PAR36 op 'lichtcontrollertje'

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Darkranger2468
    • Oct 2004
    • 1

    PAR36 op 'lichtcontrollertje'

    Hallo,

    Ik heb het probleem als ik mijn PAR36's op mijn 'lichtcontrollertje' leg dat de zekering van de PAR36 onmiddelijk doorsmelt terwijl ik aan de controller gewone lampen leg er niets aan de hand is.
    Ik denk zelf aan de zelfinductie spanning die opgewekt word door de spoel (transfo) die de zekering doorsmelt.
    Ik zou héél graag mijn PAR36's laten knipperen.
    Wie helpt me?

    alvast bedankt,
  • Frans
    • Aug 2000
    • 52

    #2
    Waarschijnlijk is je controllertje niet op inductieve lasten berekend. Door de trafo wordt je par36 een inductieve last. Weinig aan te doen behalve een controllertje kopen die het wel aankan.
    Gegroet,

    Frans

    Comment

    • laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

      #3
      Is je controllertje eentje van het type "lichtorgel"? Daar durft men nogal eens thyristors gebruiken ipv triacs en krijg je dus een gepulste gelijkspanning en daar houden trafo's nou niet echt van. Ook bij oudere goedkope (en meestal in plastic kastjes uitgevoerde) looplichtsturingkjes kwam dat voor
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

      Comment

      • flurk
        • May 2003
        • 409

        #4
        Mag je al van geluk spreken als de transo niet doorbrand.Als dat tijdens een feestje gebeurt kan je de zaal wel ontruimen.Lekker geurtje!!!

        Comment

        • VERVALLEN

          #5
          citaat:Geplaatst door flurk

          Mag je al van geluk spreken als de transo niet doorbrand.Als dat tijdens een feestje gebeurt kan je de zaal wel ontruimen.Lekker geurtje!!!

          De zekering zit erin om de transfo te beschermen, dus transfo zal niet verbranden hoor

          Comment

          • VERVALLEN

            #6
            Dit probleem heb ik vroeger ook gehad toen ik par 36's aansloot op een kleine controller van JB-systems. Het type controller was (denk ik) de rs-64
            Ge kon er een looplicht mee doen, alsook op muziek. Het controllerke had 6 kanalen van max. 300W / ch.

            Nu heb ik de LM-400 controller, en daar hebben de par 36's echter geen enkel probleem mee. Zelfs "dimmen" van gewikkelde transfo's gaat enorm goed.

            Ik dim er zelfs een 10-tal meters echte neonverlichting mee. En deze zijn ook via transfo's gekoppeld omdat die neon werkt op 6000V - 50mA.

            Comment

            Working...