J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 6 Eerste 1 2 3 4 5 6 Laatste

Standaard

Voor ik het vergeet, allemaal erg bedankt voor jullie reakties!!

@Vasco, ik heb mijn vraag in de loungeroom gezet omdat ik jullie forum niet te veel in de war wilde schoppen met mijn blazersvraag. Maar ik had inderdaad mijn onderwerp wat beter kunnen benoemen.

@ Timmetje, ik heb idd al die tijd niet met een aangenaam geluid gespeeld, de overige blazers ook niet maar we moesten ook eerst maar eens gaan wennen aan het "met oortjes spelen". Als een geluidstechnicus dat tegen je zegt dan neem ik dat voor waar aan. Maar ik wil nu wat materiaal wat ik aan de geluidsmensen kan meegeven bij het opnieuw instellen van onze inears. Want ik ging er van uit dat niet iedereen voor zich opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.
    Dat mijn oren uniek zijn wil ik best geloven maar als ik een CD opzet van Miles Davis dan hoort vlgs mij iedereen dezelfde trompet... die van Miles, maar plug ik mijn inears in het kastje van mijn collega trompettist dan hoor ik geen trompetgeluid, of iets wat op de klank van de trompet van mijn collega lijkt.Waarmee ik dus wil aangeven dat het niet alleen mijn eigen klank is die niet in mijn oren terecht komt. Timmetje, jij zegt dat ze er mss veel te veel middentonen bij hebben geschoven... hoe herken ik dat als leek? Hoe zouden de schuiven ongeveer moeten staan? Dat dat per individu iets anders is kan ik me voorstellen maar je hebt toch wel iets van een beginstandje?

@NesCio01; Hoe kom ik erachter of onze mics goed(genoeg) zijn? Op het koffertje van de clipons staat alleen AKG.
    Ik merk aan jouw jargon dat je vaker met blazers te maken hebt... maar een S-trompet is eigenlijk een Es-Trompet ;-) en speelt vaak idd een octaaf hoger dan de rest van het orkest.
    Maar als ik "180 Hz - 9,5 kHz" en "Alles pre fade/pre eq binnen te krijgen" doorgeef aan onze technici weten zij genoeg, of weten ze waar ze moeten beginnen?

Die plexiglasplaat gebruikten we idd toen we nog met monitoren speelden.

@ Fridge: kunnen al onze blazers ueberhaupt wel gebruik maken van één soort microfoon, of gaat het daar al mis?

Ingeschreven
    Dec 2012

Standaard

Wiens keuze was het om met inears te gaan spelen? Was dat een keuze van de band of de technicus? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat julie als band gewoon is opgedragen om maar met oortjes te gaan spelen en dat de techneuten zich verder weinig moeite getroost hebben om het voor jullie goed te krijgen.

Staat de geluidstechnicus in dienst van de band of andersom?

Ik ben geen muzikant, maar als ik driekwart jaar met een baggergeluid moest spelen sprak ik de verantwoordelijke technicus daar echt wel op aan...

Dat gezegd hebbende: jij zou je als muzikant helemaal niet druk moeten maken om hoe de 'schuifjes' moeten staan. Vraag eens aan je technicus om alles weer op 0 te zetten, dus de EQ weer 'vlak'. Vervolgens doe je je oortjes in, speel je een stukje en geef je aan wat er voor jou niet bevalt. Te schel? Te 'vol'? Je hoeft geen frequenties of wat dan ook te noemen, gewoon duidelijk aangeven wat je hoort. Zo weet je in elk geval waar de problemen zitten en kan je technicus de boel (hopelijk) weer een beetje recht trekken.
    Tim

Standaard

Haha... Miles Davis op CD of een kale, droge trompet via oortjes. Tja, daar zit nogal een verschil in. Op de CD staat de boel er gecomprimeerd op met wat reverb ed. Dat kun je ook op je oortjes krijgen, maar dat kost ook wat moeite... van geluidsman, muzikant (geduld, één voor één!) en mengtfafel.

