gehoorschade...dringt het eens door?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

    gehoorschade...dringt het eens door?

    Naar aanleiding van dit bericht in de krant:

    Essen - 29-jarige Essenaar pleegt zelfmoord door ondraaglijke oorsuizingen - Gva.be

    Hieronder de afscheidsbrief van deze man, lees dit echt eens door, en denk na vooordat je volgende keer die schuif net wat hoger zet als noodzakelijk.

    Essen - De afscheidsbrief van Dietrich Hectors - Gva.be

    We zijn met zijn allen echt geen heiligen, maar zeggen dat te hard geluid niet killing is, is dus echt onzin.
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

    #2
    WTF! :O

    niet normaal, ik heb fijne oordopen, ik heb er soms lak aan, en dan doe ik ze niet in, misschien toch wel handig.

    Comment

    • partydrivein
      • Jul 2008
      • 389

      #3
      Volgens mij word er al genoeg gewaarschuwd, altijd netjes de dopjes in.
      deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Q-av: wat een ongepaste reactie zeg.

        Verder wil ik er niet te veel woorden aan vuil maken eigenlijk.

        Ik let altijd erg goed op mijn gehoor, wil er de komende jaren mijn geld ook nog mee kunnen verdienen.

        Persoonlijk vind ik dat er bij concerten e.d. vaak veel te hard wordt gedraaid. Dit is in mijn ogen niet nodig en zou ook gewoon verboden moeten worden (voor zover het dat nog niet is).

        Comment

        • SoundOfSilence
          • Mar 2007
          • 766

          #5
          Originally posted by MarkRombouts
          Ik let altijd erg goed op mijn gehoor, wil er de komende jaren mijn geld ook nog mee kunnen verdienen.
          Dito

          Originally posted by MarkRombouts
          Persoonlijk vind ik dat er bij concerten e.d. vaak veel te hard wordt gedraaid.
          Niet om iemand aan te vallen, maar lijkt wel een beetje bedrijfs-afhankelijk.
          Was laatst op een feestje waar aan de tafel 105 dB gemeten werd, maar dat was wel dikke 60-70 meter van het podium af. Reken maar na hoe hard dat op 5-10 meter gaat.
          Maak dat (helaas) vaker mee met datzelfde "grote" bedrijf (A...o). Juist van een grote clubs zou je toch verwachten dat ze er rekening mee houden. 't is ook niet zo dat ze over de drummer heen hoeven (zoals ik in de kroeg wel).
          De insteek lijkt te zijn: "mijn doppen dempen 20 dB, 85 dB kan ik langere tijd zonder schade hebben, dus mag ik 105 dB aan mijn oren hebben."
          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #6
            Het wachten is op een bezoeker van een te luid evenment die -nu lijdend aan permanent oorsuizen resp doofheid- de organisatie aanklaagt en een gigantische schadeclaim indient! Hierbij gesupport door een bekende schade-advocaat.

            Want je kunt wel zeggen dat die bezoeker vrijwillig daar was, maar dat geldt ook voor mij als ik mij buiten begeef op de openbare weg. En als ik daar door schuld van een ander schade oploop, dan is dat ook te verhalen nietwaar?!

            En dan is het dus over met livemuziek in kroegjes alwaar je zang etc. minimaal op 105 dBA moet hebben om over de drums uit te komen....
            (Nee, niet tijdens de soundcheck, want daar houden ze zich nog netjes in, maar in de derde set na een paar biertjes.......)

            Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by SPS
              Het wachten is op een bezoeker van een te luid evenment die -nu lijdend aan permanent oorsuizen resp doofheid- de organisatie aanklaagt en een gigantische schadeclaim indient! Hierbij gesupport door een bekende schade-advocaat.

              Want je kunt wel zeggen dat die bezoeker vrijwillig daar was, maar dat geldt ook voor mij als ik mij buiten begeef op de openbare weg. En als ik daar door schuld van een ander schade oploop, dan is dat ook te verhalen nietwaar?!

              En dan is het dus over met livemuziek in kroegjes alwaar je zang etc. minimaal op 105 dBA moet hebben om over de drums uit te komen....
              (Nee, niet tijdens de soundcheck, want daar houden ze zich nog netjes in, maar in de derde set na een paar biertjes.......)

