J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 5 Eerste 1 2 3 4 5 Laatste

Standaard

Dan weten we nu hoe wij een 220v kabeltje moeten oprollen, maar hoe moet je nu een bv. tulp-, xlr- of een jack kabeltje rollen, ikzelf heb op dit moment alleen nog maar die goedkope tulp-tulp kabeltjes die je in elke winkel voor 3-4 euro kan kopen maar die vouw ik twee keer en leg er een heel erg los knoopje in (nog bijna nooit problemen mee gehad.

groet,

MerijnDJ

Standaard

Met korte kabels doen wij het als volgt ,

pak de 2 connectors sla dan de lus , die ja aan de andere kant overhoud , om zodat die ook in je hand ligt waar je connectors zijn.
    Dan maak je er een simpele knoop in , de lus sla je om het geheel heen en leg er zo een knoop in.

Lange kabel met een klittebandje en het welbekende slagje.

M.V.G

Pacific Rentals
    -sound & light-

Standaard

Voor de lange kabels wil ik de "opvouw"-methode van Showband idd aanraden, en ipv klitteband zijn er natuurlijk ook riempjes mogelijk of van die hergebruikbare tie-raps.

Korte(re) kabels kunnen trouwens ook met de "opvouw"-methode, je moet dan alleen wel opletten dat je de lussen losjes houdt.

Don't call me DJ!

Ingeschreven
    Mar 2002

Standaard

citaat:
    .......en ipv klitteband zijn er natuurlijk ook riempjes mogelijk of van die hergebruikbare tie-raps.
    wat is er mis met een een simpel stukje 5a6mm polyestertouw van pakweg 55-65cm, dat achter de connector (harting, Soca, CEE enz) met het midden 2 of 3 x rond de kabel is gedraaid en dan met een platte knoop vastgezet, de twee uitsteekende delen van 20-30cm zijn dan de kabel-houder, maar ook trekontlaster enz.
    Goedkoper, minder kwetsbaar en flexibeler dan klitteband, en ....... je leert erdoor knopen, want dat is in dit vak waardevolle kennis.

suc6

rinus bakker

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

neem om te beginnen goeie kabel, en geen elCheapo. Dan volgen inderdaad de oprol adviezen, en uiteindelijk wil een fatsoenlijke kist ook nog wel eens helpen.......

oh lord won't you buy me another mercedes-benz...

Standaard

Naar mijn mening werkt de truc met het tussen je duim en wijsvinger een stukje draaien het beste zoals al door anderen voorgesteld. Kleine aanvulling. Wen jezelf aan om altijd vanaf dezelfde zijde te beginnen (bijv. bij de female zijde). Microfoonkabels van 7,5 meter en langer heb ik voorzien van een zwarte female stekker zodat je altijd weet dat je een lange kabel gaat rollen. De kortere kabels rol ik meestal per 4 op. Paar keer dubbel en dan een zachte knoop. Lange kabels altijd met een klittebandje. Doordat de korte kabels geen zwarte female hebben weet je meteen hoe je moet gaat rollen/knopen.

Standaard

citaat:Geplaatst door showband

Multikabel in een kist in 8-chten als je geen haspel hebt helpt "klitten" voorkomen en is erg goed voor de kabel. (wat is er mis met een lekkere klit? )

"slagje met de pols" uitsluitend met GEVLOCHTEN KABEL. En niet met geslagen afscherming! Die sloop je er mee.

Om de elleboog is inderdaad een doodzonde!

Ook een methode: pak een kabel in het midden. en werk jezelf naar de twee connectors. Nu zijn gegarandeerd alle slagen en knopen eruit. Hou in een hand de beide connectors en werk je naar de lus aan het "eind". Leg die in je hand met de connectors. Maar zodanig dat de twee connectors uitsteken. Zo ga je "vouwend" door tot je een stuk losjes gevouwen kabel van +/- 60 cm hebt. Zonder straktrekken leg je in het midden een simpele halve steek. Omdat de totale kabeldikte inmiddels polsdik is zul je nooit kabel "vouwen".

Als je de connectors pakt en de knoop los maakt leg je de kabel knooploos weer uit. (immers die connectors staken uit en zijn dus nooit door lussen heen gekomen)

lekker belangrijk!

Standaard

citaat:Geplaatst door Stijn Vanstiphout

heyhey!

je kent het wel : na je productie nog een hele hoop kabels op te rollen, maar ja, niet veel tijd, dus niet zo goed opgerold, gevolg -> in een 8-vorm gekrulde kabel die er nooit meer uit gaat, en een moeilijk ontrafelbare kabelbos!

waarschijnlijk zijn er mensen die hier nog veel last van hebben ,in het bijzondere de microfoonkabels.

weet er iemand een goede manier dus om je "cables" op te rollen? wat snel gaat, en vrijwel zonder krullen?

alvast harrrtelijk bedankt!!

met vriendelijke groet,

Stijn vanstiphout,
    SVD pro Klank en Licht
    België

Bijgewerkt door - geluidmoderator op 23/09/2002 20:18:24

Forum Rechten