(foto)Review: DAP X-15B Passieve Subwoofer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    (foto)Review: DAP X-15B Passieve Subwoofer

    Tot zover ik heb gekeken was er nog geen uitgebreide review ( met foto's ) over deze sub, dus hierbij de 1e!


    Algemeen
    De DAP X-15B is een passieve PA subwoofer met een continue vermogen van 800 watt. De DAP X-serie is een reeks van stuk voor stuk mooi afgewerkte speakers, bestaande uit de:
    -DAP X-10
    -DAP X-12
    -DAP X-12t
    -DAP X-15
    -DAP X-15B <<
    -DAP X-18B
    -DAP X-15 HL

    Alle speakers uit de serie zijn afgewerkt met een zwarte spetterlak en een zwarte schuimlaag op de voorkant.
    De speakers zijn ontworpen, in Nederland, door Kees van Dijke. En worden gefabriceerd in China.
    De X serie staat er bekend om tegen een relatief laag bedrag een heel goed geluid te produceren.
    Dus een uitstekende prijskwaliteit verhouding.
    Alle speakers zijn uitgerust met een kwalitatief zeker geen slecht filter. De filters kunnen worden uitgeschakeld door middel van een schakelaar op de achterzijde.
    Last edited by sjig; 04-01-13, 23:05.
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    #2
    Buitenkant
    Dit stuk gaat over de afwerking van de buitenkant van de X-15B.
    De behuizing is gemaakt van 13-laags 18mm berken multiplex. Met zijn 600x710x500 is het geen kleine sub voor een 15", en ook nog eens 36 kg is het dus geen compact-lichtgewicht kastje. Dit kan voor sommigen een afweging zijn hem niet te kopen. Maar omdat er voorbereidingen voor 4 wielen op de achterzijde zijn is hij wel makkelijk te transporteren.




    Wiel gemonteerd op de achterkant.

    De buitenzijde is voorzien van een krasvaste zwarte spetterlak.



    Op beide zijkanten bevinden zich 1 handvat voor transport.



    Op de bovenkant zit één M20 tophat, en gefreesde gaten voor een topkast. Normaal zit er een DAP Audio tophat in van slechte kwaliteit, ik heb deze vervangen door een K&M. Dit, omdat mijn tussenpaal ( American Audio SAT-2 ).






    Op de onderzijde zitten 4 voetjes zodat hij stevig op de grond staat, en water/drinken/bier kan zo dus alleen de voetjes raken en niet de sub.



    Op de voorkant zit een stevige grill met daarop een laagje speakerschuim. En natuurlijk het lelijk blinkende DAP Logo!




    Last edited by sjig; 04-01-13, 18:00.

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      #3
      Binnenkant

      Binnenkant
      Dit stuk gaat over het binnenwerk van de X-15B.
      Zoals verteld zitten er aan de binnenkant voorbereidingen voor 4 wielen. Dit is niet heel speciaal, maar toch een fotootje!




      Zoals ook op de foto te zien zitten er rand alle randen 18x18 strookjes hout als bracing.

      De binnenwanden zijn bekleed met wit dempingswol.





      Aan de binnenkant zit uiteraard ook het filter. Deze zit gemonteerd op de onderkant. Ik ben geen filter kenner, maar als ik deze vergelijk met die uit de MCB-15 ( tevens van DAP ) ziet die uit de X-15B er stukken beter uit.




      Filter uit de MCB-15



      Filter uit de X-15B
      Last edited by sjig; 04-01-13, 18:03.

      Comment

      • sjig
        • May 2012
        • 909

        #4
        De driver

        De driver/De speaker

        Ik ben ook geen speakerkenner maar zie en voel wel dat de driver helemaal prima is!
        Ik schat dat deze rond de 7-8 kg weegt.
        De speaker heeft een 3" voice coil. Hij voelt erg stevig en robuust aan.

        De speaker zit gemonteerd met 8 inslagmoeren en inbusbouten:



        Tja, meer kan ik er niet over zeggen. Hier wat foto's:


















        Last edited by sjig; 04-01-13, 18:09.

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #5
          Het geluid

          Het geluid

          Leuk al die technische babbel.
          Dan nu waar het allemaal om draait. Het geluid / De sound.

          De sub klinkt, zoals verwacht, niet superdepuper geweldig. Maar klinkt ook zeker niet slecht.
          Ik heb een vergelijking gedaan, 1 X15B vs. 4 BX-1550. De X haalde ze alle 4 met gemak ik. Zowel qua diepgang maar vooral met de druk. Ofwel, zeker geen miskoop.

