2 tl-lampen op 1 ballast

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • voxel
    • Nov 2004
    • 5

    2 tl-lampen op 1 ballast

    Ik wil 2 tl-lampen van 15 watt elk aansluiten met 1 ballast. Op de ballast staat "geschikt voor 1x40W of 2x20W serieel". De starters zijn voor 4 tot 65 watt. Mijn schema is deze:
    [img]h:\mijn-tls.gif[/img]

    echter starten mijn lampen niet, en ook men starters doen niets, en alle verbindingen zijn uitgemeten, suikers aangedraaid... doe ik het niet juist??

    groeten
  • Jeeroen
    • Aug 2004
    • 39

    #2
    Heb je wel "serie" starters?
    Halfzat is....... weggegooit geld!

    Comment

    • voxel
      • Nov 2004
      • 5

      #3
      en nu even een intelligente reactie?

      Comment

      • voxel
        • Nov 2004
        • 5

        #4
        AH oei sorry jeroen, dacht ik even dat je reactie "Halfzat is....... weggegooit geld" lol. Effie men ogen opentrekken ....

        wel ik moet wel zeggen, nee het waren gewone starters.. ik wist zelfs niet dat seriestarters bestonden! Maar ik heb er blijkbaar wel 2 liggen uit een oudere lichtarmatuur. Gewoon vervangen die starters of eerst het schema aanpassen??

        Comment

        • jakobjan
          • Jul 2002
          • 599

          #5
          Volgens mij heb je maar 1 starter nodig voor de beide lampen.. de lampen moeten serieel, en worden dan als 1 TL buis aangesloten op de ballast.

          Jakob-Jan
          Lightjockey Beta tester
          Freelance Licht tekkie

          Comment

          • voxel
            • Nov 2004
            • 5

            #6
            Ik heb ze aan het werken gekregen, met de seriele starters dus... per lamp heb ik een starter aangesloten, hopelijk branden ze de lampen niet stuk!

            Comment

            • jakobjan
              • Jul 2002
              • 599

              #7
              Schema's???
              Jakob-Jan
              Lightjockey Beta tester
              Freelance Licht tekkie

              Comment

              • VERVALLEN

                #8
                citaat:Geplaatst door jakobjan

                Volgens mij heb je maar 1 starter nodig voor de beide lampen.. de lampen moeten serieel, en worden dan als 1 TL buis aangesloten op de ballast.


                NIET akkoord, in onze lichtreklame zitten 2 TL buizen van 18W, en zit 1 ballast in van 36-40W en 2 starters.
                Schakeling is net zoals bij 1 lamp, behale dat 1 pin van de lamp in serie staat met de pin van een andere lamp. Over beide kanten van beide overgebleven pinnen staat per lamp er een starter parallel over de lamp.

                Comment

                • VERVALLEN

                  #9
                  Enkele linken voor info over dit onderwerp:




                  (met getekend schema!!!)



                  Helpt dit nu je probleem op?


                  Greets

                  Comment

                  • VERVALLEN

                    #10
                    Foutje in schema (niet door mij getekend)

                    Een ballast heeft 2 aansluitingen, in het schema is de linkse goed, en de rechtse bovenaan ook.
                    De draad rechts onderaan is de andere fase van het 230V - 50Hz net.
                    Dit moet werken!

                    Comment

                    • Jeeroen
                      • Aug 2004
                      • 39

                      #11
                      Jah je hebt dus serie starters..... zelf ook een paar uur staan doktoren bij een armatuur... [8)]
                      Halfzat is....... weggegooit geld!

                      Comment

                      • ronny
                        • Dec 2002
                        • 2139

                        #12
                        citaat:Ik heb ze aan het werken gekregen, met de seriele starters dus... per lamp heb ik een starter aangesloten, hopelijk branden ze de lampen niet stuk!
                        Een starter werkt dus alleen maar bij het opstarten van een TL-lamp.( goh vandaar de naam mss)
                        maar wanneer de lamp een keer aan is, heeft die dus geen nut meer en mag je hem zelfs verwijderen... de lamp zal gewoon blijven branden.

                        Dus zie niet in waarom ze je lampen stuk zouden branden..

                        mvg
                        ronny
                        niet zagen, gewoon doen!

                        Comment

                        • voxel
                          • Nov 2004
                          • 5

                          #13
                          weet ik maar mss dat de starters meer stroom zouden leveren, maar ik heb de lichtbak nu al enkele malen aan en uit gedaan, en zie nix vreemds... alles zal naar wens werken

                          Comment

                          • VERVALLEN

                            #14
                            Als je TL lampen starten en dus aangaan, en uw lampen branden normaal zonder hevig stroboscopisch effect, of zonder dat je uiteinden van je lampen niet zwartbranden (met bijvoorbeeld purper blauwachtig licht) dan is uw lichtbak OK, en naar wens aan het werken.

                            Grts

                            Comment

                            • Henky
                              • May 2005
                              • 1

                              #15
                              Ik heb ook geprobeerd tl buizen in serie aan te sluiten. Ik ondervond ook problemen met de starters.
                              Na het handmatig starten viel me op dat de 30 W buizen aanzienlijk feller brandden dan in hun originele armatuur. En dat terwijl ik een 58W ballast heb gebruikt. Weet iemand hoe dat kan?

                              Comment

                              Working...