J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 4 Eerste 1 2 3 4 Laatste

Topic: HBO stage

Standaard

Ik denk alleen dat de ts bedoeld dat hij graag de leerdoelen die volgens school moeten worden voldaan ook daadwerkelijk moeten kunnen worden uitgevoerd.

Ik zit zelf ook met het probleem. ik ben op dit moment bezig met de meest vrije studie die er bestaat, Small Business en Retail management. Dmv projecten en stages moet je zien al je leerdoelen en de criteria van school zien te voldoen. Ik ben nu een aantal maanden voor mezelf aan het werk gegaan en heb een mooi en leerzaam project bijna afgerond.

Echter verwacht school nu van mij dat ik of ga stage lopen bij een bedrijf, of dat ik een leermeester uit het vak vind die mij zou willen en kunnen begeleiden.

Probleem is echter inderdaad, wanneer je bij een bedrijf als zijnde ampco, flashlight, rentall gaat stage lopen, je bezig zult zijn met cases rollen, inpakken uitpakken, opbouwen enz.. Allemaal goed en leerzaam maar hiermee zul je je leerdoelen en criteria van school niet halen.

Een verslag schrijven over het menselijkk lichaam is te doen, een verslag schrijven over hoe men kabels rolt, cases inpakt enz. zal de school niet accepteren. Dit zijn ook geen eindcriteria van school. Dus HBO verpleging en een andere HBO opleiding is niet geheel te vergelijken. (mn vriendin is dus bezig met HBO V.)

Maar dat iedereen onderaan zou moeten beginnen is wel duidelijk en ook niet meer als terrecht. echter voor een stage op HBO niveau zal kabels rollen en dergelijke niet worden geaccepteerd door school.
    Wat je duidelijk zou moeten maken is wat je graag zou willen leren bij het betreffende bedrijf.
    probeer een onderzoek of een project te omschrijven waarmee de mensen op kantoor ook iets kunnen. Probeer vraagstukken te maken welke dmv de uitwerking ook een bevredigend antwoord geven.

Maar het blijft moeilijk in "onze" wereld om passende stages te vinden voor de "denkende" mensen.. MTS enz is allemaal geen probleem, (heb ik hiervoor ooit al eens gedaan) HBO blijkt toch een stuk lastiger te wezen.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Standaard

Precies. en weet je hoe het komt dat het zo moeilijk is om een stageplek te vinden? Omdat je niks hebt aan een stagaire die je alleen maar moet vertellen wat ie moet doen en dat er vervolgens niks gebeurt omdat ie staat te dromen bij een apparatuurrack ofzo. De stagaire-werkgever relatie werkt alleen als beide partijen er wat aan hebben. Dus ja, je zult kabels moeten rollen om te mogen zien hoe een bedrijf als ampco werkt (denk ik, heb nooit voor die tent gewerkt)
    De studio's waar ik gewerkt hebt hetzelfde. Je mag stoeien met de duurste studio apparatuur op de aardkloot mits je de kutklusjes af hebt. Ik ben nooit te beroerd om je wegwijs te maken, maar het moet me niet vertragen met wat ik aan het doen ben. Het uiteindelijk doel is iemand in dienst te nemen als ie goed is. Zo niet, dan niet.

Standaard

Deze wederkerende vraag zou voor mij persoonlijk beter te verteren zijn als die heren HBO ers tijdens de studie bereid waren iets in de amusementswereld te doen passend bij dit verhaal.

Maar als je als band een student vraagt werk te verrichten hoor je een uurtarief waar de honden geen brood van lusten. En een jaar later moet je voor een stageplaats zorgen waarin ze de dingen gaan leren die bij dat uurtarief horen.

Tijdens de studie zie je ze niet, en na de studie moet ik begrijpen dat ze volgens de school er al te goed voor zijn. Lekker makkelijk om daar vertieft over te zijn.
    lekker belangrijk!

Standaard

2Watt Extra:
    Een verslag schrijven over het menselijkk lichaam is te doen, een verslag schrijven over hoe men kabels rolt, cases inpakt enz. zal de school niet accepteren. Dit zijn ook geen eindcriteria van school. Dus HBO verpleging en een andere HBO opleiding is niet geheel te vergelijken. (mn vriendin is dus bezig met HBO V.)
    Wellicht dat jij deze indruk hebt, als post HBO'er met ervaring in zowel de opleidingssfeer als in de commerciële sector deel ik jouw mening niet.

