PAR-lampen springen stuk

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stijn Vanstiphout
    • Oct 2000
    • 1160

    PAR-lampen springen stuk

    Het heeft me nu al een paar honderd euro gekost, dus toch eens tijd voor verduidelijking ...

    Als ik een Par (56, persglas) heel zachtjes probeer te stellen/richten wanneer deze aanstaat, valt in 25 % van de gevallen de stroom uit, en wanneer ik dan de desbetreffende lamp achteraf terug aanzet, blijkt deze stuk.

    Ben ik gewoon echt te onvoorzichtig of is er iets mis met mijn lampen (GE), armaturen, ...?

    Met 500W Raylight en 1000W P64 heb ik dit probleem niet.

    mvg,
    Stijn Vanstiphout,
    LVL Multimedia
    België

    Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    #2
    Ik heb dit in 25 jaar nog nooit meegemaakt !
    Stijn , misschien een slechte serie ??
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

    Comment

    • VERVALLEN

      #3
      Ik heb ook de par 56 persgals lampen van 300W en van het merk GE in gebruik.
      Deze maken schokken en stoten mee, en nog nooit problemen mee gahd.
      Ook richt ik ze wanneer ze 100% branden, en zelfs daarin ga ik soms niet heel voorzichtig te werk... en ook dus hierbij nog NOOIT dat probleem gehad. Volgens mij heb je idd een slechte serie van GE lampen. Ga je verhaal doen bij de dealer, en vraag 'm zelf of de lampen eens grondig te testen.
      Misschien betaalt GE je wel terug omdat zij dan iets niet goed gedaan hebben met de produktie van hun lampen.

      Comment

      • VERVALLEN

        #4
        Op de GE lampen staat de produktiedatum gedrukt he, kan je deze eens geven?
        Ik heb hier vroeger een groot lot gekocht van nieuwe GE lampen, produktiejaar 1996. En die lampen gaan nu nog altijd zodus

        Comment

        • axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

          #5
          Déja-vu!

          Lijkt me het volgende te zijn...

          Tussen de parcan zelf en de 'deksel' van de parcan bevindt zich een metalen strip. (als safety en massa geleiding)

          Bij de persglaslampen zijn de contacten van de lamp meestal 'open en bloot'.
          Nu viel het voor dat bij het focussen van de lamp deze strip de contacten raakte waardoor de automaat er uit knalde en de lamp stuk is...

          Dit viel voor bij ACL's en was nog een net duurdere grap

          Uren en uren is er naar gezocht geweest tot dit de oorzaak bleek te zijn. En heeft wat geld gekost [}]
          De oplossing? de strip vastzetten langs de zijkant zodat deze de contacten niet meer kan raken.



          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

          Comment

          • Stijn Vanstiphout
            • Oct 2000
            • 1160

            #6
            Alvast iedereen bedankt voor de info!

            Naar hoogste waarschijnlijkheid ligt het probleem bij het feit dat axs heeft aangehaald.
            Daar zal ik zo snel mogelijk eens wat aan proberen te modden en hopelijk is dan het probleem verholpen. Ik kan me in eerste instantie geen andere mogelijkheid voor de geest halen ...

            mvg,
            Stijn Vanstiphout,
            LVL Multimedia
            België

            Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

            Comment

            • Staaf
              • Feb 2003
              • 398

              #7
              Tom,

              Kan jouw verhaal niet anders verklaard worden?

              Aangezien ACL lampen 2 lampen van 110V zijn die in serie geschakeld worden, en jij één lamp kortsluit, krijgt de andere lamp 220V voor z'n kiezen. Deze lamp springt en het is ook een bekend probleem bij lampen dat de zekering er uitgaat als de lamp springt.

              Nobody is a virgin; life fucks us all!

              Comment

              • axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

                #8
                citaat:Geplaatst door Staaf
                Kan jouw verhaal niet anders verklaard worden?

                Aangezien ACL lampen 2 lampen van 110V zijn die in serie geschakeld worden, en jij één lamp kortsluit, krijgt de andere lamp 220V voor z'n kiezen. Deze lamp springt en het is ook een bekend probleem bij lampen dat de zekering er uitgaat als de lamp springt.
                Vlogen idd 2 of meerdere lampen stuk... daarmee dat ik aanhaalde dat het een erg dure grap was
                Maar de oorzaak van het probleem lag bij die 'strip'
                Kortsluiting moet van ergens komen...
                En eerst kabels nakijken, dimmers, lampen,... zowat alles tot bleek dat die strip de probs veroorzaakte.



                If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                Comment

                • Staaf
                  • Feb 2003
                  • 398

                  #9
                  Klopt,

                  Maar ik denk dat stijn het over de 'gewone' Par 56 lampen heeft. Als daar de strip de contacten raakt zijn er maar twee mogelijkheden:

                  Of de zekering gaat er uit (kortsluiting van de twee polen)
                  Of de verliesstroomschakelaar gaat er uit (Fase ->Aarde) Indien er dan geen verliesstroomschakelaar is heb je wel een ander (pijnlijk) probleem

                  Maar door de lamp zelf loopt in beide gevallen geen (off toch niet méér) stroom.
                  Nobody is a virgin; life fucks us all!

                  Comment

                  • AH
                    • Apr 2004
                    • 248

                    #10
                    @ Stijn dit probleem heb ik hier ook gehad, bleek gewoon een foute serie van GE te zijn (produktie datum 03-08-00)was een setje van 8x wfl hebben allemaal nog geen 2 uur gebrand, andere lampen er in en geen problemen meer. (even mee terug naar de leverancier lijkt me)
                    @ Staaf ACL's zijn volgens mij 28 volt.
                    Anne Homan

                    Comment

                    • Staaf
                      • Feb 2003
                      • 398

                      #11
                      @AH,

                      Je hebt natuurlijk gelijk, zit een beetje verward: 4-bars met 4*ACl zitten op 110V (idd 28V per stuk) maar deze zitten in serie.

                      Dan gaat mijn theorie idd niet op, tenzij dat de lampen springen op circa 35V.
                      Nobody is a virgin; life fucks us all!

                      Comment

                      Working...