Standaard instelling voor trompet Over IEM?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruli
    • Jan 2015
    • 12

    Standaard instelling voor trompet Over IEM?

    Hallo allen,
    Ik ben trompettist(amateur) bij een partyband en heb een vraagje over geluid;

    Bestaat er een "standaard instelling" om het trompetgeluid zo natuurgetrouw mogelijk terug te krijgen in je inears?

    Ik stel deze vraag omdat we binnenkort onze inears opnieuw gaan inregelen.
    Onze geluidsmensen gebruiken daar VisiRemote voor, een app van Soundcraft.

    En als er zoiets bestaat als een "standaard" instelling, hebben jullie die dan voor mij van:
    Trompet
    Trombone
    Alt Sax
    Tenor Sax

    Onze band bestaat verder uit 2 leadzang, 2 backing, drums, percussie, keys, basgitaar en gitaar.

    alvast bedankt voor jullie reakties!
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    #2
    Wellicht dat de app zelf al wat presets biedt waar je wat mee kan?

    Als dat niet het geval is lijkt het mij dat je geluidsmensen samen met jou wel een prettig geluid voor je in-ears kunnen inregelen. Als ze dat niet lukt moet je misschien naar andere geluidsmensen gaan zoeken...

    Daarnaast ligt het er aan wat jij allemaal op die inears hebt zitten. Als daar ook nog leadzang en gitaar bij doorzit heb je niets aan een standaardinstelling omdat leadzang en blaasinstrumenten vrij veel frequenties delen.

    Kortom: ga tijdens een repetitie eens lekker aan de slag met je inears en zoek samen met je geluidsmensen naar een fijne mix.
    Tim

    Comment

    • Ruli
      • Jan 2015
      • 12

      #3
      Het probleem is dat graag wil horen wat er uit mijn instrument komt, ik kan de geluidsmensen echter niet vertellen of ik meer "hoog"of minder "laag" wil hebben, omdat ik niet weet waar ik het over heb. Ik heb geen idee hoe "mijn geluid" inelkaar zit. Zelf een beetje met de knoppen(laten) schuiven lijkt mij niet de optimale oplossing, vandaar mijn vraag of er een default instelling is voor blazers in het algemeen en waar ze/je zelf dan een beetje de finetuning van bij kunt stellen.

      Comment

      • timmetje
        • Dec 2012
        • 424

        #4
        Voor zover ik weet bestaat die instelling niet. Wel als preset voor de zaalmix dus, maar dan zit ie ingebouwd in de mengtafel.

        Maar waarom vertel je de geluidsmensen niet wat jij hoort en wat je daar niet aan bevalt? Als jij vindt dat er teveel 'laag' in je geluid zit, dan weten zij wel ongeveer welke frequentie ze moeten wegdraaien.

        Het punt is dat jouw oren uniek zijn en niemand daar dus een default instelling voor kan maken. Daar komt nog bij dat elke inear weer anders klinkt, etc..., etc...

        Nog even een andere vraag: waarom moeten de inears opnieuw worden ingeregeld?
        Tim

        Comment

        • Ruli
          • Jan 2015
          • 12

          #5
          De vorige keer hadden we onze inears net nieuw, we speelden daarvoor altijd mijn floormonitoren. Onze geuidsmensen zeiden dat we eerst maar eens aan de oortjes moesten gaan wennen... welnu, die tijd hebben we er nu wel opzitten na 3/4 jaar maar het geluid waarmee ik nu op het podium sta is het best te vergelijken met een "kazoo". ...zo'n neurie-ding...
          Het geluid werd ingeregeld via de Ipad en ik zag de geluidsman een beetje aan de parabolische lijnen trekken waardoor de klank toen wel veranderde maar vlgs mij heb je dan 1000-en opties, maar welke is dan de goede? En hoeveel "hoog" of "laag" een trompet nu moet hebben... ik heb werkelijk waar geen idee.
          Last edited by Ruli; 26-01-15, 13:07. Reason: plaatjes toegevoegd

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Tja hoe het voor jou moet klinken kan ook alleen jij maar bepalen. Wanneer jij zelf al niet duidelijk hebt wat je wilt en/of hoe eigenlijk je eigen instrument klinkt hoe moet een tech er dan iets van maken dat voor jou werkt. De geluidsmannen/vrouwen proberen de wensen in te vullen van de muzikanten maar die moeten dat wel kunnen aangeven. Een tech/ander kan luisteren met jou IEM en het helemaal geweldig vinden klinken terwijl jij er niet warm van loopt. Je begrijpt dan waarschijnlijk ook waarom timmetje aangeeft dat er geen standaard bestaat.

