Ventilator Dicrolight

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Triple S
    • Sep 2000
    • 808

    Ventilator Dicrolight

    Hallo allemaal,

    Even een (hoop ik) eenvoudig vraagje:

    Ik heb een dichrolight met Bulgin-aansluiting.
    Deze stuur ik aan met een Botex DC-4P dimmer.
    Alle lampen werken prima, maar de ventilatoren krijgen geen stroom.
    Nu kan ik achterop de dichrolight wel zien welke pool stroom moet krijgen voor de fan, maar vraag me af hoe ik die stroom erop krijg.

    Is hier wellicht een truuk voor, of moet ik gewoon mijn Botex openschroeven en ergens een draadje van een spanningspunt naar de desbetreffende pool op de Bulgin-aansluiting solderen ?
    (ik hoop dat het eenvoudiger kan)

    Alvast bedankt voor de vele hartverwarmende reacties
    Don\'t call me DJ!
  • Q-lighting
    • Dec 2004
    • 68

    #2
    ik zou gewoon een vaste stroom op je fan zetten, niet via je dimmer laten gaan ,maar een kleine splitting maken en dan voor je fan een gewone stekker gebruiken waar altijd stroom op staat. je dimmer openschroeven lijkt mij niet zo geweldig i.v.m. garantie.

    Q
    i do it my way:p

    Comment

    • maarten_dever
      • Jun 2002
      • 150

      #3
      bij de shuko versie zijn er modellen die een apparte stekker hebben voor de fans. Als ik het goed heb zijn bij de bulgin stekkers 2 pinnen voorzien om voeding te geven aan je fans. (best dichrolight even openschroeven om te kijken op welke pinnen die vaste voeding voor de fans moet komen.) of mischien staat die pinconfiguratie ook wel in je manual (of zoals Q-lighting al zei) een apperte stekker voorzien.

      Comment

      • Triple S
        • Sep 2000
        • 808

        #4
        Er staat bij de Bulgin-aansluiting idd aangegeven welke pin er voor de Fan is, mijn probleem is alleen: hoe krijg ik daar (constante) spanning op!

        Losse stekker eraan maken is idd een optie, maar het liefste gebruik ik maar één kabel voor het apparaat.
        Don\'t call me DJ!

        Comment

        • ronny
          • Dec 2002
          • 2139

          #5
          dan zorg je ervoor dat de connector die je sturing ingaat dat daar een voorziening is om die pin een vaste spanning te geven ... kan zo moeilijk toch niet zijn ...

          maar aangezien een stroomkring altijd gesloten moet zijn om te werken veronderstel ik dat er een gemeenschappelijke nul wordt toegepast?

          mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

          Comment

          • Triple S
            • Sep 2000
            • 808

            #6
            Er zijn idd 2 polen voor de nul.
            Bedoel jij nu dat ik achter de dimmer een losse shucko-verbinding moet maken voor de desbetreffende pin?
            Don\'t call me DJ!

            Comment

            • maarten_dever
              • Jun 2002
              • 150

              #7
              dat kan je doen, maar die is eigelijk overbodig als je dimmer gewoon op 230v werkt. want dan zorg je er beter voor dat je die pinnen voor de fans mee aansluit op de voeding van je dimmer (bespaart je 15 sec bij opbouw en 5 sec bij afbouw :-)) (maar als je die bulginstekker op je dimmer ook gebruikt voor pars ofzo.. dan is dit natuurlijk geen optie)(tenzij die pinnen bij je pars niet gebruikt zijn)

              Comment

              • Triple S
                • Sep 2000
                • 808

                #8
                Nou, ik heb 'm even open gehad, en gewoon een stekker aan de fans gezet.
                Op deze manier hoef ik niet intern in de dimmer te rommelen.
                Bedankt voor de adviezen!
                Don\'t call me DJ!

                Comment

                Working...