WO licht & geluid opleiding

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harm wellink
    • Jan 2007
    • 23

    WO licht & geluid opleiding

    Hallo,

    Ik ben dertien en zit in 3 vwo+
    Ik moet dit jaar een profiel gaan kiezen en ik moet ongeveer worden wat ik wil worden. Ik wil iets met L&G maar dat is veelal op VMBO niveau, en ik doe vwo+

    Is er misschien ergens een opleiding op WO niveau??
    Weet iemand ergens van. Het liefst aan het werk bij verhuurbedrijf (een eigen) Maar mogelijk ook in de ontwikkeling van (het liefst licht) licht en geluidsapp.

    Weet iemand iets, alles is welkom,

    Groet,
    Harm
    [CENTER]And there was light!
    [/CENTER]
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Je zit met hetzelfde probleem als ik nu, alleen 4 jaar eerder

    Wat ik nu doe is op een nuluren contract werken bij verschillende verhuurbedrijven. Dat is leuk, je leert wat (en omdat je slim bent heb je dingen heel snel door) en je verdient ook nog wat.
    Daarnaast ben ik m'n eigen drive-in aan het opzetten, puur om zelf met de spullen bezig te zijn.
    Het probleem is: we zijn te slim. Het licht/geluid gebeuren is typisch iets voor MBO'ers (doen) en HBO'ers (denken), en beide zijn vrij hands-on bezig met apparatuur en evenementen. Een WO'er kan er niks doen, want er is niks om te onderzoeken, niks om te ontwerpen.
    Een baan als technische ontwikkelaar (als uitvinder van lichteffecten of geluidsdingen) bij een grote licht/geluid fabrikant is misschien iets, maar ik denk dat ik je probleem ken: je wil doen. Je wil zelf met parren, trussen en MH's sjouwen, zelf je lichtshow programmeren of je geluid instellen.

    Een technische opleiding zal sowieso het beste zijn, maar je moet je realiseren dat je straks met een VWO diploma en een universitaire opleiding niet backstage aan de knoppen zal staan draaien. Daarvoor kun je beter bij het lokale verhuurbedrijf aankloppen en gaan meelopen bij allerlei evenementen en feesten, je eigen drive-in beginnen (pas op, kost een bak met geld als je het goed wilt doen) en nog beter: bij de technische crew op je school gaan.

    Succes ermee!

    René
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • AJB
      • Jul 2003
      • 2289

      #3
      Even een reality check van planeet aarde:

      - IQ is leuk, maar zonder EQ kom je nergens. Emotionele intelligentie is een ontzettend belangrijke maatstaf in onze branche. Hang niet teveel aan je opleiding, vooral niet als we spreken over een middelbare school...
      - "We zijn te slim", is geen serieus te nemen quote. Echt slimme mensen weten dat ze niets hebben aan intelligentie an sich... Nog een hoop te leren dus !
      - Wetenschappelijk Onderwijs kan je op vele manieren vormen en klaar maken voor het theatervak. Er zijn tevens serieuze masterstudies die je een breed inzicht geven in alle facetten van het vak. Hierna kun je altijd nog beslissen of je je te goed voelt voor het sjouwen van kisten, danwel het draaien aan knoppen.

      Uit de praktijk kan ik jullie vertellen dat er verdraait veel afgestudeerde mensen werken in de showbizz, en er in diverse takken van sport mensen wandelen met dr. voor hun naam.

      Don't get an attitude before the performance boyz...
      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
      ------------------------------------------------
      Arvid Buit
      Creative-Director / Artist-Manager

      Comment

      • RenéE
        • Oct 2006
        • 291

        #4
        Hallo Harm,

        Het klopt, in het WO ben ik geen opleiding tegengekomen. In het HBO ook niet/nauwelijks, hier ga je volgens mij al gauw richting studiowerk. In het MBO zitten inderdaad genoeg opleidingen op dit gebied. Echter als mijn indrukken (dingen die ik gelezen heb) kloppen dan heb je aan die opleidingen helemaal niet zo gigantisch veel. (hoop niet dat ik nu mensen tegen de schenen schop.. )

        Als VWO'er zou ík na de middelbare school gewoon een gedegen technische opleiding pakken. Elektrotechniek bijvoorbeeld. Daarnaast zorg je ervoor dat je in de praktijk zoveel mogelijk ervaring meepakt door proberen bij te klussen bij een verhuurbedrijf, je pakt daar dingen al behoorlijk snel op.

