dmx tester zelf maken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reflection
    • Mar 2002
    • 413

    dmx tester zelf maken

    een collega vertelde me onlangs dat hij een zelfgemaakte dmx tester in handen had gehad, en dat dit werkte, het principe bestond uit een normale 3 pens xlr plug(5 kan natuurlijk ook) en dan was er ipv dat er een kabel uit kwam een ledje uit, en daar zat dan een weerstand tussen( de vraag is welke), op die manier kon dan gekeken worden of het apparaat een signaal kreeg, verder wist hij ook niets hiervan, maar is dit mogelijk en wat is er dan te zien(constant of knipperend wanneer je dus een stand veranderd..) iemand enig idee?
    Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc
  • Barthez
    • Dec 2003
    • 256

    #2
    Vogens mij is deze tester al een keer aan de orde geweest hier, misshien dat de zoekfunctie uitkomst had kunnen bieden.

    Omdat ik zelf ook wel nieuwschierig was naar hoe het ook alweer zat heb ik m ff opgezocht:

    Dit schakelingetje zorgt voor de benodigde "terminatie" en laat daarnaast netjes zien of er nog "beweging" in de bus zit. Bij correct aansluiten zal de "tester" rood oplichten als alle 512 kanalen op 100% staan en groen oplichten als alle 512 kanalen op 0% staan.
    De schakeling bevat twee weerstanden van 220 Ohm en een multi-color led met twee aansluitingen. Het geheel is eenvoudig in een XLR-Male connector in te bouwen (3 of 5 polig).




    met dank aan www.new-line.nl [^]
    Goed plan! ...doen we niet!

    Comment

    • LuxProDeo
      • Feb 2003
      • 245

      #3
      [edit: zie dat Barthez ondertussen wat sneller is geweest. De waarden van de weerstanden wijken af tussen beide schema's...]

      Zie: http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/dmxtest.htm voor het schema.

      Het is een soort heel basaal hulpje, maar het vertelt je wel -iets- over het DMX signaal.

      Je hebt twee LEDs of 1 tweekleurige LED:
      Kanaal 1-512 op 0 zou (bijna) alleen de ene kleur moeten laten zien.
      Kanaal 1-512 op 255 zou (bijna) alleen de andere kleur moeten laten zien.
      Dingen daartussen laten een mix zien, en deze mix zou constant moeten blijven als je 1 stand uitstuurt, en van kleurbalans moeten veranderen als je van stand wisselt.

      O.a. MA Lighting verkoopt deze dingen ook kant en klaar, zie ook de webshop van J&H.

      Het is meer een soort noodoplossing, en absoluut geen vervanger voor een serieuze DMX tester. Net zoals de schroevendraaier op je Gerber voor bepaalde dingen wel ff handig is, maar als er echt wat moet gebeuren moet je er ook een echte schroevendraaier bijpakken, zoiets.

      Maar het kan nooit kwaad om er eentje in je bak met terminators, 3>5, 5>3, fasedraai, etc. te stoppen. Als je hem bouwt zoals beschreven kan hij daarnaast ook dienen als terminator.

      LuxProDeo

      Comment

      • ronny
        • Dec 2002
        • 2139

        #4
        als er mensen zijn die interesse hebben in een dmx tester waarmee je ook dmx waardes kan uitlezen en zelfs versturen, moet je maar eens in de nummers van elektuur kijken.
        Deze hebben verschillende ontwerpen in verband met dmx uitgebracht waaronder ook een dmx tester.

        het juiste nummer weet ik niet van buiten, zou ik even moeten opzoeken thuis tussen die berg elektuurs

        mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

        Comment

        • edgard
          • Apr 2004
          • 33

          #5
          Die van de elektuur heb ik gemaakt. Hij werkt goed.
          Ik wil wel helpen indien nodig.

