focus hand

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • herms
    • Feb 2005
    • 13

    focus hand

    ik heb gezien dat er een mooi apparaat bestaat, een focus hand. Een apparaat dat draadloos DMX kan aansturen. Heeft iemand ervaring met het zelf bouwen van zo'n apparaat? Of weet je iets vergelijkbaars? Of bestaat er iets eenvoudigers met een kleine handzame regelaar die je steeds mee kunt nemen en niet noodzakelijk draadloos hoeft te zijn?
  • JohnHa
    • Jan 2002
    • 57

    #2
    Hoi,

    Werk al een paar jaar met de ELC Focus Brain. Kan het aanbevelen, scheelt soms een mannetje. Zit ook wel een enkel nadeel aan.


    John.

    Comment

    • rene.derksen
      • Feb 2004
      • 649

      #3
      degene die ze bedacht heeft en maakt loopt hier als het goed is ook rond. en anders maar eens kijken op www.elclighting.com Ik heb em nog nooit gebruikt, maar 1 ding weet ik wel: handig is ie!
      Licht is altijd zwaar.

      Comment

      • AJB
        • Jul 2003
        • 2289

        #4
        't Is zeker een handige tool; erg veel theaters hebben er een. Tegenwoordig is het wel belangrijk om even na te denken; veel lichttafels bieden gelijke oplossingen d.m.v. een PDA-module. Hiermee kun je niet alleen nummertjes tikken (zoals op de ELC Focus Brain) maar ook standen maken, moving lights checken/techen etc. MA heeft zoiets, Compulite ook, en ik meen FPS ook... Kiek moar ff...

        suc6
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

        Comment

        • raldee
          • Jan 2005
          • 21

          #5
          Je ziet die dingen zo veel omdat er eigenlijk niks vergelijkbaars is. Ga maar eens rondneuzen op het internet. Een eenvoudige afstandsbediening die niet te duur is, eenvoudig in de bediening is, klein formaat heeft, lichtcomputer onafhankelijk is en betrouwbaar is bestaat eigenlijk niet.
          'Vroeger' -in die goeie ouwe tijd- had je de tipspot. Daar heeft John Geelen ooit nog een opvolger voor gebouwd toen hij nog bij Controllux werkte. Dat ding was qua functionaliteit ideaal! Eenvoudig te bedienen, verlichte toetsen (dus leesbaar in het donker) en ook niet duur.
          Wij (schouwburg utrecht) hebben onlangs onze focus brain in de vuilnisbak gedumpt en weer zo'n tipspot opgrakelt. Die focusbrain (wel lef hebben om zo'n naam aan zo'n klungelig produkt te geven) heeft voor ons eigenlijk nooit echt lekker gewerkt. Regelmatig werkte hij niet, of toetsaanslagen kwamen niet door, alle schijnwerpers gingen nogal eens tegelijkertijd aan. Je kunt in het donker niet zien welke knoppen waar zitten (ja wel verlichte toetsen, maar daar staan dan de nummertjes niet op)
          En functioneel is het ook een onhandig geval.
          Maar ja, het is het enige apparaat op de markt waar je geen lichtcomputer bij hoeft te kopen.........


          Harm

          Comment

          • Harmen
            • Sep 2003
            • 379

            #6
            handig dingetje,
            het is niet ideaal maar makkelijker dan met protofoon's of iets dergelijks, denk wel dat je een groot theater/concert zaal moet hebben, anders kun je het beter ergens anders in investeren..

            Comment

            • VANEENBERGEN
              • Sep 2003
              • 187

              #7
              @raldee

              ook welkom op dit forum

              ik ben joost van eenbergen (jawel van ELC). ik vind het jammer om zo'n reactie te horen. van andere (meer dan 1000) gebruikers over de hele wereld krijgen we altijd goede reactie. er is altijd wel een locatie bij, waar het apparaat niet goed zou kunnen werken, vanwege de frequentie band (433Mhz deze is open). Ik zal een terug bladeren in ons systeem, maar zovere dat ik het weet heb ik geen melding gekregen dat ze unit niet zou werken bij jullie. als klanten geen feedback geven, maar meteen boos weg lopen. ja dan kan ik er ook niets aan doen.

