dansvoorstelling

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renebiemans
    • May 2006
    • 156

    dansvoorstelling

    Een paar weken geleden moesten wij een dansvoorstelling belichten. De dans was gericht op mondrean op de muziek van Dj Tiësto - He's A Pirate en een of ander jumpstyle nummer.

    Apparatuur:[LIST][*]6 four bar par 56[*]3 pc's á 500 watt[*]6 fresnells á 650 watt[*]4 colorchangers á 250 watt[*]1 stroboscoop á 3000 watt[*]19 meter truss[*]3 blinders á 1300 watt[/LIST]We hadden voor het frontlicht een truss van 9 meter en voor het podiumpje ervoor een rechthoek gemaakt van truss.

    Foto's:
    Index of /dans

    P.s. sorry dat het bij het verkeerde forum is gekomen, kwam ik pas na het plaatsen achter.
    Last edited by renebiemans; 29-03-07, 12:13.
  • lightzone
    • Oct 2006
    • 261

    #2
    ziet er leuk uit, maar waren ze nu gewoon aan het jumpen of aan het dansen?

    groetjes lightzone
    jumping is not a crime

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      ff in juiste forum neergzet
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • renebiemans
        • May 2006
        • 156

        #4
        Originally posted by lightzone
        ziet er leuk uit, maar waren ze nu gewoon aan het jumpen of aan het dansen?

        groetjes lightzone
        Het was een combinatie van beide, in het begin was er eerst iemand die vertelde waar het over ging, toen ging iemand dansen op het voorste podium die na een minuut op het grote podium ging dansen. Daarna was er een stukje waar 2 mensen gingen jumpen daarna weer een stukje normale dans.

        Comment

        • ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

          #5
          Jij was de verantwoordelijke voor het lichtplan? of alleen de operator van het spul?

          Wat mij opviel:
          - Mondriaan is een kunstenaar die zich onderscheidt door het gebruik van primaire kleuren, zie dat ik de spotjes niet terug
          - Rook...ontneemt het zicht op dansers/artiesten. Kan gewenst zijn! maar doorgaans erg storend, door de close-ups is dat hier niet helder te zien, maar lijkt het een witte rookpluim te zijn waar je liever een hazer had benut.

          Comment

          • Tom van Kameren
            • Oct 2006
            • 57

            #6
            Hey Rene,

            Volgens mij wordt de plank hier een beetje misgeslagen op het gebied van lichtrichting en kleurgebruik. zover als ik op dat op de foto's meekrijg uiteraard.

            Ik weet niet of het aantal ouders in de zaal hoog was dat hun kinderen graag van gezicht wilde zien. Anders snap ik de grote hoeveelheid frontlicht niet. Daar maak je het dansplaatje ontzettend kapot mee. In tegenstelling tot (laag) zijlicht waarmee je de dansers bijna kunt laten vliegen wat ik dan weer mis in het plaatje.
            Dat mondriaan enthousiast gebruiker was van alle primaire kleuren in zijn werk, was dat voor jou de motivatie omdat ook in het licht te doen (foto 0078)? En waarom niet 1 of 2 mooie totaaltjes tegen met je parretjes en de effecten dan met je colortjes?

            Misschien de volgende keer met organisatie overleggen met het beamergebruik. Naast het feit dat er steeds hetzelfde plaatje weergegeven wordt, beperkt het je bij de lichtshow en schijn je de dansers in het gezicht (irritant en vooral lelijk). Keuze zou kunnen zijn om tijdens dansen even zwart beeld of de beamer de zijkant op laten projecteren, ivm weinig toevoeging aan dansen.

            Greetz,

            Tom
            Last edited by Tom van Kameren; 29-03-07, 08:42.
            Tom Spaan
            StoreQ operating

            Comment

            • renebiemans
              • May 2006
              • 156

              #7
              Ik heb voor de parren wel geprobeerd zoveel mogelijk primaire kleuren te houden vandaar ook: rood, blauw en geel die paars was er omdat ik het wit laten van in zo'n par niet echt mooi vond.

              Een hazer hadden wij jammer genoeg niet tot onze beschikking, op die foto hadden we net de rookmachine aan vandaar dat er op die plek redelijk veel rook hadden maar dat was daar redelijk snel weer weg.

              Ze wilden eerst allemaal verschillende plaatjes voor de beamer gaan gebruiken maar door de timming daarvan oid vonden ze dat te moeilijk dus hebben ze het maar op een plaatje gehouden, wat redelijk jammer is.

              Ik was verantwoordelijk voor het lichtplan en de bediening er is daar geen vast installatie.

              We hadden 3 pc's gebruikt voor het kleine podiumpje omdat we daarmee alles goed konden afkleppen. En de 6 fresnels voor het grote podium alleen die hebben een redelijk kleine bundel en hadden wel al 4 nodig voor het hele podium te pakken. Die andere twee hadden we op een punt gericht voor die jumpers zodat de rest van het front uit kon.
              Last edited by renebiemans; 29-03-07, 12:15.

              Comment

              • stakke
                • Jan 2005
                • 66

                #8
                Originally posted by renebiemans
                Ik heb voor de parren wel geprobeerd zoveel mogelijk primaire kleuren te houden vandaar ook: rood, blauw en geel die paars was er omdat ik het wit laten van in zo'n par niet echt mooi vond.
                Primaire kleuren zijn bij mijn weten nog altijd rood, blauw en groen. Geel is een secundaire kleur zoals ook magenta en cyaan.
                Als je wit wil corrigeren omdat het niet mooi is, daar heb je ook filtertjes voor (CTO, CTB in gradaties die je maar wilt).

