Er waren is drie mooie meisjes...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iko
    • Feb 2002
    • 766

    Er waren is drie mooie meisjes...

    Prachtig verhaal..... kwam het ergens tegen op internet.

    Ja, het is een vak he!


    Het volgende verhaal heeft zich laatst echt afgespeeld maar ik heb om de schade voor de betrokken personen niet groter te maken de naam en plaats weggelaten.
    Het begon allemaal zo leuk, drie jonge meiden met een leuk gezichtje en goed figuur, alle drie in de leeftijd van 17/18 jaar en een gewiekste manager die zijn bureau in een aktekoffertje had, mobieltje en een Mercedes via de bank.
    Stemmen hadden de meiden niet, maar dat was niet noodzakelijk, want een computer in de studio en een paar oudere ervaren zangeressen die door moeder natuur wat minder bedeeld waren qua uiterlijk deden de rest.
    Het repertoire werd van MTV en TMF zangers en zangeressen weggehaald, want zelf liedjes schrijven en muziek componeren is moeilijk. Vooral als je alleen met je vingers op de achterkant van een gitaar kunt trommelen. Maar de computermengtafel deed een hoop goed werk en de act was na twee maanden klaar. Er kwam nog wel een danslerares van de derde leg aan te pas want de dames dansten weliswaar beter dan een paard maar konden nog niet zo hard in de maat lopen. Dus een dansmevrouw met peper en zout haar bracht hun de techniek bij. Nou ja, techniek? Om techniek werd in een feesttent met een 10.000 liter biertankwagen er achter om 12 uur middernacht toch niet gevraagd.
    En met een perspresentatie werd het zang trio gelanceerd.
    Nederland was weer een meidengroep rijker en de aanbiedingen van de theaterbureaus stroomden binnen.
    Omdat er vooral in de zomermaanden veel vraag op festivals is naar lawaai en leuke meiden op het toneel zaten ze goed in het werk en de tv deed braaf mee.
    Want wie zingt er nou nog live op tv? Dat is ouderwets toch? En het ging toch prima?
    Dus gingen ze elke keer full playback de bühne op en deden alsof ze zelf zongen.
    Ze waren alleen na elk nummer live te horen bij de kreet: Everybody happy!!!
    Ja, je zal om 12 uur ‘s nachts met een stuk in je kraag in een feesttent met 2000 man ‘Nee!!!’ roepen. Dat doe je toch niet? En dat is zonde van je geld.
    En aangezien Everybody happy!!! het enige was wat ze live uit hun mond lieten komen was het tot nog toe niemand opgevallen dat de dames avond na avond gewoon de kluit stonden te belazeren als een stel goudvissen, want de ingezongen minidisk deed het werk.
    De ingehuurde geluidtechnicus hield ook zijn mond want hoe kon hij anders zijn 20.000 euro terug verdienen van zijn via de bank gekochte geluidinstallatie.
    Het ging maanden goed tot dat er voor de dames én de manager een slechte dag aanbrak in de vorm van een moderne Tijl Uilenspiegel. Deze Tijl zat namelijk in de tent met een afstandbediening van hetzelfde gerenommeerde merk als waarmee bijna alle artiesten hun begeleidingsmuziek op de minidisk laten werken.
    En nadat het trio twee nummers lang toegejuicht was drukte de grapjas midden in het derde nummer op een knopje van zijn afstandbediening. Daardoor stopte niet alleen de muziek maar ook de zang en de dames vielen met hun goudvissen act door de mand.
    Het werd eerst stil op het toneel, vervolgens werd het stil in de zaal, maar daarna brak het tumult los en de eerste glazen bier vlogen het toneel op, waarop ons drietal onder luid boeh geroep en Heerlijk helder Heineken in hun haar de mooie benen moesten nemen.
    Achter het toneel brak toen pas goed de pleuris uit want de organisator voelde zich belazerd en weigerde de gage te betalen.
    De manager koos gelijk eieren voor zijn geld en reed alvast zijn bank-Mercedes het festivalterrein af naar een veilige plaats.
    Tien minuten later belde hij via zijn mobiel naar zijn meisjes en vertelde dat ze maar naar hem moesten zien te komen door stiekem het terrein te verlaten en vooral met niemand, en vooral niet met de pers te praten.
    Ja, zeg nou zelf; een afgetrapte Mercedes buitenspiegel is natuurlijk erger als dat drie jonge meiden gemolesteerd worden. De lafbek in zijn Armani outfit bleef natuurlijk mooi buiten schot.
    Die drie jonge meiden valt natuurlijk niets kwalijk te nemen, want zegt het motto niet:
    ‘Je bent jong en je wil eens wat’? Over een paar jaar zijn ze misschien getrouwd en dan hebben ze dit alvast gehad, plus de lol. Maar die manager gaat natuurlijk door en ik heb gehoord dat hij al weer met een nieuwe act bezig is want dit nummer raakt hij aan de straatstenen niet meer kwijt.
    En die Tijl Uilenspiegel?
    Nou ik denk dat hij door stilte te verwekken nog veel van zich zal laten horen.


