Verbouwen topkast.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

    Verbouwen topkast.

    Hallo allen,

    Komende week ga ik naar een setje toppen luisteren, het betreft peavey hisys 3.
    Nu zijn deze natuurlijk al wat gedateerd maar daar is de prijs ook naar.
    Wie heeft er ervaring met de toppen en kan me daar wat over vertellen?
    Qua specs kom ik niet verder dan 4 ohm 700 watt rms, maar zou graag een max spl weten.
    Ook schijnt het een echte fullrangekast te zijn, maar wat voor nadelen zou ik ondervinden als ik ze puur als top zou gebruiken? Verder zou ik ze bi amped aan kunnen sturen.
    Het volgende nadeel is dat ze 56 cm breed zijn en mijn subs maar 52 cm breed. kan ik ongestraft de topkast versmallen, of liever mijn subs verbreden?
    Verder hoor ik veel mensen zeggen dat peavey een echte schreeuwerige amerikaanse kast is, kan ik dan indien bi amped aangestuurd de sound verbeteren met processing?
    En wat betreft service, ik heb vernomen dat de nederlandse importeur geen peavey meer importeerd.
    Zijn er goede alternatieve onderdelen voorhanden voor het geval dat er wat kapot is.
    mvg Eric .
  • glennwestlander
    • Aug 2009
    • 91

    #2
    beste eric,

    ik snap alleen niet waarom je je subs of tops zou willen verbouwen. hoezo kijk je niet eens naar andere toppen? vooral als je ze wilt verbouwen kun je toch beter kijken naar een top die wel goed op jouw subs past, want het verbouwen zal ook gauw geld gaan kosten. verder als je de inhoudt van de kast veranderd heeft de driver niet meer de klankkast die erop berekend is, voor de output en de sound dus ook niet heel erg positief.

    ik hoop dat je hier iets aan hebt!

    Glenn

    Comment

    • Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

      #3
      Hallo Glenn, de reden van het eventuele verbouwen is de aanschafprijs van deze toppen, en het eventuele feit dat ze bij me om de hoek te koop staan.
      Vergelijkbare toppen kosten algauw het 4 dubbele en daar heb ik gewoon momenteel geen budget voor over.
      Het zijn vierkante kubussen en voor het zicht niet mooi op mijn subs. Ik zou ook mijn subs dus kunnen verbreden door er gewoon 2 panelen van 20 mm op te lijmen, dan blijft het volume wel gelijk. Als ik de toppen aan zou schaffen ga ik ze toch gelijk in de warnex zetten en er schuim voor doen. Nu zijn ze gestoffeerd, met een rooster ervoor.
      Dit alles afhankelijk van de klank uiteraard. Mischien zijn ze ver over the hill en het luisteren niet waard.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Dus twee toppen kopen, vervolgens het tapijt eraf halen en warnex erop.
        Vervolgens je subs verbreden met panelen waardoor ze onmogelijk zwaar worden en ook nieuwe warnex nodig hebben.
        Zou me nog maar eens goed bedenken of het dan werkelijk wel zo 'goedkoop' is....
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Ericsamandj
          • Jul 2010
          • 414

          #5
          Daar heb je inderdaad goede argumenten. Dingen die ik zal moeten afwegen na het beluisteren.
          Verder nog een mening of ervaring met peavey? qua spl, actief filteren nog tips of suggesties?
          alvast bedankt voor de reacties.

