Filmpje 2e lichtklus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LauranBraat
    • Dec 2011
    • 27

    Filmpje 2e lichtklus

    Beste allen,

    Na mijn vorige klus, tevens mijn eerste klus, was deze binnengekomen. Dit was een Plug&Play avond bij ons op school. Dit houdt in, dat allerlei bands een aantal nummers spelen. Nu heb ik van een metal band, een video-opname gevonden op YouTube. Zouden jullie je mening kunnen/willen geven? Wel nog ff snel n opmerking: frontlicht was niet op mijn lichttafel. Wel geprobeerd, maar ging liggen rotzooien met de oorspronkelijke dmx-lijn van school. Hier bdw ook nog een lijstje van wat ik heb gebruikt:

    * 2x PAR64 Raylight (Hier gebruikt als ACL)
    * 2x 2-light
    * 2x Showtec Sunstrip Active
    * 4x Martin MAC 250 Krypton
    * 2x 2m truss
    * 2x 1m truss
    * 1x Hazer
    * 1x Avolites Pearl Tiger

  • tha_dj
    • Jan 2004
    • 375

    #2
    Maar HAZER !!!

    Je bedoelt rook machine, want anders moet je hem zeer zekers laten nakijken.
    your light !

    Comment

    • stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

      #3
      Ik mis hier afwisseling en gevoel voor de muziek.
      Het is uiteraard geen crime om bij metal blinders en shutters van je movingheads te gebruiken.
      Maar hier zie ik het hele nummer niets anders dan ronddraaiende macs op standje witte gobo + shutter en elke seconde gaat er wel ergens een blinder of ACL aan, dit het hele nummer lang.
      Rond 02:00 liet het nummer toe om een mysthiek beeld te maken met rook en met je licht, floorparren hadden hierbij handig geweest, maar met je voorste MH's in groen of blauw (of zelfs paars of rood had gekund) kon je al een heel eind komen.
      Daarnaast is het echt wel een gewapper met je heads, statisch recht naar voor met een mooie break-up gobo had er in het begin van het nummer vele male krachtiger uit gezien, zeker als je daar dan (op het juiste moment!) even een shutter chase kan doorduwen.
      Op een gegeven moment was er zeker wel plaats voor een vette move, maar doordat ze al constant aan het wapperen zijn valt deze in het niets.
      Het zelfde verhaal met de blinders en ACL, deze verliezen toch een beetje hun kracht door ze constant te gebruiken.

      Ik hoop dat je deze wat minder goeie kritiek toch kunt meenemen naar een volgende productie om daar een lichtplaatje van een klasse hoger te maken.
      exit night into LIGHT

      Comment

      • LauranBraat
        • Dec 2011
        • 27

        #4
        @stekelvarke: Je bedoelt eigenlijk: Het wordt eentonig??? Als ik het zo meerdere malen terugkijk heb je wel gelijk. Had vele malen beter gekund. Maar: was ook maar mn 2e lichtklus!

        Comment

        • stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

          #5
          Eentonig is het zeker, maar ook te 'wild'. De muziek schreeuwt natuurlijk wel om blinders en strobo, maar door deze allemaal te gelijk te laten flashen, shutteren en rondjes te laten draaien haal je de kracht uit je show. Met het gebruikte materiaal kan je er veel meer uithalen door 'strakke plaatjes' te maken met op de juiste momenten een shutter chase of een blinder, niet het hel nummer door. Er zit weing dynamiek in je show, alles staat constant op standje flits en strobo.

          Doe je ogen even toe en luister naar de muziek, bedenk dan welke sfeer of welk licht plaatje er bij hoort zonder al te veel in fixtures en materiaal te denken.
          Natuurlijk moet je daarna je show zo generiek mogelijk programmeren zodat je op het juiste moment een look kunt creëren met je verschillende cues/pallets die je op voorhand gemaakt hebt.