            Enige zelfstudie naar je instrument en je eigen wensen zijn wel nodig voor een resultaat dat jij graag hoort.

            Tip:
            In het vervolg topics een duidelijk titel geven omdat "vraagje" niets zegt over de inhoud van een topic. Iedereen stelt vragen op fora en als alle topics vraag(je) zouden heten vind je nooit meer wat terug. Ander voordeel is dat ook meer mensen naar een topic kijken die mogelijk een antwoord voor je hebben. In dit geval was bijvoorbeeld "Instellingen IEM voor trompet" duidelijker geweest.

            Daarnaast had dit ook beter onder het live forumdeel gestaan omdat niet iedereen de lounge leest. De live hoek komen meer mensen die kennis hebben met deze onderwerpen dan onder de delen licht, rigging of de lounge dus.
            Last edited by vasco; 26-01-15, 13:55.

            Comment

            • timmetje
              • Dec 2012
              • 424

              #7
              Dus jij hebt in 3/4 jaar geen geluid kunnen krijgen dat voor jou aangenaam is? Als ik je verhaal zo lees heb jij in al die tijd nooit aangegeven wat jij graag in je oren wilt hebben. En dan is het wel heel erg lastig om een prettig geluid te vinden...

              Hoeveel "hoog" of "laag" een trompet moet hebben ligt aan je eigen oren, niet aan een 'standaard instelling' of aan de mooie plaatjes op een iPad.

              Nogmaals mijn advies: ga eens samen met je geluidsman(nen) luisteren en geef aan wat er voor jou ontbreekt of juist teveel is. Als je trompet klinkt als een kazoo mis je gewoon de body van het instrument (dus te weinig "laag") of hebben ze er belachelijk veel middentonen bij ingedraaid om 'm goed hoorbaar te krijgen boven het andere geluid in je oren.

              Daar komt nog bij dat bij inears het 'gevoel' van het geluid weg is. Een floormonitor 'voel' je soms echt lekker langs je oren blazen, en bij een inear is die ervaring er natuurlijk veel minder.
              Tim

              Comment

              • Fridge
                • Mar 2002
                • 153

                #8
                Originally posted by Ruli
                Het probleem is dat graag wil horen wat er uit mijn instrument komt
                Gekke vraag, maar zou je dan niet bij de bron moeten beginnen en eens uitzoeken of je wel met de juiste microfoon uitversterkt wordt? Als je geluid al niet lekker opgepikt wordt kun je draaien als een malle om het 'natuurlijk' te krijgen, mission impossible.

                Comment

                • NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

                  #9
                  Originally posted by Ruli
                  Hallo allen,
                  Ik ben trompettist(amateur) bij een partyband en heb een vraagje over geluid;

                  Bestaat er een "standaard instelling" om het trompetgeluid zo natuurgetrouw mogelijk terug te krijgen in je inears?

                  Ik stel deze vraag omdat we binnenkort onze inears opnieuw gaan inregelen.
                  Onze geluidsmensen gebruiken daar VisiRemote voor, een app van Soundcraft.

                  En als er zoiets bestaat als een "standaard" instelling, hebben jullie die dan voor mij van:
                  Trompet
                  Trombone
                  Alt Sax
                  Tenor Sax

                  Onze band bestaat verder uit 2 leadzang, 2 backing, drums, percussie, keys, basgitaar en gitaar.

                  alvast bedankt voor jullie reakties!
                  Haai Ruli,

                  Heerlijke vraag, waar je al vele reacties op gekregen hebt.

                  Met Fridge deel ik de mening, dat het zeer belangrijk is welke microfoon
                  er voor jouw instrument wordt geplaatst en,........ of deze mike nog goed
                  is en geschikt is voor het doel. Voor hetzelfde geld blaas jij het kapsel
                  helemaal dicht waardoor er nooit iets van te bakken is, zowel niet in de zaal
                  als in jouw oren.

