gekruisd frontlicht

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MisturMe
    • Dec 2004
    • 34

    gekruisd frontlicht

    hey,

    hebben jullie ervaringen met het gebruiken van gekruist frontlicht???

    dwz dat je een pc/fresnel rechts hangt die een linker helft van je podium verlicht en andersom

    werkt dit goed/slecht???
    \"Do you read the newspaper?\"
    - \"Well, i used to, but the news kept changing.\"
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

    #2
    En waarom zou je dit doen?
    Zou het voordelen met zich meebrengen?
    Ik denk dat je nog steeds het best recht op het podium kan mikken, dan even stellen en je hebt een mooi plaatje.
    We're ready to party, are you?

    Comment

    • JeroentjE
      • Oct 2000
      • 197

      #3
      Het beste kan je 4 punts belichting toepassen, dwz links- en rechtsboven een spotje en links- en rechtsonder een spotje. Het geheel kan je aanvullen met een straatje, dwz een grotere schijnwerper (2 kW-er oid) aan de linkerkant en rechterkant. Deze het hele podium laten pakken.

      Greetings,
      Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
      Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
      Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

      Comment

      • AJB
        • Jul 2003
        • 2289

        #4
        Je kunt natuurlijk urenlang disscussieren over frontlicht en invalshoeken; maar echt zinvol is dat niet. Het hangt namelijk af van de sfeer/het tijdsbeeld en de intentie waarmee je iets wilt brengen. Als je nieuwsgierig bent naar belichting geef ik je hieronder een link;



        Deze site is van een collega van mij, die aan studenten uitlegt wat belichting is, hoe het werkt etc. Ook met foto's om verschillende invalshoeken bijv. aan te geven.

        Veel plezier ermee !

        Arvid
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

        Comment

        • MisturMe
          • Dec 2004
          • 34

          #5
          dus jullie denken niet dat het een beter effect geef op die manier??
          was gewoon een beesje aan het xperimenteren :P
          \"Do you read the newspaper?\"
          - \"Well, i used to, but the news kept changing.\"

          Comment

          • jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

            #6
            citaat:Geplaatst door MisturMe
            was gewoon een beesje aan het xperimenteren :P
            Dat is ook meteen de beste manier om erachter te komen of dit goed werkt. Dan zie je meteen wat er juist wel of niet goed aan is.

            Ik heb wel eens de buitenste profielen gekruist op een klein podium bij een rock'n'roll-belichtingsklus. Zag er niet verkeerd uit.

            Comment

            • AJB
              • Jul 2003
              • 2289

              #7
              citaat:Geplaatst door MisturMe

              dus jullie denken niet dat het een beter effect geef op die manier??
              was gewoon een beesje aan het xperimenteren :P
              Leg mij even uit wat precies een "beter effect" is...[V] Ik heb je hierboven een link gegeven waar alles in staat wat je wilt weten. Waarom dat niet gewoon even lezen, ipv een nietszeggende reactie te plaatsen... [xx(]
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

              Comment

              • ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

                #8
                Gekruisd frontlicht...in het normale spraakgebruik heet dat een Engels frontje.
                Alleen doen als frontaal (!) belichten niet kan, geeft bijzonder vervelende bijwerkingen in de coulissen als je niet oppast.

                Wat mij betreft een noodgreep als je:
                1. weinig frontlicht ter beschikking hebt
                2. brede speelopening egaal uit moet lichten

                Keertje mee experimenteren wil helpen als je me niet gelooft..

                Comment

                • AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

                  #9
                  Niet geheel mee eens...

                  Engels totaaltje vult namelijk de "zwarte oogkassen" beter in dan een recht gestoken totaaltje, als je niet de ideale invalshoek kunt bereiken... Verder altijd invullen vanuit de koofjes waar mogelijk...
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

                  Comment

                  • delighted
                    • Jul 2003
                    • 420

                    #10
                    citaat:Geplaatst door AJB

                    Engels totaaltje vult namelijk de "zwarte oogkassen" beter in dan een recht gestoken totaaltje, als je niet de ideale invalshoek kunt bereiken...
                    Dat is voor mij inderdaad heel vaak de reden om van een Engels totaal gebruik te maken. Ziet er dan allemaal net iets fraaier uit.

                    Comment

                    • lighthouse
                      • Feb 2004
                      • 25

                      #11
                      Om even naar de oorspronkelijke vraag terug te keren, het ging er over om een gedeelte van het podium vanaf een zijde te belichten (links vanaf rechts en omgekeerd)Dit is duidelijk wat anders dan twee spots heel groot over het podium te kruizen en het zal altijd als effect hebben dat het publiek dat aan de zijkant van de zaal zit maar een zijde van het podium goed ziet, namelijk dat gedeelte dat vanaf hun richting wordt belicht het andere gedeelte zullen ze belicht zien als of er alleen zijlicht is gebruikt Als dat een bewuste keuze is is het goed, anders zul je elk deel van het podium toch minimaal van twee zijden moeten belichten Gebruik je echt front licht dan zal dit minder storend zijn.

                      Comment

                      • msl
                        • Feb 2005
                        • 3

                        #12
                        Leuk onderwerp. Mooie site die link van ajb. Het belichten van de zijkanten, zgn. "hoera licht" passen wij ook altijd toe. Door het strijklicht valt het met schaduwen wel mee. Ik vind het grootste voordeel van kruislinks belichten dat de lichtkegels groter worden en daardoor heb je meer podium in het licht. De acteurs en of zangers kijken bovendien niet rechtstreeks in de lampen. dat scheelt een hoop gezeur!

                        Benny.

                        Comment

                        Working...