              BTW, ETC (in amerika en europa) heeft ook een nieuwe radio remote, en deze lijkt verdacht veel op, jawel het blauwe kastje. deze zijn er ook al enkele honderde van verkocht.
              Joost van Eenbergen
              ELC lighting

              Comment

              • JohnHa
                • Jan 2002
                • 57

                #8
                Joost,

                Zou er nou geen mogelijkheid zijn om de knopjes op hat apparaatje te verlichten. Bij het stellen sta je namelijk in donker en dan is het niet makkelijk om de goede toetsen te vinden. Kijk er eens naar als je wilt.

                Comment

                • VANEENBERGEN
                  • Sep 2003
                  • 187

                  #9
                  we hebben al een aantal jaren verlichte knoppen.

                  en jawel de text staat NIET op het knopje, maar er naast.
                  de reden hiervoor, is vanwegen de prijs. als we de text op de knoppen zouden drukken, dan zou deze nar 1 a 2 maanden er al weer af zijn. ook is er niet genoeg plaats op de beide funties (de meeste knoppen hebben 2 functies) er op te plaatsen.

                  maar zoals ik al zei, de knoppen zijn tegen woordig verlicht. en je ziet dan in het donker dan 4x4 16 knoppen. deze 16 knoppen, bij regelmatig gebruik, ken je snel uit het hoofd. ik ken zelfs mensen die het apparaat op hun rug hebben, als ze op een truss liggen.

                  joost
                  Joost van Eenbergen
                  ELC lighting

                  Comment

                  • raldee
                    • Jan 2005
                    • 21

                    #10
                    citaat:Geplaatst door VANEENBERGEN

                    @raldee

                    ook welkom op dit forum

                    ik ben joost van eenbergen (jawel van ELC). ik vind het jammer om zo'n reactie te horen. van andere (meer dan 1000) gebruikers over de hele wereld krijgen we altijd goede reactie. er is altijd wel een locatie bij, waar het apparaat niet goed zou kunnen werken, vanwege de frequentie band (433Mhz deze is open).
                    Die opvolger van de tipspot, die we nu weer hebben, werkt ook op 433MHz. En deze werkt wel betrouwbaar. De frequentie is het probleem dus niet.

                    citaat:
                    Ik zal een terug bladeren in ons systeem, maar zovere dat ik het weet heb ik geen melding gekregen dat ze unit niet zou werken bij jullie. als klanten geen feedback geven, maar meteen boos weg lopen. ja dan kan ik er ook niets aan doen.
                    We hebben de problemen terug gemeld aan de leverancier (in ons geval was dat Rolight in Enschede) Het hele ding is zelfs eens terug geweest naar jullie nadat een aantal malen alle schijnwerpers bij ons aan bleken te staan toen we 's-ochtends de zaal in liepen. Ook zijn die knopjes al eens vervangen. Ze waren wel erg snel versleten.
                    Dat deze problemen niet bekend zijn bij jullie lijkt me dus nogal vreemd.
                    [quote]citaat:
                    en jawel de text staat NIET op het knopje, maar er naast.
                    de reden hiervoor, is vanwegen de prijs. als we de text op de knoppen zouden drukken, dan zou deze nar 1 a 2 maanden er al weer af zijn. ook is er niet genoeg plaats op de beide funties (de meeste knoppen hebben 2 functies) er op te plaatsen.
                    [/qoute]
                    Of je neemt wat beter kwaliteit knoppen. Bijvoorbeeld deze: http://212.243.163.73:8100/EAO/servl...gt=fs&psid=259
                    Die zijn vast niet zo duur dat het apparaat onbetaalbaar wordt. De tekst kan onder het afdekkapje zodat het een echt verlichte tekst wordt.
                    En haal die dubbele functies er gewoon uit. Dat is helemaal niet handig. Iedereen bij ons werd altijd helemaal gek van die dubbele functies. Een afstandsbediening hoeft alleen maar lampje aan en lampje uit te kunnen. Meer niet! Meer wil je ook niet als je in een genie of zaalbrug een lampje staat te stellen. Dus veel focus en weinig brain.
                    maar zoals ik al zei, de knoppen zijn tegen woordig verlicht. en je ziet dan in het donker dan 4x4 16 knoppen. deze 16 knoppen, bij regelmatig gebruik, ken je snel uit het hoofd. ik ken zelfs mensen die het apparaat op hun rug hebben, als ze op een truss liggen.
                    Deze tekst kun je ook zo lezen:
                    maar zoals ik al zei, de knoppen zijn tegen woordig voelbaar. en je voelt dan in het donker dan 4x4 16 knoppen. deze 16 knoppen, bij regelmatig gebruik, ken je snel uit het hoofd. ik ken zelfs mensen die het apparaat op hun rug hebben, als ze op een truss liggen. Daarom hebben we de lampje en de tekst maar weggehaald.

