20 x Par 64 ombouwen tot halogeen spot met Transformator

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huib23
    • Mar 2012
    • 2

    20 x Par 64 ombouwen tot halogeen spot met Transformator

    Beste,

    Gisteren heb ik 20 stuks par 64 gehaald voor een aanvulling van mijn licht show. Een aantal vraagjes waar jullie mij misschien beter bij kunnen helpen:
    De lampen die voor de par 64 te koop zijn zijn zeker niet de goedkoopste, al is dat niet mijn vraag.
    Nog steeds heb ik genoeg show's op bestemmingen waar ze niet beschikken over krachtstroom. Als ik 20 x par 64 aansluit op een 230 volt groep met per stuk een lamp van 100 Watt (kleinere wattage zijn niet te koop voor deze lampen) vraag ik me af of deze dat gaat trekken.

    De lampen alleen al vragen een vermogen van 2000 watt. Hierop moet nog eens 4 zware versterkers, rookmachine's en overige licht apparatuur op draaien.
    Mijn vraag is of de mogelijkheid bestaat dat ik iedere par 64 lamp ombouw met een transformator erin zodat ik de spots op halogeen lampen kan gaan draaien, op deze manier bespaard dit ontzettend veel vermogen en geld.


    Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

    Huib Bonnema
    Last edited by huib23; 13-03-12, 13:57.
  • keenoncoolstuff
    • May 2003
    • 695

    #2
    Misschien moet je op plaatsen waar ze geen krachstroom hebben gewoon niet met 20 PAR64 aan komen zetten. Of is dat heel ouderwets?
    Je zegt dat je op kosten bespaart. Hoe dan? Door 20 trafo's te kopen, 20 fittingen en dan te gaan kijken of je dat überhaupt in zo'n behuizing kan inbouwen?
    Met als nadeel dat je de lampen daarna eigenlijk nooit meer op een dimmer kan aansluiten, omdat maar weinig low-budget-dimmers inductieve lasten kunnen dimmen.

    Lijkt mij erg kort door de bocht en een niet doordacht plan...


    Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Ik kan het niet helemaal volgen dat je eerst 20 PAR 64 spots koopt en je vervolgens af gaat vragen hoe je deze zodanig kunt ombouwen dat je ze allemaal samen met een dikke geluidsset en andere apparatuur op één 230 V groep aan kunt sluiten.
      Een PAR 64 is bedoelt voor een 1 kW lamp, als je er minder dan 100 W in gaat steken komt er bijna geen licht meer uit.
      Nooit op het idee gekomen om LED parren te kopen?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • vdlaanlichtengeluid
        • Jun 2010
        • 640

        #4
        Zonde van je tijd en energie. Als je inderdaad in een par 64 een 100watt lamp gaat steken komt er nauwlijks meer licht uit. De "cans" zijn ontworpen om de lichtbundel van die 1000 watt naar buiten te brengen en dan wil jij dat gaan vergelijken met een 100watt lampje... Dat is hetzelfde als je 1000watt op 10% laten branden. Kortom, geen licht. De lampen zijn niet voor niets bolvormig en dat heeft met spreiding en sturing van het licht te maken.

        Ik zou inderdaad in jou geval gewoon eens gaan kijken of Ledparren haalbaar zijn. Ook vraag ik me af waarom je klanten geen krachtstroom hebben als je met een "dikke" geluidset komt aanzetten en 20 ledparren. Dat zijn geen huiskamer setjes meer lijkt me. Je zou ook altijd nog een aparte groep voor je verlichting kunnen gebruiken? Als ik heb soms net niet trek op een 230 16A groepje dan pak ik er gewoon een 2e bij en die zijn er dan wel weer in overvloed.

        Kortom, domme aankoop waar je weinig mee kunt... Zoiezo is led de toekomst dus de klant ziet je al aankomen met je "oude" lampen. Ga je deze nog ombouwen gaan klanten zich nog meer afvragen...

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          Inderdaad verkeerd besteed geld, voortaan eerst denken/vragen en dan pas doen.
          Jij had in LED parren moeten investeren gezien de vraag.

          Comment

          • Klaas B
            • Dec 2013
            • 2

            #6
            Ik heb dus ook 20 PARen van 300watt.

            Vraag: Is een aansluiting 400volt 3x 16 amp. dan voldoende.
            Durf het nooit aan, denk maar steeds dat 11kW niet toereikend is.

            Gr Klaas

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              20x300=6kW dus bijna de helft van 11kW.
              Als je relatief kleine shows hebt en deze ook nog eens flink gedimd, of het knippert bijna de hele tijd, dan heb je gemiddeld nog veel minder vermogen.

              Comment

              • Klaas B
                • Dec 2013
                • 2

                #8
                Bedank DJ Antoon,
                Voor je snelle reactie.
                Mijn twijfel is hier mee weg genomen.

                Gr. Klaas B

                Comment

                • NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

                  #9
                  Originally posted by DJ Antoon
                  20x300=6kW dus bijna de helft van 11kW.
                  Als je relatief kleine shows hebt en deze ook nog eens flink gedimd, of het knippert bijna de hele tijd, dan heb je gemiddeld nog veel minder vermogen.
                  En 6 KW kun je verdelen over 2 fasen
                  (230 x 16 = 3680),
                  zo houdt je dan 1 fase over voor het geluid?

                  grtz

                  Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                  Comment

                  • VrijeVogel
                    • Nov 2013
                    • 107

                    #10
                    Tja en dan smeltende verlengsnoeren? Ik ben al blij als ik een verlengsnoer van 2 x 1,5 zie als mensen spontaan een snoer aanbieden. De meeste exemplaren zijn zelfs 2 x 1,0

                    Overigens. In theorie branden alle lampen tegelijk, in de praktijk valt dat wel mee, meestal knipperen ze wat op muziek of lopen ze een chase af....

                    Wil je safe spelen op een krappe aansluiting bouw dan een verdeeldoos met wat automaten erin, bijvoorbeeld 6A met een C karakteristiek (deze kan beter tegen pieken) , in theorie is dat ca 1380 watt Als je hier 4x 500w par achter knoopt gaat het lang goed en mocht ze ineens allemaal stroom trekken, ach dan vliegt alleen dat circuit eruit, duik je snel onder je tafel en klik je hem weer aan...
                    Blijft erbij. Krachtstroom of 2 gewone 230 groepen. Meestal moet je de stroom vaak ook delen met een verdwaalde koelkast oid.

                    Oh ja, een standaard 220 stopcontact vind het niet leuk om lange tijd meer dan 3000watt continue op een lang verlengsnoer.

                    Ooit jaren geleden nog eens een spoedje met een feesttent in een weiland en stroom uit een woonhuis....
                    50 meter haspeltje ertussen... Dat was halverwege de avond en stekker en stopcontact waren gehuwd, de bedrading in de inbouwdoos tot kortsluiting gesmolten...

                    Comment

                    Working...