                Comment

                • renebiemans
                  • May 2006
                  • 156

                  #9
                  Na mijn weten is zijn in ieder geval in de "teken wereld" de primaire kleuren toch echt: rood, geel en blauw. Zie ook de tekening op de beamer.

                  Comment

                  • Jamm
                    • Mar 2006
                    • 41

                    #10
                    Primaire kleuren zijn bij mijn weten nog altijd rood, blauw en groen. Geel is een secundaire kleur zoals ook magenta en cyaan.
                    Als je wit wil corrigeren omdat het niet mooi is, daar heb je ook filtertjes voor (CTO, CTB in gradaties die je maar wilt).
                    en waarom krijg ik RGB kleurenwisselaars met de kleuren (uit het boekje) magenta, yellow en cyan? En waarmee maak je geel dan? Groen is secundair (geel + blauw = groen!)
                    Niet in de war met lasers die je vaak in rood, groen of blauw tegenkomt?

                    Algoed, lijkt me leuk om zo'n voorstelling te belichten, maar zou het hier en daar anders hebben gedaan. Zowieso mis je misschien bewegend licht, als ik zo de muziekgenres hoor, zullen een paar snelle scans etc niet mistaan.

                    Frontlicht kan je trouwens gewoon dimmen wanneer je de rest er tijdens de dans meer uit wilt laten springen.

                    Een paar weken geleden moesten wij een dansvoorstelling belichten. De dans was gericht op mondrean op de muziek van Dj Tiësto - He's A Pirate en een of ander jumpstyle nummer.
                    Laat me raden, jeckyll & hide?
                    Krijg alleen de link mondriaan-tiesto/jump niet
                    't Is wat je er zelf van maakt!!

                    Comment

                    • Tom van Kameren
                      • Oct 2006
                      • 57

                      #11
                      Originally posted by Jamm
                      en waarom krijg ik RGB kleurenwisselaars met de kleuren (uit het boekje) magenta, yellow en cyan? En waarmee maak je geel dan? Groen is secundair (geel + blauw = groen!)
                      Niet in de war met lasers die je vaak in rood, groen of blauw tegenkomt?

                      Algoed, lijkt me leuk om zo'n voorstelling te belichten, maar zou het hier en daar anders hebben gedaan. Zowieso mis je misschien bewegend licht, als ik zo de muziekgenres hoor, zullen een paar snelle scans etc niet mistaan.
                      Jamm, ga eens een een boek lezen over belichting of een cursus engels volgen. Of sluit minstens een keer twee spotjes aan met een blauw en groen velletje ervoor als je boeken niet geloofd.

                      Een RGB-kleurenwisselaar met cyan, magenta en yellow. Klinkt mij meer als een CMY-kleurenwisselaar. En laat je daar nu net als met RGB (rood, groen en blauw) prima alle kleurtjes van de regenboog mee kunnen maken.

                      Ps. yellow is de engelse vertaling van geel (ga er even vanuit dat je het nog niet weet). Dus hoe je met cyan, magenta en Yellow geel krijgt? Wat dacht je van yellow open gooien?

                      Verder zie ik de noodzaak van intelligent licht boven een strak conventioneel plan niet bij een dansvoorstelling.

                      Greetz, Tom
                      Tom Spaan
                      StoreQ operating

                      Comment

                      • MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

                        #12
                        RGB: Rood, Groen, Blauw
                        CMY: Cyan (= lichtblauw), Magenta(= lichtrood / rose), Yellow (Geel)

                        CMY is het meest gebruikte systeem in de lichttechniek. Je kan met CMY veel betere en mooiere kleuren mengen dan met RGB (naar mijn mening).

                        Verf mengen wordt meestal ook met CMY gedaan...

                        Voor meer info over CMY en RGB verwijs ik ook graag naar de zoekfunctie.
                        MEEO Audio Licht Rigging,
                        Mark van der Werff
                        Groningen

                        Comment

                        • kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

                          #13
                          Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                          CMY is het meest gebruikte systeem in de lichttechniek. Je kan met CMY veel betere en mooiere kleuren mengen dan met RGB (naar mijn mening).
                          Vraag: Uit hoeveel CMY kleurenmengsystemen komt een mooie volle rood???
                          Antwoord: weinig tot geen en mocht het armatuur nog een kleurenwiel hebben zit er altijd wel een rood in.

                          Verf mengen wordt meestal ook met CMY gedaan...
                          Ga maar weer vingerverven op de kleuterschool en probeer nu gelijk op te letten wat er gebeurt. Op een schilderspalet zijn Rood, blauw en geel de primaire kleuren. Meer info bij Piet Mondriaan en Barnett Newman (Who's affraid of red, yellow and blue)
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                          Comment

                          • renebiemans
                            • May 2006
                            • 156

                            #14
                            Frontlicht was al gedimt. Maar het was geen Jeckyl en Hyde maar een ander jumpnummer weet niet meer welke.

                            Het ging volgens mij vooral om de kleren die ontworpen hadden maar vonden het denk ik niet leuk omdat te showen met een modeshow vandaar denk ik een dans. Is tenminste ook wat leuker.

                            Comment

                            • vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

                              #15
                              Daar het hier om Mondriaan gaat zijn de primaire kleuren dus rood, geel en blauw. Dit heeft alles te maken met schilderen maar vraag het anders Mondriaan zelf even a.u.b. (of je lesgeld terug vragen omdat je tekenles opnieuw moet gaan volgen).

                              Comment

                              Working...