    © 2006 Bas van Toor



    Bron: Herinneringen en belevenissen van Bas van Toor
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    pracht verhaal!
    jammer genoeg is het meer als vaak pure waarheid!
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • Kilian
      • Dec 2005
      • 179

      #3
      Originally posted by Funmaker
      pracht verhaal!
      jammer genoeg is het meer als vaak pure waarheid!
      Wat maakt ons dat eigenlijk uit? Ik bedoel, zolang wij speakers, mixers en leuke lampen mogen blijven ophangen/verhuren is er toch weinig aan de hand?
      Last edited by Kilian; 05-04-07, 07:04.

      Comment

      • peterkuli
        • Nov 2002
        • 113

        #4
        Originally posted by Kilian
        Wat maakt ons dat eigenlijk uit? Ik bedoel, zolang wij speakers, mixers en leuke lampen mogen blijven ophalen/verhuren is er toch weinig aan de hand?
        Precies! Een act is een act, bij een goochelaar wordt je toch ook voor de gek gehouden, dat weet je nota bene van tevoren, en toch gaan we er met z'n allen nog heen. Het is niets nieuws.

        Off topic: in de titel staat: Er waren is drie mooie...., dat moet toch echt zijn: Er waren eens drie mooie...

        Comment

        • Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

          #5
          klinkt als milli vanilli (hoe schrijf je dat?)
          maar het gaat om dames, een andere groep dus..

          ja, het gebeurt, en inderdaad is een act een act, maar het komt mijn muzikale hart niet ten goede.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

          Comment

          • djproffi

            #6
            tja,..

            het is behoorlijk lullig als je daar staat als groep meiden, maar het gebeurd echt TE vaak naar mijn mening. (dat er word geplaybacked bedoel ik hé)

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              Ach als het publiek allemaal massaal in de jaren tachtig al verslaafd is geweest aan de "playbackshow" van henny huisman. Dan is het dom om de industrie er de schuld van te geven.

              Publiek waarschuwen voor playback - Evenement nieuws


              Een verplichte vermelding ervan op de kaartjes en de posters ben ik al jaren een voorstander van. Maar meer omdat ik ervan baal met 8 tot 13 man band te moeten concureren met playbackers die dezelfde nummers zogenaamd met een tot drie man "live" staan te doen. En sequencers of harmonizers ervoor inzetten. Zogenaamde livebands die stukken uit de begeleidingsautomaat laten komen weet het publiek niet van te onderscheiden dat het niet live is. En karaokeacts of playbackende dansmariekes daar staat gewoon geen band achter. Dat is in ieder geval duidelijk.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                is een oud verhaal. dat in de jaren 80 al rondging, toen de eerste dat-recorders op de markt waren.

                ook zo'n leukje : de bruidegom die sávonds op de bruiloft een toneelstukje van de buren krijgt, waarin enkele slaapkamerscenes worden nagespeeld aan de hand van een bandje dat met een zender-mike opgenome zouden zijn..