          Ik heb hem nog niet buiten getest of op een feestje. Maar binnen klinkt ie super.
          Ik heb hem samen met 2 toppen op een DAP P2000 staan. Toppen op a en sub op b. De crossover is een Behringer CX 3400. Ik cross nu ergens rond de 90-110 hz ( kan het niet precies aflezen ).
          Dit klinkt super. 1 Sub houdt 2 toppen prima bij ( allebei op 0db ) met een kleine boost onder de 70 hz voor de kick.

          De lage tonen in de muziek pakt de sub ook prima mee. En hij geeft een behoorlijke druk af.

          Als ik -20db uitstuur op de mengtafel en versterker volledig open ( muziek: Hardcore ) houdt de sub dat prima vol. 0db houdt de sub vast ook wel vol, maar ik niet....
          Tot nu toe geen enkele vorm van vervorming kunnen waarnemen. De versterker kreeg ik daarbij ook niet in de clip.

          Ik denk aan flinke house / dubbstep feesten tot een mannetje of 100-120.

          Comment

          • sjig
            • May 2012
            • 909

            #6
            Conclusie

            Conclusie

            Heb eerder een vergelijking gedaan met de SoundProjects SP 2-15. Ik moet zeggen, had beter verwacht van de SP. Voor een dubbele 15" tegen een enkele 15" zou ik de DAP toch eerder kopen. Vooral gezien de prijs en formaat.

            Met de aanschaf van deze sub doe je zeker geen miskoop. Wel zou ik de tophat vervangen*.

            Eind deze maand eerste feestje voor de sub. Zal dan wel even foto's posten en laten weten hoe het ging!

            Over een tijdje een 2e, da's zeker!

            Tips? Opmerkingen?
            Mocht er ergens een fout in staat hoor ik dat graag, pas ik het wel even aan!


            *) Kom niet bij zeuren als je garantie vervalt!! Neem ff contact op met je winkel en vraag!


            Link naar album voor foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=QYRCFZRC


            edit: "Over een tijdje een 2e, da's zeker!" dat wàs zeker ja
            Last edited by sjig; 09-05-13, 18:37.

            Comment

            • SPS
              • Mar 2004
              • 1662

              #7
              Goed gedaan sjig!
              Beter kun je niet verwachten van een gebruikers review!

              Als we meer zouden willen moet er echt aan gemeten worden.

              Thumbs up!

              Paul
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

              Comment

              • sjig
                • May 2012
                • 909

                #8
                Bedankt!

                Tja, een meting... Ik zou dat graag willen doen. Maar helaas beschik ik ( nog! ) niet over de juiste apparatuur.

                Comment

                • drbeat
                  • Jun 2012
                  • 671

                  #9
                  Mooie review sjig.. maar ik dacht dat jij cubo's aan het bouwen was? Of is dit voor jou gemakkelijker?

                  Mooi om te zien, je filter, ik heb voor mijn br115 zelfbouw subs ook dit type spoel er in maar dan waf forser uitgevoerd en met een 12 dB filter dus zit er nog wat zaken bij.
                  Het filtertje uit de andere kast die grote zit bij mij al een aantal keren in mijn top...foto's staan ook hier ergens...
                  Dus voor alleen sub niet echt geschikt..


                  Actief filteren is beter, omdat je hem dan goed kunt instellen en de finetuning goed kunt instellen maar dit is voor disco, en bij mij een band er live over laten spelen soms wat makkelijker/sneller. Vooral in kleinere kroegjes.

                  Er is toch aardig wat zorg besteed aan het kastje...

                  Nu je topjes nog..:-)
                  Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                  Comment

                  • sjig
                    • May 2012
                    • 909

                    #10
                    Ook jij, bedankt

                    Klopt, was eerst ook zeker het plan... tot ik deze, nieuw in doos, kon krijgen voor slechts 200 euro. Ik dus even snel rekenen wat ik kwijt zou zijn aan een cubo. Dat zat rond de 200 per stuk, excl driver. Misschien dat ik in een volgende vakantie een cubootje bouw en dan wat ga vergelijken met diverse drivers.

                    Het filter, tja, hij doet wat ie moet doen. Stuurt alles onder de 160hz naar de sub, en alles daarboven gaat naar de high-out aansluiting. Ik heb het scheef vergeleken maar het filter functioneert prima. Ook bijna geen vermogensverlies ( 'gemeten' op basis van mijn gehoor! ). Voordeel is wel dat je deze aan en uit kan zetten zodat je deze er niet uit hoeft te schroeven.

                    Mijn topjes zijn niet echt zo bijzonder. Ben, tot zover ik weet, een van de weinige mensen in NL die er een aantal hebben.

                    edit; Heb vandaag de X-15B eens even flink uitgetest en eigenlijk is de Palladium P2000 wat te zwak. Deze sprong al in de protect toen het volume wat omhoog ging, de sub kon het allemaal prima hebben. Wel vreemd dat de limiter er niets aan deed....?
                    Last edited by sjig; 07-01-13, 19:01.

                    Comment

                    Working...