DMX

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daantje
    • Aug 2004
    • 265

    DMX

    yo beste mensen.
    heb gister een licht klusje gehad. daarbij is mij verteld dat er een nieuw DMX protocol is "ontstaan". genaamd--> DMX 1024. viel me op en ben er een beetje nieuwsgierig naar.

    1 bestaat het al lang?
    2 hoeveel aderig zijn de kabels van het "nieuwe" DMX protocol.
    3 moeten er veel aanpassingen worden gedaan wil je met 1024 gaan werken.

    dit wil ik weten om dat ik ontzettend nieuwsgierig ben[:I]

    als jullie mij meer info zouden willen geven zou dat fijn zijn.

    grtz daniel
    P.S. ------> is het überhaupt wel waar [}]
    can you feel the light [:)]
  • Orbis
    • Feb 2004
    • 217

    #2
    ik denk dat ze gewoon bedoelden dat hun tafel 1024 dmx kanalen kan sturen, 2 dmx lijnen van 512 kanalen dus...

    anyone correct me if i'm wrong...
    sex, drums & rock \'n\' roll

    Comment

    • daantje
      • Aug 2004
      • 265

      #3
      o dat zou ook kunnen maar hij had wel over nieuwe kabels etc [:S]
      can you feel the light [:)]

      Comment

      • Bigfoot
        • Nov 2002
        • 151

        #4
        Gewoon 3polige xlr, of 5polige xlr.... gok ik....
        Lijkt me niet iets nieuws....(misschien ben jij het alleen nog niet tegengekomen)
        Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

        Comment

        • jerre
          • Jun 2003
          • 286

          #5
          De enigste nieuwe versie van dmx die ik ken is DMX-A (updated versie van DMX-1990), meer info op http://members3.boardhost.com/dmx512/msg/2358.html.
          't volledige rapport is te bestellen op http://www.usitt.org/, maar je kan beter wachten totdat 'r wat meer over verteld is op inet, hoef je dat rapport niet te bestellen
          nu gij en dan ikke weer

          Comment

          • Wysirik
            • Feb 2002
            • 97

            #6
            citaat:Geplaatst door daantje

            yo beste mensen.
            heb gister een licht klusje gehad. daarbij is mij verteld dat er een nieuw DMX protocol is "ontstaan". genaamd--> DMX 1024. viel me op en ben er een beetje nieuwsgierig naar.

            1 bestaat het al lang?
            2 hoeveel aderig zijn de kabels van het "nieuwe" DMX protocol.
            3 moeten er veel aanpassingen worden gedaan wil je met 1024 gaan werken.

            dit wil ik weten om dat ik ontzettend nieuwsgierig ben[:I]

            als jullie mij meer info zouden willen geven zou dat fijn zijn.

            grtz daniel
            P.S. ------> is het überhaupt wel waar [}]

            Daniel,


            Over een 5-aderige DMX kabel (zoals Flashlight/Metam die gebruikt) kan je de massa van 2 DMX lijnen delen. Je moet hier wel een converter plug voor maken.
            Avolites Pearl hadden vroeger ook maar 2 fysieke uitgangen terwijl uitgang A, lijn 1 en 3 deden en uitgang B, lijn 2 en 4 deden.
            Voor precieze bedradings gegevens moet je niet bij mij zijn, maar ik weet dat het mogelijk is.
            Weet dat Metam in z'n grandMA sets altijd een 5 aderig haspel en twee converter kastje heeft zitten zodat je altijd 2 lijnen naar de buhne kan leggen met 1 haspel.
            Vond het altijd wel cool om te zien dat je met 1 kabel, 2 dmx lijnen kon versturen.


            grt'n


            Rik

            Comment

            • Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

              #7
              metam/ flashlight systeem is vrij eenvoudig, pin 1 wordt gebruikt voor massa, pin 2 & 3 voor lijn 1 (zoals normaal) en pin 4 & 5 voor lijn 2.
              --- watt ever you want ---

              Comment

              • LichtNichtje
                • Nov 2004
                • 220

                #8
                citaat:Geplaatst door daantje

                o dat zou ook kunnen maar hij had wel over nieuwe kabels etc [:S]
                Kan ook speciaal kabel zijn voor data, dus niet bedoeld voor geluidsdoeleinden, enkel DMX (mindere weerstand in de kabel, dus minder signaalverlies op langere afstanden)

                Comment

                • Fons
                  • Sep 2003
                  • 67

                  #9
                  Er bestaat geen DMX1024
                  Alleen DMX-1990 en DMX-A (deze laatste is net nieuw, maar meer een preciesere omschrijving van DMX-1990)

                  De standaard voor DMX is altijd 5 polig XLR en 5-aderige kabel geweest.
                  Iedereen die 3 polige XLR gebruikt en/of meerdere DMX 'universes" over een 5-aderige kabel laat lopen werkt niet volgens de DMX standaard.

                  Ik weet dat wij ook in het verleden ook 3 polig DMX gebruikte, en op sommige oudere armaturen nog steeds. neemt niet weg dat dat niet volgens de norm is.
                  Toendertijd waren er meer protocollen in omloop waaronder ons 'eigen' lightwave protocol dat wel met 3 polig XLR werkte.
                  Nu ontwerpen we al jaren al onze materialen met 5 polig XLR, zoals het hoort
                  (en een ethernet aansluiting voor toekomstige ontwikkelingen)

                  Groet,
                  Fons

                  Comment

                  • Dave
                    • Jan 2001
                    • 757

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Fons


                    Iedereen die 3 polige XLR gebruikt en/of meerdere DMX 'universes" over een 5-aderige kabel laat lopen werkt niet volgens de DMX standaard.

                    Ik weet dat wij ook in het verleden ook 3 polig DMX gebruikte, en op sommige oudere armaturen nog steeds. neemt niet weg dat dat niet volgens de norm is.
                    Het is bij DMX technisch geen probleem om op deze manier 'buiten de norm' te werken. 3 of 5-polig maakt voor de werking geen klap uit, en de meeste middenklasse apparatuur werkt toch met 3-polige XLR.
                    Fabrikanten werken ook niet volgens de norm. De ene fabrikant gebruikt pin 4-5 als talkback voor dimmers, de ander zet er stuurspanning op. Voor mij een reden om pin 4-5 helemaal NIET aan te sluiten, krijg je alleen maar gedonder mee.
                    Er is een eigen praktische norm ontstaan, en hoewel deze niet voldoet aan de specificaties van de USITT, werkt het perfect. De duurdere merken hebben zowel 3- en 5-polige aansluitingen, de goedkopere 3-polig.
                    Geen problemen dus

                    Technisch zou het overigens best mogelijk zijn om 1024 kanalen over 1 lijn te versturen, alleen gaat je refresh rate dan een stuk achteruit, en je moet alle apparaten er ook voor geschikt maken. (En het voldoet ook niet aan de norm, je mag wel minder dan 512 kanalen uitsturen, niet meer. Gaat we het nu over de waarden van DMX hebben )
                    U x I = Boem.

                    Comment

                    Working...