Amateurtoneel belichting

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niesten
    • Aug 2004
    • 115

    Amateurtoneel belichting

    Ik doe (als amateur) sinds enkele jaren de belichting van een amateur toneel.
    Tot op heden heb ik met PAR spots gewerkt, waarbij wit wit was (dus geen filters gebruikt als niet een expliciete kleur gewenst is).
    De belichting is echter verre van egaal, we hebben last van strooilicht en de acteurs klagen over "verblinden door lampen".
    Vanaf dit jaar willen we met theater (fresnell) spots gaan werken. Hebben jullie tips waarop ik moet letten bij de aanschaf van deze spots? (Let op het budget is beperkt!!)

    Ik heb via de zoekfunctie al veel gelezen m.b.t. correctie filters, e.d. Het is mij echter nog niet duidelijk welke filters ik nu nodig heb.
    Meestal speelt het toneelstuk zich af in een woonkamer of iets dergelijks. Welke kleurenfilters/correctiefilters kan ik hiervoor het beste gebruiken?
    En nog iets wat me niet duidelijk wordt (ook niet na de zoekfunctie)? Wat zijn frostfilters en wanneer worden die gebruikt?

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Roger Niesten
    Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...
  • AH
    • Apr 2004
    • 248

    #2
    Anne Homan

    Comment

    • daantje
      • Aug 2004
      • 265

      #3
      nou ja daar vraag je wat. er zijn een paar dingen waar je op moet letten. als front kan je het best plano conflex armaturen gebruiken. als de afstand maar klein is en het een klein zaaltje is kan je 500Watt lampen kopen maar mijn voorkeur gaat naar 1000Watt. bij die lampen kan je (wat wel verstandig is) barndoorns. dit is belangrijk om het overtollige licht "weg te snijden". als filter voor je front kan je het best lee nummer 151 gebruiken. bij elke disco boer te verkrijgen. je moet zelf maar kijken hoeveel pc's gaat kopen. 4 is denk ik wel genoeg (ookal weet ik niet hoe de situatie is, maar als amateurtoneel(vereniging) kom je niet vaak in grote theaters. als tegenlicht (als je dat wilt dan) kan je het best fresnels gebruiken 500Watt is wel genoeg. kleuren kan je zelf wel kiezen. kleuren die ik laatst bij een musical heb gebruikt zijn: 010 en 075. (blauw en geel)
      correctie filters zijn lampen met een filter die het geheel net iets warmer aankleden. de gezichten worden mooier( als er goed geschminkt is)
      nou succes met de voorbereidingen van de musicals.
      grtz daniel
      P.S. dat spelers klagen over de lampen niks van aantrekken want anders staan ze zowat in het donker. dus helaas voor ze.
      can you feel the light [:)]

      Comment

      • delighted
        • Jul 2003
        • 420

        #4
        Het is onmogelijk om je goede adviezen te geven aangezien er niet of nauwelijks bij ons bekend is wat je wilt gaan doen. Het zou dus handig zijn als er wat meer informatie komt.

        De P.S. van daantje klopt wel. Als spelers geen last van het licht hebben, dan staan ze in het donker, dus tja... het is kiezen of delen.

        En waarom aanschaffen, is huur niet een optie en wellicht goedkoper?

        Comment

        • driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

          #5
          Wat wel altijd beter is, is om je spots onder 45 ° te hangen, dan zitten ze al minder in de ogen...

          [oftopic]
          Ik heb ooit een productie gedaan, niet al te veel licht enkel 500W ers,
          alles ging perfect, tot ik foto's begon te nemen.
          De acteurs kwamen in de pauze klagen dat het rode lampje(voor het meten van de lichtsterkte) in un ogen zat
          [CENTER] [/CENTER]

          Comment

          • ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

            #6
            Roger,

            Er zijn ontiegelijk veel mogelijkheden, durf wel te zeggen dat "kan niet" bijna niet meer bestaat als het om belichting gaat...

            Met het afspelen van het stuk in een woonkamer hoop ik dat je het decor bedoeld en niet de locatie[8D]

            Van belang om jou een beetje advies te kunnen geven zijn onder meer de volgende zaken:
            Speelvlak (breed-hoog, diep)
            Ruimte en mogelijkheden om spots aan te bevestigen
            beschikbare stroomvoorziening, dimmers, etc
            budget (!)
            en wat je ermee wil bereiken.

            Zoals ik het lees wil je zorgen dat de spelers constant netjes in het licht staan, als het kan in de juiste sfeer...

            Comment

            • niesten
              • Aug 2004
              • 115

              #7
              Bedankt voor de reacties.

              Dan hier een paar uitgebreide gegevens waar jullie om vroegen:

              Het gezelschap speelt normaal gesproken 4 x per jaar (2 weekenden) in een vaste zaal. Deze zaal heeft een podium van 10 m breed en 7 m diep. Hiervan wordt met het decor wat meestal een woonkamer of iets dergelijks voorsteld een ruimte van 7 m breed en 5 m diep gecreerd. Het decor heeft een hoogte van 2,5 m. (Daarboven is de eigenlijke achterwand zichtbaar, welke lekker geel[8D] is, dus deze wil ik absoluut niet belichten).
              Ongeveer 3 m voor de voorkant van het podium hangt (op ongeveer 3,5 m hoogte) een 50mm buis waaraan de belichting kan worden bevestigd.(Standaard hangt hier 8 x PAR64 500W). Ook kan hier een truss opgebouwd worden om evt. extra verlichting te hangen (wat we meestal ook doen).
              Boven het podium is geen mogelijkheid om belichting te bevestigen (In de toekomst evt. een tweed truss systeem opbouwen om top licht en/of tegenlicht te kunnen gebruiken).
              De zaal zelf is 10 m breed en ongeveer 30m diep (vlakke vloer).
              Dus als jullie nog verder tips hebben, laat maar komen...

