gratis PC sturingen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    gratis PC sturingen

    Hellow peepels

    Ik ben zowat aant dromen om een paar goedkope scannertjes te kopen voor op men kamer, nothing fancy. Maar aangezien de populaire controller van showtec beetje beperkt is in mogelijkheden (zoals geen 2 chases tegelijk, wat om een beetje nette effecten te maken toch leuk is) was ik aan het denken aan een PC sturing: hardware DMX interfaces vindt je aan de lopende band tussen de 30 en de 100 euro, PC controllers ook, maar blijkbaar hebben die allemaal dezelfde limitatie: je kan geen 2 sequences tegelijk laten lopen. Kent er iemand een PC controller (gratis) die er wel meerdere tegelijk kan laten lopen.

    een voorbeeld van wat ik bedoel moest he tniet duidelijk zijn: 1 sequence die de scanners langzaam laat in het rond bewegen, en een 2de sequence die afwisselend de 1ne dimmer openzet en de andere toe, en omgekeerd.

    Grtz
  • lucken
    • Sep 2002
    • 342

    #2
    De Chamsys software kan dit perfect ! Meer info op www.chamsys.co.uk

    Groeten,

    Luc

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      hmm nice!
      De enttec DMX interface werkt hierop e? Zijn er nog andere (goedkopere) interfaces die hierop werken?

      *edit* En vooral: zijn er in de buurt importeurs die die interface verkopen?

      Comment

      • daantje
        • Aug 2004
        • 265

        #4
        het klinkt leuk gratis software en met en dan aansluiten maar don't forget je moet ook nog zo'n blokje kopen. (ik weet ff niet meer hoe dat heet :S:S:S) waar je DMX signaal uit komt.
        er is hier laatst een heel onderwerp over geweest dat je hem maybe zelf kan maken.

        succes.
        ik vind het wel grappig om met visual DMX af en toe wat te proberen. www.visualdmx.com

        succes
        grtz daniel
        can you feel the light [:)]

        Comment

        • KoenB
          • Mar 2003
          • 453

          #5
          Denk da je alle opensource projecten rond Enttec maar eens grondig moet bekijken. zitten meerdere goede controllers bij : chamsys, masterpiece (als die van pulsar), freestyler, manolator, ... wss vind je wel iets naar jou zin.
          Life is a freakshow, I just do the lighting

          Comment

          • Peter Vanhove
            • Jun 2002
            • 347

            #6
            citaat:En vooral: zijn er in de buurt importeurs die die interface verkopen?
            Uiteraard Euro P.A. in Deinze Belgie is reeds meer dan 3 jaar de officiele Enttec Importeur voor de BeNeLux.

            Door een onderwerp op dit forum onlangs over deze interface bleek dat de prijzen niet correct door Enttec waren aan ons doorgerekend en dat het verschil met hier aankopen en rechtstreeks via het net in dollars iets te groot was http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...TOPIC_ID=13010. Daarom hebben wij samen met Enttec besloten met onmiddellijke ingang de prijs te verlagen.
            Ondertussen is Enttec (achter de schermen) begonnen met het verbouwen van hun website, zodat europese bezoekers een site met Euro's zullen zien, en Amerikaanse bezoekers in Dollars. Dit zal volgens hen zo'n 2 weken duren voordat de Euro site on line is. Ik kan je garanderen dat de prijzen in euro dus exact gelijk gaan zijn, of je nu via ons besteld hier of rechtstreeks in Australie, alllen de transportkost van ginder zal uiteraard groter zijn.

            De Enttec dongle is volgens mij samen met de Chamsys software waar Luc al over sprak, het allergoedkoopste en ook meteen de beste oplossing om spotgoedkoop licht te sturen. De Chamsys software is een exacte copy van hun tafel, geen 10-tallen onoverzichtellijke venstertjes zoals we gewoon zijn van PC lichtsturingen.
            Er kleven ook natuurlijk nadelen aan, doordat de dongle enkel een usb naar dmx converter is, is de gebruikte PC nog steeds verantwoordelijk voor het genereren van de DMX data. Bij een te lichte PC of eentje waarop vanalles en nogwat draait dat niet met het licht te maken heeft, kan de DMX output gestoord raken (glitches). Hieraan zijn zowel Enttec als Chamsys bezig dit te proberen verbeteren.
            Een oplossing die dit probleem niet heeft zou de Enttec DMXEthergate MKII OUT kunnen zijn. Deze interface (via ethernet niet usb) heeft meteen 2 DMX outputs dus 512 kanalen x2 = 1024, en belangrijker hij genereerd zelf de DMX zodat de PC hiervan ontlast word. Deze interface zal brutto 624 euro kosten ex btw en is hiermee de goedkoopste 1024 kanalen Ethernet naar DMX interface op de markt. Dezelfde interface kan gebruikt worden om 2 extra universes te krijgen voor bvb MA tafels.
            Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
            Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

            Comment

            • Tiemen
              • Dec 2001
              • 944

              #7
              citaat:Geplaatst door Peter Vanhove

              Dezelfde interface kan gebruikt worden om 2 extra universes te krijgen voor bvb MA tafels.
              Indien mogelijk zou je dit toch eens verder mogen uitleggen...