          Comment

          • Hitvision
            • Jun 2003
            • 389

            #6
            Ik heb verschillende Hisys kasten staan waaronder ook 4x Hisys 3 topkast (of zoals je zelf al aangeeft full-range kast). Max-spl kan ik je uit mijn hoofd niet geven maar wel gebruikers ervaring. Wat betreft het schrewerige geluid kan ik dat alleen maar beamen. De kasten worden bij mij niet bi-amped aangesloten maar er vind wel wat EQ plaats op met name het hoog om hem wat vriendelijker te laten klinken. Verder is het een kast die wel aardig aan het gewicht is en die we ook altijd met 2-en tillen. Qua klank ben ik niet ontevreden. Ik gebruik ze in combinatie met dubbel 15" of enkel 18". Ik gebruik ze voor evenementen, jeugd-feestjes e.d. (geen bands) tot 250 man en dit kunnen de kasten hebben. Heb je overigens niet veel meer over maar ze doen wat ze moeten doen. De kasten kunnen flink wat vermogen hebben en ik adviseer je er ook om er flink wat vermogen achter te hangen. Ze draaien nu bij mij op 1 bak van 2x 800 rms.

            Wel enkele opmerkingen: het HT94 membraam is erg kwetsbaar. Het in en uitschakelen van bijvoorbeeld een lichtschakelaar op dezelfde groep vinden de tweeters niet zo leuk. Menig maal heb ik deze moeten vervangen. Is dus wel zeker iets om rekening mee te houden want vervanging kost ergens tussen de 90 en 110 euro per membraam. In 2 kasten heb ik voor het eerst 2 kopieën zitten voor 25 euro per stuk zonder hoorbaar verschil en deze zitten er nu iets meer als een jaar in en zijn een 20-tal keren gebruikt. Dit zijn voor mij kasten waar ik wat minder zuinig mee omga en worden ingezet op b.v. carnavalswagens of schuurfeesten.

            Via mijn lokale muziekhandelaar krijg ik overigens nog steeds originele spare parts geleverd voor een aantrekkelijke prijs. Zowel baskets als drivers / membramen.

            Heb je de kans om ergens Max-sys kastjes op de kop te tikken zou ik die prefereren boven de Hisys. Ze zijn erg schaars maar deze klinken veel minder agressief en juist erg helder en transparant zonder te overschreeuwen bij hogere volumes.

            Mag ik vragen welke subs je hieronder wilt hangen?
            Last edited by Hitvision; 28-09-12, 20:05.
            Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

            Comment

            • Ericsamandj
              • Jul 2010
              • 414

              #7
              Hallo hitvision,

              De subs die ik heb zijn Zelfbouw g subs.

              Geladen met rcf l18 p300 nd drivers, gevoed met 3 kw per kant, goed voor 140 db @ 1 m , niet zelf gemeten overigens. Processor is een alti maxidrive 3.4 met 6 uitgangen dus bi amp aansluiten is geen probleem. wat is de afstraling van de hoorn? Bedankt alvast.

              Comment

              • Hitvision
                • Jun 2003
                • 389

                #8
                Beste Eric,

                De afstraling van deze hoogdriver is 90 x 45. Met 1 kast per kant dus een prima spreiding. Ik stuur ze niet biamped aan maar uit mijn hoofd ligt het crossoverpunt op 2000. Zou ik even na moeten kijken.

                Succes.
                Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                Comment

                • Ericsamandj
                  • Jul 2010
                  • 414

                  #9
                  De luistersessie ondertussen gedaan.
                  Allereerst was ik best wel aangenaam verast door de klank van deze speakers, ook het schreeuwerige vond ik wel meevallen.
                  Er stond wel een cs800 achter die maar 400 watt leverd, mischien dat het bij een hoger vermogen wel iets aggresiever klinkt.
                  Kasten waren in nieuwstaat, weet niet in welk jaar deze uitkwamen (denk al van voor 2000) maar er is zeker goed op gepast.
                  Ze zijn van een soloartiest geweest die bij centerparcs keyboard en zang deed, dus ik denk niet dat ze veel hebben afgezien.
                  Ook de verhouding tov mijn subs is goed, dus verbouwen niet nodig.
                  Weet iemand mischien wat de nieuwprijs ooit was? Nu ga ik het allemaal even laten bezinken, aangezien ik in het verleden genoeg impulsaankopen heb gedaan. Tot hier allen bedankt voor de reacties, en tips of ervaringen zijn uiteraard welkom.
                  mvg Eric