          Ik weet dat het je 2e klus is, vandaar ook mijn kritiek, ik hoop dat je daar iets mee kan zodat het er de volgende keer wat beter uit ziet.
          exit night into LIGHT

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            +1 stekelvarke, neem deze tips mee naar de volgende klus want zelfs in een discotheek gaat het er rustiger aan toe.
            Heel goed dat je dit zo durft te tonen en vraagt wat men er van vind want daar leer je van.

            Comment

            • LauranBraat
              • Dec 2011
              • 27

              #7
              Zal al deze (opbouwende) kritiek zeker gebruiken voor een andere klus! Allen bedankt voor de reacties alvast!!!!!

              Comment

              • Shark
                • Aug 2007
                • 208

                #8
                doet mij denken aan mijn eerste lichtklusje waar ik zat achter de bediening stond..

                de set op zich is al mooi bedacht, het past mooi samen
                over de bediening:

                rook is interessant om de beams te zien van alle aanwezige lampen, op een fuif word vaak de zaal wel eens een mistige situatie, maar probeer bij een optreden net genoeg te gebruiken voor de beams en geen rookpluimen voluit over het podium te gooien.
                een hazer is het meest interessante voor optredens, ofwel bij een rookmachine de intensiteit op 5 of 10% instellen..

                probeer het frontlicht zacht aan te laten, gebruik dit niet mee in de gehele show.. wel handig soms net voor opkomst om deze eventjes uit te doen
                ik zie soms de zanger heel fel opgelicht en soms zie ik er totaal niets van

                acl en blinders gebruik ik meestal voor qlimaxen of andere speciale momenten in liedjes, hier gebruik jij ze constant mee in de show, wat de extra van dit verminderd. Je kon hier evengoed gewone parren hangen in plaats van acl's

                het is vaak mooi bij optredens om een paar vaste posities te maken met movingheads zoals vooruit richting publiek, gekruisd over het podium, omhoog/omlaag gericht,.. en af en toe eens wisselen van positie, zonder een extra beweging erbij, ofwel een zeer trage kleine beweging.. als je wil flashen kan je best spelen met de intensiteit in plaats van de mh als een gek te laten ronddraaien.
                enkele chases over de intensiteit en een paar gobo/kleurwissels zijn vaak voldoende (geen gobo kleur en intensiteit wissel samen gebruiken, dan is het meer karnaval)
                kleine tip om toch een kleine beweging te hebben: laat het gobo wiel traag draaien.. de mh staat zelf stil, maar de beams bewegen wel

                ik ben er zeker van dat jij er een leuke tijd had, maar merk ook vaak bij mensen die er net mee beginnen en direct al mh's met een hoop andere lampen bedienen, dat de show vaak slecht is en raad ik de meeste mensen aan: leer eerst eens een lange tijd met parren op de muziek te werken (yep, is saai in het begin, weet ik ), maar je merkt dat je daarna met mh's veel mooiere shows kan maken als je telkens op de beat mee kan. Leer erna vooral te werken naar de qlimaxen om de details in orde te brengen.
                Het maakt niet uit hoe groot de show is, hoeveel lampen je bediend, welke leuke extra effecten je kan, maar wel hoe goed je meegaat op de muziek, en die basis moet je vooral nog in jou krijgen.

                als de passie er is, komt het zeker in orde !
                Last edited by Shark; 04-04-12, 16:40.

                Comment

                • LauranBraat
                  • Dec 2011
                  • 27

                  #9
                  @Shark

                  De ACL's waren parren, Raylights. Wat betreft het front: Dit heb ik niet aangestuurd. Was een andere gast bij ons op school. Ik had al diverse malen tegen hem gezegd: "laat het frontlicht aan, dat geknipper vinden de artiesten irritant". Ook wel n beetje mijn fout, maar is uit voorzorg gedaan. De reden >> Als ik dat spul wat je hier ziet knipperen (mh's ACL's sunstrips) bij de DMX-lijn op school aansluit, gaat het liggen rotzooien met elkaar (moving heads gaan spacen enzo). Voor de duidelijkheid: die lijn licht er al héél lang, en er is in verloop van tijd allerlei apparatuur tussengefrot.