              Paul
              Kan me niet voorstellen dat dit niet al verschillende keren is gebeurd.
              Het is alleen heel lastig aan te tonen dat je werkelijk door één bepaald event die schade op hebt gelopen.
              Op ieder event, ook wanneer het helemaal niet zo hard gaat, zijn plaatsen te vinden waar de geluidsdruk dermate hoog is dat gehoorbeschadiging onvermijdelijk is en op die plaatsen zie je vaak mensen de hele avond staan.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                Normaal gesproken gaat verlies van gehoor gefaseerd, wel schrikken dat de jongen van het artikel het heeft over "slechts 2 maal zonder oordoppen".

                Inmiddels is er al enige tijd een arbocatalogus over schadelijk versterkt geluid. Niet een catalogus om even leuk door te bladeren, maar gewoon onderdeel van de wetgeving waar we ons als branche aan moeten houden. Aangezien wijzelf in veel gevallen invloed hebben op het eindvolume, zullen we ons er gewoon eens aan houden? En dan niet dusdanig dat het alleen in de meest gunstige gevallen opgaat, maar met enige vorm van realisme en nuchterheid om de oren van de onwetende bezoekers te beschermen? Ik zie al te vaak een heel publiek met oordoppen in, dus is dat voor mij reden genoeg om het totaalvolume al zachter te zetten. Zelfs onder de 100dB(A), wat mensen gek genoeg vaak toch nog te zacht vinden.

                Volgens mij is het toch echt aan ons...

                Link naar arbocatalogus.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by jurjen_barel
                  Normaal gesproken gaat verlies van gehoor gefaseerd, wel schrikken dat de jongen van het artikel het heeft over "slechts 2 maal zonder oordoppen".

                  Link naar arbocatalogus.
                  Ik heb hetzelfde gehad na slechts één keer....
                  Tijdens een optreden dacht de tech dat ik een moeilijk gezicht trok omdat ik mijn monitor niet goed hoorde maar dit was omdat hij te hard stond.
                  Hij zette hem dus nog harder maar ach, het was het laatste nummer dus nog heel even.
                  Sindsdien een flinke dip rond de 4 kHz en 24/7 oorsuizen.
                  Bij mij bleek mijn onderste gehoordrempel extreem laag te liggen, ik neem al geluiden waar onder de 5 dB met als gevolg dat de bovengrens waarop er schade ontstaat ook lager ligt. Sindsdien heb ik dus ook altijd oordoppen bij me, zeker als er mensen tegen je praten bij harde muziek is het een verademing om die doppen in te hebben.
                  Ik heb het gelukkig lang zo extreem niet als de jongen waar dit topic over gaat, kan hier prima mee leven maar ben wel heel zuinig op mijn gehoor geworden. Je zult bij mij dus ook niet meemaken dat er 105 dB bij de mengtafel gemeten wordt.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

                    #10
                    Kan hiervan misschien een sticky gemaakt worden in zowel het drive-in als het live forum? Ik denk (en hoop) dat deze afscheidsbrief mensen wakker zou kunnen maken!

                    @lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                    Comment

                    • drummerke
                      • Oct 2006
                      • 432

                      #11
                      de kunst van een goede technicus is om zo min mogelijk DB zo een goed mogelijk geluid te produceren. En soms ook NEEN durven zeggen tegen mensen voor wie het steeds harder moet. Ik heb ook steeds men oordoppen bij als ik naar concert ga (vooral omdat liever vooraan dan achteraan sta).

                      Er zijn voldoende voorbeelden in het vlaamse land (Boogie Boy, Bart Peeters, etc) met gehoor schade.

                      Comment

                      • dexter
                        • Jul 2005
                        • 433

                        #12
                        Maar wat nou als je op hard geluid kicked zoals zoveel opgeschoten jeugd in afgeragde Golf GTi tjes met hun subs welke je al van verre hoord aankomen.

                        Ook ken ik verschillende mensen in het vak die kicken op hard en vooral op vreselijk veel laag.

                        En wat zeg je tegen je opdrachtgever als hij vind dat het harder moet?

