Lasereffect capaciteit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jelletb
    • Mar 2003
    • 6

    Lasereffect capaciteit

    Het merk showtec komt met een aantal nieuwe laser effecten/shows.
    Ik was de verschillende modellen aan het bekijken en 1 model leek mij wel interessant.
    Dit model, een laser effect, bevat een 40 mW solid state laser (green 532nm), en een 60mW diode laser (red 650nm).

    Ik heb van lasers helemaal geen kaas gegeten [:I] en mijn vraag is dan ook: hoeveel personen kan deze laser aan? Of met andere woorden, heeft deze laser genoeg vermogen om een leuk effect te geven, zonder dat je er een darkroom van moet maken? [8D]
    Ik heb al ergens een vuistregel gelezen waarin werd gesteld dat het aantal mW ongeveer het aantal vierkante meters bepaald wat zo’n effect aan zou kunnen. Nu bestempelen ze dit lasereffect als een 100 mW (60+ 40 mW) model in de catalogus. Zou dat in dit geval dan betekenen dat ik er een dansvloer van 100 vierkante meter mee aan zou kunnen? Of mag dit niet als een optel som gezien worden en moet je het vermogen van de zwakste laser nemen? In dit geval 40 mW?

    Ook las ik ergens op een website:

    “Onderschat de zichtbaarheid van deze DPSS lasers echter niet: de golflengte van 532 nm zit in de piek van het visuele spectrum, waardoor deze helder groene kleur, de voor het menselijk oog, meest felle kleur is. De visuele zichtbaarheid mag doorgaans met een factor 4 vermenigvuldigd worden. Dit betekent dat een DPSS laser met een vermogen van 100 mW, vergeleken mag worden met die van 400 mW gaslaser!”

    Gaat dan de vuistregel (1mW voor 1 vierkante meter) nog op[?]

    Ik hoop dat iemand mij hier een beetje duidelijkheid in kan geven.
  • Victor
    • Aug 2000
    • 54

    #2
    De vermenigvuldigingsfactor ten opzichte van een argon-laser ligt dichter bij de 3. Met andere woorden: een 40 mW laser op 532 nm is ongeveer even goed zichtbaar als een 120 mW argon-laser. Dit geldt alleen voor 532 nm en dus zeker niet voor de 650 nm rode kleur.

    Als grove richtlijn hou ik altijd aan: niet meer dan 3 man per milliwatt groen 532 nm. Ik weet het: dat is helemaal niet wetenschappelijk en het hangt af van de toepassing, de zaal, de manier waarop de laser gescand wordt en het omgevingslicht. En van de eisen die je stelt. Maar voor gemiddelde situaties en drive-in werk blijkt dit voor mij redelijk te kloppen.

    Een mannetje of 100 maximaal voor deze laser dus oftewel een niet te grote kantine.
    Groeten,
    Victor Noordland

    Comment

    • jelletb
      • Mar 2003
      • 6

      #3
      Victor, bedankt voor je reactie.

      Als ik het goed begrijp is het dus geen optelsom van beide lasers. En ga je in jouw richtlijn dus uit van de groene laser in het systeem, in dit geval dus 40 mW.

      Ik kan dus beter wat zwaarders kopen als ik feesten boven de 100 pers wil doen.

      Comment

      • tuurKE
        • Jan 2005
        • 252

        #4
        een basisregel die wij wel eens hanteren is minstens 1mW per m² zaaloppervlak. Dus in een zaal van pakweg 6m x 10m, 60m² zou je best een laser gebruiken van minstens 60mW,liefst iets meer, met je 40mW kom je er ook nog, als het maar donker genoeg is.

        Greetz Tuur
        Maar wij hebben.......
        .......chamsys!!

        Comment

        • Victor
          • Aug 2000
          • 54

          #5
          In dit geval heb ik de 60 milliwatt 650 nm gemakshalve verwaarloosd. Deze golflengte is meer dan 8x minder zichtbaar dan 532 nm en heeft dus nauwelijks invloed op de totale zichtbaarheid (vergelijkbaar met 7 mW groen). Het rode licht is misschien wel leuk als effect erbij, maar verwacht er geen superspektakel van.

          De precieze indexen zijn:
          555 nm stellen we op 100% zichtbaarheid (referentiekleur met de beste zichtbaarheid voor het menselijk oog)
          532 nm = 88,5% hiervan. Dit is de limoenkleur van de frequentieverdubbelde Nd:YAG-lasers
          650 nm = 10,7% hiervan.
          Groeten,
          Victor Noordland

          Comment

          • Banned
            Banned
            • Dec 2003
            • 951

            #6
            Met 60mw rood kan je best wel wat doen hoor ...... Heb er zelf ook een en ik vind het niet slecht. Natuurlijk is een 30mw groene laser VISUEEL beter. Maar rood word bijna nooit echt zelfstandig gebruikt.

            Je kunt rood zelfstandig gebruiken met 200 / 250mw dan is het mooier als een groene maar dat is mijn smaak.

            Rood is meer een ondersteunende kleur om te kleuren te mengen.

            Hiervoor heb je niet veel power nodig maar hoe meer power hoe mooier de kleurenmix is.

            Zo heb je bv een dubbele laser ( rood 60mw en groen 40mw ) die dmv een blanking geel kan maken en dat is best een leuk effect maar het rood valt een stuk minder op dan de kleur groen.

            Wat ik vind naar mijn mening is dat HEEL VEEL MENSEN deze lasertjes vergelijken met de professionele lasers op krachtstroom en waterkoeling.

            Het zijn leuke laser-effecten voor het geld dat mag gezegd worden.

            Een beetje PRO laser diode met een goede scan unit kost ook al gauw een paar duizend euro.

            Deze apparaten kun je niet vergelijken ( zeker niet de kwaliteit ) met de effecten van een paar honderd.

            Comment

            Working...