Een student aan een HBO opleiding, eender welk, dient in staat te zijn in woord en geschrift zijn stagedoel te kunnen formuleren.
    Hierbij is het van wezelijk belang dat de student in kan schatten welk stage adres de mogelijkheden biedt het behalen van deze doelen te realiseren.

Anderen geven het ook aan; Wanneer je niet weet wat er nodig is om met technische middelen om te gaan is het al helemaal ondoenlijk om deze middelen te innoveren, op een juiste manier toe te passen in een creatief danwel commercieel proces.
    Het ontwikkelen van je creatieve intellect doe je grotendeels door de opgebouwde theoretische kennis in de praktijk in verschillende toepassingen en omstandigheden toe te passen.

Wat ik hierboven schrijf wil dus zeggen: ben je net aan je HBO studie begonnen, heb dan niet de illussie dat je een stage gaat lopen op het niveau waarop je bij het afsluiten van diezelfde opleiding met een bijzonder positief resultaat zou moeten functioneren!

Sommige stagairs/studenten kunnen heel goed aangeven wat ze willen leren, dit zijn de studenten die door een heleboel bedrijven met open armen worden ontvangen.
    Aanstaande dinsdag begint er weer een stagair aan een stageproject. Wanneer deze student zijn aanvraag voor een stageplek op de wijze zoals de TS hier doet had ingediend had de stage niet plaatsgevonden.
    Laatst gewijzigd door moderator; 03-04-07 om 21:15.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Standaard

het probleem is denk ik niet alleen dat studenten/ scholieren ed. meteen naar de top willen en grote belangrijke functies willen bekleden, maar de opleidingen verwachten dat in de praktijk daar ruimte voor is.

Iemand die op HBO niveau wordt geschoold zou, volgens de theorie die bij het ministerie van onderwijs bedacht wordt, leiding moeten geven en allerlei geweldige spectaculaire nieuwe dingen moeten bedenken en implementeren. In de praktijk blijkt alleen keer op keer dat zo'n student vaak eerst gewend moet raken aan het feit werken met verantwoording en samenwerken met collega's.

Standaard

Ik snap trouwens al jaren niet waarom conservatorium HBO-ers als enige zonder stage op de wereld losgelaten mogen worden. Als je ergens stage zou moeten lopen vanaf dag een is het wel op het conservatorium.

nog eens een column over geschreven:
    Waarom geen stage bij muziekopleidingen? - Columns - MusicFromNL
    lekker belangrijk!

Standaard

Moderator.

In die zin deel ik jouw mening ook. Het behoort een HBO student ook zijn of haar doelen te kunnen verwoorden dan wel te vertalen naar een project, opdracht of stageplek. Dat we niet op de top kunnen beginnen is zeker wel duidelijk. Echter het is ook al eens geschreven.. school verwacht ook het een en ander. wat ik inderdaad kenbaar wilde maken.. je zult heel hard je best moeten doen en het inzicht moeten hebben wat je wilt doen, wat je moet van school en waar je de combinatie van deze twee kunt uitwerken.
    En heel vaak is het dan inderdaad zo dat je dergelijke projecten, stages niet bij bedrijven alszijnde ampco enz kunt doen, zeker niet als je eerste of tweede jaars bent.

Wat echter wel jammer is: de school verlangt en wil dat je op een HBO stage terecht komt, zo niet dan heb je pech en ontvang je je punten niet. Bedrijven hebben echter meestal niet de plek of tijd om dergelijke mensen goed te kunnen begeleiden. Het gaat dan vooral om 1ste en 2de jaars studenten. Wanneer je verder in de opleiding zit dan heb je veel meer geleerd en kun je beter je doelen kenbaar maken, zowel voor jezelf als voor de ander.

Ik ben op dit moment bezig met eigen projecten, ook voor mijn eigen bedrijfje. Opzich had school er grote moeite mee, Ik moet immers van mijzelf leren. Nu heb ik iemand gevonden uit het bedrijfsleven die mij wel eens wil beoordelen en dingen kan aangeven, uitleggen, tips geven. Hij komt niet uit de zelfde branche maar weet wel veel over hoe een bedrijf in elkaar zit, heeft ervaring en kan eigen gebeurtenissen aangeven.

Voor mij gaat het zo prima. Kost mij extra tijd omdat ik school steeds moet overtuigen dat ik ook op niveau werk, maar dmv theorie met praktijk zaken te vergelijken is school wel tevreden over mijn studiewijze en heeft zo ook vergelijkmateriaal.

maar het blijft naar mijn idee moeilijk om een stageplek te vinden welke school ook goedkeurd.. en dit is het kritiekpunt.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Forum Rechten