                "Oh, te gek, fantastisch, wanner hebben jullie dat opgenomen?? "---" vorige week dinsdag.."--- "maar toen zat ik op de beurs in italie.." >> einde bruiloft....

                oude sterke verhalen uit het hoofdstuk Opa , vertel nog s van vroeger..

                Comment

                • jerre
                  • Jun 2003
                  • 286

                  #9
                  Vroeger kreeg ik ook de kriebels van al dat geplayback, maar tegenwoordig heb ik er iets meer respect voor gekregen, wel nog altijd met gemengde gevoelens. Stel je de industrie achter het idool/idols, "sterartiest", staracedemy etc voor. Je hebt meegedaan aan zo'n wedstrijd en je hebt bewezen toch iets te kunnen zingen, maar plots wordt je een weekend lang van de ene kant van het land (en Nederland is dan nog groter) naar de andere gesleurd om daar je repertoire ten derde te brengen. Ik kan me indenken dat een ongetrainde stem daar gewoonweg niet tegenkan en dan spreek ik nog niet over het aantal uren dat er dan geklopt worden. Dus langs deze kant heb ik wat begrip er voor.
                  Waar ik dan wel compleet weer niet tegenkan is dat ze het zogezegde live aspect dan nog even willen benadrukken en er bv bij een dance-act even nog iemand bij op het podium smijten die daar dan even op een gitaar interresant staat te doen, of van die (ahum) artiesten die even hoog van de toren komen blazen met een rider van jewelste met dan op 't einde een minidisc erbij en ga zo maar door.
                  Het zou idd veel leuker zijn moesten ze allemaal live zingen, maar helaas is het bij veel acts zo'n geindustrialiseerde geldklopperij met een schoon smoeltje in de front dat nog nooit over een solsleutel, fasleutel of whatever gehoord heeft...
                  nu gij en dan ikke weer

                  Comment

                  • MC Party
                    • Sep 2003
                    • 481

                    #10
                    Wat verkopen we dan.. entertainment of muziek?
                    Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

                    Comment

                    • moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

                      #11
                      kan het niet laten toch effies te reagern op:
                      Off topic: in de titel staat: Er waren is drie mooie...., dat moet toch echt zijn: Er waren eens drie mooie...
                      Bas van Toor....plaatselijk bekend als Clown bassie....

                      Ik vond het al knap dat een kamper kan tiepen! laat hem alsjeblief deze stijlfout maken
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                      Comment

                      • lightzone
                        • Oct 2006
                        • 261

                        #12
                        leuk verhaal , maar ik heb al ooit iets soortgelijk gehoord
                        (ook die milli vanilli zeker )
                        ik vind playbacken maar gewoon zielig, mensen die dat doen gaan zich met de stem en songtekst van de originele zanger(es) uitsloven.
                        jumping is not a crime

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          Originally posted by MacGyverSounds
                          is een oud verhaal. dat in de jaren 80 al rondging, toen de eerste dat-recorders op de markt waren.


                          oude sterke verhalen uit het hoofdstuk Opa , vertel nog s van vroeger..
                          moet ik het nog s hier neerzetten??

                          Comment

                          • peterkuli
                            • Nov 2002
                            • 113

                            #14
                            Originally posted by moderator
                            kan het niet laten toch effies te reagern op:


                            Bas van Toor....plaatselijk bekend als Clown bassie....

                            Ik vond het al knap dat een kamper kan tiepen! laat hem alsjeblief deze stijlfout maken
                            Tja, als je het zo bekijkt
                            Maar aan die fouten kan ik me behoorlijk ergeren, zelfde als bijvoorbeeld als in plaats van dan (of andersom), of: de deur is los in plaats van open.

                            Maargoed, ik bedenk me nu pas dat dit wel heeeeeel erg offtopic is

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              Originally posted by peterkuli
                              de deur is los in plaats van [B]open.
                              Das Twentsch.... lol

                              Comment

                              Working...