Welke versterker moeten wij hebben?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Luckyluuk
    • Jan 2013
    • 32

    Welke versterker moeten wij hebben?

    Hallo allemaal,

    Ten eerste wil ik even zeggen dat ik net nieuw ben op het forum, en dus ook niet alle regelementen uit mijn hoofd ken/weet, dus als iets niet mag of zo, dan zeg het even

    Ten tweede, de reden waarom ik dit topic start.

    Wij hebben een carnavals/vriendengroep, en zijn van plan er muziek op te zetten. We willen namelijk dit setje aanschaffen (onthou, voor CARNAVAL, dus geen superduur spul)

    2x Omnitronic BX-1850 Subwoofers 600w RMS, 1200w Peak @ 8 Ohm XLR
    4x Devine Trono 15 Tops 250w RMS, 500w Peak @ 8 Ohm XLR

    Nu is onze dringende vraag, welke versterker moeten wij hier in ***snaam op aansluiten, want er zijn zoveel verschillende versterkers? En hoeveel hebben we er nodig, gewoon 1, of 1 aparte voor subs en 1 aparte voor tops? Hebben we ook een cross-over nodig?

    Alle onzin over Ohms enzo, daar hebben we niet zoveel aan, we willen gewoon dat de versterker(s) het volle vermogen van de boxen aankunnen, dat is ook onze vraag, welke versterkers, doorlussen met halvering van Ohms en verdubbeling van vermogen, dat weten we dan weer wel.
    We bedoelen dus eigenlijk of jullie gewoon een versterker aan kunnen raden, dan kopen we hem, sluiten hem aan en feesten maar!!

    PS:Ons budget ligt rond de €400, max €450

    Met heel vriendelijke groeten Luckyluuk
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Wat jullie nodig hebben is een versterker die ongeveer 800W RMS bij 8Ohm per kanaal levert voor het sub, en eentje die ongeveer 750W RMS op 4 ohm per kanaal levert voor de toppen (ervan uitgaande dat je de topjes per 2 aan de versterker hangt). Dat is in ieder geval een goede richtlijn. Daar hoort dan ook een crossover bij als die niet ingebouwd zit in je versterkers, want je hoge tonen naar je sub sturen vinden die subs niet leuk.
    Daarnaast wil je ver weg blijven van Skytec of soortgelijke versterkers, want die overleven je optocht niet.
    Versterkers met een lager RMS vermogen kan, maar de kans neemt dan nogal toe dat je je speakers gaat slopen.

    Een mogelijkheid: American Audio VLP1500 voor je toppen, een DAP Paladium P-2000 voor je sub en een Behringer CX2310 als crossover.

    Redelijke producten voor niet teveel geld. Wel een stuk boven het opgegeven budget, maar die subs vreten nogal wat vermogen.

    Je kan ietsje besparen door bijvoorbeeld een Behringer EPX2000 voor je toppen te kiezen, maar mijn ervaring daarmee zijn - qua duurzaamheid - iets minder.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • Luckyluuk
      • Jan 2013
      • 32

      #3
      Originally posted by renevanh
      Wat jullie nodig hebben is een versterker die ongeveer 800W RMS bij 8Ohm per kanaal levert voor het sub, en eentje die ongeveer 750W RMS op 4 ohm per kanaal levert voor de toppen (ervan uitgaande dat je de topjes per 2 aan de versterker hangt). Dat is in ieder geval een goede richtlijn. Daar hoort dan ook een crossover bij als die niet ingebouwd zit in je versterkers, want je hoge tonen naar je sub sturen vinden die subs niet leuk.
      Daarnaast wil je ver weg blijven van Skytec of soortgelijke versterkers, want die overleven je optocht niet.
      Versterkers met een lager RMS vermogen kan, maar de kans neemt dan nogal toe dat je je speakers gaat slopen.

      Een mogelijkheid: American Audio VLP1500 voor je toppen, een DAP Paladium P-2000 voor je sub en een Behringer CX2310 als crossover.

      Redelijke producten voor niet teveel geld. Wel een stuk boven het opgegeven budget, maar die subs vreten nogal wat vermogen.

      Je kan ietsje besparen door bijvoorbeeld een Behringer EPX2000 voor je toppen te kiezen, maar mijn ervaring daarmee zijn - qua duurzaamheid - iets minder.
      Hey renevanh,

      Mag ik vragen waarom we geen Skytec versterkers kunnen pakken, en waarom je zegt dat we de optocht dan niet overleven. Een vriend van mij (die doet ook mee) heeft een Skytec SPL1000 EQ versterker op 2 van die Devine's aangesloten en dat werkt perfect.

      We willen alles namelijk bij een concurrerende webshop bestellen, en ik (maarja wie ben ik) had dit setje op 't oog na jouw mening gelezen te hebben:

      Skytec Sky-3000 Mk2 versterker voor de subs,

      En deze erbij voor de tops:

      Skytec Sky-1500 Mk2

      Ik wil echt niet eigenwijs doen, naarmate jij zegt dat we geen Skytec moeten nemen, maar toch wil ik weten of dit een mogelijkheid zou zijn aangezien de prijs. En hoe moeten we zorgen dat die 2 versterkers hetzelfde signaal ontvangen vanaf een iPod/mp3/USB-stick? En is een mixer ook (persé) nodig, of kunnen we die achterwege laten?

