pc dmx besturing

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lith
    • May 2005
    • 5

    pc dmx besturing

    hoiz,

    Dit lijkt me wat sneller om info te vragen over dmx, als dit niet de juiste oplossing is, men excuses ervoor
    Zal even de vragen per nummering schrijven voor duidelijkheid...
    Mijn vragen gaan allemaal over PC2DMX dus er zullen waarschijnlijk dubbele vragen bijzitten!

    1. Er zijn veel mogelijkheden om te besturen via pc door verschillende packetten, maar ik wil wat meer mogelijkheden weten, Kun je zoon hardware kopen zonder dat het alleen werkt met een bepaalde software? en eventueel waar?

    2. Heb bij de jb-systems verschillende controllers gezien, bij elke was er een input en een output maar er was ook eentje bij die van usb direckt naar output ging zonder een input te hebben, heb je dan geen input nodig?? En de prijsverschillen waren ook verschillen, hangt dit af van de snelheid of wat?

    3. Kun je mij misschien een goede oplossing vinden, wat ik het best kan kopen om redelijke beginneling maar toch al wat proffisioneel het is voor me kamer btw

    THX, hoe dan ook
  • Controller
    • Apr 2002
    • 745

    #2
    allereerst welkom op het forum

    over softwaresturingen zijn al veel topics geweest daarom rechtsboven vind je de knop "Zoek"

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      en kijk eens bij www.chamsys.co.uk, en daarna www.enttec.com . Dit is zowat het professioneelste low-budget dat je kan vinden.

      Comment

      • Lith
        • May 2005
        • 5

        #4
        ja, nu denk ik zelf al dat het een chamsys of enttec zal worden na wat topics te lezen alleen was er zoveel discusie erover dat ik niet weet welke te pakken,

        wil er ook wat geld voor geven

        enttec intereseert me op dit wel, maar hiervoor moet ik weten waarom er bij sommige alleen een input is en geen output...

        kijk nu naar de usb pro versie http://www.enttec.com/dmxusb_pro.php
        er staat wel niet bij hoeveel dmx channels er zijn

        Comment

        • tijn
          • Oct 2003
          • 184

          #5
          De DMXUSB Pro heeft wel betere specificaties dan de gewone DMXUSb maar je moet ook even naar de beschikbare software kijken. Die is er voor de DMXUSB zeer veel, waarbij Chamsys natuurlijk echt heel goed is. Voor de pro versie is op dit moment nog vrijwel geen ondersteuning, tenmiste zover mij bekend is.

          Tijn

          Comment

          • Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

            #6
            nee, de enttec openDMX dongle die werkt op de PC versie van chamsys MagicQ PC. Chamsys heeft ook een faderpaneeltje voor op z'n PCn versie met 2 DMX universes, wat je dat fysieke faders geeft, wat ook sneller werkt. Maar basicly heb je die enttec USB dongle nodig (niet de pro) die 55 euro kost, en de MagiCQ PC kan je downloaden van chamsys, gratis en voor niks.

            De enttec dongle heeft 512 kanalen (1 DMX512 universe dus...), en kan voor zowel in alws output gebruikt worden (niet simultaan!).

            Dan kan je bijvoorbeeld mits een klein programmatje en die dongle een showtec tafeltje aan martin LJ hangen (maar dan heb je nog altijd de dure output dongle van martin nodig). Maar input heb je dus alleen nodig als je je sturing wil bedienen met een andere sturing.

            [edit] en tijn was me voor

            Comment

            • Lith
              • May 2005
              • 5

              #7
              is het nu enttec of chamsys, het wordt hier precies door elkander gehaald, ik herleid hier dat je de usbdmx van entecc kunt gebruik met chamsys zen software

              en kan iemand me uitleggen wanneer je een output, een input en het allebij nodig hebt

              dongle wat is dat?

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                Inderdaad: de enttec dongle (dat is dat apparaatje) kan je gebruiken op de software van chamsys.
                Dan hebben we het over de OPENDMX USB dongle, en niet de pro dongle, want voor die laatste is er (nog) geen support.

                Normaal gezien heb je op je sturing alleen maar een output nodig.

                Een input kan je voor de volgende doeleinden gebruiken:
                * Je hebt een 'visualizer' op je PC staan die je wil bedienen met een DMX controller. Een visualizer is een 3D pakket waarin je lampen tekent, en deze ook kan bedienen en kan zien wat ze doen op je scherm.
                * Je een controller wilt bedienen dmv een andere controller. Dit kan raar klinken, maar het wordt gedaan Het simpelste voorbeeld zijn controllers van professionele lasers die een DMX input hebben zodat je met je lichttafel voor de movingheads ook de laser kan bedienen. Wat ook steeds populairder wordt is om videofragmenten op een 'mediaserver' te plaatsen, en deze mediaserver (die aan een aantal TV schermen hangt) te bedienen met DMX. Maar wat nog het meeste gebruikt wordt is een simpel tafeltje zoals de showtec scenesetter aan een PC sturing te hangen om zogenaamde playbacks te kunnen bedienen met een echte fader ipv met de muis.

                Kortom: trek je van die input niks aan, das voor gevorderden

                Comment

                • Lith
                  • May 2005
                  • 5

                  #9
                  aah ok, dus kan ook movingheads alleen met een input besturen,
                  rond de 70€ is echt wel goedkoop, zal dan ook best daarmee beginnen en dan kan ik nogaltij uitbreiden. dus zal deze kopen

                  Zal ik best de controller bestellen via men eigen land? http://www.euro-pa.be/
                  btw welk produckt moet ik hier uitkiezen (refirentienummer)

                  Comment

                  • Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

                    #10
                    Bestel hem maar bij euro PA ja... Ik had em besteld uit australie met het gedacht: das net iets goedkoper. Tot de postbode de douanetaksen nog eens kwam opeisen [)]
                    je moet naar deze vragen: ENTTEC OPEN DMX USB interface. En dit is de foto: http://www.euro-pa.be/images/openusb.jpg.