        Beslis jij na je technische opleiding dat je dit wereldje in wilt (nog een groot voordeel, je kunt in principe na je opleiding ook nog iets compleet anders gaan doen) dan heb jij veel technische kennis en de hoeveelheid ervaring op praktisch gebied die je achterloopt met mensen die een specifieke opleiding gedaan hebben haal je denk ik vrij snel in. En ik heb zo'n vermoeden dat je daarna wel eens vrij gewild zou kunnen worden.

        Maar bovenstaande is de indruk die ik heb op gedaan na verschillende dingen te hebben gelezen en met verschillende mensen te hebben gepraat, op-/ aanmerkingen zijn dus van harte welkom!

        [EDIT:]
        @AJB: Zou je misschien een aantal masters willen noemen ter illustratie? Moet toegeven dat ik me nog niet heel erg diep in masters heb verdiept, maar ik zou zo direct niet echt iets weten te associéren met lich&geluid.
        Last edited by RenéE; 08-01-07, 01:04.

        Comment

        • AJB
          • Jul 2003
          • 2289

          #5
          O.a. HKU biedt Master of Arts in Arts, en theatre&business etc.etc. Check de website zou ik zeggen

          Electrotechniek op WO niveau voor een baan in de entertainment industrie ? Overrated heet dat geloof ik...
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Hallo Harm,

            Op WO niveau is er voor zover ik weet niets te vinden vanuit een technisch/ bedrijfskundig perspectief (en ik ga er even gemakshalve vanuit dat jij het in die hoek zoekt), misschien een differentiatie van Technische Natuurkunde in de richting van Akoestiek (en daar moet je echt een die-hard techeut voor zijn), maar verder.... Mijn advies aan jou is een opleiding te zoeken die het beste bij je interesses past (bijvoorbeeld elektronica, mechanica, bedrijfskunde, economie, etc...), in plaats van bij het toepassingsgebied daarvan (licht // geluid). Een opleiding heeft niet zoveel waarde als je zou denken, het is hetgeen dat je kent, dat je kunt en wie jou kent dat je een gevraagd technicus maken.... En je kunt 'het' echt alleen maar leren door het zelf te doen en goed op te letten hoe anderen het doen. De opleiding geeft je wel een goede basis, iets dat je zeker in jouw voordeel kunt gebruiken. Maar laat de keuze vooral van je interesses afhangen, want je moet er toch minstens 5 jaar (TU) zitten. En ik garandeer je: als je het niet leuk vind, kom je er écht niet doorheen.

            Als het echt jouw plan is een bedrijf te beginnen in het licht en geluid, raad ik je trouwens aan een bedrijfseconomische/ bedrijfskundige opleiding te gaan doen. Kort door de bocht genomen: een bedrijfje starten met boxen en lampen kan in principe iedereen, maar het verschil tussen de 'wannabe' bedrijven en de 'succesvolle jongens' is de bedrijfsvoering (zoals dat ook geld voor alle andere soorten bedrijven). En het goed opzetten en runnen van een bedrijf is iets dat ze je op een Universiteit zeker bij kunnen brengen. Ikzelf doe nu bijvoorbeeld op de TU in Eindhoven de Master Innovation Management (TBK), veel bedrijfsstrategie en zo... erg interessant en zeker een aanrader als je als ondernemer je ding wilt gaan doen op een 'educated' manier. Niet dat deze 'educatie' zaligmakend is, maar het geeft je wel een behoorlijke basis en een potentiele voorsprong op anderen die in hetzelfde schuitje zitten.

            Ook als je bij fabrikanten van prof. apparatuur aan de slag wilt is het bovenstaande van toepassing, hoewel je daar waarschijnlijk alleen als technicus binnenkomt en van daaruit evt kunt doorgroeien naar het management.


