Hoe ontwerp jij je lichtplan?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pietradelmundo
    • Nov 2004
    • 7

    Hoe ontwerp jij je lichtplan?

    Hoe teken jij je lichtontwerp? Welk computerprogramma gebruik je (of met de hand?) En waarom?

    - Pen en Papier?
    - AutoCAD?
    - Stardraw?
    - WYSIWYG?

    Zelf ben ik door mijn opleiding (OTT) overgestapt van pen en papier naar AutoCAD, en als je daar eenmaal fijn snel mee kunt tekenen is er niet veel beters (tenminste, ik ben nog niets handigers tegengekomen)
    Symbolen van fabrikantenwebsites downloaden, invoegen, plotten in kleur, en gaan.
    WYSIWYG vind ik wat dubbel. (heb er nu ook les in)
    Je kunt heel makkelijk en snel je idee tekenen en renderen, zodat je een goed beeld krijgt. Echt overdraagbaar vind ik het nog niet. Het communiceren met een Hog hebben we nog niet gedaan (gaan we binnenkort doen) dan zie ik wellicht de meerwaarde wel?
    Zelf maakte ik impressies vaak met 3D Studio Max.

    Is dat voor jullie anders, zijn er nog andere/betere programma's?

    Pieter Ploeg
    can you imagine?
  • Dropsen
    • Jan 2004
    • 375

    #2
    Ik gebruik meestal Capture Sweden. Is een, vind ik , relatief eenvoudig programma, waarmee je zowel in 2d als in 3d kunt tekenen en ook visualiseren. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook nog niet veel andere dingen heb geprobeerd, maar dit werkt toch wel lekker.
    Lange tijd werd bier beschouwd als een gezonde vorm van drinkwater...

    Comment

    • kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

      #3
      Wysiwyg en S-cad.

      S-cad, snel, save en simpel. Ideale lijstjes, vrijwel alle symbolen qua spots, maar ook trussen inclusief hoeken, kabels, verloopjes. Ideaal als je ook tellijstjes en zo moet maken.

      Wysiwyg, iets ingewikkelder, maar mooie presentaties mogelijk en uitgebreide pre productie. Qua ontwerpen mijn favoriet, maar S-cad is wel heel duidelijk als je een groep mensen op de vloer met de tekening in de hand moet laten werken.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

      Comment

      • pietradelmundo
        • Nov 2004
        • 7

        #4
        Wat is de fabrikant van S-cad? Wil wel even een demo proberen, maar kan niet zo snel iets vinden.
        can you imagine?

        Comment

        • Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

          #5
          Ik werk met Wysiwyg en draai vanaf daar ook de patchlijsten, focuslijsten e.d. uit. E.e.a. staat gelinkt aan HogPC, zodat ik daarmee de show kan draaien danwel kan laden in een Hog II.
          Lid van het Front tegen zijlicht

          Comment

          • rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

            #6
            S-Cad is volgens mij een Nederlandse applicatie op een van oorsprong Engels CAD pakket was, waar ik ook jaren mee getekend heb (naam is me FF ontschoten, zal wel Freudiaans zijn).
            Je kunt het best even bij Robin van Oers proberen te informeren,
            hij is al heel lang een van de 'motoren' (en verkopers) ervan,
            en heeft een hele berg aan de ontwikkeling bijgedragen.
            En hem kun je wel bereiken via Sightline [www.sightline-prod.com]
            of Frontline Rigging [www.frontline-rigging.nl]
            groeten
            Rinus
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

            Comment

            • Wysirik
              • Feb 2002
              • 97

              #7
              citaat:Geplaatst door par-av.nl

              Ik werk met Wysiwyg en draai vanaf daar ook de patchlijsten, focuslijsten e.d. uit. E.e.a. staat gelinkt aan HogPC, zodat ik daarmee de show kan draaien danwel kan laden in een Hog II.
              Wij leveren de software, de hardware, de opleiding en begeleiding die nodig is om snel en effectief met 3D CAD programmatuur aan de slag te kunnen! Voor werktuigbouw, standbouw, winkelinrichting, de evenementen branche en alle markten waar snel een 3D presentatie tekening gemaakt moet worden.



              demo is daar te downloaden


              grt'n

              Rik

              Comment

              • LichtNichtje
                • Nov 2004
                • 220

                #8
                gebruik wysiwyg

                @ pietradelmundo : 3d studio max?? werkje van barmhartigheid?? heb het ooit een geprobeerd; maar heb de moed opgegeven. Geef mij maar wysiwyg :d, veel makkelijker (volgens mij , maja = persoonlijke mening.

                --> even off record: vind renders van msd mooier, maja

                Comment

                • Sikkie
                  • Sep 2004
                  • 126

                  #9
                  Maar wat is de reden dat jullie het allemaal met de pc doen. Is dat een noodzaak voor de wat grotere producties, of zijn jullie gewoon te lui om pen en papier te pakken

                  Greetz,
                  Tom

                  Comment

                  • Lazy
                    • Sep 2003
                    • 294

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Sikkie

                    Maar wat is de reden dat jullie het allemaal met de pc doen. Is dat een noodzaak voor de wat grotere producties, of zijn jullie gewoon te lui om pen en papier te pakken

                    Greetz,
                    Tom
                    Ga jij even Rene Froger live in de Arena even met de hand tekenen met een paar kopjes erin ofzo...

                    Comment

                    • Dropsen
                      • Jan 2004
                      • 375

                      #11
                      Wat d8 je van Marco Borsato? ff ruim 300 wappers tekenen [)]
                      Lange tijd werd bier beschouwd als een gezonde vorm van drinkwater...

                      Comment

                      • ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

                        #12
                        Nou...ik teken niet froger of borsato...

                        Kleine lichtplannen maakte ik voorheen altijd met de hand...
                        Ging best goed.

                        Nu de priklijsten wat groter worden, is een programma dat visualiseert wel erg welkom.

                        Ben daarom met wysiwig aan de gang gegaan.
                        Een hele wereld moet ik nog ontdekken heb ik al wel in de gaten, maar het gaat nu al vgele malen sneller dan met de hand tekenen

                        Comment

                        • Pieter Huijgen
                          • Sep 2003
                          • 766

                          #13
                          Waarom ik gebruik maak van Wyg? Omdat je hiermee snel wijzigingen kan maken in een ontwerp. Kan natuurlijk met AutoCAD ook wel, alleen de link met Hog PC en het kunnen visualiseren is erg fijn.
                          Lid van het Front tegen zijlicht

                          Comment

                          • AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

                            #14
                            Jullie vergeten het verkoop aspect... Bij 3 aanbieders kan ik je vertellen dat de aanbieder met renders in 3D vaak wint... vandaar de naam; What You See Is What You Get. Geef mijn echter maar Showdesigner, dit is mooier, gebruikersvriendelijker, en met Nederlandse support...

                            grtz. AJB
                            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                            ------------------------------------------------
                            Arvid Buit
                            Creative-Director / Artist-Manager

                            Comment

                            • kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

                              #15
                              Wysiwig wordt in Nederland verkocht door Tenfeet en die geven voldoende support volgens mij!
                              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                              Comment

                              Working...