par 56 op relais

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • biemans2
    • Dec 2004
    • 3

    par 56 op relais

    Ik heb thuis een analoog lichtpaneel staan met relais daar wil ik mischien parren voor gaan kopen is dit wel verstandig? Omdat ik heb gehoord dat je lamp er eerder van kapot gaat klopt dit? En zo ja word de levensduur van de lamp zeer verkort?
  • VERVALLEN

    #2
    Of de lamp aan en uit gaat via een relais of elektronisch is identiek hetzelfde voor de lamp. Nadelig gaat het echt niet zijn hoor.
    Het enige wat mogelijk is via elektronische kringen is de voorverwarming van lampen.
    Maar ook zonder doen standaard GE persglaslampen het enorm goed en hebben lange levenduur (let erop dat ze niet schokken terwijl ze warm zijn)

    Comment

    • Mark-LED
      • May 2004
      • 822

      #3
      Levensduur van lampen ben ik niet bang voor, waar ik wel bang voor ben is de levensduur van je relais's, kunnen ze een par65 lamp (ik vermoed 300watt?) aan?

      Comment

      • biemans2
        • Dec 2004
        • 3

        #4
        de relais die ik nu heb kunnen de parren denk ik niet aan maar ik ga er denk ik een extra relais voor gebruiken. Heb ik nu ook voor een muchroom.

        Comment

        • pilot
          • Nov 2003
          • 267

          #5
          Zorg wel voor ontstoring want een relais kan nog wel eens gaan vonken,klinkt niet zo lekker over je installatie
          master-qsc en de rest

          Comment

          • Jeeroen
            • Aug 2004
            • 39

            #6
            Je kunt ook uiteraard niet dimmen met een relais..... maar ik weet niet waar voor je die parren wil gaan gebruiken?
            Halfzat is....... weggegooit geld!

            Comment

            • biemans2
              • Dec 2004
              • 3

              #7
              Ik wil die parren gewoon thuis gebruiken. Heb nu van die licht orgels op dat licht paneel alleen nu wil ik iets professionelere lampen hebben en ik vind de lichtstraal die van die lichtorgels niet mooi.

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                Je relais zal heus niet vonken met een ohmse belasting (gloeidraad dus). Slechts als je 24V of 12V lampen zou gebruiken via een transfo krijg je een stroompiek bij het in of uitschakelen.

                Die voorverwarming is ook relatief makkelijk te bouwen denk ik: zware weerstand parallel met je relais?

                Maar door het vele aan en uit schakelen (bewegend deel) kan de levensduur van je relais verkort worden: daarom zijn triacs en dergelijke zo populair

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  citaat:Geplaatst door Poelmans

                  Je relais zal heus niet vonken met een ohmse belasting (gloeidraad dus). Slechts als je 24V of 12V lampen zou gebruiken via een transfo krijg je een stroompiek bij het in of uitschakelen.

                  Die voorverwarming is ook relatief makkelijk te bouwen denk ik: zware weerstand parallel met je relais?

                  Maar door het vele aan en uit schakelen (bewegend deel) kan de levensduur van je relais verkort worden: daarom zijn triacs en dergelijke zo populair
                  a moet je wel een heftig relais nemen, asnders gaat-ie toch iets vonken, dat zie je niet, maar dat hoor je wel
                  b zou kunnen, let op je vermogens
                  c relais worden voor 100.000 schakelbewegingen gemaakt, maar met de triac ( die minder weegt dan een relais) kun je ook dimmen.

                  enne, komop, een beetje deftig dimmertje ( 4 of 6 krings) heb je al voor een (nog geen) (dikke) honderd euri.
                  Krantwijkje erbij, en klaar is klara.

                  Comment

                  • Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

                    #10
                    citaat:Geplaatst door **************
                    een beetje deftig dimmertje heb je al voor een (nog geen) (dikke) honderd euri.
                    nog geen, en dikke, is da geen tegenstelling in deze zin?

                    Trouwens: elektronische switchpacks zijn ook verkrijgbaar als ik me niet vergis.
                    Ik heb zelf ooit een switchbox met schakelaartjes gemaakt (lampen aan en uit schakelen). Die stoorde ook en iemand heeft me toen gezegd dat ik een weerstand en condensator samen in serie parallel over de relais moest zetten. (of was dit over de verbruiker?) Allee tis lang geleden, maar het was iets in die trant. Exacte waardes weet ik ook niet meer

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11


                      btw eraf, nog wat korting hier en daar.. ca 100 euro.

                      Comment

                      Working...