oplossing voor slechte acoustische ruimte

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gimmebass
    • Feb 2013
    • 37

    oplossing voor slechte acoustische ruimte

    Hallo,

    Afgelopen vrijdag heb ik mijn set verhuurd voor een bruiloft
    in een eetcafe met feestzalen.

    De set die er op dat moment stond:
    Mach m20.06 processor
    powersoft d3002
    Interm m2000
    Behringer 1520 pro met peavey blackwidow woofers
    cyclops cbe hybride subs met l18s801 rcf woofers

    het probleem was:
    De subs deden vooraan nagenoeg weinig.
    pas achteraan was er sprake van basdruk.
    podium trilde als een malle.

    de subs lagen plat voor het podium,toppen stonden daar verhoogd op.
    toen ik donderdag buiten aan het testen was,drukte de bas perfekt door
    zowel vooraan als op 10m,mijn tuin is btw open(dus geen muren/heg).

    Eenmaal vrijdag op locatie vond ik het tegenvallen,
    Maten van de zaal zijn ong 20x30 en ong 5m hoog.
    er zat een systeemplafond in met een houten dansvloer.
    uiteindelijk kreeg ik bericht toen de mensen er waren ze het geluid aanzienlijk
    zachter hebben gezet omdat het te hard zou gaan(hardcore/hardstyle,bruiloft)

    Mijn vraag is:komt dit door een te grote zaal voor mijn set/absorbeerd het plafond/afstelling/plaatsing?
    Deze vraag stel ik omdat het buiten wel goed klinkt.

    gr thomas
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Originally posted by gimmebass
    Mijn vraag is:komt dit door een te grote zaal voor mijn set/absorbeerd het plafond/afstelling/plaatsing?
    Deze vraag stel ik omdat het buiten wel goed klinkt.

    gr thomas
    Ja daar komt het door.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      vraag: weet je zeker dat ze in fase staan?
      lekker belangrijk!

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Het is wat voorbarig om het een ruimte met slechte akoestiek te noemen. Dat is het in mijn ogen pas als je door plaatsing/afstelling van de speakers geen lekker geluid in een ruimte kunt krijgen. Meestal is dan de nagalmtijd of harde reflecties tegen zij-/achterwanden een probleem, maar dat is dan in de mid/hoog frequenties en nagenoeg nooit in sub/low. Van mij mag je de ruimte dus nog niet de schuld geven

        Jouw probleem zit waarschijnlijk in de plaatsing van de subs: door afstand tot muren, vloeren en/of plafonds vindt er uitdoving plaats voor frequenties ergens tussen 50 en 80Hz. Wat vaak een goed resultaat geeft, is de subs neerzetten als 1 center-cluster voor het podium ipv links/rechts. Dan is je time-alignment van sub en top wel een beetje stuk (mogelijk een dip rond de x-over frequentie), maar dat is meestal minder hinderlijk dan het ontbreken van sub frequenties. Tevens krijg je door de onderlinge koppeling 3dB extra rendement cadeau.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by PvG
          Meestal is dan de nagalmtijd of harde reflecties tegen zij-/achterwanden een probleem, maar dat is dan in de mid/hoog frequenties en nagenoeg nooit in sub/low. Van mij mag je de ruimte dus nog niet de schuld geven
          In kleinere ruimtes geeft sub heel erg vaak problemen met staande golven, uitdovingen door reflecties, etc. Alleen geeft TS zo weinig info dat er in dit geval geen zinnig woord over te zeggen is.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            In aansluiting op vorige antwoorden:

            Ik ga er van uit dat je een set hebt samengesteld van gear
            van diverse merken. Het is wellicht goed om de set eens te laten
            meten (met Smaart?).

            Imo is akoestiek een subjectief begrip en ligt het er maar net aan
            wat er in de bewuste ruimte staat te gebeuren.

            Voor (koor)zang is een kathedraal subliem (wow wat een akoestiek?),
            zet er svp geen base/kick en basgitaar neer (waardeloze akoestiek).

            Ooit geweten dat je badkamer een waanzinnige akoestiek heeft?
            Prachtige ruimte om een mondharmonica in op te nemen.