                  Comment

                  • Shark
                    • Aug 2007
                    • 208

                    #10
                    ACL's gebruik ik als sfeer effect om het podium een andere look te geven, parren gebruik ik om mee te gaan op de muziek
                    acl's vind ik persoonlijk altijd mooier om te gebruiken, maar wat jij in dit filmpje doet met die acl's doe ik meestal met parren, dat is wat ik daarover probeer uit te leggen.

                    die situaties ken ik heel goed hoor, dat je er een gehele show van wil maken en het bij andere personen kriebelt om mee te "helpen"
                    op fuiven vind ik dit zelden een probleem, maar tijdens optredens werk ik graag naar een climax.. misschien een goed idee om op voorhand af te spreken met de persoon die graag ook eventjes het licht bediend, dat hij het begin van de show mag doen en daarna jij ofzo? beide tevreden

                    begrijp ik heel goed dat bepaalde toestellen niet even goed samenwerken op eenzelfde dmx lijn, of de kabels al teken van slijtage vertonen en soms wel fouten kunnen meesturen, want storing heb je al snel,
                    maar hiervoor zijn simpele oplossingen zoals een kabel vervangen of een splitter waarbij je eventueel de mh's op uitgang 1 hangt, frontlicht op uitgang 2, .. zo ben je al zeker van minder dmx problemen..

                    Comment

                    • LauranBraat
                      • Dec 2011
                      • 27

                      #11
                      Het probleem bij mij op school is dus: Er is geen budget, helaas. En dit zeggen ze ieder jaar opnieuw. Geldt niet alleen voor de dmx, maar ook voor andere dingen. Bijvoorbeeld: Wij draaien musicals etc (eigenlijk ons hele licht) op een ZERO88 Fat Frog, maar die is ver overleden. LCD's die nnauwelijks te lezen zijn, cola gemorst over het paneel, effectenwiel dat kapot is, etc. Maar, een klein lichtpuntje: ze willen hééél misschien een (nieuwe) lichttafel kopen. Maarja, het mag niet te duur zijn, jullie kennen het wel.

                      Comment

                      • zeke
                        • Nov 2008
                        • 12

                        #12
                        gaat het liggen rotzooien met elkaar (moving heads gaan spacen enzo).


                        klinkt als storing op het dmx signaal inderdaad.
                        DMX splitter kan hierbij de uitkomst zijn.

                        En leer de Pearl goed kennen,
                        want wat anderen ook al zeggen, je movinghead gewoon rustig laten bewegen en roterende gobo's hun werk laten doen, of met een simpele color chase kan je veel mooiere plaatjes maken.

                        Comment

                        • LauranBraat
                          • Dec 2011
                          • 27

                          #13
                          De Pearl staat niet bij ons op school, maar ik ga regelmatig mee op licht-klus, en gebruiken daar alleen Avolites (ook omdat we geen andere merken hebben). De DMX-splitter is opzich een goed idee, bij het bedrijf waar ik werk, werken ze ook met splitters, maar nogmaals, geld is op die school een probleem

                          Comment

                          • djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

                            #14
                            Geld is op elke school een probleem, maar er altijd iets te regelen (eigen ervaring). Bij ons bijvoorbeeld moet de techniek grotendeels uit het potje van de sectie muziek komen. Die hebben dit jaar alles wat over is apart gezet en ik mocht (als soort van hoofd techniek zijnde) een "verlanglijstje" inleveren. Wat er wel en niet komt zien we na de vakantie, maar er wordt iig meegedacht over oplossingen. Verder zijn we bij ons op school nu met een man of 6, en iedereen heeft wel iets liggen, van dmx 5-3 verloopjes tot microfoons, en zo redden we ons prima. Je spullen zo optimaal mogelijk gebruiken is trouwens ook een hele goede tip. Zo heb ik voor de vakantie lopen experimenteren met cardioide sub-setups, waardoor we ineens veel meer sub hebben met exact hetzelfde systeem.


                            Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                            Comment

                            Working...