Opname studio's

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljanton
    • Sep 2003
    • 373

    Opname studio's

    In navolging van de technologische vooruitgang en al het gratis downloaden zijn de grote studio's van welleer moeten inkrimpen of ten onder gegaan. Grote mega-mengtafels, geautomatiseerd, lijken verleden tijd nu iedereen met een DAW-controller lijkt te werken, of toch niet?

    Er zijn afgelopen tientallen jaren enorm veel SSL's, API's, Neve's en Harrison consoles op de 2de hands markt gekomen vanwege de grote technologische verbeteringen en het economisch effect.

    Daardoor kon iedere jan met de pet zich nu ook een (vaak) afgedankte grote professionele console aanschaffen en velen hebben die stap ook gemaakt.

    Wat ik me afvroeg is, hoeveel opnamestudio's er nu eigenlijk zijn in Nederland en Belgiƫ met een degelijke API, SSL, Neve of Harrison console... Het lijkt wel of iedereen er eentje heeft staan, of is dit toch nog steeds een select clubje?
    En wat prefereren jullie als favoriete opnameconsole?
    En vinden jullie de hedendaagse gemiddelde dagprijs van 600 euro/dag teveel of te weinig voor een studio met zo'n console?
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

    #2
    D'r staat een hele interessante docu op het internet over de grote Focusrite consoles en waar die nog rondzwerven. Van de 10 die ze origineel gebouwd hebben zijn er nog 6 werkend en in bedrijf, de overige 4 zijn "gechopt" en de losse modules zijn verkocht. Van die 6 werkende staat er eentje in Powertone studios Belgiƫ...


    Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Wisseloord heeft een dikke API en een Euphonix System 5, en volgens mij ook een vintage Neve.

      Er staat een SSL Duality in Power Sound Studios en een Duality in de studio van AudioWorkx. Dan is er nog ergens een oudere SSL (E/G-series?) waarvan ik even kwijt ben waar die staat. De Handsome Poets hebben daar het e.e.a. opgenomen.
      Last edited by timmetje; 20-02-14, 22:49.
      Tim

      Comment

      • qvt
        • Oct 2009
        • 721

        #4
        Gebouw-T in Bergen op Zoom heeft een gereviseerde SSL 4000E en studio Zeezicht heeft een 9000J, maar er zullen er nog wel meer zijn in Nederland. De vraag is alleen wanneer zijn de onderdelen op
        There is no substitute for imagination

        Comment

        • ljanton
          • Sep 2003
          • 373

          #5
          Over die Focusrite/ Powertone Studio's vindt ik nergens een website van terug...

          Natuurlijk heb je dan nog de
          Galaxy Studio's in Mol (API)

          Rockstar Recordings in Niel (SSL)

          Closed Session in Roeselare (SSL)

          DVR Mastering in Rijmenam (Harrison)

          ... maar dat maakt dan nog slechts 10 studio's op de ... 1000den hobbyisten die claimen een pro studio te hebben?

          Dus toch nog select clubje...

          Wij hebben met de band al een paar keer opnames gedaan op Harrison Series 10B, en een series 12 en een SSL 4048G+.
          Wij vonden de SSL voor onze soort muziek (Pop-rock) beter klinken. De Harrisons klonken vrij wollig (Maar dat kan ook aan de tech hebben gelegen).

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            Mis ik nu in je rijtje de D&R-tafel?
            Toch ook geen onbelangrijke speler in het studiosegment.

            grtz

            Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Originally posted by NesCio01
              Mis ik nu in je rijtje de D&R-tafel?
              Ik denk het niet, er word hier alleen over de absolute top gesproken, D&R (zeker niet slecht) zit daar dan toch wel net onder.

              Comment

              • timmetje
                • Dec 2012
                • 424

                #8
                Of D&R onder de top zit is een kwestie van discussie. In het buitenland rekent men D&R vaak wel tot de top, maar goed, wat je van ver haalt is altijd lekkerder...

                Wat betreft de thuis-studio's: de aanschaf van een mengtafel mag dan wel flink goedkoper zijn geworden, het onderhoud en het dagelijks draaiende houden van zo'n ding kost nog wel heel erg veel geld...
                Tim

                Comment

                • djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

                  #9
                  It's the job of an audio interface to sit between you and your sound being shared with the world, and Focusrite are the best in the world at making that happen.



