Youtube fimpjes en advies gezocht van mooie lichtshows (rock/pop/metall)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hugovd89
    • Oct 2008
    • 22

    Youtube fimpjes en advies gezocht van mooie lichtshows (rock/pop/metall)

    Wie kan mij helpen

    ik ben op zoek naar fimpjes van lichtshows om van te leren, hoe de verlichting gebruikt word voor rock/pop en metall muziek. ik kom zelf net kijken op het gebied van licht en kan inmiddels enkele tafels/software programmeren en bedienen. Alleen het maken van een show en mooi lichtplan wilt me nog niet echt lukken. Ik heb vaak wel leuken ideen maar kom erdan toch achter dat het er niet echt uitspringt en dat ik tijdens een nummer niet veel veranderen van kleur/beweging wat toch eigenlijk wel nodig is voor een goede show lijkt me, anders word het immers erg saai.

    voor het werk wat ik doe beschik ik over slechts 6 movingsheads, 2 balken met 4 colorchangers, en blinders.

    Op het moment gebruik ik voor de rock/metall nummers, veel witlicht snelle snijdende movinghead bewegingen met strobe, en veel blinders.

    maar dit word al snel saai en ik wil nu wat anders gaan proberen, wat ik veel zie is dat ze een intensity loop maken van de movingheads zodat de zelfde spot steeds op een ander punt aangaat waardoor het lijkt of er veel meer licht hangt,

    Hebben jullie mischien tips voor mij, of goede voorbeelden zodat ik een indruk krijgt van hoe ik een goede show hoor optebouwen en er echt spanning in blijf houden.

    Avast bedankt
  • RMWessels
    • Dec 2008
    • 5

    #2
    Mischien is het een goed idee om gewoon Live nummers op te zoeken van bands waar je van houdt, om te kijken hoe ze het zelf regelen? En ookal is het podium dat ze gebruiken veel groter dan de jouwe, je kan er altijd ideeën uit halen.

    Mvg,

    RMWessels

    Comment

    • AJB
      • Jul 2003
      • 2289

      #3
      Ik heb zelfs een gouden tip voor je

      Koop Phill Collins Live and Loose in Paris, en Pink Floyd met Pulse. Als je die twee allebei 100 keer bekijkt heb je heel veel ideeen gekregen

      Verder denk ik dat je beter naar live-shows kunt gaan, omdat licht voornamelijk ook sfeerbepalend is. Dat proef je toch alleen in het eggie

      Jouw goede voornemen voor 2009:

      - 4 festivals bezoeken
      - 2 musicals bezoeken
      - 2 rock-concerten
      - 2 toneelstukken
      - 1 opera
      - 1 alternatief festival (Oeral, Simmerdeis o.i.d.)
      - 1 theaterstuk in een vlakke-vloer theater

      Dan heb je veel gezien en als je goed hebt opgelet ook veel geleerd Denk in dit lijstje nou niet: he bah die opera ga ik dus mooi niet doen: da's een van de beste voorbeelden van top-belichting!

      groeten Arvid
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

      Comment

      • Hugovd89
        • Oct 2008
        • 22

        #4
        Originally posted by RMWessels
        Mischien is het een goed idee om gewoon Live nummers op te zoeken van bands waar je van houdt, om te kijken hoe ze het zelf regelen? En ookal is het podium dat ze gebruiken veel groter dan de jouwe, je kan er altijd ideeën uit halen.

        Mvg,

        RMWessels
        Dat is wat ik tot nu toe gedaan heb, alleen vind ik de lichtshow bij de tribute/cover bands vaak indrukwekkender. De echte bands houden het vaak wat sober zodat het publiek hun goed kan zien heb ik het idee, rammstein is daar een uitzondering op.

        Originally posted by AJB
        Ik heb zelfs een gouden tip voor je

        Koop Phill Collins Live and Loose in Paris, en Pink Floyd met Pulse. Als je die twee allebei 100 keer bekijkt heb je heel veel ideeen gekregen

        Verder denk ik dat je beter naar live-shows kunt gaan, omdat licht voornamelijk ook sfeerbepalend is. Dat proef je toch alleen in het eggie

        Jouw goede voornemen voor 2009:

        - 4 festivals bezoeken
        - 2 musicals bezoeken
        - 2 rock-concerten
        - 2 toneelstukken
        - 1 opera
        - 1 alternatief festival (Oeral, Simmerdeis o.i.d.)
        - 1 theaterstuk in een vlakke-vloer theater

        Dan heb je veel gezien en als je goed hebt opgelet ook veel geleerd Denk in dit lijstje nou niet: he bah die opera ga ik dus mooi niet doen: da's een van de beste voorbeelden van top-belichting!

        groeten Arvid

        Kijk dat is nou een goed idee dat ik maar al te graag zou willen doen, alleen jammer dat ik er weinig tijd voor heb.



