Vage storing aan Showtec dimmer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeeroen
    • Aug 2004
    • 39

    Vage storing aan Showtec dimmer

    Hoi,

    Dit is eigenlijk niet een vraag maar meer een mededeling, scheelt je mischien in de toekomst veel zoekwerk...

    Laatst was ik in een kroeg aan de gang en daar deden een paar parren het niet, je gaat natuurlijk eerst kijken of ze kapot zijn en dat was niet het geval, kijk je boven of de dimmer wel aan staat, en die stond ook gewoon aan. Geen zekeringen uitgevallen op de dimmer? Nee dat was ook niet het geval. Er kwam ook gewoon dmx signaal binnen, dus daar lag het ook niet aan. Alleen de ledjes op de dimmer deden het niet.... Heel vaag... Importeur gebeld, die wist ook niet wat het kon zijn. Na 5 min naar dat ding te staan staren had ik het.... Kanaal 3 + 4 deden het niet, kan het dan niet zijn dat 1 fase kapot was? Zou snel geen multimeter bij de hand, dan maar een collega bellen.... "Nou ik denk het niet, als één fase het niet zou doen, zal die dimmer het helemaal niet doen...." Jah dat dacht ik ook. Dus ik, de contact stoppen van 2 dimmers omgedraaid en jawel hoor, toen deden die kanaal 3+4 het niet! En wat bleek nou, de aardlek schakelaar die voor de zekeringen zat van de dimmer was niet helemaal lekker. Ding laten vervangen en alles deed het weer.

    Conclusie, voor het geval dat je ooit ook nog zo iets raars mee zal maken:
    2 kanalen van een dimmer kunnen het niet doen omdat ze geen spanning krijgen, ondanks dat een dimmer gewoon aan staat!

    Groeten
    Halfzat is....... weggegooit geld!
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

    #2
    begrijp je verhaal maar half eigenlijk, magoed. dat van die aardlek mag je toch nog eens duidelijker uitleggen. dus de aardlekautomaat? was niet meer in orde waardoor 1 dimmer niet correct werkte maar toch spanning kreeg?

    dacht nu toch echt dat een aardlek bij een fout de hele elektrische kring eruit moest laten vallen[)]

    graag een woordje meer uitleg

    mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

    Comment

    • jop
      • Jun 2002
      • 92

      #3
      Zelf ook al veel problemen gehad met die showtec dimmers. Bij ons slaan ze af en toe op tilt, rare tekens op t display enz. De dingen zijn 3 jaar oud maar worden om de 3 maanden gebruikt en staan altijd op een vaste plaatst. Helaas zijn ze hier op school te lam om terug naar de dealer te gaan...
      Powerd by MB-Audiosystems

      Comment

      • Davy Gabriels
        • Aug 2002
        • 819

        #4
        citaat:"Nou ik denk het niet, als één fase het niet zou doen, zal die dimmer het helemaal niet doen...."
        Toch niet.Meestal wordt de stuurspanning gehaald tussen 1 fase en de nul.Dus apparaat werkt perfect, maar als de 2 andere fases niet aangesloten zijn, dan heb je dus geen vermogen op deze uitgangen...

        Comment

        • Jeeroen
          • Aug 2004
          • 39

          #5
          JUIST.

          Hij haalt dus, zijn stuurstroom van 1 fase + nul.

          En een "aardlek" Daar bedoelde ik dus een drie fase aardlek automaat mee ja. Als je wil weten hoe zo`n ding werkt: http://www.et-installateur.nl/vaktec...ngaardlek.html En de aardlek die die kroeg aanwezig was, deed het nog over 2 fase`s en die derde kwam gewoon niet door, wel een weerstand van een paar 100 kilo ohm.
          Halfzat is....... weggegooit geld!

          Comment

          • ronny
            • Dec 2002
            • 2139

            #6
            hoe dat een aardlekautomaat werkt weet ik wel, tis juist daarmee dat ik een reatie gaf op je vraag. Ik snap iets niet goed.

            uit je post maak ik op dat dan de aardlek stuk is? En die weerstand hoe is die gemeten? gewoon tussen in en uitgang van de aardlek bij een bepaalde fase? als daar een aantal 100kohm tussenzit maakt die geen vervinding meer op die fase, maar dat had je zelf ook al door...

            dus ofwel vervangen die aardlek, ofwel zie ik het totaalverhaal verkeerd.[?]

            mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

            Comment

            • FiëstaLj
              • Oct 2000
              • 2068

              #7
              Kijken jullie wel uit met weerstandsmetingen over aardlek schakelaars ?? Wel eerst de spanning erover afschakelen he !
              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

              Comment

              • Jeeroen
                • Aug 2004
                • 39

                #8
                Jah, klopt aardlek was kapot en heb ik dus vervangen. Voordat allerlij wijze mensen beginnen te zeuren: Ik heb mijn automatiserings / energie techniek diploma en mag/kan aardlekschakelaars vervangen. En ja natuurlijk weerstand meten zonder spanning! Ik had de aardlek er even uitgehaald om te meten, toen zag ik ook meteen die zwart aangeblakerde contacten.
                Halfzat is....... weggegooit geld!

                Comment

                Working...