              Tiemen

              Comment

              • Peter Vanhove
                • Jun 2002
                • 347

                #8
                citaat:Indien mogelijk zou je dit toch eens verder mogen uitleggen...
                Toch eenvoudig, zowat alle moderne grote tafels hebben ethernet outputs en kunnen via het artnet protocol uitsturen.
                Als je nu een ethernet naar dmx convertor hebt zoals bvb de Enttec DMXEthergate MKII OUT die ook het artnet protocol ondersteund heb je meteen 2 extra DMX outputs ter beschikking voor zover de tafel deze kan uitsturen natuurlijk.
                Er bestaan zelf aparaten zoals de Enttec Datagate die meteen via ethernet 8 dmx universes aanbieden.
                Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

                Comment

                • KoenB
                  • Mar 2003
                  • 453

                  #9
                  citaat:Geplaatst door Peter Vanhove

                  citaat:Indien mogelijk zou je dit toch eens verder mogen uitleggen...
                  Toch eenvoudig, zowat alle moderne grote tafels hebben ethernet outputs en kunnen via het artnet protocol uitsturen.
                  Als je nu een ethernet naar dmx convertor hebt zoals bvb de Enttec DMXEthergate MKII OUT die ook het artnet protocol ondersteund heb je meteen 2 extra DMX outputs ter beschikking voor zover de tafel deze kan uitsturen natuurlijk.
                  Er bestaan zelf aparaten zoals de Enttec Datagate die meteen via ethernet 8 dmx universes aanbieden.
                  Heb je dit zelf al effectief getest? of is het iets wat je denkt te werken? Men kan nl nog in artnet beveiliging inproggen, merkafhankelijkheid etc...
                  Life is a freakshow, I just do the lighting

                  Comment

                  • Peter Vanhove
                    • Jun 2002
                    • 347

                    #10
                    citaat:Heb je dit zelf al effectief getest? of is het iets wat je denkt te werken? Men kan nl nog in artnet beveiliging inproggen, merkafhankelijkheid etc...
                    Ik heb dit zelf niet uitgetest, maar bij enttec duidelijk wel zie deze pdf http://www.enttec.com/docs/datagate_grandma.pdf
                    Uiteraard als de tafel maar voorbereid is op 4 outputs kan je er geen 6 of 8 uitkrijgen hé dat stond toch duidellijk in mijn vorige post
                    citaat:voor zover de tafel deze kan uitsturen natuurlijk
                    Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                    Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

                    Comment

                    • Tiemen
                      • Dec 2001
                      • 944

                      #11
                      In de eerste post niet, er stond dat het kon gebruikt worden om 2 universes EXTRA te krijgen, vandaar mijn vraag. Standaard zijn de tafels uitgerust met 4 mogelijke outputs. Artistic License heeft trouwens dacht ik wel goedkopere oplossingen om gewoon Art-net om te zetten in dmx.

                      Tiemen

                      Comment

                      • Peter Vanhove
                        • Jun 2002
                        • 347

                        #12
                        Artistic Licence kiest ervoor om te verkopen via het net aan iedereen aan dezelfde netto prijzen.
                        Andere merken kiezen ervoor om te verkopen via erkende distributeurs die een deel van hun werk overnemen, voor de garantie instaan enz... en die op hun beurt verkopen aan winkels, en professionele gebruikers.
                        Meestal hebben zij dus een brutto prijslijst waar nog een mooie korting van af gaat, daarom heb ik ook bij de prijs vermeld "brutto prijs".
                        Als je de netto prijzen met elkaar vergelijkt, zullen beiden niet zo heel ver uiteen liggen.
                        Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                        Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

                        Comment

                        • jerre
                          • Jun 2003
                          • 286

                          #13
                          http://users.pandora.be/freestylerdmx/, freestyler dus, staan genoeg interfaces bij die 't ondersteund, heb 'm nog niet echt uitgetest, maar lijkt me wel 'n leuk proggie
                          nu gij en dan ikke weer

                          Comment

                          • FiëstaLj
                            • Oct 2000
                            • 2068

                            #14
                            Mijn ervaring met freestyler is dat het vrij snel vastloopt... Verder ziet het er een beetje Lj achtig uit.
                            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

                            Comment

                            • Lj_KinkY
                              • Jan 2005
                              • 2

                              #15
                              Hi,

                              Mijn grote vraag is: kan je met een van deze "bakjes" die je aan je computer aansluit een mooie vloeiende beweging maken met een moving head.

                              Met gewone goedkope controllers kan je dit niet, hiermee bedoel ik, dat de moving head steeds zijn beweging uitvoert zodat hij naar de volgende stap gaat, maar daar staat hij weer stil (niet als je begint te prutsen met je time enz, ma das redelijk wa moeite, als het snel moet geen)

                              Greetz!

                              Comment

                              Working...