De default eq instelling voor elk instrument is flat, plat, recht... Daarna draai je weg wat in de weg zit / niet lekker klinkt en misschien - een beetje - erbij van wat je mist. Meer niet. Voor trompet/trombone zou een standaard SM57/beta57 (of evt SM58/beta58) microfoon of vergelijkbaar al moeten voldoen. AKG is een goed merk, dus ik verwacht niet meteen dat het aan de mics ligt. Maar ik zou dus met een rechte eq beginnen.

Vwb de mix zou ik per persoon eerst zorgen dat alleen het eigen instrument goed te horen is via de oortjes (terwijl de hele band speelt). Daarna, voeg je nog toe wat je mist, waarschijnlijk alleen zang en beetje toetsen. Dat betekent dus wel dat elke persoon zijn eigen mix moet kunnen krijgen uit de mengtafel (maw: de tafel moet voldoende aux-bussen hebben).

Daarna zou je nog wat compressie en reverb op de oortjes kunnen zetten, maar dat vraagt nog meer van de tafel: een compressor en reverb per blazer (naast de reverb voor zang, drums/percussie). Compressie om de volume verschillen wat te temperen en reverb om de trompet wat ruimtelijker te maken en "uit je hoofd" te halen.

Waar repeteren jullie?
    Laatst gewijzigd door PvG; 26-01-15 om 22:20.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PvG Bekijk Posts
    Waar repeteren jullie?
    Amsterdam...hoezo?

Standaard

Ik heb niet veel ervaring met inear, maar wat ik merk bij blazers (sax,trombone en trompet) is dat er niet veel eigen instrument gevraagd werd.
    De opmerking die ik kreeg is dat ze zich zelf wel horen via "de schedel" en dan alleen een klein beetje van de rest willen horen, het liefst de OH op Len R zodat ze wat ruimtelijk geluid krijgen en zich niet zo opgesloten voelen.
    De inears van de band waren allemaal stereo met kabel, uitgezonderd de zangeressen, die hadden stereo draadloos.
    Er is meer te koop dan je betalen kunt

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ruli Bekijk Posts
    Amsterdam...hoezo?
    Als het in de buurt was, had ik best een avondje willen helpen bij een repetitie.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PvG Bekijk Posts
    Als het in de buurt was, had ik best een avondje willen helpen bij een repetitie.
    Wij repeteren onversterkt, dwz... de blazers, drums en percussie spelen onversterkt ;-)

Standaard

eens met nes
    Een trompet voor de beker. (en nog erger... en trombone) is ontiechelijk hard. Veel microfoons redden dat niet.

Is het een opclip AKG? zo een "mini eitje met groene streep op een wasknijper"?
    Die zijn best dun, wat onwijs goed werkt voor de mix maar niet voor naturel geluid. En zeker niet aan te bevelen voor trombone en baritonsax.

Ook heb je gigantisch veel dynamiek. Dus om het wat aan te passen voor de oren is een compressor/limiter/gate nuttig. Helaas vind ik die dingen juist in het digitale domein vaak ruk klinken. In de studio gebruik ik daarvoor juist een insteekkaart (UAD) Maar goed je moet wat

dus
    1) kijk of de microfoon wel een trompet aankan. Dat is allereerst te zien aan de term "dBmax" in de specificatie. Die moet gewoon schoon 130dB moeten kunnen hebben. Het verschil tussen een AKG 516 en een dpa op je trompet is van 1% distortion bij harde noten naar een microfoon die 142dB max mag hebben. SD maakte trouwens de microfoons die je meestal bij de grote jongens in nederland ziet.

2) controleer of jouw microfooninput wel een stevige fantoomvoeding kan leveren. Goedkope shit of beltpackjes doen dat niet.

3) gebruik geen zender als je een rond geluid uit een trompet wil.