        Als iemand een fimpje je weet van een indrukwekkende lichtshow (ook kleine shows), of een ander leerzaam fimpje post dan aub een linkje

        Bedankt
        Last edited by Hugovd89; 11-12-08, 12:03.

        Comment

        • JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

          #5
          Originally posted by Hugovd89
          Als iemand een fimpje je weet van een indrukwekkende lichtshow (ook kleine shows), of een ander leerzaam fimpje post dan aub een linkje
          Het is tenslotte bijna kerst, scoor nou eens:

          bol.com | Phil Collins - Live & Loose In Paris, Phil Collins | Dvd

          bol.com | Pink Floyd - Pulse (2DVD), Pink Floyd | Dvd
          Creating shows beyond Imagination

          Comment

          • partydrivein
            • Jul 2008
            • 389

            #6
            YouTube - Light Show - Tank - The Seatbelts
            alleen licht met een paar scans

            YouTube - Young & Desperate - Missing You
            deze is van het bandje wat ik doe.
            ik dee alleen conventioneel want dat was anoloog en van het zaaltje.
            de scans
            3x PR moon2 (er was er kapotgegaan bij opbouw)
            2x kopietjes van martin MX-4
            deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

            Comment

            • jasperbhofman
              • Oct 2008
              • 25

              #7
              Originally posted by partydrivein
              YouTube - Young & Desperate - Missing You
              deze is van het bandje wat ik doe.
              ik dee alleen conventioneel want dat was anoloog en van het zaaltje.
              de scans
              3x PR moon2 (er was er kapotgegaan bij opbouw)
              2x kopietjes van martin MX-4
              Zijn leuke filmpjes geworden van dat optreden, ik wist niet dat die er waren. Is het geluid er nou later ondergezet of was dit een mix uit mn mengtafel?
              Groet Jasper

              Comment

              • DMiXed
                • Jan 2008
                • 370

                #8
                ik weet niet wat voor een lichtbrug je hebt, of statiefjes ofzo, maar het is maar een idee:

                voor front de 8 colorchangers, twee MHtjes en blinders.
                achterin je andere 4 MHtjes en één blinder achter je drummer.

                Met de colorchangers kun je dan gewoon je podium belichten
                net als gewone parren. Blinders spreken voor zich, probeer dan te wisselen
                tussen de voorste blinders en die achter je drummer, dit geeft een
                diepte in je show, zodat je het ene moment alleen licht ziet, en het andere moment ook je band ziet.

                Met je MHtjes kun je dan met strobe, pulse en andere effecten werken.
                Probeer ook kleuren te combineren, niet alleen wit, maar ook blauw of rood, en dan een chase met om en om bijv. één witte bundel erdoor halen op de achterste 4 MHtjes.

                Bij rustigere nummers kun je bijvoorbeeld alles uitlaten behalve de MHtjes en deze een gobo geven met vele kleine bundels, behalve de leadzanger(gewoon open), en iedere MH op een andere persoon richten, vooral de vier achterste MHs. Dan eventueel de colorchangers een donker blauwe kleur geven en met de blinders pulsen op 'spannende' momenten in je muziek. eventueel de gobo's laten roteren, als je mh dit kan.

                Probeer ook twee kleuren uit te kiezen en deze in een chase steeds te laten wisselen, bijv. blauw en geel. MH 1,3 en 5 geef je blauw en 2,4 en 6 geef je geel, en dan iedere stap wisselen, zodat je om en om je kleur verwisselt.

                Het zijn de meest makkelijke manieren om een chase op te zetten, maar meestal ziet een simpele chase er beter uit dan eentje met heel veel strobe en snelle bewegingen.

                Ook heel simpel: gewoon een open gobo, witte bundel en snijden, eventueel met strobe-effect of om de stap je shutter openen en sluiten, dat kan met goede bewegingen ook heel gaaf zijn.

                Ben je muzikaal, gebruik dat dan!
                zet je stap niet alleen op de tel van de muziek, maar ook op bijv. de halve tel, om weer wat extra dynamiek toe te voegen! (dat is het voordeel als je muzikant bent)

                Heel veel ideeën, probeer wat uit en laat gewoon even je creatieviteit erop los, neem er gewoon de tijd voor! Kijk wat je apparatuur kan, en kijk dan verder hoe je het kunt gebruiken in je show!