                    Je kan trouwens movingheads met een output sturen, de movinghead zelf heeft de input Maar da zal zichzelf wel uitwijzen

                    Comment

                    • JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

                      #11
                      citaat:Geplaatst door Lith

                      aah ok, dus kan ook movingheads alleen met een input besturen,
                      rond de 70€ is echt wel goedkoop, zal dan ook best daarmee beginnen en dan kan ik nogaltij uitbreiden. dus zal deze kopen
                      NEE. Je kunt geen movingheads bedienen met alleen de input. De input heeft alleen zin, OF in combinatie met een output, OF in combinatie met visualisatie-software, maar daar heb jij niets aan.

                      Om aan te sturen MOET je een output hebben. Zonder output wordt er geen DMX-signaal geproduceerd, en kun je dus niets aansturen. Input is puur een [u]aanvulling</u>
                      Creating shows beyond Imagination

                      Comment

                      • Lith
                        • May 2005
                        • 5

                        #12
                        citaat:Geplaatst door jeroenvdv

                        citaat:Geplaatst door Lith

                        ...
                        NEE. Je kunt geen movingheads bedienen met alleen de input. De input heeft alleen zin, OF in combinatie met een output, OF in combinatie met visualisatie-software, maar daar heb jij niets aan.

                        Om aan te sturen MOET je een output hebben. Zonder output wordt er geen DMX-signaal geproduceerd, en kun je dus niets aansturen. Input is puur een [u]aanvulling</u>
                        Ja, was foutje, bedoelde output

                        Comment

                        • Peter Vanhove
                          • Jun 2002
                          • 347

                          #13
                          Even een en ander ophelderen.
                          De Software van Chamsys is inderdaad het beste wat er momenteel (Gratis) te verkrijgen is, stukken beter dan menig niet gratis pakket.
                          Deze software werkt (voorlopig) alleen met de Enttec Open USB DMX interface, nog niet met de pro versie.
                          Het verschil tussen de Pro en niet Pro versie is voornamelijk het ontbreken van een eigen processor in de niet pro versie. Bij deze interface doet de computer alle dmx berekeningen, bij de Pro versie word dit door de interface zelf gedaan. Om de Chamsys software met de Pro versie te laten werken, moet de software aangepast worden, en ik weet echt niet of Chamsys dit wel gaat doen. Zij verdiennen immers niets aan deze interfaces die van een een andere firma komen. De enige reden waarom Chamsys de Open USB interface ondersteunen is omdat meer mensen met hun software zouden leren werken, en vroeg of laat wel eens een tafel van hun zouden kopen, zei kozen voor de enttec interface omdat dit zowiezo de standaard is en geen drol kost. De Chamsys tafels zijn dan weer qua prijs/kwaliteit/mogelijkheden zowat het beste wat er momenteel bestaat.
                          Naast de Open DMX USB interface ondersteunt de Chamsys software ook hun eigen ethernet naar dmx convertor of elke Artnet compatibele interface zoals de enttec DMXEtherGate MK2. Hang aan deze Ethernet interfaces een draadloze netwerkadaptor en je hebt meteen draadloos DMX voor een spotprijsje.
                          Wat het bestellen in Europa betreft van de Enttec interfaces is het inderdaad aan te raden hier lokaal aan te kopen, in de Europese prijs zit immers het transport, de importtaxen en de btw reeds inbegrepen en ze zijn massaal voorradig.
                          Wij verkopen de interfaces momenteel aan 66,07 euro btw inbegrepen, reken daar nog een 6 tal euro portkosten bij en verder geen verborgen kosten nadien. Voor net boven de 70 euro heb je een complete 512 kanalen dmx stuurtafel met ongekende mogelijkheden, een betere deal bestaat er toch niet.
                          Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                          Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

                          Comment

                          • Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

                            #14
                            Hmm, ik dacht dat reclame maken voor jezelf niet mocht op dit forum?

                            Comment

                            • Peter Vanhove
                              • Jun 2002
                              • 347

                              #15
                              citaat: Hmm, ik dacht dat reclame maken voor jezelf niet mocht op dit forum?
                              Jij zei zelf dat de mensen hem beter bij ons kochten dan in Australie, dit klopt het zal zeker goedkoper zijn. Dit bewijst ook nog eens dat wij hier geen schatten aan verdienen, niet eens genoeg om de tijd die we nodig hebben om de factuur te maken en het pakje naar de post te brengen te compenseren.
                              Het Open DMX USB concept is net zoals Open Source Software iets waar de makers niets aan verdienen, het is iets wat gratis aan de mensen aangeboden word. Echter hardware kan je niet gratis maken dus moeten hier enkele euro's voor neergeteld worden, de helft van wat je betaald voor deze interface is btw, transport en invoertax, en daar kan de producent, of wij niets aan veranderen.
                              Vergeet ook aub niet dat de 55 euro op de website van Enttec, zonder btw, transport en invoertax is, die komt er zoals al gezegd later bij. Als je goed kijkt op onze website zal je zien dat wij deze interface verkopen aan 54,60 euro zonder btw, maar wel al met transport van Australie naar Belgie en importtaxen inbegrepen, het enige wat nog bijbetaald moet worden is de btw en eventueel port.
                              citaat:er staan nu ook wat dmx usb interfaces op marktplaats. Even zoeken op dmx usb en dan vind je ze. Misschien is het wat.
                              Klopt, maar geen enkele werkt met de Chamsys software.
                              Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                              Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

                              Comment

                              Working...