4) trompet is al snel te hard op in ears. Zit precies in de frequentieband die bij stevige uithalen je membraampjes misbruikt. Mijn ervaring met onze blazersgroep is dat ze beginnen met te goedkope in ears te hard zetten. Daarmee sloop je ze zelfs. Inclusief de oren. ON-ears zijn voor veel blazers prettiger. (iets wat er zo uitziet) http://nl-nl.sennheiser.com/neckband...-on-ear-pmx-95
    Dan hoor je de reat van de blazers nog gewoon naast je staan. En je hebt een betere sound op de oren. Gewoon een plaatje op je beker helpt dan ook nog. (in CD spindels zit precies een mooi perspex dummy CD die je bij een opclipding op je trompet kan gebruiken) In kleine zalen is een reflexplaat niet alleen voor jou. Maar ook voor de voorste rijen publiek.

5) gebruik dus compressie en limiting om de boel voor je oren te temmen. Jouw trompet net voor de beker is GEEN plaats die je 1 op 1 wil vertelen naar een in-ear oorstukje. Je gaat toch ook niet met je oor voor je beker zitten? Voor een blazersgroep zet je typisch de compressor over de subgroep en niet over individuele instrumenten. Maar voor in-ears moet je dan alsnog een compressor op je aux laten inserten!
    Laatst gewijzigd door showband; 28-01-15 om 12:57.
    lekker belangrijk!

Ingeschreven
    Oct 2006

Standaard

Misschien een hele eenvoudige tip aangezien je aangeeft niet echt een gevoel te hebben hoe het een en ander qua frequenties ligt:
    1. download een droge track met blaasinstrumenten (droog als in de ruwe opname, zonder compressie en reverb etv.) Of misschien dat iemand hier nog wel een opname liggen voor je.
    2. Start je favoriete mediaplayer en ga op zoek naar de grafische equalizer. Ga hier gewoon flink mee spelen om verschillende geluiden te creëren en een gevoel te krijgen van wat nou precies waar zit. Probeer ook eens om juist dat geluid dat je nu hebt te benaderen. Je zult niet meteen geluidsman worden maar een basis frequentiegevoel kan je heel veel helpen in de communicatie met de geluidsman.

Wees anderzijds niet bang om gewoon je gevoel te uiten richting de geluidsman. Als jij het vindt tetteren als uit een oude hoornluidspreker, of juist heel erg zompig vindt klinken uit dit dan ook. (enig tact kan soms praktisch zijn)
    Een deel van de taak van een geluidsman is om dit soort aanwijzingen te kunnen interpreteren.

Ingeschreven
    Mar 2002

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RenéE Bekijk Posts
    Misschien een hele eenvoudige tip aangezien je aangeeft niet echt een gevoel te hebben hoe het een en ander qua frequenties ligt:
    1. download een droge track met blaasinstrumenten (droog als in de ruwe opname, zonder compressie en reverb etv.) Of misschien dat iemand hier nog wel een opname liggen voor je.
    2. Start je favoriete mediaplayer en ga op zoek naar de grafische equalizer. Ga hier gewoon flink mee spelen om verschillende geluiden te creëren en een gevoel te krijgen van wat nou precies waar zit. Probeer ook eens om juist dat geluid dat je nu hebt te benaderen. Je zult niet meteen geluidsman worden maar een basis frequentiegevoel kan je heel veel helpen in de communicatie met de geluidsman.

Wees anderzijds niet bang om gewoon je gevoel te uiten richting de geluidsman. Als jij het vindt tetteren als uit een oude hoornluidspreker, of juist heel erg zompig vindt klinken uit dit dan ook. (enig tact kan soms praktisch zijn)
    Een deel van de taak van een geluidsman is om dit soort aanwijzingen te kunnen interpreteren.
    +1 , goed verhaal Renee

Labels voor dit Post

Forum Rechten