Hoe TL-balken te schakelen ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BartF
    • Oct 2004
    • 1

    Hoe TL-balken te schakelen ?

    Hallo,

    Ik heb 4 losse Philips TL-balken (tube model) waarbij slechts 1 van deze een smoorspoel heeft. Hoe moet ik deze elementen aansluiten om een goed (en veilig) werkend geheel te krijgen ?
    Kan ik alle TL-balken afzonderlijk op het lichtnet aansluiten ?

    MvG,
    Bart
  • Mr. Poef
    • Sep 2004
    • 5

    #2
    Dan moet je eens kijken op je smoorspoel, daarop staat normaal een aansluitschema op. Als hier 4 belastingenen (=4 TL lampen) op getekend staan kan je het zonder problemen aansluiten. Anders moet je smoorspoelen bijkopen en die per TL lamp aansluiten.

    MvG
    Neil

    Comment

    • VERVALLEN

      #3
      Bij de gewone TL-schakeling heeft men een TL-lamp, een Ballast en een starter.

      Stel ge hebt de 230V uit uw net = 2 draden

      1 draad ervan sluiten we aan aan de ene kant van de TL-lamp
      De andere draad (van de net) komt toe op de ballast. Van de andere aansluitklem van de ballast gaan we naar de andere kant (= overzijde) van de TL-lamp.

      Nu ga je zien dan aan beide kanten van je TL lamp nog 1 pinnetje over is (niet aangesloten).

      Aan de starter zijn 2 verbindingen te doen. Deze starter koppel je gewoon parallel over de 2 vrije pinnen van de TL lamp.


      LET WEL:

      ballast moet van juiste waarde zijn (wattage van TL-lamp) en starter moet deze wattage kunnen starten.
      De ST-111 van osram schakelt van 4 --> 65W dus ALLE gangbare TL-lampen.

      Is bijvoorbeeld je ballast van 36W en uw lamp maar 18W, deze zal goed branden op de 36W ballast, maar de lamp zal vroegtijdigstuk gaan wegen te grote brandspanning en stroom.

      Het omgekeerde is erger (ballast van 18W aan lamp van 36W hangen)
      De ballast gaat te warm lopen en doorbranden.

      Voor mijn tekst in schema te brengen:




      Dit moet volstaan,

      groeten, Frank

      Comment

      Working...