surround of stereo?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

    surround of stereo?

    Putfile - Virtual Barbershop

    ik kwam dit linkje tegen op een forum. Je hebt wel een hoofdtelefoon nodig!! Gewone oortjes kan ook, maar het effect is een beetje minder.

    In het fragment wordt je alles uitgelegd hoe het is gemaakt.
    Het is echt een verbazingwekkend samenspel van enkel 2 microfoons en je eigen hersenen.
    buitengewoon mooi!
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!
  • peterkuli
    • Nov 2002
    • 113

    #2
    Heel erg gaaf inderdaad!

    Comment

    • gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

      #3
      Originally posted by DJ_matthias
      Het is echt een verbazingwekkend samenspel van enkel 2 microfoons en je eigen hersenen.
      Dit is hoogstwaarschijnlijk een opname met een "kunstkop". Ze leggen netjes uit dat zowel intensiteitsverschillen als looptijdverschillen voor de hersenen de juiste informatie bieden om geluiden te plaatsen. Ik mis echter de verklaring dat ook je oorschelp hier iets aan toevoegt. Je oorschelp creƫert subtiele reflecties en houdt ook geluid "af" uit bepaalde hoeken (vooral van achter). Deze bieden nog meer "richtinginformatie" dan intensiteitsverschillen en looptijdverschillen alleen.

      Een veelgehoorde "klacht" van dit type opnames is dat dingen "im kopf" klinken (de duitsers doen hier kennelijk veel experimenten mee). Links/recht informatie is goed, alleen de voor/achter informatie is minder goed. En zeker als iets recht van voor (of van achter) komt, klinkt het eigenlijk alsof het midden in je hoofd is. Dat is vooral wanneer je bijvoorbeeld een opname met een koptelefoon beluistert van een niet accurate kunstkop. Je kunt namelijk ook twee omnidirectionele microfoons (DPA's bijvoorbeeld) op een voetbal plakken. Je hebt dan echter niet de belangrijke informatie van je oorschelpen meegenomen.

      Er zwerft ook ergens op het net een gelijkwaardige opname rond van iemand die een kamer binnenkomt, een pakje lucifers pakt en daarmee schuddend een rondje "rond je hoofd" loopt. Deze is stukken beter in de voor/achter beleving.

      Luigi krijgt het wel voor elkaar om me kippevel te bezorgen. Man wat krijg ik altijd de rillingen van die tondeuse

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Als je met stereo opnames wil experimenteren moet je eens zoeken naar de term "Jecklin disk".

        Eenvoudig te maken en met de huidige prijs van condensatormicrofoons goed te doen.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

          #5
          Er zwerft ook ergens op het net een gelijkwaardige opname rond van iemand die een kamer binnenkomt, een pakje lucifers pakt en daarmee schuddend een rondje "rond je hoofd" loopt. Deze is stukken beter in de voor/achter beleving.

          Luigi krijgt het wel voor elkaar om me kippevel te bezorgen. Man wat krijg ik altijd de rillingen van die tondeuse
          dat zal deze zijn http://www.holophonic.ch/archivio/te...Holophonic.mp3

          alhoewel ik die van luigi wel beter vind dan die met de lucifers.
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

          Comment

          • gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

            #6
            Die van Luigi is leuker, maar bij het luciferdoosje heb ik toch echt beter in de gaten of hij voor of achter loopt.

            Comment

            Working...