Veiligheid ivm lasers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blue-Bora
    • Oct 2004
    • 25

    Veiligheid ivm lasers

    Aangezien ik een laser ga kopen van rond de 100mW zou ik hier graag wat advies krijgen.

    De moderators van dit forum hebben me ook al verwittigd dat dit geen speelgoed is.

    Ik ben uiteraard geen klein kind meer dat naar voorbijrijdende auto's gaat schijnen,en ik weet ook wel dat ge ni in iemand zijn ogen moogt schijnen.

    Dat is allemaal nogal vanzelfsprekend.

    Maar als je bv. begint met op dingen te schijnen die onverwacht het licht kunnen terugkaatsen (bv. een raam ofzo) of dingen waarvan je niet weet naar welke richting ze het licht gaan terugkaatsen.

    Graag zou ik hier alle tips en veiligheidsmaatregels wop een rijtje zien.Dit is ook interessant voor mede-forumgebruikers denk ik.

    Ik heb ook al gelezen dat er speciale laser brillen bestaan die je beschermen tegen eventueel onverwachte ontmoetingen met het oog

    Welke bril heb ik nodig voor een 532nm groene DPSS laser?En waar kan ik dat vinden?

    Als er nog dingen zijn waarop ik moet letten --> Just fire away

    Grtz

    BB

    P.S. aan de mods : Mijn excuses nog eens ivm die vorige topic.
  • -Aart-
    • Jul 2001
    • 801

    #2
    Mja. Een veiligheidsbril voor jezelf bij een lasershow ?

    Als je het zelf niet kunt of weet dat laat je het beter doen denk ik.
    Je hebt het over de veiligheid van je publiek. Daarbij zou ik niet afgaan op iets dat op een forum geroepen wordt.

    Comment

    • Blue-Bora
      • Oct 2004
      • 25

      #3
      Nee een bril om op te zetten tijdens het experimenteren in men kamer ofzo he.

      Comment

      • FiëstaLj
        • Oct 2000
        • 2068

        #4
        Let in ieder geval op dat je bril de juiste golflengte laserlicht tegenhoudt.

        Anders heb je er nog vrij weinig aan..
        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

        Comment

        • Merijn
          • Apr 2003
          • 18

          #5
          Volgens mij is laser alleen gevaarlijk als er maar 1 beam uitkomt, en het licht dus niet verzwakt wordt in meerdere stralen.
          (Das natuurlijk anders bij als je nóg sterker gaat)
          Of zit ik er nou hélemaal naast?
          Merijn

          Comment

          • -Bart-
            • May 2001
            • 827

            #6
            Van de lasers die voor showdoeleinden gebruikt worden, is al het licht, direct of indirect, potentieel gevaarlijk, zeker op de korte afstand.
            <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

            Comment

            • turbomaster
              • Jan 2004
              • 27

              #7
              een laser is idd gevaarlijka ls ie te lang stilstaat... daarom ook dat er een beveiliging in zou moeten zitten die de diode uitschakeld wanner er een te lange stilstand is. in elk geval zit je met zo een klein model nog tamelijk veilig zolang je niet recht in het publiek begint te beamen. echter als je al zodanig twijfeld voor je begonnen bent zou ik eerder zeggen van er gewoon af te blijven of ander bij een lokaal bedrijfje eens te gaan horen hoe het allemaal in z'n werk gaat. tegenwoordig hebben ze allemaal wel een stealth of een dergelijk model in stock
              to be or not to be en waar diende dat knopje nu voor???

              Comment

              • fish DMX
                • Oct 2000
                • 27

                #8
                Lasers van 100mW met golflengtes lager dan ongeveer 400nm behoren tot klasse 4. Lasers van boven de 400nm (waaronder de groene) behoren tot klasse 3. De klasse 3 lasers kunnen opgedeeld worden in de a en b klasse.

                Klasse 3a:

                Zijn gevaarlijk als men er opzettelijk in kijkt (hier heeft men geen tijd meer om de ogen te sluiten of weg te draaien) en wanneer de intensiteit verhoogd wordt met optische instrumenten.