            Originally posted by renevanh
            ....Het probleem is: we zijn te slim. Het licht/geluid gebeuren is typisch iets voor MBO'ers (doen) en HBO'ers (denken), en beide zijn vrij hands-on bezig met apparatuur en evenementen. Een WO'er kan er niks doen, want er is niks om te onderzoeken, niks om te ontwerpen.
            Een baan als technische ontwikkelaar (als uitvinder van lichteffecten of geluidsdingen) bij een grote licht/geluid fabrikant is misschien iets, maar ik denk dat ik je probleem ken: je wil doen. Je wil zelf met parren, trussen en MH's sjouwen, zelf je lichtshow programmeren of je geluid instellen......
            @Rene,

            Hoewel je in de strekking een punt hebt, vind ik 'we zijn te slim' niet zo'n verstandige woordkeuze. Ik bedoel, het kan wel zo zijn dat jij op dit moment capaciteiten hebt die bovengemiddeld liggen, maar dat zegt nog helemaal niks over hoe jij je in je werk en in de maatschappij profileert. Ter illustratie: een vriend van me heeft eerst MAVO gedaan, daarna MBO, daarna HBO en nu Universiteit... supergoeie jongen die tot de beste van de klas behoort... betekent dat dat hij gewoon niet slim was in zijn middelbare schooltijd? Aan de andere kant: er zijn ook genoeg genieen die compleet contact gestoord zijn... superslimme mensen die gewoon niet functioneren in een maatschappij.

            Enfin, waar je een goed punt maakt is dat er op dit toepassingsgebied (geluid/ licht verhuur) weinig specifieke zaken te onderzoeken zijn en onderzoek is waar het in de academische wereld om gaat. De theorie die toepasbaar is op technisch vlak is vooral van 'gebruiks en reparatieniveau' en dus inderdaad meer MBO niveau. Bedrijfsstrategie en bedrijfsvoering is an sich wél een academisch onderzoeksgebied, maar de theorie die toe te passen is in de entertainment branche is de algemene theorie die praktisch overal inzetbaar is.... met tot logisch gevolg dat er geen specifieke academische entertainment opleidingen zijn. Ga je bij fabrikanten kijken, of bij de R&D-afdelingen van sommige grote verhuur-bedrijven, dan zit dat anders, daar wordt ook serieuze techniek ontwikkeld en val je met je technische WO opleiding minder buiten de boot.



            Afijn, ik hoop dat je er iets aan hebt... ondanks de keuze voor jouw opleiding later, kun je natuurlijk nog altijd een werkstuk over entertainment techniek gaan doen !!

            Adios
            Last edited by berolios; 08-01-07, 12:13.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • berolios
              • Sep 2005
              • 1538

              #7
              Originally posted by AJB
              ...Electrotechniek op WO niveau voor een baan in de entertainment industrie ? Overrated heet dat geloof ik...
              Absoluut NIET mee eens, zie bovenstaand verhaal....
              Ik ken mensen die Accountant zijn, of zelfs Dierenarts die het helemaal gemaakt hebben als techneut !!
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

              Comment

              • AJB
                • Jul 2003
                • 2289

                #8
                Wat ik bedoel beste beriolios, is dat je geen electrotechniek op WO moet gaan studeren ivm je licht/geluids hobby. Dat is zwaar overrated, en je zult dan nooit op je eigen niveau aan de slag kunnen. Onderpresteren is een van de belangrijkste oorzaken van burn-outs. Probeer dus op niveau te blijven !


                Zoals ik al heb uitgelegd is een verdieping in de branche altijd interessant, het geheel is meer dan de som der delen. Probeer iedereen te begrijpen, dan ben je de beste communicator op locatie.
                If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                ------------------------------------------------
                Arvid Buit
                Creative-Director / Artist-Manager

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  Originally posted by AJB
                  ... Dat is zwaar overrated, en je zult dan nooit op je eigen niveau aan de slag kunnen...
                  Dacht dat je er iets anders mee bedoelde, verkeerd begrepen dus, sorry ;-)

                  Originally posted by AJB
                  Wat ik bedoel beste beriolios, is dat je geen electrotechniek op WO moet gaan studeren ivm je licht/geluids hobby...
                  Helemaal mee eens, dat bedoelde ik ook in mijn eerdere verhaal. Er zijn misschien wel mogelijkheden om op niveau je ding te doen, maar die mogelijkheden zijn zeer beperkt en écht niet te vinden bij de kleine verhuurbedrijfjes, je moet dan echt denken aan de grootste verhuur jongens of fabrikanten.

