De muzikaliteit van techneuten...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    De muzikaliteit van techneuten...

    Ben nu toch even nieuwsgierig wie van de forumleden hier een muzikale opleiding heeft genoten of zelf muzikant is (geweest)... Voor mezelf geld dat ik nooit een instrument heb bespeeld, maar me wel enigszins heb verdiept in muziektheorie om wat beter inzicht te krijgen in hoe muziek in elkaar steekt.

    Is het zo dat een technicus muzikaal moet zijn om zijn/haar vak goed uit te kunnen oefenen? Zijn er ook mensen hier die bewust een instrument (of meerdere) hebben opgepakt om beter te kunnen mixen?
    Tim
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    #2
    Moeten is dwang...Ik ken er genoeg die nog nooit een instrument van dichtbij hebben gezien en een gewoon goede mix neerzetten...Zelf heb ik enkele jaren gedrumd...Het valt me wel op, als je tegenwoordig een geluidstechnische opleiding hebt gevolgt aan de Rock academie, ROC of AES, krijg je ineens overal voorrang en wordt je, ook al maak je veel fouten erg serieus genomen...

    en wat ook in is, het je zelf moeilijk maken, een kanaal naar een subgroep, via de compressor naar de VCA, van de VCA naar de speciale EQ, van de EQ naar dat kleine effectje(wat jij alleen hoort en niks toevoegt)naar een matrix en dan via een speciale compressor naar de master, die dan weer opgesplitst is naar meerdere uitgangen, want ja, je wil minimaal 3 of 4 weg uitsturen en daar uiteraard de controle op te houden...En dit doe ik ook op festivals waar alleen maar gast mixers komen...Van dat soort mensen wordt ik dus moe, die denken dat alleen hun het goed doen..

    voor de rest, zoals een wijs geluidsman ooit zei : Gebruik je oren! Een citaat van een ene Mike M...

    Dit neemt niet weg, dat je gerust dingen kunt proberen, maar wees wijs eerlijk naar je zelf. Als je denkt dat alles zomaar op je rider gesupplyed wordt, keep on dreaming...Specials? Lekker zelf meebrengen...
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Het probleem is natuurlijk: in hoeverre is ons beroep technisch, en in hoeverre is het muzikaal? Bepaalde besluiten die je neemt zullen technisch zijn (low-cut op een gitaar), andere weer muzikaal (+1Khz op een gitaar voor net dat beetje extra bite tijdens een solo).

      Mixen blijft naast een technisch verhaal ook een muzikale aangelegenheid natuurlijk.

      Ik ben vooral nieuwsgierig in welke mate de muzikaliteit (of gebrek aan) van een technicus een voordeel danwel nadeel is tijdens het mixen.

      (Een vraag specifiek voor jou Olaf: merk je dat jij nu bijvoorbeeld een drumstel anders uitversterkt omdat je door je drum-ervaring weet hoe een drumstel hoort te klinken?)
      Tim

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Zelf heb ik ook jarenlang gedrumd, ik zie dat wel als voordeel.
        Door zelf op te treden weet je hoe het er op een podium aan toe gaat, hoe lastig het soms is datgene wat je nodig hebt voor je spel hoorbaar te krijgen.
        Het heeft er bij mij iig voor gezorgd dat ik de kwaliteit van monitoring heel belangrijk vind terwijl ik om me heen zie dat het vaak een sluitpost op de begroting is.
        Of het een must is om muzikaal te zijn, ik denk het niet, belangrijk is dat je analytisch kunt luisteren en wat je hoort kunt vertalen naar de knoppen.
        Zelf hou ik het meestal lekker basic, dus niet allerlei ingewikkelde routings en gates en compressors inzetten als het nodig is, niet om ze zoveel mogelijk te gebruiken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

          #5
          Nope, iedere kit klinkt anders, iedere muziekstroming is anders...Een rock kick is bijvoorbeeld anders dan een biggend kick...En iedere microfoon klinkt anders. Zelf gebruik ik bij rock muziek een klassieke combi van SM91 met Beta52...Ik moet er wel bijzeggen dat ik veel experimenteer bij een bandje waar dat kan...:-) Ook op tom's gebruik ik over het algemeen andere mic's dan de meeste techneuten..Ik gebruik daar de Audio Technica ATM350 voor(de duurdere en mooier klinkende versie die Lars Ulrich van Metallica op z'n kit heeft, maar dat terzijde..:-)) En op snare bijvoorbeeld een Beyer M201...Enz, enz...

