Terminator bij DMX

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark
    • Aug 2000
    • 432

    Terminator bij DMX

    Rare vraag:

    Is een terminator echt nodig bij DMX??? Toen ik bij een drive-in werkte hadden we nooit terminators om de kabel af tesluiten.

    Mark

    Mark
  • Thomaz
    • Feb 2004
    • 61

    #2
    Allez, in een zoveelste poging het gebekvecht te stoppen:

    een terminator is niets speciaal voor een DMX-lijn. D'r zijn veel transmissielijnen die een terminator hebben (bvb oude computernetwerken).
    In elk geval dient de terminator ALTIJD om reflecties tegen te gaan. Dwz. de terminator zorgt ervoor dat het verstuurde signaal niet kan terugkaatsen aan het einde van de lijn. Die uitleg met stroom ed. slaat helaas nergens op. Bij DMX wordt de informatie niet verstuurd als stroom, maar als spanning (bij MIDI daarintegen...).

    Geloof mij, ik heb (helaas) al genoeg cursussen over datacommunicatie moeten doorworstelen....
    \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
    RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

    Comment

    • maartenBTV
      • Dec 2002
      • 56

      #3
      het is wel grappig al die reacties te lezen over het terminaten van dmx.
      Het gaat er gewoon om dat er geen storingen onstaan op je dmx, zodat je mac of iets anders niet opeens links beweegt terwijl je rechts bedoelde.
      Ook als je een theatershow hebt waar niks fout mag gaan en jij zeker wil weten dat jij alles eraan hebt gedaan om het te voorkomen is het gewoon erg handig.
      Wij van btv doen bij een theatershow - en aan het einde van elke lijn die we per track omhoog laten gaan - een terminator. Zo zijn we er teminste zo goed als zeker van dat het goed gaat!!!
      Al die ingewikkelde engelse texten of verklaringen zijn niet nodig. Het werd goed uitgelegt wat een terminator doet en waarvoor je het kan gebruiken, klaar dus..

      [edited by Lichtmod, dringend verzoek om meer leestekens te gebruiken en geen ellenlange zinnen te schrijven]

      doe mij maar EV OLE OLE

      Comment

      Working...