            Grtz

            Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              Originally posted by gimmebass
              mijn tuin is btw open(dus geen muren/heg).
              Een tuin is volgens mij altijd open maar heeft ook altijd minimaal 1 muur van de bijbehorende aangrenzende woning. Om een ruimte vervolgens maar direct de stempel slechte akoestiek te geven na een vergelijking in de openlucht waar nauwelijks akoestiek aanwezig is vind ook ik wat voorbarig.

              Geef eens wat meer informatie over o.a. de opstelling in die ruimte en of je set van uiteenlopende componenten wel op elkaar is afgestemd (gemeten).

              Comment

              • gimmebass
                • Feb 2013
                • 37

                #8
                Het podium was een meter of 10 breed met dus aan weerskanten 5 meter tot de muren.
                het podium was open met als afdekking een doek.
                Tussen subs en achtermuur zat ong 5m,dus je zou zeggen dat ze praktisch bijna in het midden
                van de zaal staan.
                de subs stonden op de hoeken van het podium en de toppen daarboven op het podium met een verhoging.
                Toevallig gister met een kennis van mij gesproken en die draaid daar geregeld,dus ik vroeg
                naar zijn set die hij daar gebruikt en die is als volgt.

                2xdubbel18 inch rcf
                4xenkel 18 inch br jbl actief
                4x 15inch jbl toppen actief

                en hii was van mening dat dat zelfs te weinig is,maar daarintegen hoorde ik van een gast die
                op de bruiloft aanwezig was dat toen de dansvloer wat voller was er beduidend meer voelbare bas
                aanwezig was,met mijn set.
                ik zal morgen even men crossover settings posten,mischien doe ik daar wat verkeerd?

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by gimmebass
                  2xdubbel18 inch rcf
                  4xenkel 18 inch br jbl actief
                  4x 15inch jbl toppen actief

                  en hii was van mening dat dat zelfs te weinig is,maar daarintegen hoorde ik van een gast die
                  op de bruiloft aanwezig was dat toen de dansvloer wat voller was er beduidend meer voelbare bas
                  aanwezig was,met mijn set.
                  Ik heb het idee dat er hier erg veel dingen mis gaan. Om te beginnen denk ik dat er weinig klopt van de settings van beide sets en dat de diverse drivers elkaar vooral tegen staan te werken. Dan kun je er neerzetten wat je wilt maar dat gaat niet werken. Verder is die 5 meter precies een halve golflengte van 30 Hz, alle reflecties van de achter en zijwand zijn bij die frequentie exact in tegenfase waardoor ze elkaar opheffen.
                  Om een voorbeeld te geven; met het zelfde aantal 18" drivers verzorg ik het geluid bij het WK voetbal, daar komt het sub luid en duidelijk door terwijl die zaal 4 keer zo groot is.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • gimmebass
                    • Feb 2013
                    • 37

                    #10
                    Dat klinkt logisch,vond zelf dat als je voor de subs ging staan mijn broekspijpen niet bewogen haha.
                    maar hoe bedoel je met de driver die niet matchen?bedoel je de drivers die niet optimaal zijn voor subs of sub
                    top combi?

                    Ik ken het gegeven dat het plaatsen van luidsprekers in een hoek voordelen heefd,maar in zoon
                    soortgelijke zaal als ik omschreef wat zou daar dan iig een betere opstelling zijn?
                    Subs opmekaar in het center voor het podium?
                    probleem is dat er geen hoeken of muur is waar ik de spullen tegen kan plaatsen.

                    morgen post ik mijn settings mischien dat daar wat uitkomt?
                    Vind btw wel dat de powersoft d3002 op 4ohm gebrugt erg snel clipt?

                    Comment

                    • SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

                      #11
                      Originally posted by gimmebass
                      Vind btw wel dat de powersoft d3002 op 4ohm gebrugt erg snel clipt?
                      4 ohm gebrugd is sowieso op de tenen lopen werk voor een versterker
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Verder is die 5 meter precies een halve golflengte van 30 Hz, alle reflecties van de achter en zijwand zijn bij die frequentie exact in tegenfase waardoor ze elkaar opheffen.
                        Je vergeet dat die golf ook nog eerst dezelfde weg terug moet afleggen.
                        5+5=10m weglengte. Uitdoving ter plekke van de subs treedt op als 1/2, 3/2, 5/2, ... keer de golflengte gelijk is aan die 10m. Dus bij 20m, 6.7m, 4m, 2.85m, ... golflengte. Dus resp bij de frequenties: 17Hz, 50Hz, 85Hz, 120Hz, ...