                  Comment

                  • luuk013
                    • Aug 2011
                    • 26

                    #10
                    kortom een schreeuwerige onbetrouwbare kast waar regelmatig dingen vervangen aan moeten worden, met een wss nog maar lage rest waarde.

                    ik zou het niet doen, koop een paar nieuwere kasten, met garantie, en evt. actief met limiters en processing ingebouwd, want je wil niet dat je op een bruiloft staat en rechts valt het hoog in een keer weg, dat kan je gewoon niet gebruiken.

                    als jij een carnavals vereniging hebt dan kan je ook denken van we zetten ze lekker neer op de wagen en maar knallen en kraken en als ze kapot zijn pakken we volgend jaar wel weer een ander setje.

                    je noemt geen prijs, maar ik ga er vanuit dat er niet veel mensen meer opzoek zijn naar deze kasten, en je er bij de verkoop moeilijk vanaf kan komen, of je moet gaan stunten met de prijs ( mits ze niet kapot zijn).

                    mijn advies is eigenlijk altijd, probeer een 2de hands vrij nieuwe setje waar veel goedde verhalen over zijn aan te schaffen, die je een jaar later mits je ze netjes houd nog steeds voor hetzelfde geld of meer dan waar je ze voor gekocht hebt kunt verkopen ( spreek uit ervaring).
                    mensen komen dan op forums en webshops, lezen de goedde verhalen en typen gelijk het type speaker in op marktplaats.

                    als je een budget geeft, kunnen wij je helpen te kijken naar iets nieuwers/leukers

                    ik heb zelf namelijk ooit een miskoop gedaan met mackie speakers, de srm 350 en de swa1501, las er veel slechte verhalen over kwa hufterproofheid, geluid was wel oké.
                    type maar is in op google, mackie swa1501 subwoofer problem, dan krijg je alleen maar mensen met opgeblazen woofers.

                    en je raad het al.. na het eerste feestje woofer opgeblazen. en stond nog voorschut ook met mijn kapotte woofer.

                    sindsdien koop ik alleen maar tot 1 jaar oudde speakers op marktplaats (met nog 1 jaar garantie) waar alleen maar lof over uit word gesproken, zo heb ik nu een db technologies flexsys setje, en een paar onbreekbare beesten van een subwoofers, de RCF 4PRO 8003AS. allemaal gekocht bij nette mensen die speakers verkochten, en de bon en alles nog compleet hadden voor een mooi prijsje.

                    en die reizen nu al even mee, en over 1 jaar zijn ze minimaal nog hetzelfde waard als waar ik ze voor heb.

                    Comment

                    • Ericsamandj
                      • Jul 2010
                      • 414

                      #11
                      Hallo Luuk,

                      De verkoopprijs waar ik ze voor kan krijgen is 300 Euro, zoals ik al zei zijn ze in nieuwstaat.
                      Schreeuwerig is volgens hitvision simpel weg te krijgen met processing.
                      Budget heb ik niet echt, maar heb de kasten ook niet 1,2,3 per se nodig.
                      Heb nog een set k115 staan een set x 15 en een set pro evp 15 van wharfdale.
                      Zoals eerder aangegeven is het om mijn huidige bassen bij te staan, die voor het grotere beukwerk zijn gebouwd.
                      Is geen set om artiesten mee uit te versterken maar gewoon de lompe tentfeesten, feestkroegen, en carnavalsfeesten.(niet in de optocht). Onlangs een setje synq rs212 toppen meegekregen om te testen en die klonken zeer goed, maar die zijn qua aanschaf te duur en te zwaar , 2e hands nog niet tegengekomen. Voorkeur gaat toch wel uit naar een dubbel 12 inch top vanwege de spraakverstaanbaarheid, heb genoeg 15 inch kasten staan maar die houden geen van allen mn subs bij.

                      Comment

                      Working...