J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 3 Eerste 1 2 3 Laatste

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jamm
    en waarom krijg ik RGB kleurenwisselaars met de kleuren (uit het boekje) magenta, yellow en cyan? En waarmee maak je geel dan? Groen is secundair (geel + blauw = groen!)
    Niet in de war met lasers die je vaak in rood, groen of blauw tegenkomt?

Algoed, lijkt me leuk om zo'n voorstelling te belichten, maar zou het hier en daar anders hebben gedaan. Zowieso mis je misschien bewegend licht, als ik zo de muziekgenres hoor, zullen een paar snelle scans etc niet mistaan.
    Jamm, ga eens een een boek lezen over belichting of een cursus engels volgen. Of sluit minstens een keer twee spotjes aan met een blauw en groen velletje ervoor als je boeken niet geloofd.

Een RGB-kleurenwisselaar met cyan, magenta en yellow. Klinkt mij meer als een CMY-kleurenwisselaar. En laat je daar nu net als met RGB (rood, groen en blauw) prima alle kleurtjes van de regenboog mee kunnen maken.

Ps. yellow is de engelse vertaling van geel (ga er even vanuit dat je het nog niet weet). Dus hoe je met cyan, magenta en Yellow geel krijgt? Wat dacht je van yellow open gooien?

Verder zie ik de noodzaak van intelligent licht boven een strak conventioneel plan niet bij een dansvoorstelling.

Greetz, Tom
    Tom Spaan
    StoreQ operating

Standaard

RGB: Rood, Groen, Blauw
    CMY: Cyan (= lichtblauw), Magenta(= lichtrood / rose), Yellow (Geel)

CMY is het meest gebruikte systeem in de lichttechniek. Je kan met CMY veel betere en mooiere kleuren mengen dan met RGB (naar mijn mening).

Verf mengen wordt meestal ook met CMY gedaan...

Voor meer info over CMY en RGB verwijs ik ook graag naar de zoekfunctie.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Standaard

Daar het hier om Mondriaan gaat zijn de primaire kleuren dus rood, geel en blauw. Dit heeft alles te maken met schilderen maar vraag het anders Mondriaan zelf even a.u.b. (of je lesgeld terug vragen omdat je tekenles opnieuw moet gaan volgen).

Standaard

kan geloven dat het een mooi opzet was, maar
    vind het altijd jammer als je moet werken op een podium dat op zich al geen deftige hoogte heeft en dan nog
    eens projectie erbij wilt nemen. Je moet dan altijd inboeten tov elkaar. Als je met 1 firma (groep) werkt die alles samen voor zijn rekening neemt, kan je compromis maken.
    Sta je daar met 3 verschillende firma's :licht en geluid en video daar is er altijd een die aan het korste eind zal trekken.

btw: mondriaan kan ik ook wel lusten

Ingeschreven
    Jun 2006

Standaard

Wat mij vooral opvalt aan de foto's is het front licht dat NIET op de gezicht komt wanneer de dansers achterin staan. Niet dat je dat moet willen bij een dansvoorstelling maar toch. Cross-front was ietsje mooier en egaler geweest. Vanuit links en rechts voor (zoveel mogelijk aan de buitenkant) een lavendel invulfrontje was ook erg leuk geweest. Verder vind ik het erg jammer dat er nauwelijk zijlicht in zit. Kijk naar de kleding kleuren (foto 0078), ik zie zwart, wit, geel, rood en iets van grijs. Nu kun je met zwart en grijs weinig doen. Maar met geel en rood in de kleren kun je met je zijlicht mooie dingen doen. Afgezien van de primaire kleuren van mondriaan natuurlijk (ik weet niet of dit persé van doorslaggevend belang zou zijn voor het plaatje). Wat wij in het theater altijd doen met dans......zoveel mogelijk licht in de zijkant en in het tegen, ook flink wat laag zijlicht en dan maar een plaatje maken. Krijg je het niet spits om de spelers/dansers netjes uit te lichten schuif dan zo min mogelijk front bij want je hele plaatje gaat naar de kl*t*n.

Mzzls

Standaard

Ik vind het jammer dat er zo'n discussie ontstaat over iets simpels als kleurenmening. Zoals Kokkie al aangeeft is het redelijk standaard om dit te weten. Questie van 1 keer een bekend schilderij bekijken (misschien museumpje bezoeken mannen ? we zitten tenslotte in een creatief vak, dus beetje verdieping kan geen kwaad).

Vergis je alleen niet in het kleurenverhaal. Het creeren van kleuren kan namelijk op vele manieren. Waar we in dit verhaal over spreken is ADDITIEVE kleurmenging. Additief komt van " optellen" en het wil in ons voorbeeld zeggen dat de kleuren samen WIT vormen. In licht zijn de 3 PRIMAIRE kleuren voor ADDITIEVE menging: ROOD, GROEN, BLAUW en de SECUNDAIRE kleuren bij ADDITIEVE menging: CYAAN, MAGENTA en GEEL. Samen is het altijd wit !