          Maar het blijft een kwestie van proberen en je oren gebruiken...Ook is het prettig om in de muzieksoort thuis te zijn..:-)
          Olaf Duffhuës

          **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

          Comment

          • PvG
            • Sep 2012
            • 979

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Of het een must is om muzikaal te zijn, ik denk het niet, belangrijk is dat je analytisch kunt luisteren en wat je hoort kunt vertalen naar de knoppen.
            Precies, ik heb nog nooit een instrument aangeraakt, maar ik kan wel goed luisteren. Je moet kunnen bepalen wat je hoort en dat kunnen vertalen naar een correctie in de mix: hé, die toetsen overstemmen soms de backing vocals, dus wat compressie er op, of een basgitaar draagt niet lekker, dus wat eq onder de 100Hz in de plus, enz. Om dat te kunnen moet je vooral veel muziek geluisterd hebben en dan bedoel ik dus echt luisteren: wat hoor je? (Als je zelf speelt, wordt je daartoe gedwongen.)

            Naast dat je letterlijk je oren moet gebruiken, moet je als technicus ook goed kunnen luisteren naar wat de muzikanten willen. Ik heb gemerkt dat als je als technicus koel en rustig blijft, dit zeer gewaardeerd wordt door de muzikanten die soms zelf vol zijn van de zenuwen ;-) Omgaan met deze stress van de muzikanten bovenop de mogelijke stress/drukte die je zelf hebt bij het begin van een soundcheck is niet iets dat je op school of op een cursus leert. Daarvoor is (levens-)ervaring nodig.
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

            Comment

            • RayM
              • Jan 2006
              • 742

              #7
              Ik heb pianoles gehad en gedrumd. Ik componeerde muziek en schreef teksten voor de band(s) waar ik in speelde.
              Ik zie het als een toegevoegde waarde maar niet als een must om het vak van geluidstechnicus goed uit te voeren.
              Begrip van bepaalde natuurkundige wetten en een goed interpretatievermogen en improvisatievermogen vind ik bijvoorbeeld van veel groter belang. En een goed stel oren natuurlijk.
              Heerlijk die stilte

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                laat ik het zo stellen.

                Ik kan best wel vaak merken dat een geluidsman zeker geen muzikant is.

                Net zo goed als je vaak eenvoudig kan zien dat een muzikant achter de knoppen geen technische achtergrond heeft... (vaak al aan de opbouw te zien )

                Meest gemaakte fouten:
                meerdere instrumenten uit een groep waar er eentje niet van hoorbaar is. (blazers / strijkersgroep, koor of meerdere gitaren) Een muzikant hoort direct dat de tenorsax ontbreekt uit de blazersmix.
                De mix / behandeling van een man/vrouw met veel toetsendoosjes.

                Dat iemand een dance kick neerzet op een jazzfeestje is gewoon (gebrek aan)-smaak.
                Maar helaas zijn problemen met het herkennen van ontbrekende partijen. En problemen met herkennen van de hiërarchie binnen een arrangement tamelijk breed aanwezig.

                Ik denk/hoop dat tegenwoordig na een roc/sae/weetikveel school de technici in staat zijn dingen te doen zoals: Als de dirigent "oppakt op maat 30" heb je dan de cue voor de solo? offeh Dat ze misschien tegenwoordig wel leren waar, eh zeg eens, het geluid uit een harmonium vandaan komt.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • Olaf Duffhuës
                  • Oct 2000
                  • 2477

                  #9
                  Zo praten muzikanten altijd over de geluidsmensen...Terwijl het vaak zo is dat de muzikant z'n spullen niet voor elkaar heeft..een gitarist met een pedaltrain van 2 x 2 meter, met allemaal verschillende volumes, een toetsen spelerd die met 3 planken aankomt en dan bij ieder ander geluid een ander volume heeft en dan ook nog begint te klagen dat z'n volume op en neer gaat...Ja zo doen muzikanten dat...En het ergste is, als je in gesprek gaat met zo'n muzikant, probeerd ie ook nog af te dwingen dat ie gelijk heeft..