                  Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                  Comment

                  • AMX_Pete
                    • Mar 2008
                    • 79

                    #10
                    Originally posted by ljanton
                    Over die Focusrite/ Powertone Studio's vindt ik nergens een website van terug...
                    Hij staat er wel degelijk als main console en de 'vintage' twee Soundcraft's 1600's evengoed.

                    Originally posted by ljanton
                    Natuurlijk heb je dan nog de Galaxy Studio's in Mol (API)
                    Rockstar Recordings in Niel (SSL)
                    Closed Session in Roeselare (SSL)
                    DVR Mastering in Rijmenam (Harrison)
                    .....
                    Motormusic - Mechelen (ORAM en SSL 9000)
                    Alamo - Vilvoorde (SSL 4000G+)
                    Om er nog maar een paar te noemen in mijn buurt.
                    Wilde Productions (DDA en SSL)
                    DK Studio - Destelbergen (Trident-MTA S980)
                    .....
                    De lijst is lang.
                    Ik sta er altijd van te kijken hoeveel er overal "verstopt" zitten en ik weet het dan alleen maar door er rechtstreeks mee te maken hebben voor onderhoud, herstellingen, aanpassingswerken en heel veel demontage en montage van zulke tafels, want ze reizen nogal de wereld rond. Zo ben ik de SSL van Motormusic uit Hilversum gaan halen en de SSL van Alamo staat nu ergens in Nashville. Ik zie dat in alle grote studio's de digitale consoles/DAW/Pro Tools/... allang hun intrede hebben gemaakt, Pro Tools al erg lang zelfs, maar de grote analoge consoles blijven een prominente plaats behouden en dat zie ik nog niet zo snel veranderen. Niet dat ze nog van A tot Z in de ketting van opnemen/multitracken-mixen-productie zitten, maar ze blijven wel een deel van het geheel en iedere studio heeft zo zijn manier van invullen waar zo'n tafel in de ketting past in combinatie met DAW's.
                    Herstellen en up-to-date houden is niet echt een probleem met die grote analoge jongens, ze gebruiken bijna 100% standaard componenten en rechttoe rechtaan ontwerpen. De hoge kostprijs en waarde van zo'n consoles maakt dat eens iets custom aanmaken ook niet zo'n punt is (met name voedingen willen nog wel is te ver heen zijn).
                    De vraag of studio's met zo'n 2e, 3e, 4e, ...-hands analoge tafels dan teveel of te weinig hanteren met een gemiddelde dagprijs van 600,-..... mijn insteek is dat een studio met eender welke analoge of digitale console(s) eerder moeten beoordeeld en gekozen worden omwille van alles rond welke console(s) dan ook en zou het vooral moeten gaan om de mensen die ermee werken en niet waarmee ze werken. Dus 600,- kan (te) veel zijn of juist erg weinig.

                    Comment

                    • ljanton
                      • Sep 2003
                      • 373

                      #11
                      AMX_Pete, je zegt dat in de beoordeling van de dagprijs moet worden meegenomen wat er rond de console staat (outboard). Dat klopt, maar ik ga er voor het gemak van uit dat iemand die een SSL, Neve, API of Rupert Neve, D&R of wat dan ook voor dergelijke console heeft staan, dan ook een deugdelijk outboard heeft, want zo'n mengtafel in een lege studio = niks waard (Of het noemt een opslag ruimte) en zo'n mengtafel met allemaal low budged outboard van Behringer, enzo is ook te stom, toch? (En dat bestaat ook volgens mij niet..., geen enkele gek op aarde koop een SSL om vervolgens een hele outboard erom te zetten met compressors e.d. van 100 eurie per unit, want je keten is zo sterk als de zwakste schakel, toch?) Hoewel ze zelfs in Abbey Road Behringer op de equipment lijst hebben staan... (2 units). Vraag blijft dus; is een professionele studio hedendaags te duur ten opzichte van de haalbare kwaliteit met laptop en MOTU interface set-up e.d. thuis?

                      Comment

                      Working...