          Comment

          • DirkB
            • Sep 2004
            • 15

            #6
            dmxtester: elektuur 5-2002
            uitleg over dmx: 5-2001 en 2-1998
            dmx512 naar 8x 0...10V: 11-2001
            lpt naar dmx: 4-2002

            (ik moet de elektuurs nog zoeken..., maar als ik kan helpen..., graag)

            Comment

            • reflection
              • Mar 2002
              • 413

              #7
              oow zou je die pagina's een keer kunnen inscannen en op een server kunnen posten... dan kunnen we een bouwwedstrijd houden, de mooiste behuizing enzo,
              vooral de lpt naar dmx is wel leuk, en de tester zelf ook.. beetje knutselen en kost veel minder..
              Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

              Comment

              • Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

                #8
                Als dat allemaal toegestaan is ben ik daar ook wel voor ja, vooral LPT naar DMX inderdaad, dat is wel een leuk schakelingetje om eens mee te gaan klooien. Kun je die elektuur-en ergens nabestellen ofzo? Moet eerlijk toegeven dat ik 't hele blad echt nog nooit gezien heb.

                Comment

                • DJEM
                  • Jul 2004
                  • 254

                  #9
                  Die elektuur's zijn bij veel bibliotheken ingebonden in een grote map en kun je gratis zonder lidmaatschap inzien daar. Op www.electuur.nl kun je zoeken naar de juiste nummers.

                  Soms komt het voor dat elektuur's zo uitgelezen zijn dat ze niet meer ingebonden konden worden en dat er een mist.

                  Verder zit er (C)Copyright op elektuur en zou men eerst toestemming moeten hebben om ingescande bladzijdes te plaatsen. Artikellen overtikken en met plaatjes erbij etc mag alleen als het om algemene schakellingen gaat, welk je terugvind in veel schakeling boekjes.
                  Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

                  Comment

                  • DirkB
                    • Sep 2004
                    • 15

                    #10
                    Klopt! De omschrijving van het auteursrecht (laatste blz elektuur) is vrij omvangrijk. Er mag dus niets!

                    Maar als ik wat meer tijd heb, bekijk ik de diverse schakelingen. Vooral de tester interesseert mij als elektronicus en leraar podiumtechniek (naar de studenten toe en ook omwille van ons budget....

                    Ik probeer dit weekend de elektuurs uit mijn collectie op te vissen (ben al dikke 20 jaar abonnee, maar leen ook te gemakkelijk iets uit!)

                    Comment

                    • -Aart-
                      • Jul 2001
                      • 801

                      #11
                      Heel veel `recente' artikelen, waaronder b.v. de LPT-DMX interface zijn voor een redelijk bedrag (paar E) te downloaden als PDF vanaf de Elektuur site.
                      Kijk op http://www.elektuur.nl en zoek naar DMX.
                      De site is matig en de reclame irri, maar het werkt wel.

                      Comment

                      • Radar
                        Moderator
                        • Jul 2002
                        • 890

                        #12
                        Het is alweer een jaar geleden dat er werdt gevraagd om het posten van artikellen uit de elektuur.
                        Daarom maar even een herhaling.
                        citaat:Vandaag mailtje gehad van elektuur waar ik even uit citeer


                        citaat:
                        --------------------------------------------------------------------------------
                        De posting laten staan en verwijzen naar de te downloaden artikelen op onze site lijkt me eigenlijk wel een goede oplossing, dan hebben beide zijden er misschien wat aan. Misschien kunt u er ook bij vermelden dat Elektuur voor een redelijk bedrag CD-ROM's verkoopt waarop een hele jaargang staat, inclusief alle printlayouts in een hoge resolutie.

                        hoofdredacteur Elektuur

                        Kortom, het bespreken is geen probleem, maar wees een vent en haal de
                        schemas bij: www.elektuur.nl.
                        Ik doe niet aan bijgeloof.
                        Dat brengt ongeluk.

                        Comment

                        • Lighting
                          • Sep 2004
                          • 209

                          #13
                          een andere oplossing en een goede en goedkope is de botex dmx tester werkt netjes alles is in te stellen etc etc
                          LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

                          Comment

                          • VANEENBERGEN
                            • Sep 2003
                            • 187

                            #14
                            Of een minder goedkope, maar wel erg leuke tester van robert juliat de espion II
                            Joost van Eenbergen
                            ELC lighting

                            Comment

                            • Pieter Huijgen
                              • Sep 2003
                              • 766

                              #15
                              Nog beter: de Lil'DMXter van ***dard Design.
                              Lid van het Front tegen zijlicht

                              Comment

                              Working...