                  Maar... wat ik met mijn reactie op jouw post óók wilde aangeven is dat je opleiding echt niet per definitie hoeft te bepalen hoe de rest van je leven eruit gaat zien. Het klinkt misschien een beetje 'bléh bléh, kwijl, kwijl', maar ik denk dat je gewoon vooral moet focussen op wat je gelukkig maakt. Als je dus afgestudeerd dierenarts bent, maar je passie ligt gewoon bij geluidstechniek, wie heeft dan recht van spreken als jij besluit daarin verder te gaan als je daar een goede cent mee kan verdienen? Zo werkt het in het gewone bedrijfsleven ook (kennis van me heeft Bouwkunde aan de TU gestudeerd en is nu personeelsmanager.. ook niet echt een logisch traject, toch?), dus waarom niet in de entertainment wereld?
                  Last edited by berolios; 08-01-07, 16:45.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • harm wellink
                    • Jan 2007
                    • 23

                    #10
                    René,

                    Bij de technische crew zit ik al.
                    Ik heb bij enkele lokale bedrijven geprobeerd om een enkele keer mee te lopen maar ook dat is al niet mogelijk omdat ik nog maar 13 ben.
                    [CENTER]And there was light!
                    [/CENTER]

                    Comment

                    • berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

                      #11
                      Originally posted by harm wellink
                      René,

                      Bij de technische crew zit ik al.
                      Ik heb bij enkele lokale bedrijven geprobeerd om een enkele keer mee te lopen maar ook dat is al niet mogelijk omdat ik nog maar 13 ben.
                      Waar ben je voornamelijk in geinteresseerd? Licht of geluid?
                      Tip om in ieder geval íets te doen: lokale toneelvereniging of zo. Of misschien ken je een band/ orkest waar kenissen in zitten die nog geen vaste technicus hebben (zo ben ik bijv. begonnen)?

                      Technische ploeg op school is in ieder geval een zeer goed begin!
                      Waar zit je op school?

                      Cheers
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                      Comment

                      • harm wellink
                        • Jan 2007
                        • 23

                        #12
                        Ik zit op school op schaersvoorde in aalten.


                        Ik ben voornamelijk in licht geinteresseerd. Ik heb al geinformeerd bij de toneelvereniging, maar die hebben mij één keer ingezet, buiten in de koude regen, zonder overkapping. Da's nie fijn.

                        Groet, harm
                        [CENTER]And there was light!
                        [/CENTER]

                        Comment

                        • lightzone
                          • Oct 2006
                          • 261

                          #13
                          vandaag was het de eerste dag op een nieuwe school voor mij,
                          ik was met de kerst overgestapt om verschillende redenen..

                          ik ga in belgie naar school en hier is dat leersysteem dus totaal anders.
                          ik zit nu in het 2e middelbaar in een richting mechanica, vanuit die richting kan ik in de 3e graad de richting podium-technieken kiezen.
                          in die richting leer je dus alles van licht en geluid ect....
                          jumping is not a crime

                          Comment

                          • kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

                            #14
                            Originally posted by lightzone
                            in die richting leer je dus alles van licht en geluid ect....
                            weet je dat zeker?
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                            Comment

                            • RenéE
                              • Oct 2006
                              • 291

                              #15
                              Hé, Schaersvoorde...daar ga ik ook heen! (hopelijk niet al te lang meer)

                              Maar Harm, volgens mij ben je op de goede weg. Voor de rest weet ik je zo niet echt verdere aanvullende tips te geven om aan klusjes te kunnen komen, lukt mij nl. ook nog niet gigantisch goed.
                              Een paar, eigenlijk logische dingen, waar je gezien je leeftijd beter wel extra rekening mee kan houden:
                              - Let op je oren!
                              - Sommige dingen zijn fysiek toch best redelijk zwaar. Let daarmee op, niks forceren.

                              Wat betreft het voorbeeld WO Elektrotechniek dat ik gaf:
                              Voor dit soort werk inderdaad hoogstwaarschijnlijk overrated inderdaad.
                              Maar als blijkt dat je, technisch aangelegd zijnde, toch iets anders wilt gaan doen, dan kun je met WO Elektrotechniek nog ergens naar uitwijken. Als je dan HBO Arts of theatre/business hebt gedaan wordt dat al iets lastiger leek mij zo.

                              Wat betreft burn-outs, daar had ik niet meteen aan gedacht. Ik zou het voor mezelf in ieder geval ook niet direct kunnen voorstellen. Ik denk dat je zelf ook uitdagingen kunt opzoeken toch? (al is dat wellicht toch enigzins in beperkte mate)

                              Comment

                              Working...