risico omdraaien

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    risico omdraaien

    Beste mede leden,

    Hedendaags proberen steeds meer organisatoren het risico om te draaien, dit zal voor elke ver huurder bekend klinken.
    Hoe gaan jullie hier mee om?

    Organisatoren verwachten: eerst leveren, dan betalen..

    nadat het evenement tegen valt wordt er vaak moeilijk gedaan met (als het mee zit) een (kleine/lange) betaling afspraak.
    Ook bij een gedeelte vooraf blijft dit een risico.

    Hoe gaan jullie hier mee om of sluiten dit uit?
    100% vooraf werkt in de praktijk vaak niet bij een organisatie.

    Ik ben benieuwd.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Betaal jij ook vooraf als je uw wagen ter herstelling binnen brengt?

    Dat er een voorschot betaald wordt, lijkt me normaal maar 100%
    Bovendien moeten de meeste organisatoren zelf ook wachten op hun inkomsten na het evenement om te kunnen betalen. Bar, inkom, subsidies...
    Last edited by frederic; 10-09-16, 00:32.

    Comment

    • Timo B Geluidstechniek
      • Jun 2014
      • 456

      #3
      Lijkt me redelijk simpel maar goed: Factuur volgt na werkzaamheden. Verder afspraak is afspraak klaar. Als de tegenpartij zich niet hier aan houdt: deze branch is maar een klein wereldje zeg maar en er is altijd nog zoiets als deurwaarders kantoren.

      Bij pure verkoop: 70% voor dat er besteld wordt in het geval van materiaal tenzij anders afgesproken de rest binnen 7 a 14 dagen na levering.
      Bij software achtige zaken 100% voor af
      Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

      Comment

      • jadjong
        • Oct 2003
        • 654

        #4
        Aangezien menig artiest niet eens in de auto stapt als hun gage niet vooraf betaald is vind ik het als leverancier van materiaal niet meer dan normaal om hetzelfde te eisen. Als je het niet doet ben jij degene die geen geld krijgt wanneer het evenement flopt.

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Wel eis dan het zelfde. Eens zien hoeveel opdrachten je zult hebben.
          Organisatoren zijn uiteindelijk mensen die voor U hun nek uitstek zodat artiesten en PA firma's werk hebben.
          E in een tijd waar subsidies en sponsoring slinken als sneeuw voor de zon wordt dat moeilijker en moeilijker. Maw een beetje meer respect is wel gewenst.
          Last edited by frederic; 10-09-16, 11:45.

          Comment

          • jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

            #6
            Ik ben het met je eens dat organisatoren hun nek uit steken en daar heb ik zeker respect voor. Maar moet dat over onze rug gaan als de opbrengst tegen valt?

            Comment

            • sis
              • Jul 2003
              • 3305

              #7
              Originally posted by frederic
              Betaal jij ook vooraf als je uw wagen ter herstelling binnen brengt?

              Dat er een voorschot betaald wordt, lijkt me normaal maar 100%
              Bovendien moeten de meeste organisatoren zelf ook wachten op hun inkomsten na het evenement om te kunnen betalen. Bar, inkom, subsidies...
              Je moet geen appelen en peren vergelijken , wat de organisator of sponsers enz... ook doen is mijn zaak niet .
              Ze moeten er gewoon voor zorgen als je iets doet , gelijk wat het ook mogen zijn , betaald wordt , punt .
              Het is bij mij niet de eerste keer dat dit gebeurd is , ik heb nog wat serieus Euro's tegoed die nooit betaald zijn en die nooit betaald zullen worden .
              Nu doe ik het zo , eerst betalen en daarna ga ik mijn installatie opstellen , geen discussie meer
              sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Originally posted by sis
                Je moet geen appelen en peren vergelijken , wat de organisator of sponsers enz... ook doen is mijn zaak niet .
                Ze moeten er gewoon voor zorgen als je iets doet , gelijk wat het ook mogen zijn , betaald wordt , punt .
                Het is bij mij niet de eerste keer dat dit gebeurd is , ik heb nog wat serieus Euro's tegoed die nooit betaald zijn en die nooit betaald zullen worden .
                Nu doe ik het zo , eerst betalen en daarna ga ik mijn installatie opstellen , geen discussie meer
                sis
                Het zou inderdaad geen discusie zijn : uw offert richting prullenbak zoals de meeste organisatoren zouden doen.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Het is maar net wat je overeenkomt met je opdrachtgever. Bij verkoop van BA speakers wil ik graag 40% aanbetaald zien en de overige 60% moet bij levering betaald worden. Bij verhuur klussen ligt het eraan welke opdrachtgever het is, doe ik al langer zaken dan is het op rekening binnen 14 dagen, bij een nieuwe opdrachtgever mag die gewoon vooruit betalen.
                  Mijn streven is om met mijn vak bezig te zijn en zo min mogelijk met geld, ik ben het wel beu om wakker te liggen of ik een rekening wel betaald krijg.
                  Wat ook sterk speelt is de associatie tussen het werk leveren en de beloning hiervoor ontvangen, het motiveert mij meer wanneer daar een korte tijd tussen zit, krijg ik na 3 maanden en lang zeuren een keer mijn geld dan is de link tussen mijn werk en de beloning wel erg vaag geworden.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Overigens heb ik ook al eens bij de hand gehad dat een slechte opkomst door slecht weer als argument gebruikt werd om achteraf een stevige korting te bedingen.
                    Mijn antwoord was heel simpel; als het super weer was geweest waardoor er meer mensen dan verwacht waren gekomen had ik ook niet meer mogen factureren. Einde discussie.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Tummy
                      • Nov 2008
                      • 324

