Wat zijn Macro´s?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Q-lighting
    • Dec 2004
    • 68

    Wat zijn Macro´s?

    haai,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe tafek voor mn scans maar ik kom soms de term macro´s tegen, in de zin van:"50 Macro´s".

    Ik heb op het forum proberen te zoeken maar ik vond maar 2 topics..[B)]


    Alvast badankt, D[)]
    i do it my way:p
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

    #2
    Macro's zijn een soort van voorgeprogrammeerde bewegingen.

    Zo heb je bijvoorbeeld een circelmacro (lekker makkelijk voorbeeld). Als je bijv. een scan op 1 plek laat staan, maar je zet er een circelmacro onder, dan zal de tafel zelf aan de scan vertellen dat ie circels moet draaien. Dus de tafel rekent zelf de DMX-waardes uit, zodat jij dat niet hoeft in te programmeren.


    Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker wordt.

    Comment

    • Q-lighting
      • Dec 2004
      • 68

      #3
      THNQ, zoiets dacht ik, maar ik dacht dat het anders werd genoemd.

      nu is het wel allemaal duidenlijk
      i do it my way:p

      Comment

      • delighted
        • Jul 2003
        • 420

        #4
        citaat:Geplaatst door jurjen_barel

        Macro's zijn een soort van voorgeprogrammeerde bewegingen.

        Zo heb je bijvoorbeeld een circelmacro (lekker makkelijk voorbeeld). Als je bijv. een scan op 1 plek laat staan, maar je zet er een circelmacro onder, dan zal de tafel zelf aan de scan vertellen dat ie circels moet draaien. Dus de tafel rekent zelf de DMX-waardes uit, zodat jij dat niet hoeft in te programmeren.


        Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker wordt.
        Duidelijker wordt het zeker niet, je haalt hier namelijk effecten en macro's door elkaar.

        Veel tafels hebben een Effects-engine waarmee je effecten zoals de cirkelbeweging (en vele anderen) kunt maken.

        Een macro is een reeks toetsaanslagen die je kunt opnemen, zodat je niet steeds dezelfde reeks in hoeft te toetsen. Zo heb ik altijd macro 101 om m'n lampen te kunnen resetten. Zo hoef ik alleen maar die macro te starten ipv een reeks handelingen te doen om de lamp te resetten.

        Comment

        • LichtNichtje
          • Nov 2004
          • 220

          #5
          Hangt dit af van tafel tot tafel of is dat gewoon "standaard" (Maxxyz vs Hog III bijvoorbeeld)??

          Comment

          • BS
            • Feb 2005
            • 24

            #6
            Een macro is precies zoals door delighted uitgelegd. Erg handig voor series toetsaanslagen die je vaak doet en waarvoor nog niet één toets is. Is een standaard term voor alle tafels.

            Comment

            • Q-lighting
              • Dec 2004
              • 68

              #7
              dan lijkt een macro in het opzicht wat delighted uit legt meer op een "cue".

              of heb ik het mis?
              i do it my way:p

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                Bij de Martin Freekie worden die dingen macro's genoemd, vandaar die uitleg.

                Lampen resetten met je tafel... Neem aan dat dat via DMX gaat. Dan lijkt het mij een scene die je dan opslaat (dus als bijv. kanaal 16 de reset is, een scene erin zetten met kanaal 16 op 100%). [xx(]

                Comment

                • AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

                  #9
                  Nope... Het gaat om een serie commando's die je regelmatig intikt, en die dus tijd kosten. In delighted zijn voorbeeld; je moet bij het opstarten van lampen doorgaans werken op TYPE. Het standaard syntax lijntje is dan bijv.; Color575, lamp on, Spot, lamp on, miniscan HPE, lamp on, Profile II, lamp on etc. etc. Een macro " neemt" als het ware je acties op, en onthoud deze serie van commando's. Voor al je type lampen toets je nu eenvoudig; macro 1 enter, en klaar !

                  Ik gebruik op de GrandMA altijd een ready-for-show macro. Deze off-ted alle lopende quelistes e.d., zet mijn goede views klaar, en start alvast de inloop stand... Alles met 1 druk op de knop (op de MA kun je een macro toewijzen aan een view-knop)

                  groet Arvid
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

                  Comment

                  • ljmartijnw
                    • Apr 2004
                    • 133

                    #10
                    het is niet voor iedere tafel hetzelfde want in de Avo Pearl zitten ook macro's. Deze macro zijn bedoelt om verschillende functies van je fixtures te kunnen activeren, zoals een reset, lamp on, lamp off Afhankelijk van het type fixture wat je gebruikt natuurlijk.
                    Down Under.

                    Comment

                    • axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

                      #11
                      Aangezien dit een oeverloze discussie gaat worden, toch nog even duidelijkheid scheppen voor er een slotje op gaat.

                      Een macro is een tool om bepaalde handelingen te vereenvoudigen.
                      Bij de MEESTE tafels in de vorm van het 'recorden' van bepaalde toetsaanslagen en handelingen (zoals Dennis het verklaarde)
                      Te denken aan bv : automatisch saven van bepaalde data, aanmaken van pallets, toepassen van verschillende aanpassingen, homen van fixtures, testprocedures voor fixtures, ...noem maar op!
                      Allemaal handelingen die een aantal handelingen vragen die telkens opnieuw dienen te gebeuren en die je via de MACRO functie van een tafel meteen kan oproepen.

                      In de meeste gevallen dien je de macro's zelf te schrijven (of uit te wisselen).

                      Andere tafels bieden idd al een aantal macro's standaard aan.
                      Maar meestal is de naam hier verkeerd gekozen en gaat het meestal om een 'effect'.
                      Bv een voorgeprogrammeerde beweging wordt dan daar een 'macro' genoemd. En een effect en een macro zijn dus nog steeds net wat anders.

                      Voor eventuele extra toevoegingen/correcties aan dit topic, gelieve ff te mailen!


                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                      Comment

                      Working...