                        Ik heb zelf altijd een dubbel gevoel als ik mix meestal zegt opdrachtgever dat het harder moet maar ik wil dat liefst niet, maar ja je doet het tog maar wel met tegenzin, vooral bandjes in discotheken komt zaal eigenaar naar je toe van kan het niet harder tjaah wat moet je dan?
                        Ik draai meestal rond de 95 db a gewogen gemiddeld volume dat vind ik echt meer dan zat en in de pause de dopjes in.

                        Iemand tips misschien voor mij en andere mensen die zelfde idee hebben als ik?

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          Wat een indrukwekkend schrijven... Denk wel dat ik me in kan beelden wat de beweegredenen zijn geweest om uit het leven te stappen.

                          De schuld bij geluidsvolumes bij concerten leggen kan natuurlijk, iedereen zijn eigen motivatie, je zal mij niet horen ontkennen dat de volumes normaal zijn.

                          Wat me wel bevreemd is dat er zo weinig zelfregulatie is.
                          Aan de andere kant, als ik naar m'n eigen ipodjes kijk, dan hebben die allemaal de mogelijkheid om het volume te begrenzen, al die begrenzers staan gepasseerd...

                          Wanneer iemand de onomkeerbare keuze maakt dat verder leven een zwaardere opgave is dan omgaan met de zware ongemakken die een aandoening met zich meebrengt dan blijft dit heel lastig om te accepteren, maar wel begrip voor deze keuze.
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • Q-av
                            • Nov 2008
                            • 86

                            #14
                            Originally posted by moderator

                            Wanneer iemand de onomkeerbare keuze maakt dat verder leven een zwaardere opgave is dan omgaan met de zware ongemakken die een aandoening met zich meebrengt dan blijft dit heel lastig om te accepteren, maar wel begrip voor deze keuze.
                            Kijk dit verwoord iets netter wat ik eerder had geschreven.

                            Namelijk heb ik dezelfde aandoening, echter blijf ik zolang mogelijk doorgaan om mijn beroep in de AV uit te voeren.
                            Aangezien ik ook met collega's werk die hetzelfde doen als ik kan ik beamen dat het een aandoening is, en niet simpel gehoorschade door concerten.
                            hierbij zeg ik niet dat ik geen extra frequenties mis door truss gekletter of what so ever, maar anders zou ondertussen elke freelancer net zo doof moeten zijn als ik.
                            Terwijl, Ik toch heel gauw al mijn doppen in mijn oren doe.

                            Ik snap dan ook niet dat iemand zo'n actie onderneemt en zou het ook (als ik geluidsman was) zeker niet op mijzelf betrekken.
                            Waarbij ik niet beweer dat sommige geluids mensen iets beter moeten beseffen wat voor macht en kracht ze letterlijk onder de vingers hebben.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by dexter
                              Maar wat nou als je op hard geluid kicked zoals zoveel opgeschoten jeugd in afgeragde Golf GTi tjes met hun subs welke je al van verre hoord aankomen.

                              Ook ken ik verschillende mensen in het vak die kicken op hard en vooral op vreselijk veel laag.

                              En wat zeg je tegen je opdrachtgever als hij vind dat het harder moet?

                              Ik heb zelf altijd een dubbel gevoel als ik mix meestal zegt opdrachtgever dat het harder moet maar ik wil dat liefst niet, maar ja je doet het tog maar wel met tegenzin, vooral bandjes in discotheken komt zaal eigenaar naar je toe van kan het niet harder tjaah wat moet je dan?
                              Ik draai meestal rond de 95 db a gewogen gemiddeld volume dat vind ik echt meer dan zat en in de pause de dopjes in.

                              Iemand tips misschien voor mij en andere mensen die zelfde idee hebben als ik?
                              Ik heb zeker hetzelfde idee als jij, ik maak er een kunst van om een stevig geluid neer te zetten dat zeker niet te hard is en gewoon aangenaam klinkt.
                              Het kan echt en het is niet alleen gezonder voor de oortjes maar zeker ook mooier om naar te luisteren. En in de pauze gaan bij mij ook meestal de doppen erin om de oren even rust te gunnen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...