                      #11
                      Originally posted by frederic
                      Betaal jij ook vooraf als je uw wagen ter herstelling binnen brengt?

                      Dat er een voorschot betaald wordt, lijkt me normaal maar 100%
                      Bovendien moeten de meeste organisatoren zelf ook wachten op hun inkomsten na het evenement om te kunnen betalen. Bar, inkom, subsidies...
                      klopt, dus bij wie ligt in deze het risico, als er nog geen geld is na slechte opkomst kunnen leveranciers fluiten.

                      Onze praktijk van Niet betalers. over het algemeen wordt er wel betaald op langer termijn in gedeeltes. Maar het maakt Eem bedrijfsvoering wel erg lastig. Zeker wanneer je met meerdere partijen samen werkt en hun betalingen wel netjes vooraf of binnen termijn wilt voldoen.

                      ook met een aanbetaling blijft er een risico , regelmatig zijn organisaties een stichting. Hier valt wettelijk al helemaal niets te halen met deurwaarders etc,

                      gewoon even benieuwd hoe mijn collega's zich hierin indekken, en dit geregeld hebben bij een productie.
                      Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                      Comment

                      • arjenv
                        • Mar 2012
                        • 77

                        #12
                        Er is nog zoiets als bestuurders aansprakelijkheid. Mocht de activiteiten binnen een rechtspersoon worden uitgevoerd, dan kan je bij wanbetaling een poging doen om via de besturdersaansprakelijkheid te gaan verhalen op het privevermogen van de bestuurder. Ook al heeft "de zaak" dan geen geld, heeft de bestuurder bijv. een huis, een dure auto etc, dan kan daar verhaald worden. Enkele van de, door de rechter aanvaarde redenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid van besturders zijn: "het zonder goede voorbereiding nemen van beslissingen met veregaande financiƫle consequenties, zonder aandacht te besteden aan het op schrift zetten van gemaakt afspraken", "het aangaan van voor de rechtspersoon nadelige verplichtingen terwijl een faillissement op korte termijn niet ondekbaar is" (doordat er bijv. een te laag of zelfs negatief eigen vemogen is waardoor eventuele verliezen/tekorten niet kunnen worden opgevangen), en "in situaties van dreigende betalingsonmacht crediteuren van de rechtspersoon selectief betalen" (bijv. de artiest op de avond alles cbetalen en dan geen geld meer hebben voor het licht en geluid is daarvan een voorbeeld) en ook een leuke is " het aangaan van verplichtingen waarvan bekend is of bekend zou moeten zijn dat de rechtspersoon ze niet kan nakomen". Hiervan is sprake als de rechtspersoon over weinig eigen middelen beschikt om een eventueel tekort te kunnen opvangen.

                        Is de opdrachtgever een naturlijk persoon, dan kan het prive vermogen altijd worden gebruikt, en zelfs loonbeslag is dan mogelijk.
                        Last edited by arjenv; 19-09-16, 10:10.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Prettige wedstrijd Arjen, klinkt leuk maar heb jij zin in een maandenlang getouwtrek waarbij het lang onzeker blijft of je kans maakt om je geld te ontvangen?
                          De advocaat van de tegenpartij en je eigen advocaat zijn in dit soort zaken meestal de enige twee mensen die er beter van worden. Vaak is het zelfs zo dat als je wint het slechts een 'papieren overwinning' is omdat de kosten de baten overtreffen.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • arjenv
                            • Mar 2012
                            • 77

                            #14
                            Daarom is het ook verstandig een verzekering af te sluiten voor rechtsbijstand.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by arjenv
                              Daarom is het ook verstandig een verzekering af te sluiten voor rechtsbijstand.
                              Wanneer de opdrachtgever slim is, en vaak zijn dit soort opdrachtgevers erg slim in dit soort zaken, zal hij een excuus bedenken waardoor de rechtsbijstandsverzekering geen dekking geeft.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...