator nummer C9 als boosdoener uit.... en daar staat die waarde bij, hoewel ik het ook een vreemde vind...
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                        Comment

                        • Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

                          #13
                          Ja, dat zal idd wel een 100 nF zijn, 250V.?? 275 V. heb ik nog nooit gezien.
                          400 Volt is wel gebruikelijk.

                          104 betekent: een 10 met 4 nullen erachter, waarde in picofarad, 100.000 pF = 100nF
                          DE standaard waarde voor allerlei netfiltertjes.

                          En ja, condensators fikken helaas wel eens uit, een 600 of 1000 Volt exemplaar kan wel meer piekspanningen verdragen, maar garantie kan niemand je geven.

                          Comment

                          • laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

                            #14
                            Die 275V kan wel. Dit zijn meestal X2 condensatoren. Die zijn geschikt voor wisselspanningen tot 275V (dus deze waarde wordt, uitzonderlijk voor condensatoren, opgegeven in volt AC!). Zij voldoen aan keuringen, hebben ruime marges en kunnen piekspanningen overleven tot boven de 1000V (zoekt iemand misschien even de vereisten op om X2-type genoemd te mogen worden? Dan weten we alles tot in detail van de cijfertjes).
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                            Comment

                            • beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

                              #15
                              Carl , bedankt voor de wijze les! [:I]
                              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                              Comment

                              Working...