belichting bij expositie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berty
    • Apr 2005
    • 3

    belichting bij expositie

    ik ben een belichtingsleek en vraag langs deze weg raad voor het opstellen van mijn werken in een groepsexpositie. Ik gebruik twee ruimtes.
    *de eerste ruimte meet 8m bij 8m en is 3,5 m hoog. Twee (niet tegenover elkaar staande) muren bevatten telkens twee hoge ramen. De muren zijn wit. De vloer is betegeld met oude dallen. Tegen de muren hang ik aquarellen. Doe ik er goed aan doeken voor de ramen te hangen en de aquarellen van bovenuit te belichten.
    *de tweede ruimte meet 3m bij 3m en 2 m hoog. Ze is zo goed als totaal verduisterd. De ruimte heeft een aarden bodem. hierop plaats ik een 60 tal kleine (20 cm), witte keramieken beeldjes. Het is mijn bedoeling een mysterieuze sfeer te creeren door enkel de onderste 30 cm van de ruimte van licht te voorzien. Hoe kan ik dit het best aanpakken en is dit mogelijk zonder al te veel schaduwen te creeeren ?
  • Gerrit Hurkens
    • Dec 2000
    • 252

    #2
    Het is voor de 1e ruimte een goed idee om de aquarellen van boven te belichten. Hang de spots dan niet te recht boven de werken, want dan creeer je een ongewenste slagschaduw. Gebruik lampen met een hoge kleurtemperatuur en een redelijk nauwe bundel,zodat je zo min mogelijk muur verlicht.

    Voor de 2e ruimte zou je de verlichting Onder de keramieken beeldjes weg kunnen laten komen. Zet ze op een kleine verhoging (cq 10 a 20 cm) en plaats er verlichting onder. Zo kun je de vloer mooi indirect uitlichtne. Heb je voor het mysterieuze effect ook wel eens gedacht aan puntspots RECHT boven de beelden? De slagschaduw naar beneden maakt het mystiek.
    Een ander ideee is om de andere kant op te verlichten en de beelden wederom op een plateau te zetten. In het plateau doorzichtige gaten maken en van hieruit verlichten (het zaklamp effect)
    \"Oeeeeeeehhh, what does this button doooooooo??????\"

    Comment

    • berty
      • Apr 2005
      • 3

      #3
      bedankt gerrit,

      dat is exact de info die ik zocht.
      neem het me niet kwalijk dat ik zo laat reageer [:I]

      bert

      Comment

      Working...