Er zijn echter diverse kleurbenaderingen mogelijk, zoals Hue/Saturation (die weer uitgaat van andere variabelen, namelijk kleur en verzadiging.

Het topic gaat echter over een dansvoorstelling die niet bepaald goed is uitgelicht. Geef de knul een paar goede tips over het het WEL moet, en dan is het weer mooi geweest lijkt me...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Standaard

Okay ik kan het niet laten, voor de geinteresseerden even iets over kleur en waarneming:

Als je kijkt naar licht van een enkele golflengte, neem je een van de spectrale kleuren waar. Deze kleur varieert van blauwviolet voor licht met golflengte 420 nm via groen voor licht van golflengte 520 nm tot rood voor licht van golflengte 700 nm. Het meeste licht dat we waarnemen bestaat uit meer dan een golflengte.

Op het netvlies van ons oog liggen twee verschillende soorten detectoren: de kegeltjes en de staafjes. De staafjes zijn erg gevoelig voor lichtintensiteit, maar zij kunnen verschillende kleuren niet onderscheiden. De kegeltjes daarentegen bevatten pigmenten, die bij voorkeur licht absorberen van een bepaalde golflengte. De chemische reactie die volgt op de absorptie, zorgt dan dat de betreffende zenuw wordt geactiveerd.

De mens beschikt over 3 verschillende soorten kegeltjes. Globaal kun je zeggen dat een soort kegeltjes voornamelijk gevoelig is voor rood licht, een soort voornamelijk gevoelig is voor groen licht en een soort voor blauw licht.

Met maar 3 verschillende receptoren zullen er ook maar 3 verschillende eigenschappen van het licht kunnen worden waargenomen. Deze 3 (subjectieve) criteria waarmee we in het oog vallende licht beschrijven, zijn: kleurtoon, helderheid en verzadiging. Het woord kleurtoon geeft in het Nederlands aanleiding tot verwarring. Men spreekt namelijk in de schilderkunst over tonaliteit, een begrip dat meer inhoud dan alleen de kleurtoon; vandaar ook kleursoort. Onder het veranderen van een kleursoort van een kleur verstaan we het veranderen van een kleur in de richting van een ernaast liggende kleur in de kleurencirkel. Onder de helderheid van een kleur verstaan we hoe licht of hoe donker een kleur is. De verzadiging beschrijft de zuiverheid van de kleur. Men spreekt van onverzadigde kleuren (pastelkleuren) als er veel wit aan een spectrale kleur moet worden toegevoegd. Een zuiver spectrale kleur heet volledig verzadigd.

Kleur zien wij door dat een oppervlak (muur, trui, blote borst) deze reflecteert. Het oppervlak absorbeert alle overige golflengtes en reflecteert de golflengte welke door de kegeltjes naar kleur "vertaald"worden. Witte oppervlakten reflecteren nagenoeg alle golflengtes.

Tl-licht is, doordat er gebruik gemaakt wordt van wisselspanning met 50 HZ niet geschikt, het verstoord de opname van kleur. In werkelijkheid gaat een TL vele malen per seconde aan en uit. Bijen kunnen dit wel waarnemen, mensen niet bewust.
    Gloeilampen hebben een constante lichtopbrengst. Gloeilampen hebben niet het nadeel van TL-lampen. Nadeel van gloeilampen is het hebben van een te divergente bundel. een divergente bundel verspreid licht in alle richtingen, de werkelijke sterkte wordt daardoor verdeeld. Het verspreidende effect van gloeilampen kan bij hoge vermogens leiden tot voldoende intensiteit. Een gloeilamp produceert maar 5% licht, de overige energie wordt rechtstreeks in warmte omgezet.
    Fiters kunnen de problemen niet oplossen. Bij een TL-lamp blijft de verstoring. Meerdere sterke gloeilampen achter een filter halen altijd het grootste deel van de overige kleur eruit. De werkelijke kleurenergie is daardoor beperkt. Dichroische filters brengen een zuiverende kleur voort als dikkere glasfilters. Het glas is dunner en minder verontreinigd, de golflengte wordt van breed spectrum naar zeer smal spectrum terug gebracht. Nadeel is dat niet ieder mens dezelfde golflengte als exact dezelfde kleur ervaart en ziet.

Uit de fotografie weten we dat een filterfactor de vermenigvuldiging van de belichtingstijd inhoud. Filters hebben een filterfactor en dienen met deze factor verlengd te worden, om dezelfde energie voort te brengen. De mens echter heeft na korte periode met een kleur nog maar 20% energie opname via de ogen als bij het eerste blik.
    TL-licht, gloeilampen, halogeenlampen en filters, hebben allemaal een beperkt aantal kleuren en kleursterkte. Dit resulteert in minder energie opname en minder verschillende soorten kleurenergie opname.

Of terwijl, lieve mensen, het is nogal een complex onderwerp, en het vergt erg veel inspanning, ervaring en kennis om een oordeel te kunnen vellen over goed (al dan niet mooi) kleurgebruik.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Forum Rechten