                  Van de trompet kan globaal worden gesteld dat deze de een groot gedeelte
                  van de frequentieband bereikt, gemiddeld iets van 180 Hz - 9,5 kHz voor
                  een Bes-trompet.
                  (voor een S-trompet ligt het bereik ff iets anders )

                  Wanneer ik trompettist zou zijn, lijkt het mij het prettigst om op
                  mijn oren:
                  a) Alles pre fade/pre eq binnen te krijgen
                  b) Het geheel goed te horen

                  Bij het laatste komt het dus aan op luisteren en het benoemen
                  van wat je mist (je 3 octaven lopen mee in de frequentieband).
                  Bij het gebruik van een goede en natuurgetrouwe microfoon
                  zul je, afhankelijk van de kwaliteit van de drivers in je oren,
                  weinig aan de eq hoeven te doen.
                  Zijn de drivers wat minder of is de mike niet goed, dan moet er wel
                  wat aan gedaan worden.
                  Laat je techneut dan, naar mijn idee, juist voor jouw oren, jouw
                  aux-kanaal instellen. Hiemee hoor jij wat je horen wilt en kan hij het
                  voor de zaal, indien gewenst, anders inregelen.

                  Ik zit me net te bedenken dat ik als trompettist mezelf eigenlijk niet
                  op m'n oren hoef. Ik zou nl. gebruik maken van een akoestische monitor
                  en dan op m'n oortjes overige instrumentaria en vox willen.
                  Een akoestische monitor is een (plexiglas) plaat of cirkel.
                  De plaat (groter dan je lezenaar) kun je achter je bladmuziek op je
                  lezenaar plaatsen. De cirkel wordt meestal op een microfoonstatief
                  gemonteerd en heeft een gat in het midden om een microfoon te
                  bevestigen (soundback adjustable).

                  Nadere info http://muziek-en-film.infonu.nl/inst...en-geluid.html

                  grtz


                  Nes
                  Last edited by NesCio01; 26-01-15, 15:53.
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                  Comment

                  • vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

                    #10
                    Originally posted by NesCio01
                    Ik zou nl. gebruik maken van een akoestische monitor en dan op m'n oortjes overige instrumentaria en vox willen. Een akoestische monitor is een (plexiglas) plaat of cirkel.
                    De combi akoestische monitor met gesloten IEM lijkt mij een nogal onhandige
                    Als ik zelf drum met mijn IEM dan wil ik echt de drums ook terug hebben hierop.

                    De akoestische monitor met een wedge is dan wel weer veel gebruikt, als ik zelf drum met wedge in een "aquarium" hoef ik ook geen drums hierop.
                    Last edited by vasco; 26-01-15, 16:24.

                    Comment

                    • Ruli
                      • Jan 2015
                      • 12

                      #11
                      Voor ik het vergeet, allemaal erg bedankt voor jullie reakties!!

                      @Vasco, ik heb mijn vraag in de loungeroom gezet omdat ik jullie forum niet te veel in de war wilde schoppen met mijn blazersvraag. Maar ik had inderdaad mijn onderwerp wat beter kunnen benoemen.

                      @ Timmetje, ik heb idd al die tijd niet met een aangenaam geluid gespeeld, de overige blazers ook niet maar we moesten ook eerst maar eens gaan wennen aan het "met oortjes spelen". Als een geluidstechnicus dat tegen je zegt dan neem ik dat voor waar aan. Maar ik wil nu wat materiaal wat ik aan de geluidsmensen kan meegeven bij het opnieuw instellen van onze inears. Want ik ging er van uit dat niet iedereen voor zich opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.
                      Dat mijn oren uniek zijn wil ik best geloven maar als ik een CD opzet van Miles Davis dan hoort vlgs mij iedereen dezelfde trompet... die van Miles, maar plug ik mijn inears in het kastje van mijn collega trompettist dan hoor ik geen trompetgeluid, of iets wat op de klank van de trompet van mijn collega lijkt.Waarmee ik dus wil aangeven dat het niet alleen mijn eigen klank is die niet in mijn oren terecht komt. Timmetje, jij zegt dat ze er mss veel te veel middentonen bij hebben geschoven... hoe herken ik dat als leek? Hoe zouden de schuiven ongeveer moeten staan? Dat dat per individu iets anders is kan ik me voorstellen maar je hebt toch wel iets van een beginstandje?

                      @NesCio01; Hoe kom ik erachter of onze mics goed(genoeg) zijn? Op het koffertje van de clipons staat alleen AKG.
                      Ik merk aan jouw jargon dat je vaker met blazers te maken hebt... maar een S-trompet is eigenlijk een Es-Trompet ;-) en speelt vaak idd een octaaf hoger dan de rest van het orkest.
                      Maar als ik "180 Hz - 9,5 kHz" en "Alles pre fade/pre eq binnen te krijgen" doorgeef aan onze technici weten zij genoeg, of weten ze waar ze moeten beginnen?