                        De dips rond 50 en 85Hz zou je last van kunnen hebben, zeker omdat je zowel naar achter- als zijwanden (bijna) dezelfde afstand hebt. En zelfs de onderlinge afstand is ook 10m...
                        Een centerstack zou kunnen helpen en als het kan niet precies in het midden... Juist bij exact symmetrische setups krijg je last van roommodes, optelling en uitdoving, omdat het dan overal bij dezelfde frequenties optreedt.
                        Last edited by PvG; 26-06-14, 19:46.
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • gimmebass
                          • Feb 2013
                          • 37

                          #13
                          Ok dat snap ik,maar als je een centerstack maakt win je 3db verdubbeling maar optimaal zal het daar nooit
                          werken ?en de crossover settings kunnen daar invloed op hebben?
                          Word dan erg moeilijk om daar fatsoenlijk geluid te kreeeren,en stel het podium zou voledig dicht
                          getimmerd worden met bijv 18mm multiplex of bouwhout voor mijn part.
                          Zou het probleem dan al minder zijn?aangezien de golf geen vrijbaan meer tot de muur en terug?
                          Het podium is gemaakt van dikke balken met flinke verstevigingen en zou vrij makkelijk
                          dichtgemaakt kunnen worden.
                          Anders leg ik dat eens voor bii de eigenaar.

                          nou verwacht ik zoiezo geen wonderen hoor,mijn set is niet echt je van het,
                          Maar toch moet zon zaal toch wel haalbaar zijn lijkt me?
                          we hebben het voor genoeg feestjes gebruikt en zelden dat ik tekort kwam.

                          En betreffende de 4ohm brug,tja klopt het is een zware belasting maar hij word niet echt warm.
                          rare is dat bij max belasting clipt die niet pas als de bas stopt flitsen de clip ledjes op.
                          begint de bas weer clipt die even en dan gaan de ledjes uit........heel raar

                          Comment

                          • PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

                            #14
                            Originally posted by gimmebass
                            Ok dat snap ik,maar als je een centerstack maakt win je 3db verdubbeling maar optimaal zal het daar nooit
                            werken ?en de crossover settings kunnen daar invloed op hebben?
                            Word dan erg moeilijk om daar fatsoenlijk geluid te kreeeren,en stel het podium zou voledig dicht
                            getimmerd worden met bijv 18mm multiplex of bouwhout voor mijn part.
                            Zou het probleem dan al minder zijn?aangezien de golf geen vrijbaan meer tot de muur en terug?
                            Het podium is gemaakt van dikke balken met flinke verstevigingen en zou vrij makkelijk
                            dichtgemaakt kunnen worden.
                            Anders leg ik dat eens voor bii de eigenaar.
                            18mm plaatmateriaal gaat geluid met een golflengte van enkele meters niet tegenhouden. Daar zijn vele centimeters beton voor nodig. Daarnaast: voor het geld dat nodig is om een paar wandjes neer te zetten, koop je ook een paar extra subs...

                            Als de x-over frequentie lager is dan een 100Hz, hoor je niet waar het sub vandaan komt. Je kunt prima geluid krijgen met een centerstack. Enige nadeeltje is dat je de time-alignment tussen top en sub niet goed krijgt voor alle luisterposities in de zaal (hier en daar een dipje op 100Hz). Daar zou ik me niet druk over maken en gewoon een keer proberen, want het gaat hier niet om een high profile klus.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                            Comment

                            • djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

                              #15
                              Originally posted by gimmebass
                              Dat klinkt logisch,vond zelf dat als je voor de subs ging staan mijn broekspijpen niet bewogen haha.
                              maar hoe bedoel je met de driver die niet matchen?bedoel je de drivers die niet optimaal zijn voor subs of sub
                              top combi?

                              Je gebruikt verschillende subwoofers door elkaar. Die subwoofers hebben verschillende specificaties en kunnen elkaar uitdoven of versterken op bepaalde frequenties. Probeer eens alleen de actieve of alleen de passieve subs te gebruiken en kijk of je daardoor meer of minder laag krijgt dan wanneer alles tegelijk aan staat.


                              Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                              Comment

                              Working...