                    Iedereen vraagt om die verlichte toetsen om te kunnen zien waar die knoppen voor zijn. Die liggen vervolgens niet op een truss maar staan gewoon in een slecht verlichte omgeving een lampje te stellen. Dat doen ze soms heel erg vaak en soms niet of nauwlijks. Niet iedereen kan de functies van die knopjes op de tast vinden. Ze willen dat gewoon graag zien. Wat zou jij ervan vinden wanneer de leverancier van je computertoetsenbord toetsen zonder opschrift levert met de mededeling dat de meeste van zijn klanten bij regelmatig gebruik de functies van de diverse toetsen wel uit het hoofd weten? Zou jij je dan serieus genomen voelen?

                    Harm

                    Comment

                    • VANEENBERGEN
                      • Sep 2003
                      • 187

                      #11
                      Waarschijnlijk is jullie apparaat dan bij ons geweest zonder enige melding (waar vandaan of wat mis), behalve dan: Doet ut nie.
                      Als wij dan het apparaat volledig testen en checken, dan moet er dus toch iets op de locatie raar zijn.
                      Graag had ik dan een afspraak gemaakt, om te kijken of er andere mogelijkheden waren. Maar als je dan het apparaat in het grijs archief zet..

                      Over de knopjes. ja het zij zo, er staat geen text op. als je het apparaat niet wilt, dan moet je het niet moeten kopen. niemand verplicht je er toe.

                      Maar als je zo tevreden was met de tipspot, waarom had je dan een focus brain genomen.
                      Ik vidnt het erg jammer dan het zo gelopen is, maar ja
                      Joost van Eenbergen
                      ELC lighting

                      Comment

                      • herms
                        • Feb 2005
                        • 13

                        #12
                        Nog even een aanvulling: de vraag was heeft iemand een schema van een Focus Hand of van een ander "draadloos" apparaat dat hetzelfde kan doen?

                        Comment

                        • VANEENBERGEN
                          • Sep 2003
                          • 187

                          #13
                          Ja, ik heb schema's van een focus hand. en nee deze kan je niet hebben. verzin zelf wat, dat is toch veel leuken als hobbist. vind ik wel. en mischien wordt deze wel wat raldee zoekt.

                          Groetjes
                          Joost van Eenbergen
                          ELC lighting

                          Comment

                          • KoenB
                            • Mar 2003
                            • 453

                            #14
                            citaat:Geplaatst door raldee


                            Die opvolger van de tipspot, die we nu weer hebben, werkt ook op 433MHz. En deze werkt wel betrouwbaar. De frequentie is het probleem dus niet.
                            Kan je niet zeker zeggen hé. Hangt af van de manier van codering en dataverificatie. Mss kan de Tipspot gewoon meer storing aan.
                            Life is a freakshow, I just do the lighting

                            Comment

                            Working...