                      Die plexiglasplaat gebruikten we idd toen we nog met monitoren speelden.

                      @ Fridge: kunnen al onze blazers ueberhaupt wel gebruik maken van één soort microfoon, of gaat het daar al mis?

                      Comment

                      • timmetje
                        • Dec 2012
                        • 424

                        #12
                        Wiens keuze was het om met inears te gaan spelen? Was dat een keuze van de band of de technicus? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat julie als band gewoon is opgedragen om maar met oortjes te gaan spelen en dat de techneuten zich verder weinig moeite getroost hebben om het voor jullie goed te krijgen.

                        Staat de geluidstechnicus in dienst van de band of andersom?

                        Ik ben geen muzikant, maar als ik driekwart jaar met een baggergeluid moest spelen sprak ik de verantwoordelijke technicus daar echt wel op aan...

                        Dat gezegd hebbende: jij zou je als muzikant helemaal niet druk moeten maken om hoe de 'schuifjes' moeten staan. Vraag eens aan je technicus om alles weer op 0 te zetten, dus de EQ weer 'vlak'. Vervolgens doe je je oortjes in, speel je een stukje en geef je aan wat er voor jou niet bevalt. Te schel? Te 'vol'? Je hoeft geen frequenties of wat dan ook te noemen, gewoon duidelijk aangeven wat je hoort. Zo weet je in elk geval waar de problemen zitten en kan je technicus de boel (hopelijk) weer een beetje recht trekken.
                        Tim

                        Comment

                        • PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

                          #13
                          Haha... Miles Davis op CD of een kale, droge trompet via oortjes. Tja, daar zit nogal een verschil in. Op de CD staat de boel er gecomprimeerd op met wat reverb ed. Dat kun je ook op je oortjes krijgen, maar dat kost ook wat moeite... van geluidsman, muzikant (geduld, één voor één!) en mengtfafel.

                          De default eq instelling voor elk instrument is flat, plat, recht... Daarna draai je weg wat in de weg zit / niet lekker klinkt en misschien - een beetje - erbij van wat je mist. Meer niet. Voor trompet/trombone zou een standaard SM57/beta57 (of evt SM58/beta58) microfoon of vergelijkbaar al moeten voldoen. AKG is een goed merk, dus ik verwacht niet meteen dat het aan de mics ligt. Maar ik zou dus met een rechte eq beginnen.

                          Vwb de mix zou ik per persoon eerst zorgen dat alleen het eigen instrument goed te horen is via de oortjes (terwijl de hele band speelt). Daarna, voeg je nog toe wat je mist, waarschijnlijk alleen zang en beetje toetsen. Dat betekent dus wel dat elke persoon zijn eigen mix moet kunnen krijgen uit de mengtafel (maw: de tafel moet voldoende aux-bussen hebben).

                          Daarna zou je nog wat compressie en reverb op de oortjes kunnen zetten, maar dat vraagt nog meer van de tafel: een compressor en reverb per blazer (naast de reverb voor zang, drums/percussie). Compressie om de volume verschillen wat te temperen en reverb om de trompet wat ruimtelijker te maken en "uit je hoofd" te halen.

                          Waar repeteren jullie?
                          Last edited by PvG; 26-01-15, 22:20.
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                          Comment

                          • Ruli
                            • Jan 2015
                            • 12

                            #14
                            Originally posted by PvG
                            Waar repeteren jullie?
                            Amsterdam...hoezo?

                            Comment

                            • RonaldH
                              • Aug 2009
                              • 274

                              #15
                              Ik heb niet veel ervaring met inear, maar wat ik merk bij blazers (sax,trombone en trompet) is dat er niet veel eigen instrument gevraagd werd.
                              De opmerking die ik kreeg is dat ze zich zelf wel horen via "de schedel" en dan alleen een klein beetje van de rest willen horen, het liefst de OH op Len R zodat ze wat ruimtelijk geluid krijgen en zich niet zo opgesloten voelen.
                              De inears van de band waren allemaal stereo met kabel, uitgezonderd de zangeressen, die hadden stereo draadloos.
                              Er is meer te koop dan je betalen kunt

                              Comment

                              Working...