                  Als een band een constant geluid wil, moeten ze ook maar een eigen tech meenemen...Maja...dan kom je weer aan de centen van de muzikanten...
                  Olaf Duffhuës

                  **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                  Comment

                  • timmetje
                    • Dec 2012
                    • 424

                    #10
                    Ik kan je wel vertellen dat ze op een ROC niet leren hoe een muziekstuk in elkaar steekt. Althans, niet op een opleiding als Podium-/Evenementen-techniek.

                    Veel jongere technici hebben inderdaad niet door dat een jazzkick mooi 'rond' moet klinken. Dat lijkt mij een gebrek aan smaak/inleving inderdaad.

                    Daarnaast is er het probleem van muzikanten die de geluidsman niet begrijpen en andersom:

                    Drummer: 'Ik hou van een zware, diepe kickdrum.'
                    Geluidsman: 'Ja, maar dan is het niet meer hoorbaar in de mix.'
                    Drummer: 'Dan zet je de basgitaar toch zachter?'

                    Geluidsmensen lopen altijd op het dunne draadje tussen techniek en muziek wat mij betreft. Een muzikant wil zich geen zorgen hoeven te maken over volumes. En terecht, dat is het probleem van een geluidsman. Aan de andere kant wil een geluidsman ook niet constant met z'n vinger bij een fader zitten omdat een zanger(es) een beroerde stemcontrole heeft...

                    Op welk punt bepaal je dan waar je de techniek (compressor op standje 'plat') het laat winnen van de muziek (gitarist met over-enthousiaste effectenvoet)?
                    Last edited by timmetje; 17-11-13, 18:31.
                    Tim

                    Comment

                    • RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

                      #11
                      Originally posted by Olaf Duffhuës
                      Zo praten muzikanten altijd over de geluidsmensen...Terwijl het vaak zo is dat de muzikant z'n spullen niet voor elkaar heeft..een gitarist met een pedaltrain van 2 x 2 meter, met allemaal verschillende volumes, een toetsen spelerd die met 3 planken aankomt en dan bij ieder ander geluid een ander volume heeft en dan ook nog begint te klagen dat z'n volume op en neer gaat...Ja zo doen muzikanten dat...En het ergste is, als je in gesprek gaat met zo'n muzikant, probeerd ie ook nog af te dwingen dat ie gelijk heeft..

                      Als een band een constant geluid wil, moeten ze ook maar een eigen tech meenemen...Maja...dan kom je weer aan de centen van de muzikanten...
                      Kan dit alleen maar beamen...
                      Heerlijk die stilte

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Vaak helpt het mij om tijdens de soundcheck ff naar het podium te lopen om uit te leggen dat mijn neus echt dezelfde kant op wijst als die van de artiesten, het doel is om een zo goed mogelijke show neer te zetten.
                        Gaan artiest en geluidsman dan met elkaar of tegen elkaar werken?
                        De ergernis van toetsenist of gitarist met teveel of te wisselende volumes neem ik maar voor lief, dat gaat toch nooit goed komen.
                        De zangeres die na iedere zin steevast haar microfoon in de monitor laat zakken is mogelijk nog vervelender, vooral omdat zowel band als publiek dan graag naar de man achter de knoppen wijzen.
                        Meestal hebben artiesten ook geen idee wat ze nu eigenlijk met die monitor moeten, harder is het enige dat in ze opkomt als het niet goed genoeg is, daar wordt in opleidingen volgens mij geen enkele aandacht aan geschonken.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Originally posted by Olaf Duffhuës
                          Zo praten muzikanten altijd over de geluidsmensen...Terwijl het vaak zo is dat de muzikant z'n spullen niet voor elkaar heeft..een gitarist met een pedaltrain van 2 x 2 meter, met allemaal verschillende volumes, een toetsen spelerd die met 3 planken aankomt en dan bij ieder ander geluid een ander volume heeft en dan ook nog begint te klagen dat z'n volume op en neer gaat...Ja zo doen muzikanten dat...En het ergste is, als je in gesprek gaat met zo'n muzikant, probeerd ie ook nog af te dwingen dat ie gelijk heeft..

                          Als een band een constant geluid wil, moeten ze ook maar een eigen tech meenemen...Maja...dan kom je weer aan de centen van de muzikanten...
                          natuurlijk worden er fouten aan alle kanten gemaakt.

