Prolyte Overgenomen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

    Prolyte Overgenomen

    Uit Dagblad van het Noorden op 13 maart 2007:

    Podiumbouwer Prolyte uit Leek overgenomen,

    Leek/Den Haag: Prolyte in Leek, Europees marktleider in aluminiumconstructies voor podia, is voor ruim de helft eigendom geworden van de Haagse investeringsmaatschappij Halder. De beide eigenaren, de broers Fokko en Anne Smeding die het bedrijf in 1991 oprichtten, behouden wel een 'substantieel minderheidsbelang' in de onderneming, die 110 werknemers telt.

    Over de hoogte van het overnamebedrag doen de partijen geen mededelingen. Prolyte produceert mobiele aluminium draagconstructies (zogeheten trussen), waarmee overal ter wereld podia worden gebouwd ten behoeve van beurzen, concerten en evenmenten. De producten uit Leek werden ingezet bij o.a de Olympische Spelen. Het bedrijf werd in 2006 gekroond tot onderneming van het jaar van de provincie Groningen.
    Halder is onderdeel van GIMV, de grootste beursgenomen Belgische investeringsmaatschappij.

    Ik was nogal verbaast van dit artikel, heeft iemand van jullie er meer informatie over
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Verbaasd?

    Wat was de oorzaak van jouw verbazing dan?

    Lijkt mij da dit het teken is dat je het als prolyte zo goed hebt gedaan dat derden denken dat ze met je bedrijf veel geld kunnen verdienen!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

      #3
      edit: modje was me net voor!

      Waarom verbaasd?

      Bijna iedere BV die ik ken staat te koop, mits er het goede bedrag voor wordt geboden. Het gaat hier gewoon om een aandelentransactie die in principe niets zal veranderen aan prolyte zelf omdat het om een investeringsmaatschap gaat. Deze mannen investeren in een bedrijf waarin ze potentie zien, proberen de financieen zoveel mogelijk op te krikken en als de tijd rijp is doen ze de aandelen weer met winst van de hand.

      alleen al aan de uitspraak: 'substantieel minderheidsbelang' kan je afleiden dat ze waarschijnlijk niet van plan zijn zich erg te gaan bemoeien met de technische ontwikkeling van de truss. Ze zullen alleen proberen het bedrijf winstgevender te laten worden waardoor het meer waard wordt en zij dus meer verdiennen.

      Geen zorgen dus, je truss zal dus gewoon blijven passen. de 43 cm truss gaat niet komen omdat prolyte is overgenomen door deze broers
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

      Comment

      • beyma
        • Oct 2002
        • 1614

        #4
        Maar ja, er zijn vele manieren om meer winst te maken!

        Goedkopere materialen, goedkopere werkmethodes
        Of je kan bijvoorbeeld een gedeelte personeel ontslaan en vervangen door goedkope Polen, of de hele productie naar "goedkope landen" uitbesteden

        Wat ik zelf heb meegemaakt:

        het personeel langer laten werken, voor het zelfde geld, door de koffiepauzes tot eigen tijd om te toveren...
        Door een "jaar uren norm" in te voeren, per jaar moet ik 2200 uur maken ga ik daar overheen, pas dan zijn het overuren. (Dus als ik tig keer 60 uur per week,snachts , weekends of op feestdagen werk merk ik daar niets van op m'n salaris)
        En zo zijn er nog wel tig manieren te bedenken om meer geld te verdienen!

        Tja, ik heb dit dus allemaal zelf meegemaakt, toen twee jaar geleden bij ons de boel werd overgenomen en ze een half jaar later er de stekker uit trokken en er 85 man op straat stonden! (om het vervolgens te laten "doorstarten" en slechts 40 man terug aan te nemen,die nu het werk voor 80 man doen)

        Kortom, het doel is geld en aandeelhouders zal het een worst wezen hoe ze dat doen, als het elk jaar maar meer is dan het jaar daarvoor......
        Last edited by beyma; 13-03-07, 15:49.
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

        Comment

        • jakobjan
          • Jul 2002
          • 599

          #5
          Ik had al wel wat in de wandelgangen gehoord..

          Fokko en Anne hebben een leuk bedrijf opgebouwd (spreek uit ervaring), en hebben nu zonder al te veel zeggenschap te verliezen, een meerderheid van de aandelen verkocht.

          Life is eat and be eaten, if you can't beat them buy them
          Jakob-Jan
          Lightjockey Beta tester
          Freelance Licht tekkie

          Comment

          • moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

            #6
            [FONT=Verdana]2Beyma:
            [/FONT][FONT=Verdana]Als nu 40 man personeel het werk doet wat voorheen door 80 man werd gedaan, dan is mijn eerste reactie: goede analyse gemaakt door de bedrijfsleiding, tevens een hele strakke oplossing gevonden om zoveel personeel op een relatief goedkope manier te lozen.

            Bovenstaande gaat volkomen voorbij aan het sociale aspect!

            dat ben ik me terdege bewust, wanneer het je zelf treft dan heeft een
            dergelijke reorganisatie een enorme impact.

            Als werkgever/manager/aandeelhouder zijn er echter andere belangen en lijkt het mij volkomen legitiem als een werknemer wordt gezien als productiemiddel.[/FONT][FONT=verdana,arial][FONT=Verdana] Wanneer de omstandigheden ( kleiner wordende marges, toenemende concurentie, herpositionering inn de markt) dan aanleiding zijn om het mes in de onderneming te zetten dan kan ik hier in de meeste gevallen wel begrip voor hebben.
            Niets doen is vaak erger.

            Ik kom uit de medische sector, vandaar waarschijnlijk dat het spreekwoord mij te binnen schoot: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Helaas maar al te vaak waar als het om beleidsbepalingen gaat in een bedrijfstop.

            Het doel is meestal niet eens geld genereren, maar doen daar waar het bedrijf goed in is.

            Wanneer een reorganisatie je persoonlijk raakt is het heel menselijk dat het je raakt en bitter maakt, wanneer je wat verder kijkt dan je eigen belang is er vaak meer begrip voor een reorganisatie.
            [/FONT][/FONT]
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

            Comment

            • beyma
              • Oct 2002
              • 1614

              #7
              Sorry als ik dit topic teveel door elkaar gooi,maar zodra ik iets lees met de combinatie "investeringsmaatschappij en overname" gaan bij mij m'n nekharen alweer trillen....

              (hoewel ik er uiteindelijk wel beter van ben geworden,heb er een "leiding" gevende functie aan overgehouden)


              Maar goed O.T , ik hoop dat het allemaal niet zal gebeuren bij de firma Prolyte !!
              Last edited by beyma; 13-03-07, 21:03.
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

              Comment

              • Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

                #8
                Ja, zo kan het natuurlijk ook gaan, maar gezien de uitspraak 'substantieel minderheidsbelang' ga ik er vanuit dat er toch aan de productie niet veel veranderd zal worden. hoe het organisatorisch zal worden veranderd moet je natuurlijk wel afwachten.
                Maar er wordt nog niet gesproken over reorganisatie, dus het kan gewoon een aandelentransactie zijn die puur financieel is en bedrijfsmatig niet te veel voet in aarde zal hebben.

                Hoe dan ook, de tijd zal het leren!
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                Comment

                Working...