Hoe word dit gemaakt?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djlaakie
    • Sep 2004
    • 130

    Hoe word dit gemaakt?

    Ten eerste, sorry voor de onduidelijke titel. Ik wist niet hoe ik het anders moest noemen.

    Hoe maken ze dit?



    Zijn dit dingen die je kan downloaden en zelf in elkaar kan zetten?

    Of.

    Moet je het zelf tekenen?

    Groetjes,

    DJ Laakie
  • DJP-BIM
    • Jan 2004
    • 289

    #2
    wat ik welleens doe, is mijn showtjes zoveel mogelijk lijkend met Paint tekenen

    denk dat dit met paint of soortgelijk programma is gemaakt
    bimshowequipment.nl

    Comment

    • Sandra
      • Dec 2004
      • 14

      #3
      Hoi djlaakie!

      De tekening die je bijgevoegd hebt is waarschijnlijk het creatief werk van iemand met veel tijd en paint-ervaring. Ik herken het in ieder geval niet als een tekening of render uit een gebruikelijk tekenprogramma.

      Dergelijke tekeningen worden doorgaans gemaakt in CAD programma's. Voor licht zijn de bekendste programma's WYSIWYG (staat voor What You See Is What You Get) en VectorWorks (Spotlight). Dat zijn tekenprogramma's waarin je zogenaamde libraries hebt zitten. In die libraries zitten zo'n beetje alle mogelijke lampen (zowel conventioneel als intelligent) en ook andere dingen zoals trussing. Dat bespaart je de tijd en moeite om die zelf helemaal te tekenen.

      Het mooie van dat soort programma's is dat je je lichtplan volledig 3D kunt tekenen, waardoor je vrij goed kunt bekijken hoe je ontwerp er live uit zal zien. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om er een lichttafel aan te koppelen zodat je thuis al je show kunt voorprogrammeren. Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar ik denk niet dat je zit te wachten op een opsommingslijstje!

      Voor info over beide programma's kun je denk ik het beste even naar de websites gaan. Voor VectorWorks is dat

      The Nemetschek Group has been successfully driving the digitalization of the AEC/O and media industry for over half a century.


      En voor WYSIWYG is dat




      Hoop dat je wat aan de info hebt!
      Groetjes,

      San.

      PS.: Het volgende linkje is voor een topic uit dit forum over WYSIWYG. Misschien leuk om even te lezen?


      Comment

      • Ideedeluxe
        • Sep 2002
        • 84

        #4


        Ik heb waarschijnlijk tijd teveel...... Dit podium is getekend in excel. Alle elementen die je ziet zijn opgebouwd uit losse vormen. Een par is bijvoorbeeld een grijs vierkantje met een gekleurd cirkeltje erin. De truss is een driedubbele lijn. Op deze manier kun je leuke tekeningen maken, alleen kost het vrij veel tijd. Ik denk dan ook, dat je met VectorWorks en WYSIWYG sneller klaar bent. Technisch gezein kloppen dit soort tekeningen ook niet helemaal, je kunt zelf wel zien waarom..... Oh ja, en let aub niet op de sponsor van dit "evenement".....smaken verschillen...[:P]

        John
        When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!

        Comment

        • djlaakie
          • Sep 2004
          • 130

          #5
          Ten eerste hartelijk dank voor jullie andwoorden. Hier heb ik wel wat aan.

          Is er van VectorWorks een Trial versie? Zodat ik kan kijken hoe ik het vind werken?

          Comment

          • Bastisito
            • Sep 2004
            • 185

            #6
            Jammer dat een volledige versie van WYSIWYG ruim $3000 kost!
            Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

            Comment

            • LichtNichtje
              • Nov 2004
              • 220

              #7
              van WYG is er ook een trialversie. Je kan wel niet opslaan, renderen boven 100 X 100 pixels, ...

              Persoonlijk vind ik dit programma echt geweldig, omdat dit veel werk uit je handen neemt, zoals berekenen van aantal, watt, materiaallijsten, ...

              Als je een "goedkoper" alternatief wilt, kijk dan eens voor Lewlight Capture (http://www.capturesweden.com)...

              Comment

              • AJB
                • Jul 2003
                • 2289

                #8
                Beste DJ Laakie...

                Waarschijnlijk wil je e.e.a. gebruiken om klanten te illustreren wat jij levert met een bepaalde drive-in show. Hiervoor kun je het voordeligst gebruik maken van Microsoft Paint. Daarnaast is er voor jouw 2D doeleinden ook nog Stardraw. Dit programma is een stuk voordeliger dan bijv. Wyg, MSD, en dergelijke, maar bevat wel complete library's. Er zijn nog zat tekenprogramma's die natuurlijk een plaatje kunnen maken, maar dat kost dan weer veel tijd. 3D is voor jou volkomen overbodig waarschijnlijk, en je budget zal vermoedelijk niet toereikend zijn voor serieuze 3D visualisatie...
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

                Comment

                • dj_lucv
                  • Aug 2001
                  • 616

                  #9
                  Paint is niet echt ideaal, vaak werkt een vector tekenprogramma sneller. Denk aan Illustrator of eventueel Photoshop o.i.d. Ook The GIMP is eventueel een opensource optie.

                  Comment

                  • Joopknoop
                    • Dec 2004
                    • 78

                    #10
                    to ideedeluxe. Weet je zeker dat het excel is waarmee je die tekening hebt gemaakt? Naar mijn mening is excel toch bedoeld voor rekenen/tabellen/schema's. Of heb je soms de teken functie gebruikt met het raster van excel als coordinatie? Groeten Joop

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      Ik denk trouwens dat de "gewone" huurder van dat soort schematische aanzichten niets snapt. En om heel eerlijk te zijn ook niets interesseert.

                      Ga een avond in een zaal/loods/honk in de buurt staan. buiten sluitingstijd. En maak relaxed digitale foto's. Zo een avond is ook een goed idee om eens ontspannen onderhoud te plegen. Kisten opnieuw in te delen. Eigendomsmerkjes weer leesbaar op alles te zetten. Schoonmaken. enz.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • Ideedeluxe
                        • Sep 2002
                        • 84

                        #12
                        citaat:Geplaatst door Joopknoop

                        to ideedeluxe. Weet je zeker dat het excel is waarmee je die tekening hebt gemaakt?
                        Ja......
                        citaat:
                        Naar mijn mening is excel toch bedoeld voor rekenen/tabellen/schema's. Of heb je soms de teken functie gebruikt met het raster van excel als coordinatie? Groeten Joop
                        Deze uitleg klopt wel zo ongeveer. Ik maak gebruik van de vormen die de tekenfunctie biedt. Qua arbeidsintensiviteit valt het wel mee, want zaken die ik meerdere keren gebruik, teken ik maar 1 keer. Zie ook deze:

                        Een impressie van een klein podium....en ook hier kloppen de verhoudingen weer niet helemaal.

                        John
                        When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!

                        Comment

                        • tomv
                          • Jun 2003
                          • 331

                          #13
                          Amaai, ik ben ook begonnen in excel, als je eens alles hebt getekend ist gewoon copy paste.
                          En het raster had ik zo ingesteld dat 1 vakje op papier 1cm op 1cm was.
                          Maar zoals dit, amaai. Echt ferm getekend.
                          Tom

                          Comment

                          Working...