      In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie.

      Met Vriendelijke Groet Luckyluuk
      Last edited by admin; 23-01-13, 08:52.

      Comment

      • Luckyluuk
        • Jan 2013
        • 32

        #4
        Sorry, ik heb me vergist, het zijn NL2 connectoren geen XLR, sorry v/de fout

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Een van de regels hier op het forum is dat er geen verwijzingen zijn naar andere webshops, logisch als je bedenkt dat dit forum aan de J&H webshop gelinkt is.
          Voor je versterkers moet een cross-over of een processor om te zorgen dat de subs alleen sub krijgen en de toppen alles behalve het sub.
          Met jouw budget ben ik bang dat je het niet gaat redden.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Luckyluuk
            • Jan 2013
            • 32

            #6
            Moet ik mijn post nu veranderen? :s

            Comment

            • Luckyluuk
              • Jan 2013
              • 32

              #7
              Hoeveel zouden we dan ongv. nodig hebben denk je? (Schatting)

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Ik denk dat je met een verdubbeling van je budget veel meer keus hebt en iets kunt kopen dat betrouwbaarder is.
                Goedkoop is meestal geen goede koop.
                Zelf hou ik me niet zo bezig met budget apparatuur, ik kan je dus geen concreet advies geven.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  Originally posted by Luckyluuk
                  Hallo allemaal,

                  Ten eerste wil ik even zeggen dat ik net nieuw ben op het forum, en dus ook niet alle regelementen uit mijn hoofd ken/weet, dus als iets niet mag of zo, dan zeg het even
                  Originally posted by Luckyluuk
                  Moet ik mijn post nu veranderen? :s
                  wat denk je zelf?

                  Alle onzin over Ohms enzo, daar hebben we niet zoveel aan
                  Laat je je Ohm toch lekker thuis?

                  Comment

                  • Luckyluuk
                    • Jan 2013
                    • 32

                    #10
                    Zijn er dan cross-overs met een NL2 aansluiting, hoe moet je hem anders op de versterker aansluiten?

                    PS: de kabel die dan UIT de cross-over gaat, waar gaat die bij de versterker erin?

                    Met vriendelijke groet Luckyluuk

                    Comment

                    • Luckyluuk
                      • Jan 2013
                      • 32

                      #11
                      Huh, ik snap je post even niet, sorry hoor (dat laatste).

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Volgens mij moet je de zoekmachine van dit forum eens gaan testen en wat basiskennis verwerven.
                        Ga maar eens lezen in het beginnersdeel van dit forum zodat je inzicht krijgt in de signalflow van een installatie.
                        Met die kennis ben je beter in staat de juiste spullen aan te schaffen en kun je gerichter vragen stellen die hier graag beantwoord worden.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Originally posted by Luckyluuk
                          Zijn er dan cross-overs met een NL2 aansluiting, hoe moet je hem anders op de versterker aansluiten?
                          Nee cross-overs en speakerprocessors hebben geen speakon maar wel XLR uitgangen.
                          Originally posted by Luckyluuk
                          PS: de kabel die dan UIT de cross-over gaat, waar gaat die bij de versterker erin?
                          Wat denk jij zelf?

                          Jouw vragen zijn van dien aard dat je eigenlijk vraagt of wij hier even een complete handleiding voor je willen schrijven over hoe en wat cross-overs, versterkers, speakers, signaalpaden, vermogen, ohmse weerstand en rendement (for dummies). Dit is kennis die men niet even snel via een forum eigen maakt (en niet binnen twee weken voor carnaval).

                          Gezien de stand van eigen kennis in dit onderwerp zou ik zeggen laat de subs en cross-over, neem alleen twee/vier goede fullrange toppen met een versterker.

                          Comment

                          • beyma
                            • Oct 2002
                            • 1614

                            #14
                            Originally posted by Luckyluuk
                            We willen alles namelijk bij een concurrerende webshop bestellen
                            Als je dit zo terug leest, wat vindt je daar zelf van, en verwacht je daarna nog nuttig advies te krijgen ?

                            Het is net zoals naar een 'dure' winkel gaan, alles vragen wat je wil weten en vervolgens zeggen 'goed, dan ga ik het nu bij de mediamarkt halen'

                            Originally posted by MacGyverSounds
                            Laat je je Ohm toch lekker thuis?
                            Whahahahaha meesterlijk! (ik denk wel dat ik deze grap ga jatten van je)
                            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                            Comment

                            • timmetje
                              • Dec 2012
                              • 424

                              #15
                              Originally posted by beyma
                              Het is net zoals naar een 'dure' winkel gaan, alles vragen wat je wil weten en vervolgens zeggen 'goed, dan ga ik het nu bij de mediamarkt halen'
                              Dit gebeurt vaker dan je denkt... (alleen zegt men dan vaak niet dat ze 't ergens anders gaan halen; 'dankuwel, ik kijk nog even verder')

                              Wat de TS betreft: inderdaad lekker de subs thuis laten en alleen de toppen meenemen. Met de kennis die je nu hebt ga je namelijk nooit de subs en toppen in combinatie met een crossover aan de praat krijgen.
                              Tim

                              Comment

                              Working...