              Het budget is nog niet helemaal bekend. Op dit moment beschikken we over de 8 aanwezige PAR64 spots 500W, 8 x PAR64 650W raylight, 8 x PAR56 500W raylight, 5 x bouwspot 500w[:I], 9m truss en statieven, een DMX controler en enkele filters en de nodige bekabeling. Het budget voor de theaterspots zal helaas niet hoger zijn dan een paar honderd Euro.

              Over de electra hoeven we ons geen zorgen te maken: CEE 63A krachtstroom aansluiting, afgezekerd op 3 x 50 A.

              Zelf dacht ik dat fresnell beter waren als frontlicht, vanwege de betere spreiding dan PC spots. Toch zie dat jullie PC spots aanraden. Wat is hiervan het voordeel?

              Roger Niesten
              Sommige buttons op mijn lichttafel doen precies het tegenovergestelde: Full On = Black Out...

              Comment

              • delighted
                • Jul 2003
                • 420

                #8
                Persoonlijk zou ik er denk ik voor gaan om een stuk of 4 500W Fresnelletjes (L147/L151/L152) als frontlicht te gebruiken. Met dit front zal je alleen niet echt lekker achterop komen zonder enorme schaduw te creeren.

                Zou daarom je trusconstructie denk ik een meter of 2 voorbij de podiumrand bouwen en daar een 2e frontje in doen en gelijk wat tegenlicht voor het voorpodium. @e frontje zelfde kleur als het 1e frontje, en met het tegenlicht (waar je makkelijk die parren voor kunt gebruiken) kan je de boel een beetje kleur geven en sfeertjes maken.

                Het is verre van ideaal, maar ja, je kan niet alles hebben

                Comment

                • Pieter Huijgen
                  • Sep 2003
                  • 766

                  #9
                  Roger,

                  Als jij op een vrij korte afstand je frontlicht hebt hangen, werken fresnelletjes m.i. vaak lekkerder. Goedkope PC'tjes gaan vrij snel "pitten" als ze vrij klein gesteld staan.

                  Je geeft aan dat er geen mogelijkheden zijn voor toplicht. Hoe ziet de kap boven het toneel er uit? Welke hoogte heeft deze? Zeker als je huiskamertjes aanlicht is top en tegenlicht met wat zij-insteek erg fijn werken, omdat je daarmee voorkomt dat je veel frontlicht nodig hebt wat enorm doorslaat op je decor en alles tegen de vlakte drukt.

                  Mijn advies is: ga na of je toch iets boven het toneel kan hangen. Op een klein decortje zijn 2 horizonbakken (bouwlampen) meestal voldoende als toplicht. Iets verder naar achter maak je een zelfde groepje tegenlichten, die onder een hoek van ongeveer 60 graden naar de voorrand van het toneel schijnen. Deze geef je een ander kleurtje als het toplicht.
                  Omdat je nu je toneel vrij goed hebt aangelicht hoef je alleen nog maar een beetje front te gebruiken, wat je niet ver naar achter door hoeft te laten lopen.

                  Daarnaast is wat invulling met voetlicht (zipstrips e.d.) een goede optie om verder mee te belichten.

                  De PAR64 en 56's die voorhanden zijn kan je m.i. niet echt veel mee als totaalbelichting vanwege de raylights die er in zitten. Je kan ze wel mooi gebruiken voor speciaaltjes: die zijn er in het belichten van een huiskamer genoeg te vinden. Denk bij de belichting ook eens aan verlichting door ramen, openhaard, aanwezige verlichting in een huis, speciaaltje op een stoel e.d.

                  Omdat je het spul maar 4 keer per jaar gebruikt zou ik gaan huren. Je hebt dan altijd materiaal wat in goede conditie is, en je kan precies hetgeen huren dat je nodig hebt. Voor de prijs hoef je het niet te laten: een PC of fresnel 1 kW kost per dag iets van 7 euro. Meestal betaal je voor een weekend gewoon de dagprijs, en anders geldt meestal een staffelregeling.
                  Lid van het Front tegen zijlicht

                  Comment

                  • boes123
                    • Aug 2001
                    • 49

                    #10
                    ik zelf ben geen voorstander voor pc als front want inderdaad zoals jij al zegt het is gericht
                    liever een paar fresnel (wel met barndoor) op front en als het kan tegen en als speciaal een paar pc
                    zou alleen heel snel die raylicht er uit doen want vreten kleurenfilters en de bundel is mooi voor bandje's maar niet voor theater
                    zie dat je niet ver van eindhoven af zit als je meer wil weten kom eens langs kan ik je het laten zien

                    groetjes

                    Comment

                    Working...