projectie van een afbeelding

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cocktaille
    • Feb 2005
    • 1

    projectie van een afbeelding

    Hallo,

    Ik heb een klein vraagje ivm een projectie van een afbeelding in een zaal. Nu ken ik er zelf helemaal niets van, en ik zal mijn probleem zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven.

    Ik ben op zoek naar informatie over hoe je een afbeelding voor een spot kan krijgen, zodat deze geprojecteerd kan worden in een zaal. De afbeelding kan je vinden op http://www.klokkenfuif.tk (het is de vogel).

    Is er iemand die weet of dit technisch mogelijk is, of je dit zelf kan maken of dat je dit moet laten maken. En hoe noemt men zoiets (dat kan me ook al een stap verder brengen in miijn zoektocht).

    Alvast hartelijk bedankt,

    Simon
  • Joopknoop
    • Dec 2004
    • 78

    #2
    Hee, Cocktaille

    Het plaatje voor een spot heet in licht-technische termen: Gobo. De Gobo komt voor een lamp zodat het licht door de gobo gaat en het licht word gefilterd. Bepaalde delen worden zwart anderen wit of kan ook met kleuren. Dit beeld word vervolgens geprojecteerd op een muur.

    Aangezien jij plaatje niet een standaard gobo is moet je deze ontwerpen. Maar voordat je het laat ontwerpen is het belangrijk wat voor lamp je gaat gebruiken om het te projecteren. In verband met de grootte van je gobohouder in de lamp. Je hebt twee soorten lampen Conventioneel (spots) en bewegend-licht (movingheads,scans). Conventioneel is het goedkoopst en blijft je gobo stil staan op de plaats waar jij het wil. Bewegend is een stuk leuker want dan kan je de gobo (in jou geval de vogel) laten rondvliegen door de zaal. Je kan hem van kleur laten veranderen (op afstand), laten knipperen, enz... Alleen het probleem van bewegend licht is dat het natuurlijk een stuk duurder is.

    Dan heb je verschillende soort gobo's Glazen gobo's, metalen gobo's en kleuren gobo's. Metaal kan alleen als je plaatje alles aan elkaar zit. Dus kan niet opeens een zwarte vlek in het midden. Glazen gobo is voor jou geschikt aangezien je plaatje niet uit een deel bestaat en ook geen kleuren heeft.

    Even een kostenplaatje voor je neergezet:

    Gobo = ik denk rond de 200 euro(aangezien het plaatje niet ondoorbroken is en je een glazen gobo moet gebruiken) (kopen)
    Spot =20 euro (huren)

    Wil je het laten bewegen word het gelijk een stuk duurder want je hebt namelijk ook een lichttafel nodig:

    Gobo=200 euro (kopen)
    lamp= 50 euro (huren)
    tafel=30 euro (huren)


    Maar dan kan je wel een stuk meer met het plaatje zelf. je kan je gobo bijvoorbeeld laten maken bij: http://www.gobo-image.nl/Kijk dus maar wat je doet. Maar besef wel dat het niet echt goedkoop is. maar wel erg leuk

    Groeten Joop

    Comment

    • AH
      • Apr 2004
      • 248

      #3
      Je kunt natuurlijk ook gewoon een beamer huren/kopen[^]
      Anne Homan

      Comment

      • Orbis
        • Feb 2004
        • 217

        #4
        of ergens een clay paky vip toestel zien te huren, dan kan je gewoon je vogel op een dia zetten en mooi scherp projecteren en laten bewegen...
        sex, drums & rock \'n\' roll

        Comment

        • Joopknoop
          • Dec 2004
          • 78

          #5
          Tja dan kan natuurlijk ook de image-scan van Martin nemen. Kan ook een dia in gepropt worden. Kan ook bewegen. Zie hem ook nog weleens in een bekende sportwinkel hangen. Maar met daglicht vind ik hem toch een beetje teleurstellend. In het donker is dit een hele goede oplossing.

          Comment

          • ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

            #6
            Er zijn mogelijkheden te over, eenglasgobo lijkt me gezien de eenvoud van het ontwerp niet nodig. Een gesneden gobo gaat prima lukken.

            Waar je de gobo in gaat plaatsen is natuurlijk helemaal afhankelijk van de gewenste lichtopbrengst.
            Je kunt ook een gobo laten maken die je in je movingheads plaatst.
            Je kunt een (aantal) projectors plaatsen...kan allemaal!

            Comment

            • Jugfire
              • Oct 2004
              • 91

              #7
              Bij selecon pacifics kun je gobo's ook gewoon maken door een image op van die doorzichtige sheets te printen.
              Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

              Comment

              • Joopknoop
                • Dec 2004
                • 78

                #8
                Een gesneden gobo kan. Maar dan moet het ontwerp wel aangepast worden. Kijk maar naar de klok. Zonder klok zou het zonder aanpassingen kunnen.

                Comment

                Working...