                Grtz Jeroen van Geffen
                Jeroen van Geffen

                Comment

                • djbbe
                  • Jun 2005
                  • 54

                  #9
                  een filmpje van big shampoo & the hairstylers .

                  YouTube - BS Essen

                  beetje hevige lichtshow , maar hoorde beetje bij de sfeer die er op dat moment was .

                  YouTube - Intwine, glory @ Essen, rockin hard festival 22-9-2007

                  (zelfde festival )
                  je ziet dat hier voor een andere stijl gekozen is kwa licht (is nochtans dezelfde lichtshow ) hangt dus veel van je show , muziekstijl af . en ook het bereiken van een eventueel hoogtepunt kwa licht & geluid . afspraken maken zijn dus ook belangrijk . (dit was trouwens een andere lichtjocky )

                  YouTube - Rydell Rex Essen Rockin' In The Free World
                  weer zelfde festival
                  wel slecht gefilmd


                  een kleine tip , zorgt dat je front altijd netjes uitgelicht is .
                  d.w.z : mooi spreiding , gezichten goed zichtbaar . En dat je geen onnodige stukken podium mee uitlicht zoals het plafond , te ver naar onder (publiek ) .


                  Hopelijk heb je er wat aan grtn

                  Comment

                  • drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

                    #10
                    ik denk dat je toch op stap zal moeten gaan hoor, want vaak geven filmpjes een vervormd beeld en zeker geen totaal beeld. En alles hangt ook af van je budget. Flevo festival main stage vond ik wel knap gedaan (moet je zelf maar youtubepen)

                    Anyway...filmpje van Y&D is overduidelijk niet live tenzij er heel slechte filmmonteurs zijn, maar ik denk eerder: studio opname en daarna filmpje bijgeplakt.

                    Comment

                    • JustME125
                      • Jun 2006
                      • 297

                      #11
                      Originally posted by djbbe
                      een kleine tip , zorgt dat je front altijd netjes uitgelicht is .
                      d.w.z : mooi spreiding , gezichten goed zichtbaar . En dat je geen onnodige stukken podium mee uitlicht zoals het plafond , te ver naar onder (publiek ) .
                      Inderdaad een leuke tip (eigenlijk spreekt dit voor zichzelf natuurlijk). Ik wil het toch even aanvullen want ik ben het niet eens met het standpunt wat ik hier tussen de regels door lees. Een goed front moet je hebben natuurlijk. Maar je moet het vooral goed weten te gebruiken. Het meest sfeerverziekende is nog altijd een egaal vol front op 75% aan. Doe dit en weg is je plaatje. Front is net als de rest van je belichting een middel om een sfeer te zetten maar wordt meestal gebruikt om een sfeer mee te verpesten.

                      Wat ik wil zeggen: je front is erg bepalend voor je sfeer. Durf ermee te experimenteren (zijlicht, voetlicht, combi van beide etc). Als voorbeeld zou ik op youtube ff zoeken naar filmpjes van het Kane concert in Gent van afgelopen november. (Kane in de Vooruit in Gent). Ik zeg niet dat een zaligmakende oplossing is maar je ziet dat deze man (menigeen weet wel wei t is denk ik, werd in een andere topic al genoemd als de Belg met het staartje) wel creatief omspringt met zijn licht. Ik vind het persoonlijk op de youtube filmpjes niet mooi uitkomen. Heb de soundcheck gezien (ook met licht erbij) en toen zag t er wel mooi uit. Front kwam vanuit de zaal gezien alleen van Rechtsvoor (4x 2KW op statief) verder een hoop voetlichtjes bij de bandleden.

                      Je bent dus niet gebonden aan de regel dat een front vanuit "het front" moet komen. Speel ermee en ben vooral niet bang om een keer een gezicht juist slecht te verlichten als dit de sfeer verhoogd (doe dit overigens NIET als er video opnames gemaakt worden, de regisseur schiet je af denk ik).

                      Mzzls
                      Correct me if I'm wrong

                      Comment

                      • partydrivein
                        • Jul 2008
                        • 389

                        #12
                        het Y&D filmpje was niet live want dat was niet om aan te horen dus toen hebben we maar het nummer van de cd afgehaald
                        het klonk live heel goed alleen de goedkope camera's konden het geluid niet aan
                        deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

                        Comment

                        Working...