Zelfbouw licht

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nls-nls
    • Dec 2008
    • 128

    Zelfbouw licht

    Hallo allemaal,

    Misschien een leuk idee om al jullie (semi)professionele zelfbouwprojecten hier neer te zetten met een foto. Daar kunnen we wat van leren en het is gewoon leuk om te zien.

    Zelf heb ik een blindertje gebouwd van gewone halogenspotjes in een metalen buis, waar ook de bedrading netjes is weggewerkt. Aangestuurd via een showtec multidim mkII



    Last edited by nls-nls; 22-02-10, 20:56.
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

    #2
    Beetje offtopic, maar ik zie dat je thuis disco ver is opgeschoten!
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

    Comment

    • nls-nls
      • Dec 2008
      • 128

      #3
      Originally posted by dj-wojcik
      Beetje offtopic, maar ik zie dat je thuis disco ver is opgeschoten!
      Dankjewel

      ik zal wel ff topic opengooien

      Comment

      • Shark
        • Aug 2007
        • 208

        #4
        mijn hobby kamer, dit alles staat op een plank, waaronder mijn bureau/pc staat. Middenste truss hangt wel vast met een ketting bovenaan (zo'n gewicht wil je echt ni op u krijgen )

        truss is decotruss die gebruikt werd in een electrozaak
        arbeiders daar hadden de truss in delen gezaagd zodat deze aansloot bij de lengte van de kamers. het resultaat was alsof er 1 lange truss doorheen heel het gebouw ging.
        hierna lag deze truss in het magazijn, waarna ik ze heb meegekregen
        vlag komt van Q-base duitsland, hangt aan de truss met dubbelzijdige plakband
        ledparren (jb systems par 64) zijn voorzien van trusshaken, maar hangen hier aan een bout die vasthangt aan de houten balk (truss niet dik genoeg), neem ik mee naar opdrachten
        verder is er nog een ledslang gemaakt over de buitenkant van de truss (beide achterste vertikale palen van elke truss), die hier niet aanstaat. je ziet wel de colsonbandjes hangen waarmee de ledslang is vastgemaakt
        via de ledcon 2 bedien ik de ledparren



        eerste zelfbouw was een module met 3 uitgangen (bass, mid, high) met daarom 3 lampen die "flikkerden" op deze tonen, gevoeligheid was al regelbaar.

        een "blinder" met leds gemaakt waarvoor ik een velleman kit gekocht had die 10 uitgangen van 5V aanstuurde in verschillende volgordes. deze "blinder" was een doorschijnende holle buis van 1 meter lang, 5cm breed, in de lengte doorgezaagd, beplakt met een zachte lichte stof waarin de leds zaten, vooral decoratie.
        even zo ver in gegaan dat ik eigen verlengkabels maakte hiervoor via print connectoren en netwerkkabels

        ondertussen heb ik ook nog 2 balken gemaakt met puntspots

        later kwam de chamsys, actieve sunstrips, dimmpacks,..
        een grote passie voor zelfbouw, logica en licht
        Last edited by Shark; 25-02-10, 11:13.

        Comment

        • mauer
          • Jan 2010
          • 8

          #5
          Een projectje van mij dat net klaar is:

          DMX RGB led lamp



          Filmpje:
          YouTube - DMX to RGB 2
          YouTube - DMX TO RGB

          Comment

          • banus
            • Mar 2010
            • 3

            #6
            Blinder maken

            Kan iemand mij vertellen/duidelijk maken, hoe je in de behuizing van een BLINDER alles aansluit? kwa bedrading en lampfittint????
            (tekening is fijn

            GREETS

            Comment

            • jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

              #7
              Te weinig info. Blinder is geen maatstaf.

              Welke lampen gebruik je? (Graag iets meer details dan 'blinderlampen'.)

              Daarnaast... Ik heb er weinig vertrouwen in dat het veilig gebeurt, met de gegeven impressie van kennis.

              Comment

              • nls-nls
                • Dec 2008
                • 128

                #8
                Zou ik eerlijk zeggen hoe ik mijn (bovenstaande) blinder heb gemaakt?

                *Paar low budget halogeenspotjes van de action
                *Houten balk (5*7) van de Fixet
                *Paar net groot genoege gaatjes geboort
                *lampen er klem in duwen (geen lijn, want nu kun je makkelijk lamp vervangen)
                *Bedrading achter aan de lamp vastgesoldeerd (veilig)
                *Alles afgetapet,
                *kabel naar multidim

                SCHAAM ME DOOD.... Over doden gesproken...

                Comment

                • stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

                  #9
                  soldeer verbindingen niet netjes krimpkousen overheen geschoven?

                  Grote kans dat het goed gaat, zijn meer mensen die het zo doen, echter voor on the road en professioneel is het NOT-DONE

                  Comment

                  • JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

                    #10
                    HOUTEN balk waar je BLINDER LAMPEN in monteert?! Wat dacht je van brandgevaar?!?!?!
                    Creating shows beyond Imagination

                    Comment

                    • DJ_matthias
                      • Jun 2005
                      • 620

                      #11
                      kalm aan maar... kijk eens naar boven in je huis... heb je nergens inbouwspotjes hangen? snel wegdoen dan! brandgevaar!
                      we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                      Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

                      Comment

                      • JeroenVDV
                        • Mar 2004
                        • 963

                        #12
                        Uh, pardon me, zitten daar niet FITTINGEN tussen?!
                        Creating shows beyond Imagination

                        Comment

                        • keenoncoolstuff
                          • May 2003
                          • 695

                          #13
                          Originally posted by JeroenVDV
                          Uh, pardon me, zitten daar niet FITTINGEN tussen?!
                          Nee, armaturen.

                          Maar inderdaad, losse halogeenlampjes in een blok hout klemmen (waarbij het hout dus als klem fungeert) is een NO-GO. Vooral niet omdat het hout door de warmte waarschijnlijk nog iets krimpt, en dus je lampjes er na verloop van tijd vanzelf uitflikkeren. En ik durf te wedden dat de isolatie dan niet meer intact is. Of de kabels schieten los omdat ze niet op val-/trekkracht berekend zijn. Openliggende 230V is nooit grappig...


                          Groet, Rob.
                          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                          Comment

                          • wouter383
                            • Jul 2007
                            • 2

                            #14
                            Hallo,

                            Zo te zien zitten ze gewoon via armaturen in het hout. En als hout krimpt kunnen ze er nooit uitvallen. En brand gevaar valt ook wel mee want probeer maar is een blok hout aan te steken met een vlam, ben je wel even bezig. Denk dat de kans groter is dat je je vingers verbrand aan die lampen..
                            Alleen de elektra moet goed gedaan zijn.

                            groet..

                            Comment

                            • DJ_matthias
                              • Jun 2005
                              • 620

                              #15
                              dan kan je toch evengoed armaturen in je houten balk verwerken en is er totaal geen probleem?!
                              we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                              Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

                              Comment

                              Working...