                Klasse 3b:

                Alle stralen (ook gespiegeld en omgezet in een waaier) zijn gevaarlijk. Dus het feit dat 1 beam maar gevaarlijk zou kunnen zijn is onzin.

                Klasse 4: zal niet gebruikt worden wegens veroorzaken brandwonden,...

                Welke voorzorgsmaatregelen moeten wettelijk genomen worden:

                Vanaf klasse 2:

                verplicht pictogrammen te hangen op de deuren.

                vanaf klasse 3a:

                - personen die in aanraking komen met de laser moeten hier een opleiding voor gehad hebben.
                - er moet een signalisatielamp branden als de laser in werking is.
                - laserbrillen enkel nodig op in de straal te kijken

                vanaf klasse 3b:

                - bij openen van deuren moet de laser automatisch uitvallen
                - laserbrillen altijd verplicht

                Kortom geen speelgoed.

                @turbomaster

                Diodelasers zijn goed voor een CD-speler of een pointer, maar zeker niet voor 100mW.

                Comment

                • laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

                  #9
                  Dit is onzin!
                  Class 1: te zwak om gevaar op te leveren OF ingebouwd in gesloten unit zodat er geen gevaar is (zie: CD spelers)
                  Class 2: tot ongeveer 1mW. het vermogen is laag genoeg om beveiligd te zijn door de oogreflex
                  Class 3a: laser met vermogen 1-5mW maar door optische middelen niet gebundeld (figuurtjes, lijnrasters, spreidingslenzen). Hier is ook de oogreflex voldoende snel om gevaar af te wenden.
                  Class 3b: vermogen 1-5mW: gevaar voor oogschade bij het kijken in de straal zelf (gebundeld anders was het 3a) en DIRECTE reflecties. Diffuse reflecties zijn niet gevaarlijk
                  Class 4: vermogen groter dan 5mW. Gevaar voor oogschade bij directe en diffuse reflecties. Bij grotere vermogens risico op huidschade.
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                  Comment

                  • movinghead
                    • Aug 2001
                    • 559

                    #10
                    Niet dat ik er niet mee om kan gaan en geen instructies gehad heb maar ik wil jullie er toch even op los laten. Gewoon om te ervaren wat jullie er over te zeggen hebbem.

                    Ik werk met een 5 watt full color laser... vertel eens...
                    [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

                    Comment

                    • tididi
                      • Aug 2001
                      • 352

                      #11
                      ik zou zeggen
                      ga lekker experimenteren tot je niets meer ziet

                      ik heb er geen verstand van maar ik weet wel dat ik er niet mee zou gaan pielen en dit soort dingen aan de experts overlaten.


                      tis maar een opmerking
                      neem het mee als bagage en doe er wat mee!!!!
                      p.j

                      Comment

                      • driesmees
                        • Apr 2003
                        • 1076

                        #12
                        citaat:Geplaatst door tididi

                        ik zou zeggen
                        ga lekker experimenteren tot je niets meer ziet

                        ik heb er geen verstand van maar ik weet wel dat ik er niet mee zou gaan pielen en dit soort dingen aan de experts overlaten.


                        tis maar een opmerking
                        neem het mee als bagage en doe er wat mee!!!!
                        ik denk dat movinghead er wat vanaf zal weten, vanaf je zoiets kan betalen, doe je er wat research naar.
                        [CENTER] [/CENTER]

                        Comment

                        • laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

                          #13
                          @movinghead: Welk type colorlaser?
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                          Comment

                          • beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

                            #14

                            citaat:Gewoon om te ervaren wat jullie er over te zeggen hebbem.
                            Volgens mij kan je daar best wel wat mee in de fik steken met dat vermogen....[:0][]

                            Een stilstaande beam richten op een houten wand,op een meter of twee denk ik.... (stel dat je een test opstelling hebt,in een schuur oid, dit gebeurd uiteraard nooit voor publiek, wat dan grijpen de shutters in)
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                            Comment

                            • laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

                              #15
                              Daar steek je niet echt veel mee in brand... maar je brandt er wel héél fijne precisiegaatjes mee!
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                              Comment

                              Working...