                          de vraag was.... "muzikant en mixer"
                          dat het dan "die snertmuzikanten zijn altijd bout" verhalen wordt maakt niet uit.
                          daar is een ergernissen thread voor trouwens met zeker honderdmiljoenmiljard entries.

                          be my guest.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

                            #14
                            Ik heb zelf een jaar of 5 trompetles gehad en speel onderhand al een jaar of 10 op die dingen. Verder drum ik sinds een jaar of 3 en heb ik het vak muziek op de middelbare school, waardoor ik ook met andere mensen samen speel en met muziektheorie te maken krijg. Daarnaast speel ik al jaren bij een muziekvereniging (eerst trompet, sinds enkele maanden slagwerk), een dweilorkest/bigband/boerenkapel (trompet, www.stroatensemble.nl) en in diverse jongerenbandjes.
                            Ik denk dat het zeker helpt als je een instrument speelt, omdat je dan weet hoe een muzikant denkt en wat voor hem/haar het optreden goed of slecht maakt. Zo heb ik als trompettist een hekel aan tenten en kleine ruimtes met veel early reflections, omdat het podiumvolume daar automatisch omhoog gaat, en de meeste blazers (waaronder ikzelf) kunnen niet (zo goed) met oordoppen in spelen.
                            Als drummer heb ik 9 van de 10 keer oordoppen in tijdens het spelen. Dat betekent dat ik iets meer monitor nodig heb, maar ik bescherm wel mijn gehoor, omdat er op een drumstel domweg geen volumeknop zit. Ja, sommige drummers kunnen heel zacht spelen en toch de energie overbrengen, maar dat is slechts weinigen gegeven. Mij in ieder geval niet, waardoor mijn rimshots gewoon lomp hard zijn.
                            Wat minstens zo belangrijk is, is muziekkennis, weten hoe bepaalde stijlen horen te klinken, dat een drumstel van een metalband niet hetzelfde is als een drumstel van een jazzband, ook al bestaan ze uit dezelfde onderdelen. Vervolgens moet je van de beide stijlen ook nog in de hoofdlijn weten hoe dat drumstel normaalgesproken klinkt, en hoe je dat geluid uit je PA tovert. Dat is waar de link met de techniek zit, die onder andere inhoud dat jij snapt dat een SM57 boven die 10kHz niet zo gek veel moois opvangt en dat die voor een jazz snare die met brushes bespeelt wordt dus niet zo geschikt is als een condensator, die een stuk hoger gaat en vaak wat natuurlijker klinkt.

                            En wat dat onderwijs betreft, hier in de buurt wordt je nog steeds beoordeelt op je kennis en kunde, en daarna pas op je papieren. Leuk dat je SAE hebt gedaan, maar als jij in een gemiddelde bruine kroeg geen 4-mans rockformatie aan de praat krijgt kan je de FOH van pinkpop wel vergeten. Van mensen die zichzelf in de markt proberen te prijzen met "gediplomeerd geluidstechnicus" heb ik dan ook vaak niet zo'n hoge pet op zonder ze gehoord te hebben.


                            Daan
                            Last edited by djspeakertje; 17-11-13, 19:45.
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                            Comment

                            • Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

                              #15
                              Het grappige is, bij toeval hoe, weet ik niet meer, kwam ik op het gitaristen forum...En daar stond een soort gelijke topic...En volgens mij stond jij er ook tussen, Showband...En dan zie je wel weer wie de muzikant is...

                              Ik probeer altijd een zo goed mogelijke mix (in mijn ogen) te maken, maar hoe vaak kom je niet een bandje tegen dat 'zweeft' en probeer daar maar iets van te maken. En waag het niet om het bespreekbaar te maken, want dan ben je 'maar' de geluidsman en je hebt 0 verstand...Ik weet niet, het is beter voor je bandje hoor...;-)

                              En ook nog zoiets waardoor het vaak mis gaat : Gitarist komt binnen, dropt z'n amp en gitaren op het podium, begint te spelen en kijkt je dan verbaasd aan van : Waarom heb ik nog geen geluid?

                              Of te wel...Ik laat het bandje lekker hun ding doen, doen ze het niet goed en publiek komt klagen, krijgen ze een duidelijk en eerlijk antwoord..Ook al is het familie...
                              Olaf Duffhuës

                              **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                              Comment

                              Working...